• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Även tittat på denna Scurfa i aluminium. Vet att några haft Scurfa i forumet..nån kanske har en salu? Ele kan berätta hur dom känns?
Jag upplevde den som ganska knubbig och oproportionerlig så den såldes vidare ganska omgående. Trist för designen i sig är ändå rätt trevlig.
Gaaah! FOMO!!! :nailbiting:
Kommer den kännas för liten?! Eller kommer den sitta bra, som Makon!? Så många frågor, så få svar!
Men den största frågan är ju vilken variant!

Jag gillar dom blå bäst,
1-blueMR_grande.jpg
2-tealMR_grande.jpg

Outsidern är denna, kul färgkombo.
4-Orange-BezelMR_grande.jpg

Riktigt snygga men 39mm med vridring är verkligen på gränsen till för litet för min del.
(Vintage Squale undantaget :cool: )
Kan ta lite bilder imorgon. Livstids garantin fungerar bra, man registerar själv klockan på deras sida och sedan är det klart. Dock bör nämnas att garanti gäller för fabrikationsfel så man kan inte skicka in klocka osv på service eller annat slitage
Jag vet inte hur upplägget ser ut i detta fall men det kan vara värt att kolla upp villkoren. Jag vet att t.ex. CW kräver att man servar sina klockor inom ett visst intervall (kortare än garantiperioden) för att garantin ska vara giltig. @rambo_amadeus
Vet någon vart man kan köpa en bunt stift i olika storlekar och tjocklekar?

Var det inte någon här i tråden som hade ett storpack och skänkte stift till höger och vänster? Minns inte vem det var men det är någon KPare i alla fall.

Jag hade visst lovat @JohnMonchard en recension på min Nezumi Corbeau så jag ger det ett försök! 😅

IMG_20201026_095529_077.jpg

Vet inte riktigt hur jag kom in på tanken att köpa en Nezumi. Det var oväntat lite recensioner på Youtube trots att designen såg ut att vara intressant så osäker var man om man skulle slå till. Men jag var i behov av en grab and go för dagar då man hade bråttom till jobbet och bestämde mig för en dlc Corbeau med några färgstänk på urtavlan.

När jag väl fick klockan så var jag dock tveksam över om den var värd priset. Den var lite för lätt, länk saknades och natot hade inte svarta matchande keepers. Och med tanke på att det var en quartz så kändes priset högt satt.

Runt den tiden så bar jag dock oftast tunga mekaniska dykare på 42mm och större så det var kanske inte så konstigt att Corbeau'n kändes tunn och liten.

Jag beställde en pvd länk från Geckota och hoppades på att det skulle ge en bättre totalvikt. Det blev kalas men tyvärr så var länken lite för blank för att passa boettens matta dlc coating. Suck...

Klockan lades undan och jag började ångra köpet.

IMG_20201026_094159_458.jpg

Några veckor senare såg jag att @KlockTotte la ut sin pvd CWC SBS här på KS. Det var kanske det här jag var ute efter. En grab and go med mer tool känsla än Corbeau'n.

Det var det. Men Totte skickade även med ett par extra Nato med pvd hardware. Ja men vafan...man kan ju pröva det här helsvarta på Corbeau'n? 🤔

Succé! Inte nog med att det passade utmärkt visuellt, Corbeau'n kändes plötsligt som den var lätt på ett positivt sätt. Och jag kunde sova med klockan på handleden utan att det var obekvämt! Smidigt när man har många nätter på hotell med jobbet 😃

IMG_20201026_094642_731.jpg

Nu har jag haft klockan i ungefär ett år och den är definitivt en av favoriterna i samlingen. Den är lätt utan att den känns flimsig. Jag upplever att den har hög fit och finish och designen är fantastisk!

Negativa saker är dock lumen som är rätt svag. Den lyser länge men med låg intensitet. Vridringen känns också ganska basic, har bara 60 klick och inte den rätta mekaniska känslan tycker jag. Funktions mässigt så funkar den iofs bra och är inget jag stör mig på när jag jobbar tex. Att det dock inte går att hitta en lämplig dlc länk är dock mer störande med tanke på att med lätt boett så blir totalvikten perfekt med en länk.

Jag har kontaktat Nezumi och fick svaret att dom inte har några planer på att producera deras jubilee i dlc variant för närvarande men är möjligt att det kommer i framtiden. Håller tummarna för det! 😅👍🏼

40mm och Seikos vk63 mekaquartz under huven. Alu bezel insert och sapphire glas.

För mer info kolla in Nezumis hemsida eller fråga.

Försökte även ladda upp ett videoklipp på en vristroll men verkar inte gå?

Senast ändrad:
Jag hade visst lovat @JohnMonchard en recension på min Nezumi Corbeau så jag ger det ett försök! 😅

IMG_20201026_095529_077.jpg

Vet inte riktigt hur jag kom in på tanken att köpa en Nezumi. Det var oväntat lite recensioner på Youtube trots att designen såg ut att vara intressant så osäker var man om man skulle slå till. Men jag var i behov av en grab and go för dagar då man hade bråttom till jobbet och bestämde mig för en dlc Corbeau med några färgstänk på urtavlan.

När jag väl fick klockan så var jag dock tveksam över om den var värd priset. Den var lite för lätt, länk saknades och natot hade inte svarta matchande keepers. Och med tanke på att det var en quartz så kändes priset högt satt.

Runt den tiden så bar jag dock oftast tunga mekaniska dykare på 42mm och större så det var kanske inte så konstigt att Corbeau'n kändes tunn och liten.

Jag beställde en pvd länk från Geckota och hoppades på att det skulle ge en bättre totalvikt. Det blev kalas men tyvärr så var länken lite för blank för att passa boettens matta dlc coating. Suck...

Klockan lades undan och jag började ångra köpet.

IMG_20201026_094159_458.jpg

Några veckor senare såg jag att @KlockTotte la ut sin pvd CWC SBS här på KS. Det var kanske det här jag var ute efter. En grab and go med mer tool känsla än Corbeau'n.

Det var det. Men Totte skickade även med ett par extra Nato med pvd hardware. Ja men vafan...man kan ju pröva det här helsvarta på Corbeau'n? 🤔

Succé! Inte nog med att det passade utmärkt visuellt, Corbeau'n kändes plötsligt som den var lätt på ett positivt sätt. Och jag kunde sova med klockan på handleden utan att det var obekvämt! Smidigt när man har många nätter på hotell med jobbet 😃

IMG_20201026_094642_731.jpg

Nu har jag haft klockan i ungefär ett år och den är definitivt en av favoriterna i samlingen. Den är lätt utan att den känns flimsig. Jag upplever att den har hög fit och finish och designen är fantastisk!

Negativa saker är dock lumen som är rätt svag. Den lyser länge men med låg intensitet. Vridringen känns också ganska basic, har bara 60 klick och inte den rätta mekaniska känslan tycker jag. Funktions mässigt så funkar den iofs bra och är inget jag stör mig på när jag jobbar tex. Att det dock inte går att hitta en lämplig dlc länk är dock mer störande med tanke på att med lätt boett så blir totalvikten perfekt med en länk.

Jag har kontaktat Nezumi och fick svaret att dom inte har några planer på att producera deras jubilee i dlc variant för närvarande men är möjligt att det kommer i framtiden. Håller tummarna för det! 😅👍🏼

40mm och Seikos vk63 mekaquartz under huven. Alu bezel insert och sapphire glas.

För mer info kolla in Nezumis hemsida eller fråga.

Försökte även ladda upp ett videoklipp på en vristroll men verkar inte gå?
Sweet! Stort tack för detta!
Har haft en Corbeau plus länk i korgen några dagar nu, men bestämt att jag måste sälja av några klockor innan en massa nytt kommer in!

Tack så jättemkt för din review och dina tankar kring klockan! :)

Tillbaka
Topp