• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

v0n

Patek
2-Faktor
@M26 ref på Vostok? Gillade den.
Nu var inte frågan ställd till mig men kan bara inte låta bli 🙄 170549, hur trevlig som helst👌🏼
iN0nF7k.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tack! När jag läste "lyx" förväntade jag mig ett betydligt högre pris. Nu blev jag mer sugen.

Hörde nåt om Vostok och klockmagasinet. Men de säljer väl inte Vostok? Zackrissonsur.se ska börja snart väl?
Tror den kommentaren om klockmagasinet syftade på Seikon ;)

Javisst, kostar kaffepengar men det är en mindre djungel att hitta rätt. Zackrissons snackade om att ta in Vostok men vet ej hur det gick med den saken.

Rekommenderar ryska sidor för bästa pris (välj expressfrakt!) inga extra avgifter brukar tillkomma.
Soviet market är min favvo, just denna modell har Meranom tillgänglig as we speak 😊
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tror den kommentaren om klockmagasinet syftade på Seikon ;)

Javisst, kostar kaffepengar men det är en mindre djungel att hitta rätt. Zackrissons snackade om att ta in Vostok men vet ej hur det gick med den saken.

Rekommenderar ryska sidor för bästa pris (välj expressfrakt!) inga extra avgifter brukar tillkomma.
Soviet market är min favvo, just denna modell har Meranom tillgänglig as we speak 😊
Skickar de inifrån EU? Finns ju Poljot24.de också för ryska kvalitetsur.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Så klokt sagt. Har du mer att förtälja eller erfarenheter av själva verket, kalibern verkar heta 31679?
Som sagt, är ute på tunn is nu men den har något speciellt över sig 👀
Det är i grund och botten ett Poljot 3133 kronografverk med element från Venus 150, 188 och Valjoux 7734, ingen klon dock utan egen utvecklad. Caliber 31679 är detsamma med undantaget att den även har en månfas ☺️ Finns mer att läsa här https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Poljot_3133

Har själv en Denissov Coalition från 2005 med Caliber 3133 com var en jubileumsupplaga tillägnad de allierades seger av 2a världskriget
1605804463066.png
1605804498885.png

1605804545117.png

1605804581724.png


Men då skulle jag ju behållt den svarta jag köpte på nato! 🤦🏻
Jag kom själv på bättre tankar efter att jag sett Bruce Williams video, beställde ju som bekant båda med polerad bezel ☺️
@M26 ref på Vostok? Gillade den.
Amphibian 170549 som @Von redan redan svarat här nedan ☺️
Nu var inte frågan ställd till mig men kan bara inte låta bli 🙄 170549, hur trevlig som helst👌🏼
iN0nF7k.jpg

Helt enig 😁
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Det är i grund och botten ett Poljot 3133 kronografverk med element från Venus 150, 188 och Valjoux 7734, ingen klon dock utan egen utvecklad. Caliber 31679 är detsamma med undantaget att den även har en månfas ☺️ Finns mer att läsa här https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Poljot_3133

Har själv en Denissov Coalition från 2005 med Caliber 3133 com var en jubileumsupplaga tillägnad de allierades seger av 2a världskriget
1605804463066.png
1605804498885.png

1605804545117.png

1605804581724.png
Oh, stort tack för expertisutlåtandet, är djupt imponerad av hur mångfacetterad du är 😊
Nu vet jag jag ska göra ikväll när barnen lagt sig 😘
 

M26

Rolex
2-Faktor
Tack! När jag läste "lyx" förväntade jag mig ett betydligt högre pris. Nu blev jag mer sugen.

Hörde nåt om Vostok och klockmagasinet. Men de säljer väl inte Vostok? Zackrissonsur.se ska börja snart väl?
Förlåt det var nog jag som var otydlig, det är Buran som var ryssarnas lyxsatsning. Det var dock i början av 2000 talet om jag inte helt missminner mig och långt innan det fanns sånna urmakare som Konstantin Chaykin. Du hittar lite info här http://www.buranwatch.ch/

Bilden jag lade upp var på min oerhört affordable Vostok Amphibia 170549 ☺️

Oh, stort tack för expertisutlåtandet, är djupt imponerad av hur mångfacetterad du är 😊
Nu vet jag jag ska göra ikväll när barnen lagt sig 😘
Tackar ödmjukast, det var vänligt sagt ☺️
Vad är det för urverk i den där?
Seiko Timeinstruments NH35
 
Senast ändrad:

Nicke75

Patek
2-Faktor
Coolt med lume i texten på baksidan.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är det för urverk i den där?
Precis som @M26 sa så är det ett seiko NH35 verk i, samma som sitter i seikos modeller men heter då 4r35.

Hursomhelst så har jag haft tur med båda mina san martin klockor som kör nh35, retro divern och denna håller tiden väldigt bra! Vi pratar endast några sekunder per dag i tidsavvikelse.
Har haft två sinn, en u1 med sellita och en ezm3 med eta verk i. Båda hade en tidsavvikelse på 10sek per dag, då pratar vi klockor i 20k klassen... det känns inget vidare. Kan säkerligen haft otur men ändå, en billig klocka kan man acceptera att den går lite sisådär.
 

Kreacon

Audemars
Det är inga problem att bära upp en 300m om man har lite smalare handleder. Det är egentligen bara shrouden som bygger på måtten och jag skulle säga att den upplevs som typ 42mm och den har dessutom relativt kort L2L då bandhornen är integrerade på undersidan. 😊
Hade SM Tuna och den satt super. 47 mm med integrerade bandhorn. Det var nog bara att jag tyckte den såg lite stor ut på handleden. 🙂
Sambon fick göra en "Aliexpress takeover" och bestämma en klocka jag skulle köpa. Blev denna :) Väldigt nöjd faktiskt!
IMG_20201119_115500.jpg
Spännande! Har sneglat på månklockor eller vad de kallas. Kärlek börjar alltid med bråk (osant). Tyckte de såg ut som kom och hjälp mig först men har mer och mer börjat gilla lite försiktigt. Ställer man varje komplikation för sig själv? Jäkla ställtid om man måste googla månfaser och sånt eller är jag ute och cyklar?

Edit såg att jag var lite snabb, Corgeut kör ju utan månfas.
 
Senast ändrad:

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Den ena av gårdagens två nykomlingar.
Min första Yema, och vilken skön klocka det är.
Matchar min Citroën gör den också.
Gillar den skarpt så här direkt.
Jag är ju i och för sig relativt lättflörtad :)

20201119_111209.jpg

Intressant - verkar som Tim-markörerna är en hel del upphöjda, men inte alls så mycket som på den vintage Superman jag hade. Där var de rena skidbackarna. Se bilden nedan. Håhåjaja - köpte den för några hundra och sålde den för några hundra. Kan man ju ångra idag!

Yema_superman_vintage.jpg


Jag kom ihåg att jag tyckte kronan var så tafflig - alldeles för liten för kronskydden. Jag fattade aldrig att den tappat den patenterade låsprylen för dykringen. Börjar undra hur gammal jag är egentligen - tycker Google sök borde varit uppfunnen då i alla fall. :)
 
Topp