Av nån anledning har jag fastnat för g10 klockor. Ägt bara en tidigare en cwc. Och klickade hem en Mwc g10 idag. Många TROR och tycker att MWC är en kopia av CWC, men så är inte fallet. Enda skillnaden är att cwc bars av militärer som man vet om. Nu till en liten historia lektion såhär en Fredag kväll..
Mwc (military watch company) uppfanns år 1974 av Wolfgang Obrigheimer. Men han tillverkade ett visst antal klockor redan på mitten av 60-talet. Mwc tillverkades av militärstandard (EJ ISSUED). Men även till poliser, anti-terroristgrupper, flygbolag mm. Och alla klockor är tillverkade i ett visst antal.
Cwc (Cabot watch company) uppfanns år 1972 av Ray Mellor.
Som tidigare var kontrakt direktör på Hamilton. Cwc tillverkades till militärer. 1996 gick Ray Mellor i pension och sålde bolaget till Silvermans LTD. Som idag styr bolaget. Cwc ersatte Rolex mil-sub till Engelska militärer (issued) Royal navy då Rolex blev för dyrt.
Så enligt mig med den här historien av MWC har dom inte kopierat något..utan mer blivit konkurrenter..
Och detta blir min 3:e Mwc och varit riktigt nöjd med dom. Men hört och läst att vissa mwc modeller har dåliga ringar. Men ej själv ägt dessa modeller...