• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fasen vad snygg! Grattis :)
Tack vännen!
Den e ju såååå ball! 👌
Har en likadan på g fast i brons, tror till och med att det är din gamla 😁. Borde dyka upp på posten på måndag 😊
Det kan mycket väl stämma, den i brons var ju dock San Martins första försök och även om den var riktigt bra så är den rostfria ännu bättre vad gäller fit & finish, tavla och vridring.
Haha, det är mycket klockor här inne som varit @M26 😂👏
Flippdjävulen du vet 😈 🤷‍♂️
Våran alldeles egna hovleverantör 👍🏻😊
Herre jisses, alla dessa satans förbeställningar, min otålighet och svårighet att hålla fokus är ingen bra kombination :bag: För att bevisa min poäng...... Iron Man approves men.......:facepalm:
IMG_20201204_135656.jpg

Oh yes! Och kunskapsbank 👏
Du är alldeles för vänlig kompis ☺️
På tal om kunskapsbank osv.
Fredagslek:
Vilken/vilka klocka/klockor ni haft i segmentet affordable/micro har enligt er hållit högst nivå finishmässigt?
Ginault, Steinhart, Gruppo Gamma och Venturo, i den ordningen med jämnt skägg mellan Steinhart och GG. Tycker verkligen San Martin närmar sig med stormsteg med ett mycket bättre "value proposition" men jag vet inte om det är rättvist att ta med dom i jämförelsen då de egentligen är ett Factory brand och inte Micro ☺️

Ginault, Steinhart, Gruppo Gamma och Venturo, i den ordningen med jämnt skägg mellan Steinhart och GG. Tycker verkligen San Martin närmar sig med stormsteg med ett mycket bättre "value proposition" men jag vet inte om det är rättvist att ta med dom i jämförelsen då de egentligen är ett Factory brand och inte Micro ☺️
Och här sitter jag och försöker övertala mig själv att sälja min Ginault för att testa något annat kul, men blir osäker när du säger så ;).
Tycker att SM passar i frågan iaf, eftersom de är affordable :)

Tack vännen!

Det kan mycket väl stämma, den i brons var ju dock San Martins första försök och även om den var riktigt bra så är den rostfria ännu bättre vad gäller fit & finish, tavla och vridring.

Flippdjävulen du vet 😈 🤷‍♂️

Herre jisses, alla dessa satans förbeställningar, min otålighet och svårighet att hålla fokus är ingen bra kombination :bag: För att bevisa min poäng...... Iron Man approves men.......:facepalm:
IMG_20201204_135656.jpg

Du är alldeles för vänlig kompis ☺️

Men dom är ju affordable och frågan var ju affordables/mikros så visst går det bra 😊👍

Av nån anledning har jag fastnat för g10 klockor. Ägt bara en tidigare en cwc. Och klickade hem en Mwc g10 idag. Många TROR och tycker att MWC är en kopia av CWC, men så är inte fallet. Enda skillnaden är att cwc bars av militärer som man vet om. Nu till en liten historia lektion såhär en Fredag kväll..😁

Mwc (military watch company) uppfanns år 1974 av Wolfgang Obrigheimer. Men han tillverkade ett visst antal klockor redan på mitten av 60-talet. Mwc tillverkades av militärstandard (EJ ISSUED). Men även till poliser, anti-terroristgrupper, flygbolag mm. Och alla klockor är tillverkade i ett visst antal.

Cwc (Cabot watch company) uppfanns år 1972 av Ray Mellor.
Som tidigare var kontrakt direktör på Hamilton. Cwc tillverkades till militärer. 1996 gick Ray Mellor i pension och sålde bolaget till Silvermans LTD. Som idag styr bolaget. Cwc ersatte Rolex mil-sub till Engelska militärer (issued) Royal navy då Rolex blev för dyrt.

Så enligt mig med den här historien av MWC har dom inte kopierat något..utan mer blivit konkurrenter..

Och detta blir min 3:e Mwc och varit riktigt nöjd med dom. Men hört och läst att vissa mwc modeller har dåliga ringar. Men ej själv ägt dessa modeller...😁😁
20201204_213003.jpg
000265bd982d22160719adcb323ffbac.png

Av nån anledning har jag fastnat för g10 klockor. Ägt bara en tidigare en cwc. Och klickade hem en Mwc g10 idag. Många TROR och tycker att MWC är en kopia av CWC, men så är inte fallet. Enda skillnaden är att cwc bars av militärer som man vet om. Nu till en liten historia lektion såhär en Fredag kväll..😁

Mwc (military watch company) uppfanns år 1974 av Wolfgang Obrigheimer. Men han tillverkade ett visst antal klockor redan på mitten av 60-talet. Mwc tillverkades av militärstandard (EJ ISSUED). Men även till poliser, anti-terroristgrupper, flygbolag mm. Och alla klockor är tillverkade i ett visst antal.

Cwc (Cabot watch company) uppfanns år 1972 av Ray Mellor.
Som tidigare var kontrakt direktör på Hamilton. Cwc tillverkades till militärer. 1996 gick Ray Mellor i pension och sålde bolaget till Silvermans LTD. Som idag styr bolaget. Cwc ersatte Rolex mil-sub till Engelska militärer (issued) Royal navy då Rolex blev för dyrt.

Så enligt mig med den här historien av MWC har dom inte kopierat något..utan mer blivit konkurrenter..

Och detta blir min 3:e Mwc och varit riktigt nöjd med dom. Men hört och läst att vissa mwc modeller har dåliga ringar. Men ej själv ägt dessa modeller...😁😁
20201204_213003.jpg
000265bd982d22160719adcb323ffbac.png
Dåliga ringar? Vad är det?
Tycker MWC var snyggare.

Här är mina tidigare mwc. Båda sålde och köpte nu en g10...riktigt cool. Alla 3 modeller, just dessa har ronda 715li quartz urverk med 10års batteritid. Och 300m vattentäta samt tritium. För kännedom, till er som vet vilken klocka Victorinox inox är, så sitter det ett Ronda quartz verk i dom också. Men en annan Ronda som INTE har 10års batteritid. Och ni vet ju vad dom kostar..😁
20200920_092815.jpg
20200920_092826.jpg
20201110_171019.jpg
20201103_210844.jpg

Fy vad svårt. Får fundera lite på det och kastar in denna goding så länge. Djävulskt affordable. Tänker ofta på hur bra finish det var på den.
Till många trådlurkare och snipers förtret så är det ju en SM 😊.
Får fundera vidare, finns säkert annat också 🤘.
PSX_20201204_201847.jpg
Vilka linjer! Riktigt snygg. Maskulint kantig, om man får säga så nuförtiden! Du ska kasta den till vargarna, så att säga?

Vafan använder man man SMP beteckningen för? Är man för chicken för att säga PloProf? Går gränsen för vad man tror man kan komma undan med där?

• Like
Reactions: v0n
På tal om kunskapsbank osv.
Fredagslek:
Vilken/vilka klocka/klockor ni haft i segmentet affordable/micro har enligt er hållit högst nivå finishmässigt?

Svår fråga.
Jag är kanske inte kräsen nog till att uppskatta bra finish och sen är det så allt för mycket man inte provat.
Av det lite dyrare tycker jag Cristopher Ward är en aning bättre.
Ventus är grym i sin prisklass.
Fast jag hittar inte mycket fel på Zelos, Yema, Squale, Traska eller Glycine heller :)
Jag gillar för mycket. Kul men jobbigt på vissa sätt :)

Objection your honor! Vostok vinner den matchen med hästlängder, egen design ger extra pluspoäng 😉
1+ på den. Vostok är svårslagna i sin prisklass,
ja kanske rent av oslagbara. Ja, jag skulle nog vilja ändra till oslagbara faktiskt.
På senare år så har dom i min mening stäppat upp flera pinnhål.
Sa jag oslagbara annars gör jag det nu 🤘.
Snacka om att koka soppa på en spik.

Svår fråga.
Jag är kanske inte kräsen nog till att uppskatta bra finish och sen är det så allt för mycket man inte provat.
Av det lite dyrare tycker jag Cristopher Ward är en aning bättre.
Ventus är grym i sin prisklass.
Fast jag hittar inte mycket fel på Zelos, Yema, Squale, Traska eller Glycine heller :)
Jag gillar för mycket. Kul men jobbigt på vissa sätt :)
Hur upplever du boettger? Ser grym ut på bilderna åtminstone tycker jag :)

1+ på den. Vostok är svårslagna i sin prisklass,
ja kanske rent av oslagbara. Ja, jag skulle nog vilja ändra till oslagbara faktiskt.
På senare år så har dom i min mening stäppat upp flera pinnhål.
Sa jag oslagbara annars gör jag det nu 🤘.
Snacka om att koka soppa på en spik.
Sa du oslagbart annars skulle jag nog säga oslagbara faktiskt...
Har vi nämnt att urverken har 10 års driftsgaranti och tål typ allt ?

Tillbaka
Topp