• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Tack vännen!

Det kan mycket väl stämma, den i brons var ju dock San Martins första försök och även om den var riktigt bra så är den rostfria ännu bättre vad gäller fit & finish, tavla och vridring.

Flippdjävulen du vet 😈 🤷‍♂️

Herre jisses, alla dessa satans förbeställningar, min otålighet och svårighet att hålla fokus är ingen bra kombination :bag: För att bevisa min poäng...... Iron Man approves men.......:facepalm:
IMG_20201204_135656.jpg

Du är alldeles för vänlig kompis ☺️

Ginault, Steinhart, Gruppo Gamma och Venturo, i den ordningen med jämnt skägg mellan Steinhart och GG. Tycker verkligen San Martin närmar sig med stormsteg med ett mycket bättre "value proposition" men jag vet inte om det är rättvist att ta med dom i jämförelsen då de egentligen är ett Factory brand och inte Micro ☺️
Kanske är uppenbart men vad menars med factory brand? 🙈 Gör de klockor till andra som få sätta sitt brand på eller?

På tal om kunskapsbank osv.
Fredagslek:
Vilken/vilka klocka/klockor ni haft i segmentet affordable/micro har enligt er hållit högst nivå finishmässigt?
Jag har haft för få men innan jag hade mikro så hade jag mycket från Swatch-gruppen som Omega, Certina och Hamilton men det var något med finishen som jag inte gillade. Tror att de var för korrekta och själlösa. Jag tycker de mikros jag haft som NTH, Traska, Hamtun och Squale har haft likvärdig finish med Certina och Hamilton men med mer själ. Som att de är mer handgjorda.

Jag hade mycket Seiko med och Citizen är bättre tycker jag:)
PXL_20201204_131003141.jpg

Edit: Traska om jag måste välja.

Sa du oslagbart annars skulle jag nog säga oslagbara faktiskt...
Har vi nämnt att urverken har 10 års driftsgaranti och tål typ allt ?
Helt oslagbart. Stannar dom av någon okänd anledning vilket dom givetvis inte gör, ja då slår man dom med en mycket distinkt snärt i bordskanten och sen går dom i en 7-8 år till.
Det är en rysk service det 💪. När andra klockor tappar sina visare vid ett fall ja då fastnar Vostoks visare ännu hårdare.
Hårt-deluxe, och om jag inte minns fel så använder Fantomen en Vostok och han är inte rädd om sina klockor precis. 👊🤛👊

Jag har haft för få men innan jag hade mikro så hade jag mycket från Swatch-gruppen som Omega, Certina och Hamilton men det var något med finishen som jag inte gillade. Tror att de var för korrekta och själlösa. Jag tycker de mikros jag haft som NTH, Traska, Hamtun och Squale har haft likvärdig finish med Certina och Hamilton men med mer själ. Som att de är mer handgjorda.

Jag hade mycket Seiko med och Citizen är bättre tycker jag:)
Exakt där har du mitt största gissel med konsumklockor dvs det stora massan går igång på (obs, inget fel på stora massan) 🙂

Fredagslek:
Vilken/vilka klocka/klockor ni haft i segmentet affordable/micro har enligt er hållit högst nivå finishmässigt?
Skitlätt fråga... trodde jag tills jag tänkte efter :) Väldigt många jag haft är ju helt klart bra, Steinhart, Yema, Squale, San Martin, Scurfa, Borealis, Tisell, Traska, Locman, Molnija, Grovana, NTH, CWC, Venturo... men ingen har varit något häpnadsväckande. Monta är nog den jag haft som haft överlägset bäst finish, men så kostar den ju därefter också så jag skulle inte kalla den ett fynd. Jag håller nog med om föregående talare att inget slår Vostok ifall man ser till deras nya klockor. De kostar som dem gamla modellerna men kvaliteten är fjorton snäpp upp :) Utav dem ”vanliga” mikromärkena jag provat tycker jag att Borealis klarar sig bäst, men jag skulle inte betala fullpris ändå för en :p

Nu finns denna i lager hos Vostok-watches24 om någon mer var sugen efter @JohnMonchards fina bilder. Jag kunde inte hålla mig iaf :angel:

image.jpg

Vad är det för brunt läder du har på din @JohnMonchard om man får fråga? Passar ju perfekt tycker jag 😊
Edit: Är nog ditt egna Engineer gissar jag på? 😍
❤️👍
Tack för berömmen! :)

Ja, det är ett av våra egna band! Satt som en smäck!

E6CC4CFE-FDC5-4108-8E01-49B556B2CADC.jpeg

6D964691-60B1-4F6C-8254-69DD0003AAC1.jpeg

E55BBC82-38F4-44FD-AB32-1727B86B9F3C.jpeg
Kunde heller inte motstå frestelsen, mycket pga @JohnMonchards fina bilder.
Hörni, varför finns det inte en enda CW C60 Sapphire i tråden? Den är ju stencool!!
Jag har undrar detsamma och själv varit sugen sedan den kom ut. Kom och köp en klocka av mig i samma prisklass så slår jag till! 😉
Gruppo Gamma Peacemaker och Halios Seaforth.
What he said! Seaforth och GG. Slänger även in SM som lågbudget, Steinhart i mellanskiktet samt CW i den dyrare kategorin.

Är även nyfiken på att prova en Monta samt en Ginault någon gång.

Senast ändrad:
Fredagslek:
Gruppo gamma (skräll), Ventus är bra för en lite mindre peng. Borealis har jag haft tre st. & alla har varit schyssta i avseendet. Helberg & Helm hade också riktigt bra finish.
Monchard är väl en given bubblare också.

NC0lJHY.jpg

jSJa7lj.jpg

5tBPMJj.jpg

p4X38Ah.jpg

Här är mina tidigare mwc. Båda sålde och köpte nu en g10...riktigt cool. Alla 3 modeller, just dessa har ronda 715li quartz urverk med 10års batteritid. Och 300m vattentäta samt tritium. För kännedom, till er som vet vilken klocka Victorinox inox är, så sitter det ett Ronda quartz verk i dom också. Men en annan Ronda som INTE har 10års batteritid. Och ni vet ju vad dom kostar..😁
20200920_092815.jpg
20200920_092826.jpg
20201110_171019.jpg
20201103_210844.jpg

10 års batteritid är ju inte dumt! Tycker dock de två inox som jag köpte begagnat för1.6k är inte dumt heller :)

Lite synd jag sålde dykaren, var dumt även fast den var för stor. Hade varit owgmaterial i 42mm...
B7729542-6ADB-4194-9D04-166A3C42AD1D.jpeg
CA37A535-D294-4E52-8CDE-E80F9455FB38.jpeg

Fredagslek:
Jag har inte haft så värst många mikros men skulle säga att Monta och Chrille W har varit bäst. Montan är bättre men 10k bättre (eller dubbelt så dyr om man hellre ser det så) ? Verkligen inte, jag tycker egentligen att CW ger betydligt bättre valuta för pengarna och har en fantastisk finish för den relativt låga prislappen. Zelos var nog den största besvikelsen efter att ha läst all hype och jag tycker att de är rätt kassa sett till kvaliteten även om de ibland har rätt trevlig design.

Baltic står högst på önskelistan just nu och ska bli kul att prova om jag någonsin får tag i en.:nailbiting:
Jag har undrar detsamma och själv varit sugen sedan den kom ut. Kom och köp en klocka av mig i samma prisklass så slår jag till! 😉
Prefekt! Skicka ditt swishnummer i PM så köper jag din Seaforth. 😁

Tillbaka
Topp