• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Speciellt tavlan, finishen på boetten och akrylglaset är riktigt bra för pengen. Överlag är känslan med länken lite lätt och rasslig, men fick hem en Sinn 356 samma dag så inte kanske rättvist att jämföra med den.

03934FF2-E1AA-49F8-9CB7-2D4DC8C3547D.jpeg

Tycker den är cool på bund med! Eller tropic kan rekommenderas, körde vanliga på det. Länk är man ju bortskämd med, men rasslig är inte alltid negativt för mig tänk typ skx jubilee 🤓

Ska ägas en dag iaf, inte mkt för kronos men denna är perfekt för mig :)
 
Tycker den är cool på bund med! Eller tropic kan rekommenderas, körde vanliga på det. Länk är man ju bortskämd med, men rasslig är inte alltid negativt för mig tänk typ skx jubilee 🤓

Ska ägas en dag iaf, inte mkt för kronos men denna är perfekt för mig :)
Känslan på länken är ganska mycket som skx-jubileen. Rasslig, men mycket skön när man har klockan på sig.

Har ägt en handfull Doxan och en Ollech&Wajs C-1000 med BoR och klart sämre är den här. Men bekväm.
 
Känslan på länken är ganska mycket som skx-jubileen. Rasslig, men mycket skön när man har klockan på sig.

Har ägt en handfull Doxan och en Ollech&Wajs C-1000 med BoR och klart sämre är den här. Men bekväm.

Låter bra för mig :)
Också ägt en Doxa och de är ju riktigt bra länkar där, dock en helt annan prisklass nu iaf, då var den bara dubbelt så dyr 🤓
 
Känslan på länken är ganska mycket som skx-jubileen. Rasslig, men mycket skön när man har klockan på sig.

Har ägt en handfull Doxan och en Ollech&Wajs C-1000 med BoR och klart sämre är den här. Men bekväm.
Intressant det där med som är ”bra” när det kommer till länkar. För mig så är det inte alltid bättre med SEL eller solida länkar etc. Det beror på klockan och stilen. Dock är ofta lite rassliga länkar just skönare.
Såklart ska ju länken sitta ihop och finishen ska ju vara bra. Men bättre är inte alltid bättre. :)

Finns en bra artikel om detta:
 
Intressant det där med som är ”bra” när det kommer till länkar. För mig så är det inte alltid bättre med SEL eller solida länkar etc. Det beror på klockan och stilen. Dock är ofta lite rassliga länkar just skönare.
Såklart ska ju länken sitta ihop och finishen ska ju vara bra. Men bättre är inte alltid bättre. :)

Finns en bra artikel om detta:
Det är just så. Tycker Monta har lyckats perfekt, deras länk är mjuk som smält smör utan att vara rasslig.

Men det är just som du säger att för solida och ”bra” länkar ofta kan vara ganska obekväma i använding. Själv ville jag tidigare alltid ha tjocka och solida länkar, men har lärt mig att det ändå är viktigare med hur den sitter. Dåliga och biliga clasps är jag fortfarande ganska allergisk för, fastän dom sku vara bekväma.
 
Har inga planer på att sälja något.
Grattis till försäljningen och tack för dina kvalitativa poster. Mvh/ Saida

 
Grattis till försäljningen och tack för dina kvalitativa poster. Mvh/ Saida

Hade på känn att du skulle bli upprörd, dock ändrades saker som gjorde att jag ville sälja.
 
Grattis till försäljningen och tack för dina kvalitativa poster. Mvh/ Saida

Har jag missat något?
 
Hade på känn att du skulle bli upprörd, dock ändrades saker som gjorde att jag ville sälja.
Jätteupprörd verkligen, gå nu ut och lek med de andra barnen eller har du något du faktiskt vill diskutera angående mikros el affordables så kan vi göra det?

(Ganska säker på att du förstår att jag driver med dig, superfin Omega f.ö. Puss & kram 😜)
 
Jätteupprörd verkligen, gå nu ut och lek med de andra barnen eller har du något du faktiskt vill diskutera angående mikros el affordables så kan vi göra det?

(Ganska säker på att du förstår att jag driver med dig, superfin Omega f.ö. Puss & kram 😜)
En sak jag grubblar över är varför en del av Elgins klockor producerades i Frankrike av alla ställen, när de hade en enorm fabrik i Illinois
 
Intressant det där med som är ”bra” när det kommer till länkar. För mig så är det inte alltid bättre med SEL eller solida länkar etc. Det beror på klockan och stilen. Dock är ofta lite rassliga länkar just skönare.
Såklart ska ju länken sitta ihop och finishen ska ju vara bra. Men bättre är inte alltid bättre. :)

Finns en bra artikel om detta:
Mycket intressant ämne! Jag tog upp en liknande topic i Rolex-tråden om hur Rolex lurat sina kunder på värdelösa och överprisade länkar i flera decennier, men så fick man tydligen inte tycka... (det blev inte precis nån like-raket). 😬
Men håller med dig om att en väl begagnad el. rasslig länk kan vara bland det skönast man kan bära!
 
Säljer av lite band tyvär inget virkat då dom ligger i bankfack.
 
Wow! :woot: Jag anar en viss förkärlek för Harry Potter? 👍 Jag tycker att de har många fräcka satser och det är kul att de satsar på lite mer avancerade byggen. Nu för tiden finns det till och med särskild belysning man kan köpa till creatorserien m.m. som är anpassade till specifika modeller.

Haha, jag tänkte faktiskt posta en bild på setet med en G på handleden bara för din skull men orkade inte mer än att googla fram en produktbild. 😂
Jag har tyvärr sålt Legoklockan men tror att @MaBr har kvar sin...? 😁
Vi kanske är lite besatta av Harry Potter i vår familj... 😬 Ja, finns sjukt mycket coola grejer nu och framförallt många helt galna satser med över 5000 bitar. Sånt kunde man bara drömma om när man var liten! En produktbild gick lika bra, meddelandet kom fram ändå. ☺️ Jag har kvar mina gula G-shock men bara för att ingen ville köpa den när jag hade annons ute. Nu tänker jag behålla den!

Idag gick G-shocken från legobyggarklocka till frukost-i-skogen-med-familjen-klocka. 🌲
PSX_20201220_095503.jpg

PSX_20201220_095554.jpg

PSX_20201220_144616.jpg
 
Vi kanske är lite besatta av Harry Potter i vår familj... 😬 Ja, finns sjukt mycket coola grejer nu och framförallt många helt galna satser med över 5000 bitar. Sånt kunde man bara drömma om när man var liten! En produktbild gick lika bra, meddelandet kom fram ändå. ☺️ Jag har kvar mina gula G-shock men bara för att ingen ville köpa den när jag hade annons ute. Nu tänker jag behålla den!

Idag gick G-shocken från legobyggarklocka till frukost-i-skogen-med-familjen-klocka. 🌲
PSX_20201220_095503.jpg

PSX_20201220_095554.jpg

PSX_20201220_144616.jpg
Oj så mysigt! Nåt speciellt med att tillaga mat ute i det fria!😊
 
Ja, men en del av deras sportman klockor som tillverkades under 1960 (då de fortfarande var stationerat i USA) har märkts France på både insidan av bakboetten samt på verket.
Har inte direkt forskat på Elgin men skulle tro att saker och ting outsourcades pga skattelättnader och dylikt som det ju finns rätt många andra exempel på genom åren.
Med andra ord ett OG microbrand på sätt och vis (som jag ser det)✌🏼
 
Jag kollade på senaste Grand Tour precis och snöade in på James Mays klocka. Det var en Hamilton Pan-Europ har jag googlat mig fram till:
hamiltonkurz2345-560.jpg


Nån här som har haft en sån? Riktigt snygg tycker jag!
Jag har haft den. Den är såld här på forumet så den är kanske kvar. Jag hade den och Pan Europ chrono. Jag gillade den senare mycket mer, tyckte den här Pan Europ sport som den heter var lite tunn. :D Men så är jag vann vid tjockare klockor. Oavsett så är det en bra klocka. Min fru la beslag på den och hade den länge.

NATOt var lite sådär, vilket du kan se på en av bilderna nedan. Men den funkade på många andra band.
IMG_0106.JPG
IMG_1829.JPG
IMG_3503.JPG
IMG_4973.jpg
IMG_9733.jpg
 
Mycket intressant ämne! Jag tog upp en liknande topic i Rolex-tråden om hur Rolex lurat sina kunder på värdelösa och överprisade länkar i flera decennier, men så fick man tydligen inte tycka... (det blev inte precis nån like-raket). 😬
Men håller med dig om att en väl begagnad el. rasslig länk kan vara bland det skönast man kan bära!
Då kan man gå djupare i det filosofiska träsket och fundera över vad som är ”bra”. En viktig uppgift för en länk är ju faktiskt att vara bekväm, och såklart hålla klockan säkert på plats. Min gamla Rolex GMT master hade visserligen SEL, men det gamla pressade friktionslåset med safety clasp, men jag tyckte det var en mycket bra länk. Finishen på länkbitarna och allt var ju hög, dock var den inget exceptionellt. Men den gjorde jobbet, var bekväm, säker och hade bra finish. Värd de skyhöga priserna och all beröm från fanboys? Nej. Bra länk/lås? Ja. I mitt tycke.

Ta tex. Omega Speedmaster-länken på de nya 005:eek:rna, i mitt tycke en för tung historia där finishen inte når upp till den övriga klockan. Jag har bytt ut min mot en Uncle Seiko 1171, med pressat lås o hela baletten. :)
 
Då kan man gå djupare i det filosofiska träsket och fundera över vad som är ”bra”. En viktig uppgift för en länk är ju faktiskt att vara bekväm, och såklart hålla klockan säkert på plats. Min gamla Rolex GMT master hade visserligen SEL, men det gamla pressade friktionslåset med safety clasp, men jag tyckte det var en mycket bra länk. Finishen på länkbitarna och allt var ju hög, dock var den inget exceptionellt. Men den gjorde jobbet, var bekväm, säker och hade bra finish. Värd de skyhöga priserna och all beröm från fanboys? Nej. Bra länk/lås? Ja. I mitt tycke.

Ta tex. Omega Speedmaster-länken på de nya 005:eek:rna, i mitt tycke en för tung historia där finishen inte når upp till den övriga klockan. Jag har bytt ut min mot en Uncle Seiko 1171, med pressat lås o hela baletten. :)
Enig. Bra betyder ju så många saker: I mitt resonemang när det gäller länkar ställer jag alltid priset mot kvaliteten. En begagnad och halvrasslig Jubileelänk till en vintage Rolex Datejust kostar lätt 6-7000 kr men är inte bättre än en länk från Watchgecko för 500 kr. Rolex-länken är alltså 1400% dyrare i det här räkneexemplet. Det är ett skämt. Men jag tillhörde samtidigt dom som gladeligen betalade detta. Eller gjorde, ska tilläggas.
Sen finns det förstås bättre länkar från Rolex och på senare tid är väl alla modeller bra, om jag förstått rätt. Så efter 50 år lyckades de rätt till problemet – bra! 😊
 
Jag har haft den. Den är såld här på forumet så den är kanske kvar. Jag hade den och Pan Europ chrono. Jag gillade den senare mycket mer, tyckte den här Pan Europ sport som den heter var lite tunn. :D Men så är jag vann vid tjockare klockor. Oavsett så är det en bra klocka. Min fru la beslag på den och hade den länge.

NATOt var lite sådär, vilket du kan se på en av bilderna nedan. Men den funkade på många andra band.
IMG_0106.JPG
IMG_1829.JPG
IMG_3503.JPG
IMG_4973.jpg
IMG_9733.jpg

Tack, kul att höra lite om den! Jag googlade fram ett test av den och de tyckte, precis som du, att Nato-bandet var av dålig kvalitet. Samtidigt var det väl just kombon klocka & band som gjorde att jag hajade till när jag såg Grand Tour. Bandet gjorde att den syntes ordentligt när den snabbt passerade förbi i utkanten på nån bildruta. Tycker färgkombon på det var riktigt bra!

Egentligen är det väl en ganska "knäpp" klocka med lite dykar attribut, men utan riktig vattentäthet som matchar utseendet. Fast ibland kan det vara skoj med lite galnare klockor :) Det är ju oftast inte så att vi samlare egentligen behöver 10000 meter djuptålighet.
 
Enig. Bra betyder ju så många saker: I mitt resonemang när det gäller länkar ställer jag alltid priset mot kvaliteten. En begagnad och halvrasslig Jubileelänk till en vintage Rolex Datejust kostar lätt 6-7000 kr men är inte bättre än en länk från Watchgecko för 500 kr. Rolex-länken är alltså 1400% dyrare i det här räkneexemplet. Det är ett skämt. Men jag tillhörde samtidigt dom som gladeligen betalade detta. Eller gjorde, ska tilläggas.
Sen finns det förstås bättre länkar från Rolex och på senare tid är väl alla modeller bra, om jag förstått rätt. Så efter 50 år lyckades de rätt till problemet – bra! 😊
Ja lyckats har dom gjort. Dom säljer ju stållänkar för priser som om det nästan hade varit vitguld.
Klart finns det köpare så... 😊.
 
Tillbaka
Topp