• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Godmorgon tråden!

En liten fråga såhär på morgonkvisten. Vad anser ni är att klassa som "affordable"?

Förstår såklart att det beror på budget, lyx-segmentet är säkert affordable för de med stora plånböcker osv.
Men mest ute efter vart ni i tråden drar gränsen 🤔

Personligen har jag nog någon slags mental spärr vid runt 8tkr.. allt över det känns "dyrt".
Som andra skriver så har det avhandlats en del, även under min relativt korta tid här. Ibland med tråkiga diskussioner och lite skäll som följd, ibland med glatt humör. :)

Siktar på det sistnämnda här.

Affordable är ju högst subjektivt, då olika personer har olika ekonomi och prioriteringar, precis som du var inne på själv. Enl. en del uppslagsverk så är definitionen ”att de flesta människor har råd att köpa” (varan som avses). Dom flesta med stabil ekonomi i Sverige idag har nog ”råd” att köpa en klocka för 80k, vissa kan betala kontant och vissa med hjälp av lån. Så då handlar det istället om prioriteringar (och sunt förnuft). Är då en 80k-klocka att klassa som ”affordable”? Nej, inte i mitt tycke, och säkert inte heller i de flestas ögon.

Tittar man på vad ”normala” människor köper klockor för så ligger dom nog i spannet 1500-5000kr (killgissning). Då är en 80k-klocka en lyxprodukt långt över vad de flesta känner sig bekväma att lägga.
En sprillans ny bil för 80k däremot, det är affordable, eftersom de flesta nya bilar ligger betydligt högre än så i pris. (Återigen, tycke och åsikt!)

Det är en knivig fråga utan ett givet svar, och klockorna i tråden varierar från under 1000kr upp till över 15k. Det skulle säkert gå att sammanställa något slags medelvärde av klockorna som postas, och vem vet var man skulle hamna då?

Jag tror att sålänge man har en trevlig framtoning, glatt humör och bidrar med positivism så är man högst välkommen! :) Således finns nog ingen gräns för vad som klassas som rent affordable, inte heller vad som är micro, men tråden tenderar att vara rätt så självjusterande gällade dessa saker så posta på bara! :)

Förövrigt så tycker jag att diskussionen är intressant och det är skoj att analysera och peta i denna sortens frågeställningar!
 
Som andra skriver så har det avhandlats en del, även under min relativt korta tid här. Ibland med tråkiga diskussioner och lite skäll som följd, ibland med glatt humör. :)

Siktar på det sistnämnda här.

Affordable är ju högst subjektivt, då olika personer har olika ekonomi och prioriteringar, precis som du var inne på själv. Enl. en del uppslagsverk så är definitionen ”att de flesta människor har råd att köpa” (varan som avses). Dom flesta med stabil ekonomi i Sverige idag har nog ”råd” att köpa en klocka för 80k, vissa kan betala kontant och vissa med hjälp av lån. Så då handlar det istället om prioriteringar (och sunt förnuft). Är då en 80k-klocka att klassa som ”affordable”? Nej, inte i mitt tycke, och säkert inte heller i de flestas ögon.

Tittar man på vad ”normala” människor köper klockor för så ligger dom nog i spannet 1500-5000kr (killgissning). Då är en 80k-klocka en lyxprodukt långt över vad de flesta känner sig bekväma att lägga.
En sprillans ny bil för 80k däremot, det är affordable, eftersom de flesta nya bilar ligger betydligt högre än så i pris. (Återigen, tycke och åsikt!)

Det är en knivig fråga utan ett givet svar, och klockorna i tråden varierar från under 1000kr upp till över 15k. Det skulle säkert gå att sammanställa något slags medelvärde av klockorna som postas, och vem vet var man skulle hamna då?

Jag tror att sålänge man har en trevlig framtoning, glatt humör och bidrar med positivism så är man högst välkommen! :) Således finns nog ingen gräns för vad som klassas som rent affordable, inte heller vad som är micro, men tråden tenderar att vara rätt så självjusterande gällade dessa saker så posta på bara! :)

Förövrigt så tycker jag att diskussionen är intressant och det är skoj att analysera och peta i denna sortens frågeställningar!
Bra summering!

Precis som du nämner tycker jag också det är en intressant diskussion, framförallt för att jag märkt att jag själv flyttat övre gränsen för vad jag betraktar som affordabelt med tiden 😂

Jag var bara intresserad av hur olika personligheter i tråden resonerar när det ska köpas klocka!
 
Bra summering!

Precis som du nämner tycker jag också det är en intressant diskussion, framförallt för att jag märkt att jag själv flyttat övre gränsen för vad jag betraktar som affordabelt med tiden 😂

Jag var bara intresserad av hur olika personligheter i tråden resonerar när det ska köpas klocka!
Jag köper bara med hjärtat, därav har min samling blivit mer och mer spretig ju mer som kommer in. Säljer inget.
 
Haha den är definitivt inte dregelvärdig, sorry! Den består i dagsläget enbart av en endaste tapper San Martin sub 😢 Inte haft den särskilt länge men den har hunnit få en hel del battlescars på kort tid..

Haha. Alright. Inte fy den du har, men välkommen in i värmen och fördärvet då. Ska man våga dig på en gissning att du kommer att ha provat på 20- tal fram till dec 2021 😂

Det finns ett långt motto här och det är KÖÖÖÖP!
 
Dagens, men snart dags för byte till något tegimenterat 😇
7062883C-1960-483F-A972-1FD174802C32.jpeg
 
Bra summering!

Precis som du nämner tycker jag också det är en intressant diskussion, framförallt för att jag märkt att jag själv flyttat övre gränsen för vad jag betraktar som affordabelt med tiden 😂

Jag var bara intresserad av hur olika personligheter i tråden resonerar när det ska köpas klocka!
Det har som sagt diskuterats en del tidigare men jag tror att jag talar för de flesta här i tråden när jag säger att allt under 10' egentligen bara är skräp så försök gärna att undvika det. Börjar man komma upp i över 10' så är det en kvalitetsstämpel och garanti för att man får schyssta prylar helt enkelt. 😊
220px-Trollface_non-free.png
 
Anade det, är relativt ny här och orkade inte sålla 3000+ sidor. Tack ändå 👍
De är en fråga som har lika många svar som medlemmar i tråden :D Det vanliga är att allt kan klassas som prisvärt oavsett prisklass om det finns alternativ som är betydligt dyrare ;) T.ex. så blir du inte utslängd eller påhoppad om du slänger upp en bild på en Tudor BB då den är väldigt mycket billigare än en Råleks Subb, men det funkar lika bra med en San Martin eller en Pagani också.

Personligen tycker jag att det mesta är dyrt men det varierar ju från person till person, något som är dyrt för mig behöver ju inte vara lika dyrt för dig då det handlar om disponibel inkomst och hur stor del av den som går åt till att pröjsa klockan i fråga.
 
Det har som sagt diskuterats en del tidigare men jag tror att jag talar för de flesta här i tråden när jag säger att allt under 10' egentligen bara är skräp så försök gärna att undvika det. Börjar man komma upp i över 10' så är det en kvalitetsstämpel och garanti för att man får schyssta prylar helt enkelt. 😊
220px-Trollface_non-free.png
 
Blir för dyr tyvärr, sett till skicket. Finns ingen garanti att den når fram innan nyår, så det kan bli moms också om jag förstått saken rätt. 🙄

Har sneglat på den länge men också tvekat pga skicket. Hade det inte varit en helguld hade jag köpt den i samma skick, men eftersom jag inte gillar guldklockor supermycket har jag avstått. Modellen är dock riktigt najs och jag gillar verkligen den svarta urtavlan. Tyvärr är den svår att hitta, har letat semi-aktivt sen @Lord_tito88 postade sin första gången här på forumet men den där är den enda jag har hittat.
Seiko SQ är överlag riktigt bra klockor tycker jag, förvånansvärt få som postas här på forumet dock :/
 
Har sneglat på den länge men också tvekat pga skicket. Hade det inte varit en helguld hade jag köpt den i samma skick, men eftersom jag inte gillar guldklockor supermycket har jag avstått. Modellen är dock riktigt najs och jag gillar verkligen den svarta urtavlan. Tyvärr är den svår att hitta, har letat semi-aktivt sen @Lord_tito88 postade sin första gången här på forumet men den där är den enda jag har hittat.
Seiko SQ är överlag riktigt bra klockor tycker jag, förvånansvärt få som postas här på forumet dock :/

Jag hittade min via https://buyee.jp/yahoo/auction. Tyvärr så fungerade den inte vid ankomst men efter mycket TLC så gick den igång. Har även fått hem ett nytt glas till klockan :)
 
Har sneglat på den länge men också tvekat pga skicket. Hade det inte varit en helguld hade jag köpt den i samma skick, men eftersom jag inte gillar guldklockor supermycket har jag avstått. Modellen är dock riktigt najs och jag gillar verkligen den svarta urtavlan. Tyvärr är den svår att hitta, har letat semi-aktivt sen @Lord_tito88 postade sin första gången här på forumet men den där är den enda jag har hittat.
Seiko SQ är överlag riktigt bra klockor tycker jag, förvånansvärt få som postas här på forumet dock :/
Är helt med på hur du tänker! Kanske finns det fler i renodlade Seiko-tråden... Men antar att de är rejält sällsynta!
 
Yes, haft den i några månader. För mig har det blivit en sån där klocka som jag gillar skarpt men den används ganska lite iallafall. Snygg finish med polerad/matt combon på boetten. Stör mig lite på att de är ghost date, men de är väl egentligen skitsamma ochvatt de är 19mm mellan bandhornen. Har inte hittat nått snyggt band att byta mellan canvaset den kom på. Överlag bra klocka för pengarna!

Hade problem med att rotorn satt lös och fick skicka tillbaka den på service. Då va yema lite krångliga och ville ha video-bevis, försökte övertyga mig om att en rotor ska sitta löst(den snurrade ca 1miljon varv om man tiltade den lite.) Medans jag hävdade att det är nått som är fel. Tillslut gick dom med på att ta in den på service.
 
Tillbaka
Topp