Som andra skriver så har det avhandlats en del, även under min relativt korta tid här. Ibland med tråkiga diskussioner och lite skäll som följd, ibland med glatt humör.Godmorgon tråden!
En liten fråga såhär på morgonkvisten. Vad anser ni är att klassa som "affordable"?
Förstår såklart att det beror på budget, lyx-segmentet är säkert affordable för de med stora plånböcker osv.
Men mest ute efter vart ni i tråden drar gränsen
Personligen har jag nog någon slags mental spärr vid runt 8tkr.. allt över det känns "dyrt".
Siktar på det sistnämnda här.
Affordable är ju högst subjektivt, då olika personer har olika ekonomi och prioriteringar, precis som du var inne på själv. Enl. en del uppslagsverk så är definitionen ”att de flesta människor har råd att köpa” (varan som avses). Dom flesta med stabil ekonomi i Sverige idag har nog ”råd” att köpa en klocka för 80k, vissa kan betala kontant och vissa med hjälp av lån. Så då handlar det istället om prioriteringar (och sunt förnuft). Är då en 80k-klocka att klassa som ”affordable”? Nej, inte i mitt tycke, och säkert inte heller i de flestas ögon.
Tittar man på vad ”normala” människor köper klockor för så ligger dom nog i spannet 1500-5000kr (killgissning). Då är en 80k-klocka en lyxprodukt långt över vad de flesta känner sig bekväma att lägga.
En sprillans ny bil för 80k däremot, det är affordable, eftersom de flesta nya bilar ligger betydligt högre än så i pris. (Återigen, tycke och åsikt!)
Det är en knivig fråga utan ett givet svar, och klockorna i tråden varierar från under 1000kr upp till över 15k. Det skulle säkert gå att sammanställa något slags medelvärde av klockorna som postas, och vem vet var man skulle hamna då?
Jag tror att sålänge man har en trevlig framtoning, glatt humör och bidrar med positivism så är man högst välkommen! Således finns nog ingen gräns för vad som klassas som rent affordable, inte heller vad som är micro, men tråden tenderar att vara rätt så självjusterande gällade dessa saker så posta på bara!
Förövrigt så tycker jag att diskussionen är intressant och det är skoj att analysera och peta i denna sortens frågeställningar!