• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag fortsätter med gårdagens nyanskaffning.. trevlig fredag kamrater! 😀

Bilagor

• A24BB16A-37A5-4B06-BE73-1469C6065D88.jpeg
    A24BB16A-37A5-4B06-BE73-1469C6065D88.jpeg
    395.1 KB · Visningar: 26
Hittade den här copagen i gömmorna. Kanske en kandidat att oljefyllas? Iofs har den väl inget som helst skydd runt kronan, så risken är nog stor att det skulle läcka ut olja...
IMG_20210108_092003.jpg
Snygg ändå! Men de kunde kanske valt en lite snyggare text. Jag skulle ändå hellre bära denna än en PP. Vem vågar vistas ute med 500.000 kr på armen?

Här sitter jag med äntligen normaliserat blodsocker och mediterar. Vad är egentligen den allena bästa klockan under 10000 i erat tycke? Märke, typ, ålder. Oavsett. Den enda parametern är att den skulle användas i stort varje dag.

(Har säkert diskuterats till leda)

Kanske en Steinhart @KandreasF för att svara på din meditation ;-)
En Svart Seikoalpinist är möjligtvis ännu bättre. Passar verkligen till allt! Byt band eller till länk och klockan får en helt annan karaktär.

En trippel jag är mycket nöjd med.
525BDC0B-CC25-45A6-9BAA-138176360284.jpeg
Med det sagt ruvar jag på att göra mig av med just Steinharten till höger i bild ovan. Den innehar det långa namnet Ocean 39 vintage GMT Premium blue red Ceramik special OLKO edition.
Är i använt skick som mest syns på länken. Går i princip inom COSC.
PM:a vid intresse så kan fler bilder ordnas. Självklart blir det mikro-specialpris åt trevliga trådprofiler.

Apropå klockor under 10t. Har inte vistats i tråden särskilt länge, typ sedan i somras. Men det verkar florera väldigt många Alpinister här, och de verkar ha väldigt högt anseende. Vad beror detta på? Vad är det som utmärker dem?
Kan såklart googla fram specs själv men det är inte lika roligt som att fråga hur ni i tråden resonerar. 😌

troligen den här:

Men är den inte lite tråkig också...?
Kanske en Steinhart @KandreasF för att svara på din meditation ;-)
En Svart Seikoalpinist är möjligtvis ännu bättre. Passar verkligen till allt! Byt band eller till länk och klockan får en helt annan karaktär.

Med det sagt ruvar jag på att göra mig av med just Steinharten till höger i bild ovan. Den innehar det långa namnet Ocean 39 vintage GMT Premium blue red Ceramik special OLKO edition.
Är i använt skick som mest syns på länken. Går i princip inom COSC.
PM:a vid intresse så kan fler bilder ordnas. Självklart blir det mikro-specialpris åt trevliga trådprofiler.
Tycker det är en härlig Longines! Föredrar du Quartz då JonasUppsala? Är det 50 m wr?

Parasec, en svart Alpinist med en kvalitetslänk med tool-less justering i låset? Är det skruvad krona på någon version av Alpinisten?

Tycker det är en härlig Longines! Föredrar du Quartz då JonasUppsala? Är det 50 m wr?

Parasec, en svart Alpinist med en kvalitetslänk med tool-less justering i låset? Är det skruvad krona på någon version av Alpinisten?

Ja... jo, jag fördrar nog quartz... har en blandning i lådan men med övervikt mot quartz.
Tråkigt att det inte görs mer micro i det bättre segmentet med quartzverk.

Japp, Longinesen är 50 m WR... men ska funka att bada med, Longines verkar ha en liten annan tolkning av det där än många övriga (ej skruvad krona dock).

Apropå klockor under 10t. Har inte vistats i tråden särskilt länge, typ sedan i somras. Men det verkar florera väldigt många Alpinister här, och de verkar ha väldigt högt anseende. Vad beror detta på? Vad är det som utmärker dem?
Kan såklart googla fram specs själv men det är inte lika roligt som att fråga hur ni i tråden resonerar. 😌
Rekommenderad läsning: https://thespringbar.com/blogs/guides/the-ultimate-seiko-alpinist-collectors-guide/

Det är en bra fråga, själv tycker jag att den har ett utseende som är unikt, bra storlek och ett bra pris. Plus väldigt mycket historia. Det är något med den gröna urtavlan som jag inte kan sätta fingret på.
20201223_093733.jpg

Här sitter jag med äntligen normaliserat blodsocker och mediterar. Vad är egentligen den allena bästa klockan under 10000 i erat tycke? Märke, typ, ålder. Oavsett. Den enda parametern är att den skulle användas i stort varje dag.

Kan inte bestämma om DOXA SUB200 eller Certina SuperPH500 med samtliga (mina) parametrar vinner men iom att den sistnämnda är kvar i mitt stall så röstar jag på den✌🏼

Låter kanske konstigt eftersom jag just sålde min, men en begagnad Ginault är nog det bästa jag haft för under 10k. Kan även tänka mig att begagnad Monta är ett bra alternativ, men någon sådan har jag inte haft så kan inte uttala mig om hur de står sig mot Ginault. Christopher Ward är schyssta också i den prisklassen. Alpinist är grym, men tycker att den halkar efter de andra pga länk och spänne. Länken är oerhört skön dock, men känns lite tunn samt för få mikrojusteringar på spännet.

Låter kanske konstigt eftersom jag just sålde min, men en begagnad Ginault är nog det bästa jag haft för under 10k. Kan även tänka mig att begagnad Monta är ett bra alternativ, men någon sådan har jag inte haft så kan inte uttala mig om hur de står sig mot Ginault. Christopher Ward är schyssta också i den prisklassen. Alpinist är grym, men tycker att den halkar efter de andra pga länk och spänne. Länken är oerhört skön dock, men känns lite tunn samt för få mikrojusteringar på spännet.
Lite kul, för jag blev lite extra sugen på en Ginault när jag var inne och fluktade i tråden om "köp 3 för att få en Rolex" tråden precis. Får ju en att vilja kräkas lite i munnen det där 🤢
Gillar Ginault extra mycket då man slipper Mercedes visarna med. Har inte mkt jag hänger upp mig på men de där visarna är jag inget fan av 😬

Lite kul, för jag blev lite extra sugen på en Ginault när jag var inne och fluktade i tråden om "köp 3 för att få en Rolex" tråden precis. Får ju en att vilja kräkas lite i munnen det där 🤢
Gillar Ginault extra mycket då man slipper Mercedes visarna med. Har inte mkt jag hänger upp mig på men de där visarna är jag inget fan av 😬
Jag drömmer lite i hemlighet om en SD 40 mm men annars måste jag säga att allt runtomkring tar bort suget efter en Rolex. Inte heller mina drömvisare!

Är det bara bilden som luras eller är det olika färg på lumen på index kontra visare? Håller med om visarna. Tror inte ens att jag hade köpt Ginault om den hade Mercedes, och garanterat inte haft kvar den i över två år iaf.
Nej det är nog rätt som du ser, det var nog lite skillnad på visarna och index. Men ytterliggare en sak som jag absolut inte hänger upp mig på 😄

Tillbaka
Topp