• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Precis, där har ändå Seiko tänkt något.

X:et är en stiliserad sammansättning av P och S, vilket står för Professional Specifications (Prospex)

Femman i fem-serien står för att den har fem funktioner: automat, day/date, stötsäker boett, vattenresistens och kronan kl 4.

Sports tror jag är för att serien ska vara sportig snarare än toolig eller dressad.

Kan ha missat något, men jag vill gärna höra liknande resonemang bakom Marcs val av en pil mot kl 4. Han kanske förklara det i något avsnitt. Annars får jag skicka in en tittarfråga
Tänkt och tänkt, hellre en minimalistisk logga än en tavla som ser ut som en stickerbombad rallybil.
Håller inte med om att en logga måste betyda något speciellt, jag tycker iaf den är både fräsch och modern😊

Edit: oops jag glömde #allagillarolika

Senast ändrad:
Branäs överraskar, var en chansning att åka hit men vädret har fixat det riktigt vintrigt och fint. Klockan gillar att vara här, tyvärr samma tidszon. Men ärligt, använder inte denna bezeln lika mycket pga att det blir så uppenbart snett ibland.

38F4C53B-F7EC-4C0B-9771-B3F4B467731C.jpeg

AB14C01E-B3A0-40BB-9FDB-9E5AA39620C0.jpeg

FE97EA85-F59A-4DB0-8F23-5994052B9DFB.jpeg

D93BEBDD-9C81-4348-ADD6-4051F0DD8C73.jpeg

Jag vill förstå Islander-loggan. Det är en klocka? Med pilen på klockan 4? Varför?

Jag har sett en förklaring i något svar på samma fråga på insta. Dessvärre kommer jag inte ihåg svaret. 🤣

Precis, där har ändå Seiko tänkt något.

Femman i fem-serien står för att den har fem funktioner: automat, day/date, stötsäker boett, vattenresistens och kronan kl 4.

Sports tror jag är för att serien ska vara sportig snarare än toolig eller dressad.

Finns en del vanliga 5or med kronan kl.3 med även om kl.4 placering är vanligast.

Sports har ju 100m/10bar wr (vissa t.o.m 200 t.ex den så kallade Landshark) mot typ 30m på vanliga 5orna (det står bara "water resistant" på bakboetten) så du är inne på rätt spår däremot finns där en del rejäla klossar som helt klart är tooliga om jag ska vara petig. 🧐😂

Tänkt och tänkt, hellre en minimalistisk logga än en tavla som ser ut som en stickerbombad rallybil.
Håller inte med om att en logga måste betyda något speciellt, jag tycker iaf den är både fräsch och modern😊

Håller med! Loggan passar in bra på kronan också.😁

Får väl posta en klockbild också som komplement till allt mitt svammel:

20210116_133053.jpg

Fixade till en liten detalj idag (som dock kräver en del demontering för att kunna göras) som störde mig. Gillar looken med svart/vitt på dag/datum (åtminstone på mörka tavlor utan ram runt fönstret) men av någon anledning hade jag satt dit ett kanji och det funkar ju inte på en k-modell. 🤪😅
Så nu har den ett romerskt istället vilket också är det snyggaste i min bok. 👌

Edit: oops jag glömde #allagillarolika
Ja, loggan i sig är väl ok. Minimalistiska loggor är definitivt att föredra! Jag vill ändå veta tankarna bakom den. ;)

(Och en lite roligare baksida). Men är ändå sugen på en 38 mm dykare. Hyfsat pris ändå, även om det såklart tillkommer importavgifter.

Ja, loggan i sig är väl ok. Minimalistiska loggor är definitivt att föredra! Jag vill ändå veta tankarna bakom den. ;)

(Och en lite roligare baksida). Men är ändå sugen på en 38 mm dykare. Hyfsat pris ändå, även om det såklart tillkommer importavgifter.
Galet bra prissatta, Måste bara säga att din Alpinist utan X-tramset är tusen ggr snyggare, tror vi är lite lika på det viset att vi hakar upp oss på smådetaljer 😜

Det kan jag allt försöka, är (som du noterade) inte en speciellt vass fotograf. La i ärlighetens namn inte många minuter på att ta de bilderna heller. Några tips på vad och hur jag ska tänka när nya bilder ska tas uppskattas!
Det finns en del trådar i ämnet. Läste en riktigt bra tips och tricks tråd startad av Laketwig tror jag. För ett par år sedan. Busar med tvååring just nu så kan inte hjälpa till att söka fram den.

Edit: jahapp. Man ska tydligen alltid behöva läsa igenom hela tråden innan man svarar

Kan slänga upp denna på för byte eller försäljning om intresse finns. Klockan är i nyskick.

Specification:
  • Case Diameter: 40mm Excluding the crown
  • Case Diameter: 42mm Including the crown
  • Lug to Lug: 46mm
  • Thickness: 13mm
  • Weight: 66g
  • Dial Color: Black
  • Luminosity: Super Luminova
  • Case Material: 316L Stainless Steel
  • Caseback: Screw down, 316L Stainless Steel
  • Crown: Screw Down 316L Stainless Steel
  • Water Resistance: 30atm (300m/1000ft)