• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

DrDre

Patek
Den här nyheten är inte alls dum! C1 Worldglow.

647E92E3-DECA-4216-9960-44F9409DCB10.jpeg

57E921E4-D4AB-448D-893F-4BE7E55AEB8D.jpeg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
UPS har kört det där flera gånger mot mej, sen har dom levererat till ombud istället.
Tacka vet jag DHL 1000000 % bättre!
Det var det jag förväntade mig från början att de skulle göra direkt. Förstår inte varför de blajar med nån slags utkörning. Särskilt utan att ens meddela mig i förväg? Jag har ett UPS-ombud rätt nära dessutom. Så märkligt. Aja. Hoppas det hamnar där tillslut då.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Tänkte ge mig på en snabb jämförelse mellan Tisell sub och San Martin sub (v3).
Har alltid varit förtjust i Tisell och är fortfarande men nu är det frågan om....
Först och främst så är casen inte identiska.
  • Tisells sub är mer ett vintage-case (40mm) och San Martins ett Maxi-case (40,5mm).
  • SM känns där av något större än T.
Båda är riktigt trevliga men finishen på både case och länk är minst ett snäpp bättre på SM.
- SMs länk är ruggigt bra för pengen och ändlänken buktar inte ut som på Tisells sub.
Det var anledningen till att jag gärna körde med jubilee istället på mina Tisells.
  • Passformen på ändlänkarna mot boetten är också betydligt bättre på SM även om Tisell inte är dålig där den heller.
  • Båda länkarna är skruvade och 20mm-16mm.
Tisell har däremot ett dolt glidelock i sitt clasp som funkar riktigt bra, mycket trevligt som gillas.
Det har inte SM men ett mycket trevligt clasp
(6 st mikro-adjusthål) som är säkrat med både brygga och knappar under. Kraftigt och stabilt.
  • SMs kanter på allt stål (länk och case) är skarpare än Tisells som är mer rundat vilket gör att SM känns modernare i sitt utseende och Tisell mer vintage.
  • Sidorna på båda casen är blankpolerade men SMs är betydligt blankare än Tisellens.
  • Tavlorna är grymt bra på båda, inget att anmärka på där alls. Svarta som natten.

För egen del så tycker jag att Maxi-caset är riktigt trevligt så om jag måste välja mellan dom båda så får det bli det.
(imorgon tycker jag tvärt om 😄)
Nu är detta mina intryck och kan säkert tyckas annorlunda av någon annan. Som sagts tidigare så har jag oftast fel 😊🤘.
Over and out!

PSX_20210111_232214.jpg
PSX_20210111_233740.jpg
PSX_20210111_232016.jpg
PSX_20210111_232905.jpg
Nu har jag stirrat på dessa ett tag. Och dina bilder är ju alltid så krispiga och bra!

Jag måste ändå säga att jag föredrar Tisell alltså, caset ser ut som en blandning av maxicase och gamla 16610.

Sen stör jag jag mig på rehauten på SM, ser så vinklad ut på något sätt. Allmänt större bara.
 

Herr Gås

Banned
Det var det jag förväntade mig från början att de skulle göra direkt. Förstår inte varför de blajar med nån slags utkörning. Särskilt utan att ens meddela mig i förväg? Jag har ett UPS-ombud rätt nära dessutom. Så märkligt. Aja. Hoppas det hamnar där tillslut då.
Senaste gången jag hade med UPS att göra ringde jag dem dagen innan planerad leverans. Då påpekade jag att alla tidigare gånger har de "försökt leverera" utan att vara i närheten av min dörr. Så tänkte de göra det igen kan de gärna lämna den på ombudet direkt.

Dagen efter ringde en trevlig pojk och frågade utan brytning om jag var hemma och ville ha paket om 5 minuter. :bored: :angel:
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Det kan ha att göra med avgiften, chauffören får inte lämna paketet förrän du betalat. Men det hade du kunnat göra när de kom iofs...
Hoppas de klarar att leverera i morgon då
Trist! har fått några importpaket levererade av Fedex och de har glatt levererat dem utan att först kräva betalning. Efter några dagar brukar det sen dyka upp ett brev med fakturan för tull/moms/expeditionsavgift. Nu har det ju inte varit några dyra grejer - om det handlar om tiotusentals kronor så kanske även de kräver avgiften i förväg?

Fedex har också hittills alltid gjort ett "riktigt" leveransförsök - den gång det misslyckades var för att jag inte angivet portkoden.

DHL känns också pålitliga, dock har jag inte fått något avgiftsbelagt från dem så vet inte hur deras hantering är där.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Det var det jag förväntade mig från början att de skulle göra direkt. Förstår inte varför de blajar med nån slags utkörning. Särskilt utan att ens meddela mig i förväg? Jag har ett UPS-ombud rätt nära dessutom. Så märkligt. Aja. Hoppas det hamnar där tillslut då.

Senaste gången jag hade med UPS att göra ringde jag dem dagen innan planerad leverans. Då påpekade jag att alla tidigare gånger har de "försökt leverera" utan att vara i närheten av min dörr. Så tänkte de göra det igen kan de gärna lämna den på ombudet direkt.

Dagen efter ringde en trevlig pojk och frågade utan brytning om jag var hemma och ville ha paket om 5 minuter. :bored: :angel:

Trist! har fått några importpaket levererade av Fedex och de har glatt levererat dem utan att först kräva betalning. Efter några dagar brukar det sen dyka upp ett brev med fakturan för tull/moms/expeditionsavgift. Nu har det ju inte varit några dyra grejer - om det handlar om tiotusentals kronor så kanske även de kräver avgiften i förväg?

Fedex har också hittills alltid gjort ett "riktigt" leveransförsök - den gång det misslyckades var för att jag inte angivet portkoden.

DHL känns också pålitliga, dock har jag inte fått något avgiftsbelagt från dem så vet inte hur deras hantering är där.

Sambon ska få ett paketet med UPS i morgon... jag jobbar hemma.
Rätt säker på att dom kommer "försöka leverera"...

För min del har DHL funkat felfritt varje gång, fedex ibland men UPS tror jag bara varit hit på riktigt en enda gång å det var länge sen...
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Nu har jag stirrat på dessa ett tag. Och dina bilder är ju alltid så krispiga och bra!

Jag måste ändå säga att jag föredrar Tisell alltså, caset ser ut som en blandning av maxicase och gamla 16610.

Sen stör jag jag mig på rehauten på SM, ser så vinklad ut på något sätt. Allmänt större bara.
Dom är ju bra båda så kör på det som känns bäst. Båda har sina plus och minus.
Precis som du säger så är rehauten lite mer vinklad på SM sen om det är ett plus eller ett minus det är ju en smaksak.
Är själv ett fan av Tisells glidelock så det hade smakat mumma på SMs länk. Dock så är SMs clasp riktigt välbyggt det också så...
Har själv svårt att utse en klar vinnare eftersom det som den ena har det saknar den andra och tvärt om 😊.
Själv valde jag SM denna gången mest pga Maxi-caset.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har dessa två om det kan va nåt. Mecaquartz dock, men utan tickande sekund. 41mm i diameter.
K8wxuRl.jpg


jSp7AvJ.jpg

Edit: Har denna också men den bärs lite stärre än sina 42mm, också mecaquartz.


GJxqjxF.jpg
Snygga Malms! Mecaquartz utan sekundvisare är helt klart en vinnande kombo! 👍
Grattis till pjäsen 👍! Hur har du fått den till ön, brukar ju vara besvärligt?
Tag Heuer får mycket skit inom klockkretsar men jag gillar dem. Kul att du lyckats hitta en så pass udda modell i ett närmast nyskick. ☺️
Trist! har fått några importpaket levererade av Fedex och de har glatt levererat dem utan att först kräva betalning. Efter några dagar brukar det sen dyka upp ett brev med fakturan för tull/moms/expeditionsavgift. Nu har det ju inte varit några dyra grejer - om det handlar om tiotusentals kronor så kanske även de kräver avgiften i förväg?

Fedex har också hittills alltid gjort ett "riktigt" leveransförsök - den gång det misslyckades var för att jag inte angivet portkoden.

DHL känns också pålitliga, dock har jag inte fått något avgiftsbelagt från dem så vet inte hur deras hantering är där.
Både DHL och Fedex brukar vanligtvis leverera innan betalning om det inte rör sig om större summor, då vill de ha betalt i förskott. Jag vet inte exakt var gränsen går men så var det i alla fall när jag hade en momsfaktura hos DHL på ca 5k men gränsen kanske går betydligt lägre än så?
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Nu har jag stirrat på dessa ett tag. Och dina bilder är ju alltid så krispiga och bra!

Jag måste ändå säga att jag föredrar Tisell alltså, caset ser ut som en blandning av maxicase och gamla 16610.

Sen stör jag jag mig på rehauten på SM, ser så vinklad ut på något sätt. Allmänt större bara.
Håller med, rehauten på SM är det som drar ner betyget
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Snygga Malms! Mecaquartz utan sekundvisare är helt klart en vinnande kombo! 👍


Tag Heuer får mycket skit inom klockkretsar men jag gillar dem. Kul att du lyckats hitta en så pass udda modell i ett närmast nyskick. ☺️

Både DHL och Fedex brukar vanligtvis leverera innan betalning om det inte rör sig om större summor, då vill de ha betalt i förskott. Jag vet inte exakt var gränsen går men så var det i alla fall när jag hade en momsfaktura hos DHL på ca 5k men gränsen kanske går betydligt lägre än så?
Tack tack 🙏
Det är en femetta !
 
Jag har varit väldigt inaktiv i tråden det senaste, detta pga. mycket på hemmafronten, med jobb och annat som helt enkelt tagit tid & energi.

Lovade dock att jag skulle ta en jämförande bild på Trenchunter-modellerna, den nuvarande och den med sk. ”Maxi dial”.
Sent omsider kommer här en jämförande bild. Maxin är den till höger på nato. Index, logo-text samt namntext är alla lite uppförstorade.

3AA83511-9996-44DB-86B3-3A197E96AD58.jpeg
Föredrar maxi-dial, riktigt fin!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Har googlat Mendys men hittar nästan ingenting. Vad är historian bakom?
Bra fråga, jag har ingen aning.
Det kom en uppsjö av skindivers 60-70-tal som blev väldans poppis när Cousteau & co var i farten. Dåtidens affordables kan man väl säga 🙂
Dokumentation saknas ofta när det kommer till mindre kända märken... helstål (som denna) brukar ändå vara ett tecken på bra kvalle.

@Kreacon vad har du kommit fram till?
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Bra fråga, jag har ingen aning.
Det kom en uppsjö av skindivers 60-70-tal som blev väldans poppis när Cousteau & co var i farten. Dåtidens affordables kan man väl säga 🙂
Dokumentation saknas ofta när det kommer till mindre kända märken... helstål (som denna) brukar ändå vara ett tecken på bra kvalle.

@Kreacon vad har du kommit fram till?

Mendys låter som typ en juvelaffär... jag skulle gissa på en butiksbrandad klocka helt enkelt.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Rykande färska Amphibians som iaf jag tycker var ganska koola 😃

NEW! VOSTOK AMPHIBIAN SE 710AN1 AND 710AN2
Dear Buyer,
We are pleased to present you two new Vostok Amphibian models - Vostok Amphibian 710AH1 and Vostok Amphibian 710AH2. This models' line is different from the basic watches in that it was created according to our own design in collaboration with an English designer. These watches are made and certified at the Vostok factory, so you don't have to worry about the quality.
0i1DZeBO_5ZzYI8Qt23W7qr4y_j_POep6qGkCFupHgo0CM0Jl5bSRbfjmUJB7XrcV_P7sXPNu6uP2sFD0HDGH2kaCNLVLFlUzzge0PyLV1--Vw=s0-d-e1-ft
710АН2_01.jpg

Hope you like it!
Thank you for choosing our shop!
 
Topp