• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Rizzie

Patek
2-Faktor
Kvällsjobb idag så hade lite tid att testa nytt "zoomfilter" till kameran. Jag är nöjd :) Trevlig fredag alla!
PSX_20210129_103122.jpg
PSX_20210129_103344.jpg
 

Kreacon

Audemars
Bra fråga, jag har ingen aning.
Det kom en uppsjö av skindivers 60-70-tal som blev väldans poppis när Cousteau & co var i farten. Dåtidens affordables kan man väl säga 🙂
Dokumentation saknas ofta när det kommer till mindre kända märken... helstål (som denna) brukar ändå vara ett tecken på bra kvalle.

@Kreacon vad har du kommit fram till?
Nej inte mycket. Har sett ett par dykare och lite annat. Men helstål, swiss och 200 wr kändes kosher. Och eftersom jag varit sugen på den typen av index så var det bara att tuta och köra!
Lånad bild på en av deras 1000m (?) modeller.
A0A7E3A2-0D81-47DE-B868-EE03F989C6F1.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Nej inte mycket. Har sett ett par dykare och lite annat. Men helstål, swiss och 200 wr kändes kosher. Och eftersom jag varit sugen på den typen av index så var det bara att tuta och köra!
Lånad bild på en av deras 1000m (?) modeller.
A0A7E3A2-0D81-47DE-B868-EE03F989C6F1.jpeg
Ja precis, och så är det alltid kul att göra lite efterforskningar och så (om man är lagd åt det hållet dvs).
Den på bilden benämns ofta som baby panerai tror jag, ganska eftertraktad boett om jag fattat det rätt så det är väl bara att börja jaga 😃
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Som säljer drogen klockain. Extremt beroendeframkallande och ofta dyrt i längden, även om varje köp kan vara affordable.
Ett återkommande problem för mig. När jag köpt på mig en 8-10 affordable så räknar jag ihop kostnaderna och tänker att ”det här hade jag kunnat köpa en Omega för”. Men – vill jag ha 1 Omega eller 10 affordable? Man kan tröttna på en klocka. Man kan komma på att det är sjukt att betala 40-50 papp för en klocka. Men är det inte lika sjukt att lägga 50 papp på 10 klockor? Kanske inte. Ska man nöja sig med 2-3 st för 4-5 papp styck?

Svårt, tycker jag.
Den här nyheten är inte alls dum! C1 Worldglow.

647E92E3-DECA-4216-9960-44F9409DCB10.jpeg

57E921E4-D4AB-448D-893F-4BE7E55AEB8D.jpeg
Väldigt fin! Din? Eller bara tillkännagiven?
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Ett återkommande problem för mig. När jag köpt på mig en 8-10 affordable så räknar jag ihop kostnaderna och tänker att ”det här hade jag kunnat köpa en Omega för”. Men – vill jag ha 1 Omega eller 10 affordable? Man kan tröttna på en klocka. Man kan komma på att det är sjukt att betala 40-50 papp för en klocka. Men är det inte lika sjukt att lägga 50 papp på 10 klockor? Kanske inte. Ska man nöja sig med 2-3 st för 4-5 papp styck?

Svårt, tycker jag.

Väldigt fin! Din? Eller bara tillkännagiven?
Jag har gjort samma funderingar.. har någon 10k, ett gäng 5-7k och ett gäng affordable. Lutar mer och mer åt affordable. Skulle jag sälja av allt o skaffa en Omega eller dylikt. Ja, då är det lika bra och sluta med ks och lusläsning på nätet. Annars trillar jag dit igen och skaffar andra. Bättre då att leka med lite affordables och fortsätta låta sig inspireras av alla kuligheter som dyker upp här bl.a.. 😀
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ett återkommande problem för mig. När jag köpt på mig en 8-10 affordable så räknar jag ihop kostnaderna och tänker att ”det här hade jag kunnat köpa en Omega för”. Men – vill jag ha 1 Omega eller 10 affordable? Man kan tröttna på en klocka. Man kan komma på att det är sjukt att betala 40-50 papp för en klocka. Men är det inte lika sjukt att lägga 50 papp på 10 klockor? Kanske inte. Ska man nöja sig med 2-3 st för 4-5 papp styck?

Svårt, tycker jag.
Bara 10 klockor på 50 papp? Jag får det till ungefär 100 klockor för samma summa 🤔

Svårt och svårt, tycker själv inte vår lilla hobby ska behöva vara så seriös och svår men det är jag det.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har gjort samma funderingar.. har någon 10k, ett gäng 5-7k och ett gäng affordable. Lutar mer och mer åt affordable. Skulle jag sälja av allt o skaffa en Omega eller dylikt. Ja, då är det lika bra och sluta med ks och lusläsning på nätet. Annars trillar jag dit igen och skaffar andra. Bättre då att leka med lite affordables och fortsätta låta sig inspireras av alla kuligheter som dyker upp här bl.a.. 😀

Jag har inte konverserat med dig tidigare. Välkommen hit ! De flesta härinne vet om det redan men jag kan dra en kortversion av min resa än en gång.
Mitt klockintresse började i den andra ändan av hobbyn med flera Rolex och Breitling, fick så nästan nog av allt för ett par år sedan iochmed den skenande prisutvecklingen men ’Mikrotråden’ räddade intresset 🙂
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag har gjort samma funderingar.. har någon 10k, ett gäng 5-7k och ett gäng affordable. Lutar mer och mer åt affordable. Skulle jag sälja av allt o skaffa en Omega eller dylikt. Ja, då är det lika bra och sluta med ks och lusläsning på nätet. Annars trillar jag dit igen och skaffar andra. Bättre då att leka med lite affordables och fortsätta låta sig inspireras av alla kuligheter som dyker upp här bl.a.. 😀
Precis som @Equilibrium säger så tror jag det mest handlar om var på resan man befinner sig, inte mer komplicerat än så.
Själv har jag gått igenom det mesta högt å lågt och började klockintresset redan som liten grabb, det var väl inte igår om man säger så 😃
 
Senast ändrad:

webdiddy

Omega
Shameless plug. ;)
Nån som är sugen på att "tuffa till" sina klockor? ;)

B7551F9C-3F9B-4E0D-B8B9-CC1C16F44A25.jpeg
 

DrDre

Patek
Ett återkommande problem för mig. När jag köpt på mig en 8-10 affordable så räknar jag ihop kostnaderna och tänker att ”det här hade jag kunnat köpa en Omega för”. Men – vill jag ha 1 Omega eller 10 affordable? Man kan tröttna på en klocka. Man kan komma på att det är sjukt att betala 40-50 papp för en klocka. Men är det inte lika sjukt att lägga 50 papp på 10 klockor? Kanske inte. Ska man nöja sig med 2-3 st för 4-5 papp styck?

Svårt, tycker jag.

Väldigt fin! Din? Eller bara tillkännagiven?

Jag såg den på deras Instagram igår, så jag vet inte om den ens den släppts ännu.

CWs koncept med standardverk och egna moduler är ju vettig, men tyvärr det blir väl lite knepigare med service nu pga brexit om den ska skickas.
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Jag har inte konverserat med dig tidigare. Välkommen hit ! De flesta härinne vet om det redan men jag kan dra en kortversion av min resa än en gång.
Mitt klockintresse började i den andra ändan av hobbyn med flera Rolex och Breitling, fick så nästan nog av allt för ett par år sedan iochmed den skenande prisutvecklingen men ’Mikrotråden’ räddade intresset 🙂
Tackar!
Intressant att börja i den änden. 🙂
Ja, jag uppskattar mikrotråden med! Roligt att läsa andras insikter och tankar och kunna spontant nappa på något någon lägger ut/visar/tipsar om, utan att gå bankrutt. 👍🏻
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Precis som @Equilibrium säger så tror jag det mest handlar om var på resan man befinner sig, inte mer komplicerat än så.
Själv har jag gått igenom det mesta högt å lågt och började klockintresset redan som liten grabb, det var väl inte igår om man säger så 😃
Jo, mitt började väl för 30 år sedan då jag började dyka och skaffade mig Citizens Aqualand.. sen blev det lite blandat i ett par år. Men livet tog över med idrott, familj, bo och arbeta utomlands mm så intresset har vilat ett bra tag. Började igen förra året och hittade hit bl a. Trevligt här och jag fortsätter nog med min blandade kompott. 😀
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jo, mitt började väl för 30 år sedan då jag började dyka och skaffade mig Citizens Aqualand.. sen blev det lite blandat i ett par år. Men livet tog över med idrott, familj, bo och arbeta utomlands mm så intresset har vilat ett bra tag. Började igen förra året och hittade hit bl a. Trevligt här och jag fortsätter nog med min blandade kompott. 😀
Skulle nog påstå att du med detta ligger inom ramen för majoriteten av invånarna i denna tråd (hög igenkänning f.ö 😉)
Rutinen och breda kunskaperna som finns här är är inte ens jämförbar med andra forumdelar om du frågar mig.

⁻ när ängsligheten för vad andra anser vara korrekt för längesedan falnat bort i glömska - :bookworm:
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Skulle nog påstå att du med detta ligger inom ramen för majoriteten av invånarna i denna tråd (hög igenkänning f.ö 😉)
Rutinen och breda kunskaperna som finns här är är inte ens jämförbar med andra forumdelar om du frågar mig.

⁻ när ängsligheten för vad andra anser vara korrekt för längesedan falnat bort i glömska - :bookworm:
Huvudet på spiken i sista raden! 😉
Ja, det känns som ett unikt forum detta. T o m så att frun ser misstänksam ut när jag sitter försjunken i telefonen hela tiden.. 😂
 
Topp