• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Crispie

Rolex
Den här nyheten är inte alls dum! C1 Worldglow.

647E92E3-DECA-4216-9960-44F9409DCB10.jpeg

57E921E4-D4AB-448D-893F-4BE7E55AEB8D.jpeg
Såg den också. Jävligt fin. Lite stor kanske 🤔
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Appropå Evant!

Vart tog alla Decodiver vägen, fanns väl iaf två här på forat?
Bra sugen på en om någon ser detta ;)
4C839A4A-AE60-4D25-B50E-79EE26822501.jpeg

Jag hade två samtidigt, en svart och en blå, så det måste ha varit flera än två totalt :)
Jag var för datumberoende, och störde mig på spökdatumet, därför åkte båda ut.
Superfina klockor i övrigt

Arkivbild paketöppning Juli 2018, det var tider det... 😊

1611941964932.png
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade två samtidigt, en svart och en blå, så det måste ha varit flera än två totalt :)
Jag var för datumberoende, och störde mig på spökdatumet, därför åkte båda ut.
Superfina klockor i övrigt

Arkivbild paketöppning Juli 2018, det var tider det... 😊

1611941964932.png
Det var den blå varianten jag avsåg i mitt inlägg, mycket möjligt att det finns fler än två av den dock :p
 

Ture-ah

Omega
Men släng upp nån bild till och modellnamnet till en törstig en!😍
Haha absolut, beställde härifrån men finns nog på andra ställen!


20210129_192015.jpg
20210129_191916.jpg

Går att vända på det också å köra släta sidan utåt om man vill! 😀
 

Kreacon

Audemars
Mucho fin, grattis!!

Riktigt lyckad! Bästa färgen, snygga visare och fräckt med destro. 😍👌

Hatten av för designavdelningen och väl genomfört av @Von. 👍
Tack, länge sedan det var så här kul att öppna paket! 😁 sjukt nöjd.
Äsch då, din vision dina idéer rakt igenom. Jag hade bara kul och medans jag pimplade den fina Nebbiolon du bjussade på, sååå det är du som ska ha tack! 🍷❤️
Äh var inte så jäkla blyg nu! Postat i en AP kartong oxå, deluxe. Tur att den kom fram! 😆
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Fins det Eta utan hacking?

Yupp, eta 2801-2 finns både med hackande sekund och utan. Vart lite av en ”storm i en tekopp” när det kom fram att Merci lyckats med att sätta in både och i hodinkee klockorna.

skulle tro att det har att göra med två separata beställningar av urverk då Merci köper via ombud av eta. Visuellt är urverken identiska men det borde ha dykt upp i QC:n tycker man.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ett återkommande problem för mig. När jag köpt på mig en 8-10 affordable så räknar jag ihop kostnaderna och tänker att ”det här hade jag kunnat köpa en Omega för”. Men – vill jag ha 1 Omega eller 10 affordable? Man kan tröttna på en klocka. Man kan komma på att det är sjukt att betala 40-50 papp för en klocka. Men är det inte lika sjukt att lägga 50 papp på 10 klockor? Kanske inte. Ska man nöja sig med 2-3 st för 4-5 papp styck?

Svårt, tycker jag.

Väldigt fin! Din? Eller bara tillkännagiven?
Jag funderar på det lite då och då och alla är vi så klart olika men jag försöker att leva så minimalistiskt som möjligt oavsett vad det gäller och har kommit fram till att jag föredrar ett fåtal klockor som jag verkligen gillar. Vissa har en bild av minimalism som att det är någon slags masochism där man ska begränsa sig till max och det kanske finns dom som trivs med det men för mig innebär det att man försöker att ta väl avvägda och genomtänkta beslut och prioriterar kvalitet framför kvantitet. Det finns massvis med klockor som jag skulle vilja prova men jag tror att det är nyttigt att man i många fall låter det stanna vid en tanke och jag upplever ofta att jag blir besviken på kvaliteten på billigare klockor vilket gör att jag tröttnar på dem, vissa undantag för unika modeller som t.ex. den Lorier Neptune jag köpte för ett par månader sedan och som väger upp bristerna med sin charmiga design.

Jag har en klocklåda med plats för sex klockor och har precis beställt en insats som rymmer fem stycken och jag tycker att det känns som en rimlig gräns för egen del. Av de klockor jag har idag är det egentligen bara dessa som (för tillfället) känns som keepers även om jag gillar mina övriga klockor:

20200729_101815.jpg
20210110_130514-01.jpeg


Jag sitter i precis samma tankar som dig då jag överväger ett lite dyrare köp, mitt dyraste någonsin i så fall. Vissa stunder får man en skön TYS-känsla och tänker att det är ett toppenbeslut för att i nästa sekund tänka att det är helt galna summor för en klocka. Det kanske är lite motsägelsefullt att säga det i en tråd som handlar om affordables men jag personligen har som sagt ofta svårt för dessa p.g.a. de avkall tillverkarna måste göra för att de ska rymmas inom målbudgeten och föredrar nog hellre en "Omega" än tio billigare klockor, både p.g.a. ovan nämnda skäl men också för sinnesfriden i att ha en smal samling. Jag missunnar ingen en stor samling men jag måste erkänna att jag faktiskt får lite panik när jag ser vissa gigantiska samlingar som folk delar med sig av i forumet.

Jag tror dessutom att man faktiskt tröttnar fortare ju fler klockor man har eftersom relationerna till dem blir ganska flyktiga och man inte tar sig tid att uppskatta det man redan har då man ständigt är på jakt efter förändring. Om man ska försöka att se det ur ett ekonomiskt objektivt perspektiv så är jag övertygad om att det i längden är dyrare att köpa, sälja och byta billigare pjäser jämfört med att köpa en lite mer high end-klocka och förhoppningsvis behålla den en längre tid. Jag har full förståelse för om min inställning kan uppfattas som elitistisk men det är verkligen inte fallet, det finns som sagt massvis med billigare klockor som jag älskar av olika anledningar men för mig så upplevs de oftast bättre på bild än i verkligheten och det finns som bekant varken några rätt eller fel men jag tycker att det är väldigt kul att diskutera den här typen av frågeställningar och höra olika vinklar på saken.

Vad heter kvinnan med de underliga ögonen och grävling på huvudet som sitter bredvid Ankan i dressinen ?
Marianne Ahrne. ☺️
 
Senast ändrad:
Topp