• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag funderar på det lite då och då och alla är vi så klart olika men jag försöker att leva så minimalistiskt som möjligt oavsett vad det gäller och har kommit fram till att jag föredrar ett fåtal klockor som jag verkligen gillar. Vissa har en bild av minimalism som att det är någon slags masochism där man ska begränsa sig till max och det kanske finns dom som trivs med det men för mig innebär det att man försöker att ta väl avvägda och genomtänkta beslut och prioriterar kvalitet framför kvantitet. Det finns massivs med klockor som jag skulle vilja prova men jag tror att det är nyttigt att man i många fall låter det stanna vid en tanke och jag upplever ofta att jag blir besviken på kvaliteten på billigare klockor vilket gör att jag tröttnar på dem, vissa undantag för unika modeller som t.ex. den Lorier Neptune jag köpte för ett par månader sedan och som väger upp bristerna med sin charmiga design.

Jag har en klocklåda med plats för sex klockor och har precis beställt en insats som rymmer fem stycken och jag tycker att det känns som en rimlig gräns för egen del. Av de klockor jag har idag är det egentligen bara dessa som (för tillfället) känns som keepers även om jag gillar mina övriga klockor:

20200729_101815.jpg
20210110_130514-01.jpeg


Jag sitter i precis samma tankar som dig då jag överväger ett lite dyrare köp, mitt dyraste någonsin i så fall. Vissa stunder får man en skön TYS-känsla och tänker att det är ett toppenbeslut för att i nästa sekund tänka att det är helt galna summor för en klocka. Det kanske är lite motsägelsefullt att säga det i en tråd som handlar om affordables men jag personligen har som sagt ofta svårt för dessa p.g.a. de avkall tillverkarna måste göra för att de ska rymmas inom målbudgeten och föredrar nog hellre en "Omega" än tio billigare klockor, både p.g.a. ovan nämnda skäl med också för sinnesfriden i att ha en smal samling. Jag missunnar ingen en stor samling men jag måste erkänna att jag faktiskt får lite panik när jag ser vissa gigantiska samlingar som folk delar med sig av i forumet.

Jag tror dessutom att man faktiskt tröttnar fortare ju fler klockor man har eftersom relationerna till dem blir ganska flyktiga och man inte tar sig tid att uppskatta det man redan har. Om man ska försöka att se det ur ett ekonomiskt objektivt perspektiv så är jag övertygad om att det i längden är dyrare att köpa, sälja och byta billigare pjäser jämfört med att köpa en lite mer high end-klocka och förhoppningsvis behålla den en längre tid. Jag har full förståelse för om min inställning kan uppfattas som elitistisk men det är verkligen inte fallet, det finns som sagt massvis med billigare klockor som jag älskar av olika anledningar men för mig så upplevs de oftast bättre på bild än i verkligheten och det finns som bekant varken några rätt eller fel men jag tycker att det är väldigt kul att diskutera den här typen av frågeställningar och höra olika vinklar på saken.


Marianne Ahrne. ☺️
Väl formulerat! :)

Jag är faktiskt ganska väl insatt i minimalism, för de som vill veta mer kan jag verkligen rekommendera dokumentärerna Minimalism: A Documentary About the Important Things från 2015 och dess rykande färska (fristående) uppföljare The Minimalists: Less Is Now från 2021. En bra och balanserad bild av vad det handlar om.

Jag och min fru började resan för ett halvår sen och det är en lång process, men väldigt givande. Man har samlat på sig alldeles för mycket grejer!

Även som minimalist kan man såklart ha flera saker av något som verkligen betyder något, som är en passion/intresse och som ger en något bra i utbyte. För mig är det klockor, men jag vill ändå ha en strömlinjeformad samling av få klockor. Jag har en låda för 7 klockor och ett ”expansionskärl”, en klockrulle för 3. Räknar jag bort de två klockor jag har ute på annons nu så har jag 9 st kvar. Plats för en till, och det ska vara en speciell. Sen kan jag även tänka mig att sälja fler eventuellt. Sju är ändå målet, med ett par trotjänare från förr inräknade! :)

Det är inte lätt, men det är ändå spännande. Och ibland lite jobbigt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Väl formulerat! :)

Jag är faktiskt ganska väl insatt i minimalism, för de som vill veta mer kan jag verkligen rekommendera dokumentärerna Minimalism: A Documentary About the Important Things från 2015 och dess rykande färska (fristående) uppföljare The Minimalists: Less Is Now från 2021. En bra och balanserad bild av vad det handlar om.

Jag och min fru började resan för ett halvår sen och det är en lång process, men väldigt givande. Man har samlat på sig alldeles för mycket grejer!

Även som minimalist kan man såklart ha flera saker av något som verkligen betyder något, som är en passion/intresse och som ger en något bra i utbyte. För mig är det klockor, men jag vill ändå ha en strömlinjeformad samling av få klockor. Jag har en låda för 7 klockor och ett ”expansionskärl”, en klockrulle för 3. Räknar jag bort de två klockor jag har ute på annons nu så har jag 9 st kvar. Plats för en till, och det ska vara en speciell. Sen kan jag även tänka mig att sälja fler eventuellt. Sju är ändå målet, med ett par trotjänare från förr inräknade! :)

Det är inte lätt, men det är ändå spännande. Och ibland lite jobbigt.
Jag menar naturligtvis inte att min tolkning är den korrekta tolkningen utan det är det som känns rätt för mig. Jag försöker att tillämpa det inom alla områden i mitt liv oavsett vad det gäller och upplever faktiskt att jag mår betydligt bättre och känner mig mindre stressad i takt med att jag skär ner på överflödet men precis som du säger handlar det (åtminstone för mig) inte om att skära ner på saker bara för sakens skull utan att man försöker att prioritera det som känns viktigt för en själv. Som en bonus så får man betydligt mer pengar över än tidigare när man försöker att göra så genomtänkta köp som möjligt och undvika onödiga köp vilket öppnar för möjligheten att spendera mer på det man själv väljer att prioritera istället för det som man tidigare köpte av rent slentrianbeteende.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag menar naturligtvis inte att min tolkning är den korrekta tolkningen utan det är det som känns rätt för mig. Jag försöker att tillämpa det inom alla områden i mitt liv oavsett vad det gäller och upplever faktiskt att jag mår betydligt bättre och känner mig mindre stressad i takt med att jag skär ner på överflödet men precis som du säger handlar det (åtminstone för mig) inte om att skära ner på saker bara för sakens skull utan att man försöker att prioritera det som känns viktigt för en själv. Som en bonus så får man betydligt mer pengar över än tidigare när man försöker att göra så genomtänkta köp som möjligt och undvika onödiga köp vilket öppnar för möjligheten att spendera mer på det man själv väljer att prioritera istället för det som man tidigare köpte av rent slentrianbeteende.
Kanske lite OT för tråden, men jag känner igen det. Att minska överflödet, köphetsen och på antalet prylar som ligger och skräpar i lådor och förråd gör att man (vi) mår bättre! :)
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Jag menar naturligtvis inte att min tolkning är den korrekta tolkningen utan det är det som känns rätt för mig. Jag försöker att tillämpa det inom alla områden i mitt liv oavsett vad det gäller och upplever faktiskt att jag mår betydligt bättre och känner mig mindre stressad i takt med att jag skär ner på överflödet men precis som du säger handlar det (åtminstone för mig) inte om att skära ner på saker bara för sakens skull utan att man försöker att prioritera det som känns viktigt för en själv. Som en bonus så får man betydligt mer pengar över än tidigare när man försöker att göra så genomtänkta köp som möjligt och undvika onödiga köp vilket öppnar för möjligheten att spendera mer på det man själv väljer att prioritera istället för det som man tidigare köpte av rent slentrianbeteende.
För min del så känns det som jag behöver gå lite ”wild n crazy” och prova olika klockor, olika prisklasser, olika modeller.. känna på dem, bära dem, jämföra dem.. (därav som jag köpte 6st klockor på lika många veckor innan Jul..). Sen börja avgöra inriktning, val av favoritmodell, märke mm. Nu har jag fyllt min 12-låda med råge, men börjar få en uppfattning om vad jag vill ha, och vilken blandning det ska vara. Nu siktar jag på att skära ner på antalet, och kanske komma ner till 7-8st. Men jag behövde den där resan för att ”hitta” det och hitta det jag gillar.

Samma sak tidigare med ett av mina andra intressen: foto. Förr hade jag massor av objektiv i olika prisklasser. Sedan ett par år har jag skalat ner och har färre objektiv, men av bra kvalité. Behövde även den resan.. 🥴😅
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
För min del så känns det som jag behöver gå lite ”wild n crazy” och prova olika klockor, olika prisklasser, olika modeller.. känna på dem, bära dem, jämföra dem.. (därav som jag köpte 6st klockor på lika många veckor innan Jul..). Sen börja avgöra inriktning, val av favoritmodell, märke mm. Nu har jag fyllt min 12-låda med råge, men börjar få en uppfattning om vad jag vill ha, och vilken blandning det ska vara. Nu siktar jag på att skära ner på antalet, och kanske komma ner till 7-8st. Men jag behövde den där resan för att ”hitta” det och hitta det jag gillar.

Samma sak tidigare med ett av mina andra intressen: foto. Förr hade jag massor av objektiv i olika prisklasser. Sedan ett par år har jag skalat ner och har färre objektiv, men av bra kvalité. Behövde även den resan.. 🥴😅
Låter bekant! Har själv pendlat mellan 5-15 klockor senaste 2-3 åren och gått igenom nästan 100 klockor på den tiden (köp, sälj; köp, sälj osv).
 

AndyJ

Panerai
Haha absolut, beställde härifrån men finns nog på andra ställen!


20210129_192015.jpg
20210129_191916.jpg

Går att vända på det också å köra släta sidan utåt om man vill! 😀
Man kan vända på det?! Tack😀
PXL_20210129_214220290.jpg

Ps. Min Nodus fortsatte sin sightseeing i Memphis idag med. Det är kanske trevlig stad😂
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Kan något göra en kort recap? Vad gäller vid orders från Storbritannien? Tack på förhand gänget.
F79E7EF8-E224-42D7-A773-8435E3E81B4B.jpeg
Kort sagt: moms tillkommer. Sedan har olika företag gjort olika lösningar. Ex. Watchgecko är momsregistrerade i SE så inget extra tillkommer, ChrWard och Jura har Duty prepaid där de hanterar infortullning och tar ev. extra kostnader dvs. inget extra tillkommer. Andra företag väljer att sälja utan moms och då får man införtulla på samma sätt som andra länder utanför EU. Ska du beställa så är det bra att kolla med de specifika företaget hur de hanterar detta.
 
Kort sagt: moms tillkommer. Sedan har olika företag gjort olika lösningar. Ex. Watchgecko är momsregistrerade i SE så inget extra tillkommer, ChrWard och Jura har Duty prepaid där de hanterar infortullning och tar ev. extra kostnader dvs. inget extra tillkommer. Andra företag väljer att sälja utan moms och då får man införtulla på samma sätt som andra länder utanför EU. Ska du beställa så är det bra att kolla med de specifika företaget hur de hanterar detta.
Tack för info 💪
Vilket totalhaveri 😂
 

HSK

Patek
2-Faktor
För min del så känns det som jag behöver gå lite ”wild n crazy” och prova olika klockor, olika prisklasser, olika modeller.. känna på dem, bära dem, jämföra dem.. (därav som jag köpte 6st klockor på lika många veckor innan Jul..). Sen börja avgöra inriktning, val av favoritmodell, märke mm. Nu har jag fyllt min 12-låda med råge, men börjar få en uppfattning om vad jag vill ha, och vilken blandning det ska vara. Nu siktar jag på att skära ner på antalet, och kanske komma ner till 7-8st. Men jag behövde den där resan för att ”hitta” det och hitta det jag gillar.

Samma sak tidigare med ett av mina andra intressen: foto. Förr hade jag massor av objektiv i olika prisklasser. Sedan ett par år har jag skalat ner och har färre objektiv, men av bra kvalité. Behövde även den resan.. 🥴😅
Jag tror att de flesta av oss behöver gå igenom samma resa för att ta reda på vad man egentligen gillar och även när man tror sig ha hittat sin nisch så dyker det ibland upp helt oväntade ha-begär. Jag tycker att det är otroligt fascinerande och imponerande när vissa nyregistrerade medlemmar redan från början har en supertydlig bild av sina preferenser och har en färdig lista över kommande inköp då det ligger så otroligt långt ifrån mig själv och min klockresa.

Jag tycker inte heller att det ena behöver utesluta det andra, snarare tvärtom, för att man ska hålla intresset vid liv. Man kan ha ett antal s.k. keepers samtidigt som man horar runt lite på sidan av. ;)
40FA2121-6101-4B05-9B6C-F5244A66F384.jpeg

Halios Fairwind med nya länken. Skön taper och fantastiskt smidigt lås med knappen som gör att man enkelt kan finjustera längden.

7E80E085-BB19-4B53-ABF9-297769D7E4AD.jpeg

Den fantastiska knappen:

911B0CF1-99EF-4887-A434-DD76B0AD9F6D.jpeg

Väl utfört arbete av Jason, igen.
Jag tycker att det ser mer ut som en matta? 🙃 Skämt åsido, kul att du äntligen fick hem länken! Jag minns inte hur länge du har väntat men det känns som en evighet. Själva logotypen används alltså till mikrojusteringen? Spännande koncept även om det låter lite riskabelt.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ja, grått passade riktigt fint. Ska bara leta upp ett PVD-spänne också. 😊 Är det någon som har tips på bra natoband med PVD-hårdvara så får ni gärna säga till!

Edit: Fan vad suspekt den bilden ser ut. Jag lovar att det är en sko! 😳
PSX_20210129_161356.jpg
Mycket trevlig! Jag har ev ett pvd spänne hemma beroende på bredd som behövs (tippar det är 18mm) du kan få om jag hittar alla delar :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Watchwear eller vad det nu heter som feskarn äger har spännen.
Kanon, tack för tipset! 👌

Bra tips, såg väldigt fint ut! Funderar på om man ska köra helsvart, grönt eller grått. 🤔 @schnedsegler har inspirerat mig med alla så jag kan inte bestämma mig, haha. 😁

Mycket trevlig! Jag har ev ett pvd spänne hemma beroende på bredd som behövs (tippar det är 18mm) du kan få om jag hittar alla delar :)
Riktigt schysst, tack! 😄 Vet inte riktigt vad jag ska ha för band på den men om det blir det som sitter på nu så tror jag att det är 18mm. Ska dubbelkolla!
PSX_20210129_170901.jpg
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Kanon, tack för tipset! 👌


Bra tips, såg väldigt fint ut! Funderar på om man ska köra helsvart, grönt eller grått. 🤔 @schnedsegler har inspirerat mig med alla så jag kan inte bestämma mig, haha. 😁


Riktigt schysst, tack! 😄 Vet inte riktigt vad jag ska ha för band på den men om det blir det som sitter på nu så tror jag att det är 18mm. Ska dubbelkolla!
PSX_20210129_170901.jpg

Mitt favo nato på den var nog cns premium grå men ja svart och grön funkade bra också. Kan tänka mig att mörk navy blå också är en hit! 😃👍🏼


IMG_20210130_080234_144-picsay.jpg


Hä bar å åk.
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Kanon, tack för tipset! 👌


Bra tips, såg väldigt fint ut! Funderar på om man ska köra helsvart, grönt eller grått. 🤔 @schnedsegler har inspirerat mig med alla så jag kan inte bestämma mig, haha. 😁


Riktigt schysst, tack! 😄 Vet inte riktigt vad jag ska ha för band på den men om det blir det som sitter på nu så tror jag att det är 18mm. Ska dubbelkolla!
PSX_20210129_170901.jpg

Måste dock säga att den var sjukt snygg på det där lädret du körde initialt...😍
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Mitt favo nato på den var nog cns premium grå men ja svart och grön funkade bra också. Kan tänka mig att mörk navy blå också är en hit! 😃👍🏼


IMG_20210130_080234_144-picsay.jpg


Hä bar å åk.
Ja, man ska inte underskatta CNS! Det bästa med dem är att man kan köpa ett av varje utan att bli ruinerad. 😁

Måste dock säga att den var sjukt snygg på det där lädret du körde initialt...😍
Det passade faktiskt oväntat bra, speciellt med den svarta sömmen. 👌 Det är dock ett Sinn original-läder som jag är lite rädd om. Vill ha något jag inte behöver fundera så mycket på... 🙃
 
Topp