• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

8246EAC1-1FDD-48DE-9E76-8691CEA5214E.jpeg
Zelos mako får bli årets sommardinka. Väldigt nöjd med både utseende och kvalite än så länge.
Bronsboetten med den djupgröna tavlan med sitt guillochémönster är en oerhört fin kombination!

Borealis SS Adraga, förbokning om ett par månader

"Borealis Adraga in stainless steel.

We listened to inputs provided and slimmed down the Adraga.

Size has been slimmed down to 39.50mmx47.50mm size, a less domed sapphire crystal a jubilee bracelet tapering from 20mm to 18mm and a Miyota 9015 movement."

FB_IMG_1551168819433.jpg
FB_IMG_1551168815755.jpg
Vad kommer priset att landa på.
Intressant hur de står sig mot timefactors "Smiths Explorer" som har liknande spec och ser väldigt lika ut.
https://www.timefactors.com/prs25new.htm

jag vet inte var den är ifrån, såg den på instagram bara. Men det borde ju va ganska lätt att nosa reda på ett ss inlägg. Du hade väl en Padi på ingång va?
Och sorry för sent svar..

Blev inte mindre sent mitt svar hehe ;)
Men ja blev med Padi och ett monster i helgen och tänkte köpa något stål- alternativt blå eller rött insert. Väldigt nöjd med båda, gillar dock inte länken helt på Padi men zulu + nato på g. Tavlan och formen är ju underbar på Padi!
F5D41323-7054-4A51-BDA3-75F012413549.jpeg

Dock lämnade Gamman i byte för dem plus pengar min väg men nöjd ändå, kommer troligtvis köpa någon mindre brons/mässing till sommaren. Nog Helson SD eller boldr Voyager på 40mm. Det var bara inse att jag är en flippare som tillslut ”tröttnar” på allt och med en drös av andra roliga mikroalternativ därute så känns det ok ändå hehe :pompus:

Senast ändrad:
Men ja blev med Padi och ett monster i helgen och tänkte köpa något stål- alternativt blå eller rött insert. Väldigt nöjd med båda, gillar dock inte länken helt på Padi men zulu + nato på g. Tavlan och formen är ju underbar på Padi!

Dock lämnade Gamman i byte för dem plus pengar min väg men nöjd ändå, kommer troligtvis köpa någon mindre brons/mässing till sommaren. Nog Helson SD eller boldr Voyager på 40mm. Det var bara inse att jag är en flippare som tillslut ”tröttnar” på allt och med en drös av andra roliga mikroalternativ därute så känns det ok ändå hehe :pompus:
Yes, tavlan på Padin är så bra! Jag röstar för ett ss-inlägg.
Och om du inte gillar länken så rekommenderar jag varmt Strapcode. Jag bar min Padi på ett superjubilee. Men det finns ju andra bra länkar oxå förstås, typ president.

Har själv inte haft någon Padi. Vad är nackdelen med länken på dem?

Har själv inte haft någon Padi. Vad är nackdelen med länken på dem?

Nu tänker jag killgissa men jag tror att de är som Seiko-länkar brukar vara i den prisklassen, dvs de känns billiga, låset är mediokert och länken känns inte riktigt som att den tillverkats för klockan :p

Tycker faktiskt inte länken känns billig, låset är helt ok osv. Klagar inte på det. Men typiskt seiko att däremot lägga till lite bling, om så bara en rand, istället för att bara ha ett standardoyster (eller jubilee) som 99% av klocknördar vill. Samt att jag tycker boetten kommer mer till ”liv” med ett material som står ut mot den kontra länk som går ton i ton.

Yes, tavlan på Padin är så bra! Jag röstar för ett ss-inlägg.
Och om du inte gillar länken så rekommenderar jag varmt Strapcode. Jag bar min Padi på ett superjubilee. Men det finns ju andra bra länkar oxå förstås, typ president.

Med 85% blir det stål, går ju dock ha olika och byta de kostar ju inte så mkt :)

Råkade scrolla förbi en ny klocka som skall dyka upp på kickstarter i mitt flöde. Den tycker jag faktiskt verkade ganska intressant bortsett från att 44mm är för stort för mig. 300m WR och handjagat ETA. Lite nytänk både på design och urverksval för typen, borde ju borga för en riktig tunnis i kategorin. Ianos Avyssos.

1A6F3C01-BB65-4B45-ABE2-B31FE6C1661A.jpeg

Råkade scrolla förbi en ny klocka som skall dyka upp på kickstarter i mitt flöde. Den tycker jag faktiskt verkade ganska intressant bortsett från att 44mm är för stort för mig. 300m WR och handjagat ETA. Lite nytänk både på design och urverksval för typen, borde ju borga för en riktig tunnis i kategorin. Ianos Avyssos.

1A6F3C01-BB65-4B45-ABE2-B31FE6C1661A.jpeg

Ja förutom storleken såg den riktigt nice ut :). Det fanns en artikel om den på Hodinkee för ett litet tag sen (om du skulle missat den): https://www.hodinkee.com/articles/the-ianos-avyssos

Benarus moray i mässing. Önskar alla mikrobröder trevlig bronsdag med mässingsdykaren.
1C9C16DD-DC71-4A39-9C9D-6292AC25DE1B.jpeg
återigen ursäktar jag mig för dålig iPhone bild.
Jag stämmer gärna in i denna önskan och passar på att slå ett slag för Armida och denna fantastiska A12 jag hade en gång i tiden, ångrar lite att jag sålde den :cigar: Önskar att fler fick kännedom om denna grymma nisch som ger så mycket glädje.

IMG_20180514_164059.jpg
IMG_20180607_154912.jpg
IMG_20180607_154108.jpg

Har Steinhart GMT 39 Blue/Red och haft OVM 39 och båda har varit favoriter med superbra mått, GMT'n vet jag med mig att den kommer att stanna under lång tid medan OVM har jag precis sålt här på KS till förmån för min nya Explorer Plexi LTE. Det kupade vintage plexit är så coolt!

IMG_20190226_083710.jpg
IMG_20190226_083615.jpg
IMG_20190226_083657.jpg
IMG_20190226_083555.jpg
IMG_20190226_002145.jpg

Vad kosta klockan slutligen med tull/moms??

Vad kosta klockan slutligen med tull/moms??
5100 ganska exakt enligt gällande växelkurs och valutaväxlingspåslag plus moms 25% på det, tull är försumbart på klockor endast 6kr oavsett pris. Alla gånger värd det speciellt med plexiglas, har sett den med safir men den har inte alls samma vintagekänsla.

Handjagat ETA? Better hope it's not a skruvkrona, då.
Enligt Hodinkee: "The Avyssos runs a hand-winding ETA 7001 movement, with no date... This watch has a screw-in crown, so isn't merely reliant on a stem gasket for water resistance. There is a rather disconcerting ratcheting click, however, when tightening down the crown after full winding the movement, which is a clutch that keeps you from over cranking the mainspring while screwing in the crown."

5100 ganska exakt enligt gällande växelkurs och valutaväxlingspåslag plus moms 25% på det, tull är försumbart på klockor endast 6kr oavsett pris. Alla gånger värd det speciellt med plexiglas, har sett den med safir men den har inte alls samma vintagekänsla.

Är riktigt sugen... Men lite orolig för hur hållbart glaset är...men kanske risk man får ta

• Like
Reactions: M26
Är riktigt sugen... Men lite orolig för hur hållbart glaset är...men kanske risk man får ta
Jag är i alla fall inte orolig över det, det är svårt att uppnå samma charm med safir. Införskaffa Polywatch om du inte redan har det så kan du nollställa glaset på 5-10min såvida det inte är sprucket eller har jättedjupa repor. Jag hade som nämnt för någon post sedan en Steinhart OVM 39 som var riktigt schysst men i slutändan ändå kändes som en dykare i mängden, och har klämt på en Ocean Explorer med safirglas men ingen av dessa kan mäta sig med Plexi versionen och dess vintagekänsla, den får rent utsagt fullpott enligt min ödmjuka mening :cigar:

Slänger upp denna Steinhart GMT 2 Hong-Kong LE om någon skulle vara sugen, det finns mindre än 10st kvar hos nedan handlare. Denna bygger på deras traditionella 42mm case med allt vad det innebär. Har själv aldrig haft en Steiny 42mm men hört att de raka bandhornen får klockan att bära större än vad den är, kanske någon som haft kan intyga? Hade redan varit beställd om den baserats på 39an då den är en fröjd. Bör landa strax under 6000kr plus 25% moms när den anländer.

https://kronostime.com.hk/product/gmt-2/

19c045e70647d8b03f5773fca819888a.jpg
09d6acc42e0a1fb946a70031cdc8b80c.jpg
0ac7c414bff113f2643e7e175bbed4d5.jpg
gmt-2-2.jpeg
gmt-2-1.jpeg

Tillbaka
Topp