• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Weberg

Audemars
För er som snoozade och inte har kunnat sova för att ni missade annonsen – nu är den ute på marknaden igen! 😍

IMG_20210208_120551.jpg
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor

Min jakt på en Quartz-kronograf har kokat ned till tre alternativ.
Vapaus Vorcut i vitt, blått eller en Citizen flieger-inspirerad på ett typhoon-band.

944946B4-A4F5-4386-B780-579472E11C65.jpeg


921BFC37-B45A-4A39-B861-AEFFF0D26F76.jpeg


BACB9C7B-F360-4351-A0A3-88E50CD056A5.jpeg


DSC00867.jpg


Vad tycker ni? Fler förslag?

Hmmm...
Nu fick jag tag på en Lorier Falcon II, vilken är lite dressigare, varför behovet av en dressigare kronograf känns mindre.
Hittade dock Hemel HFT20 vilken ser najs ut. Lite stor kanske på 42 mm men en l2l på 49 mm vilket känns fullt hanterbart.

Podcast-52-wrist-shot-Hemel.jpg


HEMEL-HFT20-chronographs-15.jpg


Vad tror ni?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ligger och bevakar att Lorier Hydra 2 blå skall bli tillgänglig igen, tycker den verkar väldans trevlig men funderar på om det bara är jag?
Frågar mest för vill veta om det skulle vara lätt/svårflippat, orkar inte kasta pengar i sjön igen om det inte skulle passa 😆
Tokärliga svar uppskattas!
-ADegDBfuGTtJ4lfJEfjL7nKCGf1sxomgsEeurT9_o8.jpg

Ärligt svar: Rolig och udda modell men ingenting jag hade köpt. Jag tycker inte riktigt att den passar med blå tavla och tror att den är jäkligt sval på andrahandsmarknaden (åtminstone i Sverige) både p.g.a. märket och modellen i sig (dvs. både Lorier och SC) men till viss del även färgen då jag upplever att svarta klockor verkar vara mer lättsålda men det handlar så klart om personliga preferenser.

Med det sagt så kör på om du är sugen! Det är väl allmänt känt att typ alla mikros tappar 50% direkt vilket är väldigt trist då det leder till att man kanske inte vågar testa modeller man är sugen på och det lämnar en lite bitter eftersmak när de inte motsvarar förväntningarna men det blir lättare att acceptera om man är inställd på det från början. Jag har kommit till insikt att även om det finns många trevliga, billiga mikros så fokuserar jag personligen på det lite högre segmentet, inte p.g.a. snobbighet (eller...? 🧐) utan för att jag upplever att jag får mer för pengarna trots ett högre pris. Dels i upplevd kvalitetskänsla men också för att de tenderar att vara lättare att bli av med om en försäljning skulle vara aktuell.

Samma diameter och L2L som Neptune v3 som jag tycker bärs väldigt bekvämt och Hydran är dessutom ett par m.m. tunnare. Många hyllar länken men jag tycker inte att den är mer än OK men det har mer med designen att göra snarare än kvalitet.

PMa om du vill låna min Neptune för att känna på storlek, kvalitet osv. 😊
Tänkte införskaffa mig en Seamaster, som enligt mig, är den mest ”affordable” dykaren om man jämför med Rolex och Breitling. Visserligen kostar submarinern nästan dubbelt så mycket men jag tycker att Omegan är mycket bättre och roligare dessutom så kan man gå in till en AD och köpa en, och få rabatt 🤣.
jag har haft den svarta tidigare, och jag älskade den. Men frågan är, vågar man prova den blåa? Ska man ta ett säkert kort och köra på svart igen eller ska man testa en roligare färg och testa den blåa, Vad tycker panelen?

52A016B5-2607-42A9-BB25-4EA8E1D939A4.jpeg
B65B377F-A1AC-4D2D-B86C-084C490A7731.jpeg
SMPc (den förra) = svart
Nya SMP och alla andra modeller med vågtavla = blått 😎
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Ärligt svar: Rolig och udda modell men ingenting jag hade köpt. Jag tycker inte riktigt att den passar med blå tavla och tror att den är jäkligt sval på andrahandsmarknaden (åtminstone i Sverige) både p.g.a. märket och modellen i sig (dvs. både Lorier och SC) men till viss del även färgen då jag upplever att svarta klockor verkar vara mer lättsålda men det handlar så klart om personliga preferenser.

Med det sagt så kör på om du är sugen! Det är väl allmänt känt att typ alla mikros tappar 50% direkt vilket är väldigt trist då det leder till att man kanske inte vågar testa modeller man är sugen på och det lämnar en lite bitter eftersmak när de inte motsvarar förväntningarna men det blir lättare att acceptera om man är inställd på det från början. Jag har kommit till insikt att även om det finns många trevliga, billiga mikros så fokuserar jag personligen på det lite högre segmentet, inte p.g.a. snobbighet (eller...? 🧐) utan för att jag upplever att jag får mer för pengarna trots ett högre pris. Dels i upplevd kvalitetskänsla men också för att de tenderar att vara lättare att bli av med om en försäljning skulle vara aktuell.

Samma diameter och L2L som Neptune v3 som jag tycker bärs väldigt bekvämt och Hydran är dessutom ett par m.m. tunnare. Många hyllar länken men jag tycker inte att den är mer än OK men det har mer med designen att göra snarare än kvalitet.

PMa om du vill låna min Neptune för att känna på storlek, kvalitet osv. 😊

SMPc (den förra) = svart
Nya SMP och alla andra modeller med vågtavla = blått 😎
Jag har faktist haft alla modeller av bondklockorna förutom just den nya blåa. Så det blir nog en sån ☺️👍🏽
 
Senast ändrad:

FOQ

Audemars
Ärligt svar: Rolig och udda modell men ingenting jag hade köpt. Jag tycker inte riktigt att den passar med blå tavla och tror att den är jäkligt sval på andrahandsmarknaden (åtminstone i Sverige) både p.g.a. märket och modellen i sig (dvs. både Lorier och SC) men till viss del även färgen då jag upplever att svarta klockor verkar vara mer lättsålda men det handlar så klart om personliga preferenser.

Med det sagt så kör på om du är sugen! Det är väl allmänt känt att typ alla mikros tappar 50% direkt vilket är väldigt trist då det leder till att man kanske inte vågar testa modeller man är sugen på och det lämnar en lite bitter eftersmak när de inte motsvarar förväntningarna men det blir lättare att acceptera om man är inställd på det från början. Jag har kommit till insikt att även om det finns många trevliga, billiga mikros så fokuserar jag personligen på det lite högre segmentet, inte p.g.a. snobbighet (eller...? 🧐) utan för att jag upplever att jag får mer för pengarna trots ett högre pris. Dels i upplevd kvalitetskänsla men också för att de tenderar att vara lättare att bli av med om en försäljning skulle vara aktuell.

Samma diameter och L2L som Neptune v3 som jag tycker bärs väldigt bekvämt och Hydran är dessutom ett par m.m. tunnare. Många hyllar länken men jag tycker inte att den är mer än OK men det har mer med designen att göra snarare än kvalitet.

PMa om du vill låna min Neptune för att känna på storlek, kvalitet osv. 😊

SMPc (den förra) = svart
Nya SMP och alla andra modeller med vågtavla = blått 😎

50% är väl att ta i eller? Sen undrar jag vilka du tycker hör till det högre segmentet?

Edit: @Von om du är sugen så ska du klart som fasen slå på. Jag tror prisdumpning kommer med hajp på vissa klockor. Hur mättat är inte forumet på billiga Zelos?

Finns det två färger som alltid funkar är det svart och blått. Kan vän inte bli mer standard än så.
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Ärligt svar: Rolig och udda modell men ingenting jag hade köpt. Jag tycker inte riktigt att den passar med blå tavla och tror att den är jäkligt sval på andrahandsmarknaden (åtminstone i Sverige) både p.g.a. märket och modellen i sig (dvs. både Lorier och SC) men till viss del även färgen då jag upplever att svarta klockor verkar vara mer lättsålda men det handlar så klart om personliga preferenser.

Med det sagt så kör på om du är sugen! Det är väl allmänt känt att typ alla mikros tappar 50% direkt vilket är väldigt trist då det leder till att man kanske inte vågar testa modeller man är sugen på och det lämnar en lite bitter eftersmak när de inte motsvarar förväntningarna men det blir lättare att acceptera om man är inställd på det från början. Jag har kommit till insikt att även om det finns många trevliga, billiga mikros så fokuserar jag personligen på det lite högre segmentet, inte p.g.a. snobbighet (eller...? 🧐) utan för att jag upplever att jag får mer för pengarna trots ett högre pris. Dels i upplevd kvalitetskänsla men också för att de tenderar att vara lättare att bli av med om en försäljning skulle vara aktuell.

Samma diameter och L2L som Neptune v3 som jag tycker bärs väldigt bekvämt och Hydran är dessutom ett par m.m. tunnare. Många hyllar länken men jag tycker inte att den är mer än OK men det har mer med designen att göra snarare än kvalitet.

PMa om du vill låna min Neptune för att känna på storlek, kvalitet osv. 😊
Ja, alltså jag har ju åkt på tillräckligt många näsbrännor gällande mer...exotiska klockor, så vet ju egentligen att du har rätt. Hade jag varit intresserad av låt säga Falcon hade det varit betydligt enklare att köööpa.
Högre segment är för mig inte synonymt med högre kvalitet så den behöver jag inte ens fundera på 😜 Anser fortfarande att en stålklocka inte ska kosta mer än 20k ish, allt över är märkestrams som jag inte vill vara en del av.

Tack för erbjudandet, ska fundera på saken 😊
 

HSK

Patek
2-Faktor
50% är väl att ta i eller? Sen undrar jag vilka du tycker hör till det högre segmentet?

Edit: @Von om du är sugen så ska du klart som fasen slå på. Jag tror prisdumpning kommer med hajp på vissa klockor. Hur mättat är inte forumet på billiga Zelos?

Finns det två färger som alltid funkar är det svart och blått. Kan vän inte bli mer standard än så.
Nja, jag upplever att mikros är otroligt svårsålda utanför vår lilla bubbla om man inte är villig att dumpa priset rejält så om ingen i tråden är intresserad så är det inte särskilt konstigt med 50% om man inte vill ha den ute på K&S månad efter månad vilket är jobbigt i sig.

Nu var Lorier kanske inte det första jag tänkte på utan jag syftade mer på märken som CW (om de nu räknas), Oak & Oscar, Monta, Halios m.fl. Det finns många andra billigare mikros men jag upplever som sagt att de ofta har tveksam kvalitet och är väldigt svårsålda på andrahandsmarknaden så det ska vara något jag är rejält sugen på för att jag ska slå till och det är trist att man ska behöva tänka så. Jämför man med andra billigare men mer etablerade varumärken som t.ex. Tissot, Certina, Casio m.fl. så är de betydligt mer låttsålda till ett procentuellt högre pris.
 
Senast ändrad:

FOQ

Audemars
Nja, jag upplever att mikros är otroligt svårsålda utanför vår lilla bubbla om man inte är villig att dumpa priset rejält så om ingen i tråden är intresserad så är det inte särskilt konstigt med 50% om man inte vill ha den ute på K&S månad efter månad vilket är jobbigt i sig.

Nu var Lorier kanske inte det första jag tänkte på utan jag syftade mer på märken som Oak & Oscar, Monta, Halios m.fl. Det finns många andra billigare mikros men jag upplever som sagt att de ofta har tveksam kvalitet och är väldigt svårsålda på andrahandsmarknaden så det ska vara något jag är rejält sugen på för att jag ska slå till och det är trist att man ska behöva tänka så. Jämför man med andra billigare men mer etablerade varumärken som t.ex. Tissot, Certina, Casio m.fl. så är de betydligt mer låttsålda till ett procentuellt högre pris.

Månad efter tror jag inte det är. Snarare handlar det om otåliga säljare. Det går ju klockor kors och tvärs som försvinner utanför tråden också. Handlar ju bara om att vänta in rätt köpare. Jag har stundtals också känt frustration, men alltid fått en köpare till slut och framförallt inte dumpat nått med 50%

Sen kan jag förstå att somliga utanför tråden kanske känner sig tveksamma till att köpa tex en Monta för högre pris med tanke på att det är ett ganska smalt märke. För dom pengarna finns det andra mer väletablerade märken att handla från tex Oris som i andrahand borde gått jämföra med Montans pris i andrahand. Rätta mig om jag har fel så klart. 😀

Dom märkena du nämner uppfattar jag som de alla har en bas i Nordamerika. Jag kan ha fel här också, men det känns som de står högre i kurs generellt mot de som har bas i Asien. Inget om klockornas kvalitet, men det kan ju också spela roll i priset.

Det är få gånger jag haft nått problem med mikros vad gäller QC och annat. Har det varit några problem så har tillverkaren oftast löst det utan tjafs. Märken som tex Nodus som har en helt outstanding customer service.

Etablerade märken har jag ingen koll på om jag ska vara ärlig. Tittade på en Certina TT i helgen som kostar runt 8500 och kunde ärligt inte förstå vad som betingar att den ska kosta 8500. Då köper jag hellre ett billigare mikro. 😀

Edit: måste tillägga att jag älskar Halios Seaforth Bahama Yellow. Det är min grail. Ville bara nyansera lite.
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Edit: @Von om du är sugen så ska du klart som fasen slå på. Jag tror prisdumpning kommer med hajp på vissa klockor. Hur mättat är inte forumet på billiga Zelos?

Finns det två färger som alltid funkar är det svart och blått. Kan vän inte bli mer standard än så.
Ja alltså, det jävliga är att den inte finns tillgänglig bara för att jag bestämt mig. Risken finns väl att jag avbestämmer mig ju längre tiden går.😂
Spontant tänker jag att det är lättare att flippa billigare Zelos än andra mysko småmärken men jag kan mycket väl ha fel.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Tänkte införskaffa mig en Seamaster, som enligt mig, är den mest ”affordable” dykaren om man jämför med Rolex och Breitling. Visserligen kostar submarinern nästan dubbelt så mycket men jag tycker att Omegan är mycket bättre och roligare dessutom så kan man gå in till en AD och köpa en, och få rabatt 🤣.
jag har haft den svarta tidigare, och jag älskade den. Men frågan är, vågar man prova den blåa? Ska man ta ett säkert kort och köra på svart igen eller ska man testa en roligare färg och testa den blåa, Vad tycker panelen?

52A016B5-2607-42A9-BB25-4EA8E1D939A4.jpeg
B65B377F-A1AC-4D2D-B86C-084C490A7731.jpeg
Svart är sjukt snygg men Omegas blå är magiskt fin. Väldigt stiligt sportig. Kan inte gå fel med någon av dem.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor



Hmmm...
Nu fick jag tag på en Lorier Falcon II, vilken är lite dressigare, varför behovet av en dressigare kronograf känns mindre.
Hittade dock Hemel HFT20 vilken ser najs ut. Lite stor kanske på 42 mm men en l2l på 49 mm vilket känns fullt hanterbart.

Podcast-52-wrist-shot-Hemel.jpg


HEMEL-HFT20-chronographs-15.jpg


Vad tror ni?
Jag gillar Hemel! Grymma, tooliga klockor för folk som mekar flygplan (eller hänger i soffan). Inte dressiga, men fantastiskt fina. Ägaren är trevlig med i FB-gruppen.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Ja alltså, det jävliga är att den inte finns tillgänglig bara för att jag bestämt mig. Risken finns väl att jag avbestämmer mig ju längre tiden går.😂
Spontant tänker jag att det är lättare att flippa billigare Zelos än andra mysko småmärken men jag kan mycket väl ha fel.
I beg to differ! 😆

Iof kanske min Mako inte räknas som "billigare" men ändå!
 

Baramats

Audemars
2-Faktor



Hmmm...
Nu fick jag tag på en Lorier Falcon II, vilken är lite dressigare, varför behovet av en dressigare kronograf känns mindre.
Hittade dock Hemel HFT20 vilken ser najs ut. Lite stor kanske på 42 mm men en l2l på 49 mm vilket känns fullt hanterbart.

Podcast-52-wrist-shot-Hemel.jpg


HEMEL-HFT20-chronographs-15.jpg


Vad tror ni?
Väldigt skön design men jag skulle vara försiktig med 42 mm. Jag tröttnade själv på min Chopard pga storleken och även om klockan var grym så blev den en hyllvärmare. Är du fundersam på 42 mm kronograf så gå och prova Breitling, Omega eller annat märke, många märken gör 42 mm, och se hur det känns på din arm.
 
Topp