• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dagens klocka är Geckota G02. Om ingen vill köp/byta så får jag väl ha den på armen

1960404D-17D9-49C5-BEE3-FE22FA94B8E7.jpeg
 
Jo precis, mina är väl runt 17.5 så tror inte att 39 bör bli för liten? Snarare lätt att klockan blir liggandes om den skulle kännas för stor i mitt fall. Haveston hade ju ett gäng riktigt snygga straps, tack för det!
Mycket tavla. Så ser ju större ut. För liten tror jag inte 39mm blir. Jag som har typ lika stora handleder som dig skulle kunna tänka mig 42mm. Men om du känner att den skulle bli liggande om den känns för stor: kör på 39mm, lär inte vara för liten. Jag har kollat på den blå billigare b-tavlan (minns inte namn) men ska köpa en Stowa Verus som är 40mm först och främst.
 
Hur är det med moderna Eterna egentligen. Jag har alltid gillar märket och särskilt vintage kontiki

De kränger ju en del fina vintagmodeller. Zakrissons har denna för ca 20000.

1615721905792.jpeg

Men samtidigt kan man köpa betydligt billigare klockor tex glycine med Sellita SW200. Motsvarar kvaliten priset?

och är de mikro? nja knappast men kanske affordable om man köper en beggad
 
Mycket tavla. Så ser ju större ut. För liten tror jag inte 39mm blir. Jag som har typ lika stora handleder som dig skulle kunna tänka mig 42mm. Men om du känner att den skulle bli liggande om den känns för stor: kör på 39mm, lär inte vara för liten. Jag har kollat på den blå billigare b-tavlan (minns inte namn) men ska köpa en Stowa Verus som är 40mm först och främst.
Tack för input :) Stowa Verus 40 verkar vara en kanonklocka. Gillar lumen skarpt på den!
 
Tack för input :) Stowa Verus 40 verkar vara en kanonklocka. Gillar lumen skarpt på den!
Som jag förstått så är ju Stowa och Laco 2 av de företag som levererade klockor till Luftwaffe under ww2. Själv ser jag ingen poäng att köpa en sån här klocka från ett företag som inte har historiken med sig. Till skillnad från mina dykare jag oftast bär så är denna lite smidigare på armen. Men som alltid med nya klockor är jag rädd att slå en dörrpost eller husvägg men det är ju ingen unik och oersättlig klocka så det är bara att bära den och leva på som vanligt! Lume har den också.....
20210314_115430.jpg
 
Hur är det med moderna Eterna egentligen. Jag har alltid gillar märket och särskilt vintage kontiki

De kränger ju en del fina vintagmodeller. Zakrissons har denna för ca 20000.

1615721905792.jpeg

Men samtidigt kan man köpa betydligt billigare klockor tex glycine med Sellita SW200. Motsvarar kvaliten priset?

och är de mikro? nja knappast men kanske affordable om man köper en beggad
Fantastisk kvalitet som i byggkvalitet. Lätt jämförbart med Monta, Oris, Omega m fl.

Klassiskt varumärke med lång historik.

Den modellen har jag varit nära att köpa många gånger. Dock är 42 mm för stort för mig.
KOD All25 ger dig 25 % rabatt hos Zackrissons Ur.
 
Som jag förstått så är ju Stowa och Laco 2 av de företag som levererade klockor till Luftwaffe under ww2. Själv ser jag ingen poäng att köpa en sån här klocka från ett företag som inte har historiken med sig. Till skillnad från mina dykare jag oftast bär så är denna lite smidigare på armen. Men som alltid med nya klockor är jag rädd att slå en dörrpost eller husvägg men det är ju ingen unik och oersättlig klocka så det är bara att bära den och leva på som vanligt! Lume har den också.....
20210314_115430.jpg
Håller med. Gillar överlag objekt och märken som bär på historik och det var en av anledningarna att jag började kika på flygare och Laco just.
Förresten, valde du AR-coating på din?
 
Håller med. Gillar överlag objekt och märken som bär på historik och det var en av anledningarna att jag började kika på flygare och Laco just.
Förresten, valde du AR-coating på din?
Jag köpte min begagnade, i nyskick, av första ägaren och garantikort va stämplat j dec -20. Den har både AR-coating och Laco 31 verket med extra effektreserv på över 60 tim istället för 42 tim på 21 verket.
20210314_172719.jpg
20210314_172730.jpg
 
Senast ändrad:
Kul, X-T1/2/3?

Använder min X-T1 för att fota mina kära klockor. Hade tydligen inte så många hemma för tillfället, saknar min brons-Yema som är på fix. Jag gillar Velvia film-simulering som är riktigt bra på att plocka fram lyster i tavlor.
Mina affordable/mikro på fönsterbänk. Fairwind på handleden där den sitter säkert.

AA065DE4-47A4-48FD-A8CD-E798983D0492.jpeg
Vilken skön samling!
Det blev den minsta x-m1. Hoppas den är halvt okej ändå. Den har iaf Velvia och samma sensor som x-t1 så det blir spännande att prova😊
 
Liten rapport för de som funderar på Scurfa.
Känns mycket välgjord, bra finish, enkelt klassiskt och rent utförande. Känns som en klocka framtagen av dykare, vilket det ju är.
Otroligt mycket Bang for the buck!
1AACC744-3FEA-4AE2-B240-FB29DB6C335A.jpeg
4846E21E-869A-43E1-9CE6-9300A3B3F8F1.jpeg

Kraftig distorsion, men den är ju 500m så det är ju förklarligt.
D91D2703-ABE5-42A1-A54B-896BB93D06C7.jpeg

Skönt riktigt armband, och långt (jag har 21 cm handled).
5AB24086-0AEC-4810-9D79-88374CD8D97D.jpeg
D821C61B-416E-4806-B65A-DB5ACF80F0CD.jpeg
C5F6958D-B853-4DA5-89E3-24C2B9F172A7.jpeg
43C99B87-D11F-46BE-BCBE-15730F872706.jpeg


Och riktigt bra Lume!
031B14F0-B46E-4360-B2C6-E7CB1D4B278C.jpeg


tycker nog denna spöar flerdubbelt dyra klockor! Kommer i ett coolt paket, som i för sig verkar billigt, men den gör sitt jobb i att skydda klockan. Kort sagt. En klocka, gjord för dykning (och är jäkligt snygg) nothing more, nothing less.. 👊🏻😎
 
Tillbaka
Topp