• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dags att dra ihop en korvstroganof
BADE8A54-2E0B-4D40-AE89-A4F7C08B8BFF.jpeg
 
Enkelt så är Isofrane tjockare och lite styvare innan det gått in sig, med bättre finish på hårdvara. Borealis bekvämare från start och riktigt jäkla bra med tanke på pris. Inget fel på hårdvaran egentligen men Isofranes är lite finare. Obris tycker jag påminner mindre till utseendet med pga av att de stora hålen sitter annorlunda. Jag är intresserad av en sambeställning om det blir Borealis 👍🏻 Om det lönar sig alltså 😊

Ser att det redan har länkats till mina tidigare reflektioner men här kommer en sammanställning:

Borealis: Utan tvekan det mest prisvärda gummit. Finishen på gummit håller samma klass som Isofrane men keepers är lite lösare vilket är ett minus. Tyvärr så har finishen på hårdvaran i senare batcher varit betydligt mycket sämre än tidigare. Trist! Någon påpekade lång leveranstid och min upplevelse är att det tar mellan fyra dagar och fyra veckor... 🙄

Isofrane: Spelar i en helt egen liga när det kommer till finishen på hårdvaran. Även gummit i sig håller väldigt hög klass och keepers har perfekt passform vilket gör att de aldrig flyttar sig. Enda negativa är priset som är väldigt högt. Har man för mycket pengar i plånboken så välj Isofrane alla dagar i veckan, annars välj något annat som är till 90% samma kvalitet. Man får en väldigt bra produkt men man betalar mycket för märket. Gällande leveranstid så fick jag det via FedEx mindre än ett dygn efter att jag hade beställt det och då skickar de från Österrike. ✌️

Obris Morgan: Skulle jämföra dem med Borealis fast något stelare. Inte stela så det är ett problem, de är fortfarande väldigt trevliga. Hårdvaran håller samma klass som tidigare batcher av Borealis men inte samma som Isofrane. Negativt är att minsta omkrets på handleden är drygt 17cm då innersta hålet sitter långt ut på bandet.

Singularstraps: Helt okej gummi men kommer aldrig att köpa igen pga sjukt dålig finish på hårdvaran samt riktigt dålig QC. Skruven som håller spännet var inte inskruvat på det jag köpte och hade jag inte sett det när jag fotograferade det så hade klockan sannolikt ramlat av.

CNS Scuba: Man får vad man betalar för. Helt okej med tanke på vad det kostar men jag hade hellre köpt ett OM eller Borealis.


För att nedräkning är mycket bättre till:
Scones
Pasta
Ägg
Tvätten
Coopers test
Stort tack! Då hoppar vi nog OM och kör på Borealis istället. Som @MaBr skriver skickar de från Portugal och frakt ingår i priset så det tillkommer inga avgifter och hos Isofrane så verkar de lägga på moms redan vid beställning så det ska inte heller vara några problem. ☺️ Glöm inte rabattkoden 10-OFF-PLEASE för 10% rabatt hos Borealis!
 
Ser att det redan har länkats till mina tidigare reflektioner men här kommer en sammanställning:

Borealis: Utan tvekan det mest prisvärda gummit. Finishen på gummit håller samma klass som Isofrane men keepers är lite lösare vilket är ett minus. Tyvärr så har finishen på hårdvaran i senare batcher varit betydligt mycket sämre än tidigare. Trist! Någon påpekade lång leveranstid och min upplevelse är att det tar mellan fyra dagar och fyra veckor... 🙄

Isofrane: Spelar i en helt egen liga när det kommer till finishen på hårdvaran. Även gummit i sig håller väldigt hög klass och keepers har perfekt passform vilket gör att de aldrig flyttar sig. Enda negativa är priset som är väldigt högt. Har man för mycket pengar i plånboken så välj Isofrane alla dagar i veckan, annars välj något annat som är till 90% samma kvalitet. Man får en väldigt bra produkt men man betalar mycket för märket. Gällande leveranstid så fick jag det via FedEx mindre än ett dygn efter att jag hade beställt det och då skickar de från Österrike. ✌️

Obris Morgan: Skulle jämföra dem med Borealis fast något stelare. Inte stela så det är ett problem, de är fortfarande väldigt trevliga. Hårdvaran håller samma klass som tidigare batcher av Borealis men inte samma som Isofrane. Negativt är att minsta omkrets på handleden är drygt 17cm då innersta hålet sitter långt ut på bandet.

Singularstraps: Helt okej gummi men kommer aldrig att köpa igen pga sjukt dålig finish på hårdvaran samt riktigt dålig QC. Skruven som håller spännet var inte inskruvat på det jag köpte och hade jag inte sett det när jag fotograferade det så hade klockan sannolikt ramlat av.

CNS Scuba: Man får vad man betalar för. Helt okej med tanke på vad det kostar men jag hade hellre köpt ett OM eller Borealis.


För att nedräkning är mycket bättre till:
Scones
Pasta
Ägg
Tvätten
Coopers test
Har både Isofrane och Borealis. Det du glömde skriva är att Borealis är mjukare än Isofrane. Men som du beskriver så håller Isofrane bättre kvalitet. Men ändå lätt värt och äga Borealis. Beställde nyligen fr Borealis, ett tropic. Den där emot är det bästa Tropic jag testat. Tog 3 veckor och få hem. Ang keepers på Borealis så är dom lösare på 22mm breda än 20mm. På 20mm sitter keepers bättre...😁
 
Samma ägare, iallafall från början :)
Det kanske är allmänt känt men jag blev förvånad i alla fall. Är märket nedlagt? Alla modeller är slutsålda och jag tycker inte att man har hört något om dem på ett tag. De kanske valde att satsa mer på Borealis? Synd för Eagle Ray är riktigt läcker. Jag har för mig att det finns/har funnits en här i tråden?

Screenshot_20210316-182507_Firefox.jpg
 
Senaste spontan köpet trillade ner i brevlådan, sjuk bekväm och snygg klocka för en liten peng men är lite mindre nöjd att den inte tickar... tycker som att man kan skriva de i beskrivningen, särskilt när de är ett företag som sålt den, borde ju som vara funktionsprovad kan man tycka...
image.jpg
 
Någon som har tips vart man kan köpa tunna natoband i bra kvalitet? Bör vara max 1mm i tjocklek men helst något tunnare.
Ska vara till min MAT AG7 där bandstiftshålen sitter sjukt nära botten :banghead: Funkar om man kör böjda bandstift men vet inte hur stabilt det är när man kör nato?
(BFU - från arkivet)
20201123_175819.jpg
 
Har både Isofrane och Borealis. Det du glömde skriva är att Borealis är mjukare än Isofrane. Men som du beskriver så håller Isofrane bättre kvalitet. Men ändå lätt värt och äga Borealis. Beställde nyligen fr Borealis, ett tropic. Den där emot är det bästa Tropic jag testat. Tog 3 veckor och få hem. Ang keepers på Borealis så är dom lösare på 22mm breda än 20mm. På 20mm sitter keepers bättre...😁
Ja, Borealis är lite mjukare och mer följsamt. 😊 Isofrane håller bättre kvalitet men inte så mycket bättre att man kan försvara priset jämfört med Borealis, inte ens i närheten. Deras Tropic är grymt men liter tyvärr av samma problem som nya Tropic, ändarna är för tjocka och fyrkantiga. 😒

Du har ingen aning med andra ord 😂 😘
Vad är det du säger? 😮 Okej, scones kanske inte är en militär grej men de käkar väl ägg och pasta, tvättar och gör garanterat Cooper's test!? 🤔
 
Någon som har tips vart man kan köpa tunna natoband i bra kvalitet? Bör vara max 1mm i tjocklek men helst något tunnare.
Ska vara till min MAT AG7 där bandstiftshålen sitter sjukt nära botten :banghead: Funkar om man kör böjda bandstift men vet inte hur stabilt det är när man kör nato?
(BFU - från arkivet)
20201123_175819.jpg
Lite fånigt tips kanske, ta bort sprintarna och sätt tillbaka när bandet är på plats, har iaf hjälpt mig många ggr när det är tajt 🙂
 
För en som inte skriver nåt i denna tråd, men som ändå läser emellanåt, måste jag säga att den senaste kölhalningen från @yonsson gjorde den gott! I mina ögon åtminstone. Märkte att många (antar jag) kände sig stötta och tilltufsade, men tycker det ser ut att hämta sig bra!
Borta är trams och nonsens, det är lite lägre tempo, färre sidor som inte exploderar fram som tidigare, men istället har kvaliteten höjts radikalt per inlägg! Och fina klockbilder i vart och vartannat inlägg!
En vändning i positiv riktning tycker jag! 👏
 
Någon som har tips vart man kan köpa tunna natoband i bra kvalitet? Bör vara max 1mm i tjocklek men helst något tunnare.
Ska vara till min MAT AG7 där bandstiftshålen sitter sjukt nära botten :banghead: Funkar om man kör böjda bandstift men vet inte hur stabilt det är när man kör nato?
(BFU - från arkivet)
20201123_175819.jpg
Jag vet inte vad standardtjockleken är men Crown & Buckle har i alla fall band som är 1.2mm om det är tillräckligt tunt? ☺️ Jag tror inte att man kan komma ner så himla mycket mer då det troligtvis påverkar brottstyrkan rätt rejält om man börjar gå under 1mm men det kanske finns någon som erbjuder det som alternativ.
 
Det kanske är allmänt känt men jag blev förvånad i alla fall. Är märket nedlagt? Alla modeller är slutsålda och jag tycker inte att man har hört något om dem på ett tag. De kanske valde att satsa mer på Borealis? Synd för Eagle Ray är riktigt läcker. Jag har för mig att det finns/har funnits en här i tråden?

Screenshot_20210316-182507_Firefox.jpg
Jag har haft en Promethius, en av deras första modeller. Den såg bra ut på bild men kändes väldigt rudimentär, skickade tillbaka den.
 
För en som inte skriver nåt i denna tråd, men som ändå läser emellanåt, måste jag säga att den senaste kölhalningen från @yonsson gjorde den gott! I mina ögon åtminstone. Märkte att många (antar jag) kände sig stötta och tilltufsade, men tycker det ser ut att hämta sig bra!
Borta är trams och nonsens, det är lite lägre tempo, färre sidor som inte exploderar fram som tidigare, men istället har kvaliteten höjts radikalt per inlägg! Och fina klockbilder i vart och vartannat inlägg!
En vändning i positiv riktning tycker jag! 👏
Va?
 
Jag har haft en Promethius, en av deras första modeller. Den såg bra ut på bild men kändes väldigt rudimentär, skickade tillbaka den.
Trist men tack för input. Det är tyvärr den stora nackdelen med mikromärken (särskilt när det i många fall handlar om förhandsbokningar) då man är helt utelämnad och måste förlita sig på säljarens bilder och info vilket flera gånger visat sig ha förskönats.
 
Tillbaka
Topp