• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

725FD51B-9B64-4D08-8913-C9A6B17A2039.jpeg
Halios Tropik idag!
Känns bra!

Bilagor

• 2876073F-78EE-42F3-AD31-3BDD305F52BB.jpeg
    2876073F-78EE-42F3-AD31-3BDD305F52BB.jpeg
    146.3 KB · Visningar: 2
  • 8FCE6CF0-C871-407E-B32A-FF9AB813ACF3.jpeg
    8FCE6CF0-C871-407E-B32A-FF9AB813ACF3.jpeg
    120.9 KB · Visningar: 2
Snabb fråga som jag antar har kommit upp här massor av gånger men... vad är en affordable? Billig klocka fattar jag, men hur billig skall den vara? Jag har ju inga micros längre :( ... men en massa billiga skitklockor :D Har ju visserligen en Locman och en Neckmarine men det är väl mer modeklockor framför micros?

Snabb fråga som jag antar har kommit upp här massor av gånger men... vad är en affordable? Billig klocka fattar jag, men hur billig skall den vara? Jag har ju inga micros längre :( ... men en massa billiga skitklockor :D
Vi diskuterade det lite längre bak i tråden och det rådde minst sagt delade meningar. Jag menade på att närmare 10k inte är affordable utan skulle snarare säga att det är affordable om man kan göra en spontanbeställning utan att tveka eller behöva kika i budgetkalkylen. Många höll dock inte med mig och jag verkade vara ensam om den uppfattningen men det känns som att en del blandar ihop begreppen affordable och prisvärt även om det kan vara lite svårt att skilja dem åt.

Bara för att något är billigt behöver det inte vara prisvärt och vice versa. ;)

Vi diskuterade det lite längre bak i tråden och det rådde minst sagt delade meningar. Jag menade på att närmare 10k inte är affordable utan skulle snarare säga att det är affordable om man kan göra en spontanbeställning utan att tveka eller behöva kika i budgetkalkylen. Många höll dock inte med mig och jag verkade vara ensam om den uppfattningen men det känns som att en del blandar ihop begreppen affordable och prisvärt även om det kan vara lite svårt att skilja dem åt.

Bara för att något är billigt behöver det inte vara prisvärt och vice versa. ;)
Jag håller med, billigt behöver inte vara affordable. Men det blir ju lite jobbigt om man definierar det efter spontanitet, vissa kan ju köpa en klocka för en mille utan att bry sig medans jag skulle kolla bankkontot tio gånger för en som kostar femhundra.

Snabb fråga som jag antar har kommit upp här massor av gånger men... vad är en affordable? Billig klocka fattar jag, men hur billig skall den vara? Jag har ju inga micros längre :( ... men en massa billiga skitklockor :D Har ju visserligen en Locman och en Neckmarine men det är väl mer modeklockor framför micros?
Varit uppe flera gånger. Personligt. Vill gärna ha högt i tak här så helst inte ens sätta några gränser. Ytterst är det mighty master som kan styra men tror att han också vill ha det öppet, @Birchgrove . Trevlig ton och glädje, vi är väl här för att vi gillar klockor och vill dela glädjen. Tråden är fantastisk för att få ny kunskap och se (annorlunda) klockor. Sen finns det ju ytterligheter som kanske skall undvikas, tror man förstår med sunt förnuft. Viktigare med positiv och trevlig attityd.

Jag håller med, billigt behöver inte vara affordable. Men det blir ju lite jobbigt om man definierar det efter spontanitet, vissa kan ju köpa en klocka för en mille utan att bry sig medans jag skulle kolla bankkontot tio gånger för en som kostar femhundra.
Det är väl just det som gör att det inte går att definiera vad som är affordable, eftersom vi alla har olika förutsättningar. Jag tyckte inte att 8-10k är/var affordable men ingen verkade hålla med mig och jag tror som sagt att det handlar om att vissa blandar ihop affordable med prisvärt när det egentligen är två skilda saker.

Oavsett vad man har för ekonomiska förutsättningar tror jag nog att de allra flesta i alla fall tänker efter en extra gång innan man klickar på köpknappen om det gäller 10k och det är väl lite så jag personligen definierar affordable, att det ska vara tillgängligt för majoriteten av oss utan att spräcka månadsbudgeten. Därmed inte sagt att man inte ska få diskutera dyrare klockor, jag tycker bara att en del har en lite udda definition av ordet när det per definition betyder just något som är lättillgängligt och inte allt för dyrt.

Senast ändrad:
Varit uppe flera gånger. Personligt. Vill gärna ha högt i tak här så helst inte ens sätta några gränser. Ytterst är det mighty master som kan styra men tror att han också vill ha det öppet, @Birchgrove . Trevlig ton och glädje, vi är väl här för att vi gillar klockor och vill dela glädjen. Tråden är fantastisk för att få ny kunskap och se (annorlunda) klockor. Sen finns det ju ytterligheter som kanske skall undvikas, tror man förstår med sunt förnuft. Viktigare med positiv och trevlig attityd.

Ja detta är den bästa tråden helt klart :) Frågan ställde jag bara för att veta vilka av mina egna klockor jag kan posta och diskutera här inne då jag saknar micros helt nu. Jag försöker dock bättra mig och försöker sälja av mina Seikos för att finansiera en ny micro.

Det är väl just det som gör att det inte går att definiera vad som är affordable, eftersom vi alla har olika förutsättningar.

Knepigt helt klart. Under 10k låter ju väldigt bra annars, det är ungefär alla mina klockor utom två :hilarious:

Precis.
EFA034B2-EF5C-4710-AE6E-B98053DB4324.jpeg

Frågan ställde jag bara för att veta vilka av mina egna klockor jag kan posta och diskutera här inne då jag saknar micros helt nu. Jag försöker dock bättra mig och försöker sälja av mina Seikos för att finansiera en ny micro.
Seiko generellt (GS och exklusiva dykare undantaget) är verkligen definitionen av affordable då de dels är väldigt prisvärda men även har en rimlig prislapp. Jag har så klart ingen statistik att backa upp det med men jag skulle tro att åtminstone 90% av deras sortiment kostar mindre än 10k och det är verkligen imponerande att man alltid kan förvänta sig kvalitet oavsett om man köper deras billigare modeller för ett par hundringar eller en 62MAS så posta på du, du behöver absolut inte ändra eller ursäkta dig för att passa in i tråden. :)

Det är väl just det som gör att det inte går att definiera vad som är affordable, eftersom vi alla har olika förutsättningar.
Grejen med micros har ju i mångt och mycket varit att dom varit affordable i förhållande till vad man får och sällan kostat mer än ett par tre tusenlappar. Numera verkar man ju våga lägga betydligt mer. För mig är affordable runt 5K för något utan avancerade komplikationer och 10-15 för t.ex en mekanisk kronograf. Hursomhelst tycker jag att att det är en trevlig blandning som postas i tråden så vi kommer nog långt med sunt förnuft. :)

Ja detta är den bästa tråden helt klart :) Frågan ställde jag bara för att veta vilka av mina egna klockor jag kan posta och diskutera här inne då jag saknar micros helt nu. Jag försöker dock bättra mig och försöker sälja av mina Seikos för att finansiera en ny micro.

Knepigt helt klart. Under 10k låter ju väldigt bra annars, det är ungefär alla mina klockor utom två :hilarious:
Kör på. Noterade att det är en Halios Seaforth GMT till salu för 13 kkr, tror vi är överens om att den väl hör hemma i tråden. En och annan CW kan nog kosta över 10kkr också åtminstone utan rabatter. Finns säkert fler.

Vill minnas att @Birchgrove bad om ursäkt och då får man väl kanske acceptera den och låta det vara. Nu är det ju inte min sak att försvara andras uttalanden men tycker väl det kan betraktas som trevligt beteende att acceptera en ursäkt och lägga det bakom sej. Alternativet är ju inte så trevligt.
Jag har inte fått någon ursäkt och tycker inte heller att man behöver acceptera en ursäkt. Har fortsatte förövrigt att kalla mig mongo. Jag gillar inte nätmobbare.

Seiko generellt (GS och exklusiva dykare undantaget) är verkligen definitionen av affordable då de dels är väldigt prisvärda men även har en rimlig prislapp. Jag har så klart ingen statistik att backa upp det med men jag skulle tro att åtminstone 90% av deras sortiment kostar mindre än 10k och det är verkligen imponerande att man alltid kan förvänta sig kvalitet oavsett om man köper deras billigare modeller för ett par hundringar eller en 62MAS så posta på du, du behöver absolut inte ändra eller ursäkta dig för att passa in i tråden. :)

För mig är det helt okej med Seiko men de populära modellerna får ju mycket exponering i många andra trådar så det är väl kanske kul att satsa på lite andra/ovanligare alternativ ur "affordable" segmentet i denna tråden iallafall. Tycker som sagt att det funkat väldigt bra hittills och det är en väldigt trevlig tråd med kul blandning ur och (nästan alltid) trevlig stämning. :)

Nu är jag ju ny i tråden men det där kanske ni ska prata ut om i Pm's?
Alltid trist när det blir fel på forum men min erfarenhet säger mig att det sällan löser sig offentligt.
Håller helt med, men ibland får man påminna i nya situationer för att vissa ska inse hur det ligger till. Var en referens till hur samtalet sköts i tråden.

Tror också att nästan alla ligger under 10k, high-end grejerna som GS, Credor, Astron och Anata undantaget. Tyvärr har jag enbart vintage så bortsett från en stackars femma så platsar de inte här ändå.

Grejen med micros har ju i mångt och mycket varit att dom varit affordable i förhållande till vad man får och sällan kostat mer än ett par tre tusenlappar. Numera verkar man ju våga lägga betydligt mer. För mig är affordable runt 5K för något utan avancerade komplikationer och 10-15 för t.ex en mekanisk kronograf. Hursomhelst tycker jag att att det är en trevlig blandning som postas i tråden så vi kommer nog långt med sunt förnuft. :)

Hoppas att jag lyckas lägga vantarna på en snart, har en som jag kärat ner mig såpass att jag kan sälja absoluta keepers :)

Kör på. Noterade att det är en Halios Seaforth GMT till salu för 13 kkr, tror vi är överens om att den väl hör hemma i tråden. En och annan CW kan nog kosta över 10kkr också åtminstone utan rabatter. Finns säkert fler.

En Micro behöver ju inte vara affordable, det är lite det som är charmen med tråden, blandningen :)

Tillbaka
Topp