• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Waldorf

Audemars
Kan bara hålla med om allt du säger! :)
Har själv två cw, en trident gmt samt en trident vintage och är riktigt nöjd med båda! Tycker kvalitén överstiger prislappen alla dagar i veckan, samt att det oftast går att hitta en bra rabattkod alt vänta in deras reor som brukar ske 3-4 gånger om året.
Är själv riktigt sugen på deras nya pepsi gmt, känns tunn och lär sitta som gjuten på handleden. Får se hur "lek" kontot ser ut efter sommarens semester resa ska betalas :p
:)
IMG_20190225_101316_0.jpg
 
C

Coach

Guest
Har några och de är de är i topp vad gäller kvalitet av mikromärkena (finns några till där sägs det :)). Inte de billigaste men kvalitet och lösningar (och design tycker jag) motiverar lätt prislappen. Länk och framför allt spänne är de bästa jag stött på i denna prisklass (om man nu vill ha länk).
Det låter lovande :)
Jag gillar i stort sett allt med modellen så det skulle mycket väl kunna bli ett köp.
Länk är ett givet val för mig.

Provade att lägga till en i kassan på CW för utcheckning och med rabattkod spring15 så blir priset 11 när jag använder paypal.
Trodde att det skulle landa runt 9 men med nuvarande eurokurs så drar det iväg lite.
 

Waldorf

Audemars
Det låter lovande :)
Jag gillar i stort sett allt med modellen så det skulle mycket väl kunna bli ett köp.
Länk är ett givet val för mig.

Provade att lägga till en i kassan på CW för utcheckning och med rabattkod spring15 så blir priset 11 när jag använder paypal.
Trodde att det skulle landa runt 9 men med nuvarande eurokurs så drar det iväg lite.
Ja, de är inte billigast (å tusan blev det så mycket, gav ung 9 för min, kommer inte ihåg rabattsatsen). Finns de för leverans nu så kan det vara värt att slå till innan en eventuell brexit sen är det väl lite oklart vad som händer. Kanske inte så mycket - dra av momsen där och lägg på momsen och lite tull här, vem vet. Mardrömmen är väl att postnord skall hantera importen :mad:.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Zelos meddelar alltid via mailutskick och sociala medier när de finns att köpa.

Edit: De brukar även förvarna innan släpp via samtliga kanaler, de brukar också hålla ett förköpspris 1-2 veckor vid släpp som ibland höjs successivt allteftersom ordrarna ramlar in men på det stora hela så bör det inte vara några problem att införskaffa en GMT för introduktionspris de 2-3 första dagarna om inte det är ett extremt tryck för en specifik version. Signa deras nyhetsbrev och gå med i deras FB grupp så missar du inget, du lär även bli varskodd här i samma stund de finns att beställa :D
Hehe, ja jag tänkte att det räcker säkert med att bevaka tråden så slipper man skriva upp sig på nyhetsbrev. Den här tråden (eller rättare sagt de som bidrar med info om nya släpp) är guld värt för oss som har noll koll på mikrovärlden och alla möjliga småmärken det finns.

Istället för att prenumerera på en massa nyhetsbrev och följa Facebookgrupper får man allting samlat på ett och samma ställe komplett med bilder och information som inte ens går att läsa sig till via de officiella kanalerna så stort tack till er alla, ingen nämnd och ingen glömd! :)
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
I och med att det här är en gmt kommer bara ett typ av urverk finnas. Men tavla i meteorit brukar kosta 150-200 usd extra. Och sedan finns nästan alltid en stål och en bronsvariant.
Finns det bara några enstaka verk på marknaden med GMT (i passande prisklass) eller har de gått ut med info om vad de kommer att använda? Jag kikade på andra modeller och det spretar friskt mellan NH35, SW200 och ETA.

Lustigt nog såg jag att man använde NH35, som vad jag förstår är allmänt känt som ett halvtaskigt budgetverk, i lite dyrare modeller medan man hade SW200 i bl.a. Mako som är billigare men prisskillnaden kan så klart bero på materialval osv. Jag tyckte bara att det var lite märkligt att en betydligt billigare klocka hade ett välkänt verk som bl.a. Oris använder men de kanske har lyckats förhandla sig till bättre deals på mer högklassiga verk i takt med att de vuxit som företag och varumärke?

Baserat på kommentarer jag läst från diverse Orisägare så är SW200 tydligen inom COSC eller åtminstone väldigt nära även om certifiering saknas. De säger sig använda en modifierad version men många verkar tro att det i stort sett bara handlar om rotorn.
 
Senast ändrad:

Hjelm

Rolex
Finns det bara några enstaka verk på marknaden med GMT (i passande prisklass) eller har de gått ut med info om vad de kommer att använda? Jag kikade på andra modeller och det spretar friskt mellan NH35, SW200 och ETA.

Lustigt nog såg jag att man använde NH35, som vad jag förstår är allmänt känt som ett halvtaskigt budgetverk, i lite dyrare modeller medan man hade SW200 i bl.a. Mako som är billigare men prisskillnaden kan så klart bero på materialval osv. Jag tyckte bara att det var lite märkligt att en betydligt billigare klocka hade ett välkänt verk som bl.a. Oris använder men de kanske har lyckats förhandla sig till bättre deals på mer högklassiga verk i takt med att de vuxit som företag och varumärke?

Baserat på kommentarer jag läst från diverse Orisägare så är SW200 tydligen inom COSC eller åtminstone väldigt nära även om certifiering saknas. De säger sig använda en modifierad version men många verkar tro att de i stort sett bara handlar om rotorn.
Elshan bakom Zelos har gått ut med att det blir ett eta den här gången.

Ang samma urverk som oris tror jag oris reglerar deras klockor innan medans Zelos inte gör det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja du @Aurum
Till slut tröttnade jag helt enkelt på din ton, och det rann över. Dock var det väl inte första gången du hamnade i någon form av konflikt? Det var ju onödigt att kalla dig mongo och jag förstår att du blev jätteledsen, och jag är skyldig dig en ursäkt för det. Så förlåt för mina hårda ord.
Nu är jag ju inte så jätteaktiv längre, och du har säkert blivit jättesnäll. Så keep up the good work.
Ursäkter är väldigt dåliga om de innehåller bortförklaringar och irrelevanta påhopp. Jag godtar den inte men tackar ändå och ser fram emot ett trevligare bemötande av de som inte är av samma åsikt i sakfrågor.
 

Waldorf

Audemars
Finns det bara några enstaka verk på marknaden med GMT (i passande prisklass) eller har de gått ut med info om vad de kommer att använda? Jag kikade på andra modeller och det spretar friskt mellan NH35, SW200 och ETA.

Lustigt nog såg jag att man använde NH35, som vad jag förstår är allmänt känt som ett halvtaskigt budgetverk, i lite dyrare modeller medan man hade SW200 i bl.a. Mako som är billigare men prisskillnaden kan så klart bero på materialval osv. Jag tyckte bara att det var lite märkligt att en betydligt billigare klocka hade ett välkänt verk som bl.a. Oris använder men de kanske har lyckats förhandla sig till bättre deals på mer högklassiga verk i takt med att de vuxit som företag och varumärke?

Baserat på kommentarer jag läst från diverse Orisägare så är SW200 tydligen inom COSC eller åtminstone väldigt nära även om certifiering saknas. De säger sig använda en modifierad version men många verkar tro att det i stort sett bara handlar om rotorn.
Det finns lite GMT verk, ETA har ett par varav 2893 är vanligast men 2836 modifierat finns, Sellita 330 sen finns Seikos 4R37 och 4R39 och "gamla" 6117, Orients 40P51. De som jag kommer på just nu (of the top of my head) och kan ju ha kommit ihåg fel... Miyota och ryssarna har säkert fler som är "prisvärda".
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Elshan bakom Zelos har gått ut med att det blir ett eta den här gången.

Ang samma urverk som oris tror jag oris reglerar deras klockor innan medans Zelos inte gör det.
Trevligt, tack för infon! Ja, så kan det säkert vara men man borde kunna uppnå samma/liknande resultat med ruckning, eller?
 

Waldorf

Audemars
Trevligt, tack för infon! Ja, så kan det säkert vara men man borde kunna uppnå samma/liknande resultat med ruckning, eller?
Jo men man får betala för tiden det tar att justera och för att man får en bättre spec. COSC är typexemplet. ETA kör ju med 4 nivåer på urverken, standard, elaboree, top och COSC. Standard och elaboree är likadana urverk där standard är justerad med klockan i två riktningar och elaboree i tre. Top och COSC är också likadana fast den ena är körd genom COSC test. Finns inget som säger att en lägre specad inte går lika bra men spannet kan vara större och därmed specen lägre.
 

Writer136

Panerai
Dagens micro får bli Steinhart. Den sitter som skönast på just det här natot som blivit riktigt mjukt och skönt med tiden.
Tycker inte den sitter så bra på mina smala handleder med länken för den är så lång lug2lug. Men på nato eller canvas är den mycket trevlig. Som många andra säger den är prisvärd för vad man betalar för den. Min håller nog tiden ca +4 s om dagen vilket jag tycker är riktigt bra.
DSC_9277.JPG
 
C

Coach

Guest
Ja, de är inte billigast (å tusan blev det så mycket, gav ung 9 för min, kommer inte ihåg rabattsatsen). Finns de för leverans nu så kan det vara värt att slå till innan en eventuell brexit sen är det väl lite oklart vad som händer. Kanske inte så mycket - dra av momsen där och lägg på momsen och lite tull här, vem vet. Mardrömmen är väl att postnord skall hantera importen :mad:.
Ja det är svårt att veta hur det kommer se ut efter brexit men jag kommer säkert hinna lägga en beställning innan ;)
 

levman

Cartier
Är kluven. Har ju som sagt en Meccaniche Veneziane GMT både med pepsi och svart insert påväg hem men den här CW Pepsi GMT är ju oerhört snygg och jag äger just nu en CW Trident Pro 600 38mm så vet att kvalitet är bra hos CW. Kanske borde beställa hem och jämföra när Meccaniche anländer?

För info så kommer jag flippa min CW 38mm Trident Pro nu dock då jag nyss inhandlat en Tudor BB58 som täcker svart klocka med insertsegmentet jag har =) PM ifall intresserad, säljtråd kommer annars upp senare.



 
Senast ändrad:

Writer136

Panerai
Kanske inte jättespännande urverk att visa, seiko nh35 men det är kul att kunna göra personliga tryck på insidan av glaset.
Att den "bara" blir vattentät till 100m jämfört mot baksidan helt i stål gör inte mycket för jag dyker inte ändå. Badar knappt på sommaren liksom.
DSC_9281.JPG
 

Monk

Panerai
2-Faktor
878EC1C3-3F03-43F1-A564-DC6008270456.jpeg

Någon som kikar på Borealis nya? Navale CuSn8 Bronze. Finns i flera färger. Förbokningen släpptes i vecka. Leverans en bra bit in i framtiden.
 

matalm

Cartier
Tack, gillar den starkt, haft den ett tag. Finns nog ett antal bilder på den tidigare i denna tråden...men tråden börjar bli riktigt stor så det är nog svårt att hitta. Indexen är läckra, här blev de blåaktiga på bilderna idag, har fått dem guldiga på andra bilder, i verkligheten är de silverfärgade. Och visarna är is-blå i vissa ljus. Modellen heter polaris GMT. Några gamla bilder från tråden här som visar på ljusspelet.
IMG_20180809_114639_1.jpg

IMG_20180831_143148_4.jpg

IMG_20190214_123737_3.jpg
Jag har själv den här släktingen, OS GMT.
 

Bilagor

  • IMG_20180913_131537.jpg
    IMG_20180913_131537.jpg
    184.6 KB · Visningar: 1
Topp