• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

@Cosmo hade ju en som han sålde för inte så länge sedan... den lever nog kvar här i tråden någonstans gissar jag :)
Det stämmer :) Riktigt mycket klocka för pengen kan jag tycka. Enda Svenska återförsäljaren som jag känner till finns i Falun på Tofts Ur där jag köpte den.
Går ju givetvis att handla den på nätet annars på Davosas hemsida eller möjligtvis på andra ställen online.
 
Hello you sexy f@ckers 😚

5F1F3C9F-8CAE-4BBD-B312-158BA56788FE.jpeg
 
Idag
Kör den svårsålda nu på kvällskvisten.
Har bestämt mig för att den får stanna ett tag till. Vill förmodligen ha något liknande om en månad ändå och då har jag ju redan en grym chrono så... 😊🤘.
PSX_20210516_211600.jpg
nyligen kommit till samma insikt. Det är sällan nån poäng att sälja. Man köper ju bara samma eller liknande klocka inom snar framtid. Gillar man så gillar man.
 
Är väldigt sugen själv måste jag erkänna. Jag hoppas deras hemsida är stabil bara. :) Tänk bara på att Japan är +7 timmar så 16:00 för oss i svedala om jag inte är helt fel ute.



Hehe. Förlåt ;)
Exakt, såg att de förtydligade det på hemsidan så man slipper fundera :) Har länge funderat på en dressare och gärna något i laxrosa/koppar. Denna checkade av många boxar :D

Pre-orders start 21st May 2021 2300hrs JST
JST 23:00 PM - Tokyo, Japan
PST 07:00 AM - California, United States
EST 10:00 AM - New York, United States
CET 16:00 PM - Central European Time
GST 18:00 PM - Dubai, United Arab Emirates
AEST 00:00 AM - Canberra, Australia
SGT 22:00 PM - Singapore, Singapore

Kan rekommendera denna artikeln
 
Exakt, såg att de förtydligade det på hemsidan så man slipper fundera :) Har länge funderat på en dressare och gärna något i laxrosa/koppar. Denna checkade av många boxar :D

Pre-orders start 21st May 2021 2300hrs JST
JST 23:00 PM - Tokyo, Japan
PST 07:00 AM - California, United States
EST 10:00 AM - New York, United States
CET 16:00 PM - Central European Time
GST 18:00 PM - Dubai, United Arab Emirates
AEST 00:00 AM - Canberra, Australia
SGT 22:00 PM - Singapore, Singapore

Kan rekommendera denna artikeln
Kändes den i artikeln inte lite väl dyr? $1800 när den har Miyota-verk verkar magstarkt. Övriga kvaliteten kanske är fantastisk, vad vet jag.
 
Kändes den i artikeln inte lite väl dyr? $1800 när den har Miyota-verk verkar magstarkt. Övriga kvaliteten kanske är fantastisk, vad vet jag.
Även den nya ligger på 1800 exkl. moms och har samma verk. Förra modellen, Mori sålde som sagt slut på 42sek. Problemet som dock skapades var en gråmarkenad där dessa nu säljs för 3ggr listpris.

Håller med att Miyota inte är superspännade. Tanken var att först använda sig utav eta 2824 (lika ospännande) men man ändrade sig då man ville att allt skulle vara gjort i Japan. Man valde då att titta på de olika alternativen och fastnade för Miyota. I detta fallet är det inte verket som är den stora kostnaden/dragplåstret utan urtavla, boett, designen etc. Rykten säger att man blandaä annat använder sig av Grand Seiko för boetten och urtavlan. Man vill skapa ett "affordable" alternativ till independent watchmaking likt Sarpaneva gör ex. med SUF. Sarpaneva använder ex. relativt standard Soprodverk i klockor för 100Ksek+.
Som tidigare diskuterats i tråden så finns det många definitioner av affordable. Jag tycker detta är ett bra alternativ till Hajime Asaokas klockor utan att behöva vänta 5år och betala 300kSEK+
 
Så den får stanna? Har annonsen på bevakning och i en egen flik på Chrome. Har varit riktigt sugen (har nästan beställt den från CW till och med), men ändå tvekat lite. Kanske vill jag egentligen ha en SMP och blir i så fall inte nöjd – eller så är den så fantastisk som jag hoppas och tror och då är det en värdig ersättare för 1/3-1/4 av pengen!

Hur är tavlan? Är den så där lacksvart, pianolack, ”våt” och djup? Jag menar om du t ex kan jämföra med SMPc eller Sinn 556i?
Nya ( lanseras 21 maj 2300 hours JPS ) Kurono Anniversary # Toki är helt klart intressant. Inte affordable då den kostar 16 tusen plus tull samt moms men väl mikro. I stället för en begränsad upplaga i antal tar de istället beställningar under 10 minuter.
Jaså, någon mer som anammar Eddie Platts vinnande koncept? ;)
Kör den svårsålda nu på kvällskvisten.
Har bestämt mig för att den får stanna ett tag till. Vill förmodligen ha något liknande om en månad ändå och då har jag ju redan en grym chrono så... 😊🤘.
PSX_20210516_211600.jpg
Den är cool! Ganska stor? Men det jag egentligen undrar, är det en vridring med takometerskala? När behöver man det? Jag har aldrig ens lyckats hitta ett användningsområde för en takometer (fast jag vet hur den fungerar, känns som en smal komplikation/funktion överlag).
Dirty Dancing är så himla orättvis tycker jag, Johnny som är så snäll ☹️
Jag vet! Fina Johnny! 😊😊
Edit: Det slutade lyckligt, vilken tur 👍🏼
Inte helt, va? :( Men nästan. ;)
 
Skrämde igång gamla Bettan nu på kvällskvisten. Det var länge sen sist. Men jag kommer inte sälja den (igen, det är min tredje (egentligen fjärde för den andra fick jag bytt på garanti)). Den är ju grymt affordable. En klassiker och fin att beskåda. Håll till godo med ett par bilder:
2FDEAA88-3090-4DC7-A3EA-2BC14FED4779.jpeg
115C0CD5-E7B3-4069-B452-2AA7980C0DAE.jpeg

Jag skulle samtidigt vilja passa på att fråga vad den egentligen heter, eller bör benämnas. Någon vet med någon säkerhet?

Det vanligaste är ”Seagull 1963”. Men är det inte en Red Star? Är det ett märke? Eller en Tiajin (sp)? Eller är bara fabriken? Är Seagull ens ett klockmärke? Trodde det var ett urverk som hette så. Tar tacksamt emot svar på vad den bör kallas. Min är versionen som är 38 mm och plexi, vilket jag förstår ska vara den ”rätta” (jag vet, det är en homage av en homage ändå).
 
Så den får stanna? Har annonsen på bevakning och i en egen flik på Chrome. Har varit riktigt sugen (har nästan beställt den från CW till och med), men ändå tvekat lite. Kanske vill jag egentligen ha en SMP och blir i så fall inte nöjd – eller så är den så fantastisk som jag hoppas och tror och då är det en värdig ersättare för 1/3-1/4 av pengen!

Hur är tavlan? Är den så där lacksvart, pianolack, ”våt” och djup? Jag menar om du t ex kan jämföra med SMPc eller Sinn 556i?

Jaså, någon mer som anammar Eddie Platts vinnande koncept? ;)

Den är cool! Ganska stor? Men det jag egentligen undrar, är det en vridring med takometerskala? När behöver man det? Jag har aldrig ens lyckats hitta ett användningsområde för en takometer (fast jag vet hur den fungerar, känns som en smal komplikation/funktion överlag).

Jag vet! Fina Johnny! 😊😊

Inte helt, va? :( Men nästan. ;)
Nja inte särskilt stor, 42mm.
Ja säg den som brukar använda alla komplikationerna på sina klockor och särskilt tachyskalan på racingklockor, säkert inte många men den hör ju till när det är racing. Det är ju inte ett måste direkt att använda den.
 
Nja inte särskilt stor, 42mm.
Ja säg den som brukar använda alla komplikationerna på sina klockor och särskilt tachyskalan på racingklockor, säkert inte många men den hör ju till när det är racing. Det är ju inte ett måste direkt att använda den.
Sant. Blev mest förvånad över att det såg som en vridbar ring med takometer. Och hur den används.
 
Både ja och nej. Som jag förstår det så gör Eddie det för att hålla en jämn inströmning av ordrar så han kan hantera leveranserna.

Kurono kommer endast att sälja klockan under 10 minuter och endast en gång. Klockan med just denna tavla kommer inte tillverkas eller säljas igen efter det.

som jag förstår det så är anledningen pga flippare. Förra var begränsad till 288 eller nått exemplar så flipparna var på hugget. Nu kan vem som vill köpa klockan också göra det inom tidsramen den är tillgänglig.

Bättre eller sämre ? Fan vet, men jag tycker nog en begränsning i tid är bättre än antalsmässigt. Då har man iaf en chans :)

Jaså, någon mer som anammar Eddie Platts vinnande koncept? ;)
 
Tillbaka
Topp