• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dagen började med en Ginault men slutade med en paketöppning. En klocka som både är mikro och affordable enligt min mening.
20210518_204752.jpg
20210518_204827.jpg
20210518_204843.jpg
20210518_205012.jpg

Serica 4512 med WMB-tavlan.
En mycket trevlig handjagad pjäs!

Men vänta nu? Ingen Bonklip™? Dessvärre väntar de på nästa leverans men jag ville helst inte vänta i ett par veckor till (även om jag var väldigt nyfiken på att testa just den sortens länk), så jag bad om att få klockan levererad redan nu.

Tog det som fanns tillgängligt och var enklast att få på - Sailcloth.
Mycket bekvämt!
20210518_205432.jpg


Avslutningsvis en obligatorisk wristshot.
20210518_211122.jpg
Kul! Hur/var kan man köpa en sån?
 
Grymt, alltid kul att se den klockan, bra val!
Tackar, tackar! Väldigt nöjd. Känns nästan som att jag kan logga ut nu faktiskt. Längesen jag känt så 😁 om ens någonsin!

Kul! Hur/var kan man köpa en sån?
WMB-tavlan är den enda som finns kvar i lager. Cali ska komma i september, Commando vet jag inte när men de svarar snabbt på frågor på chatten.
 
Tackar, tackar! Väldigt nöjd. Känns nästan som att jag kan logga ut nu faktiskt. Längesen jag känt så 😁 om ens någonsin!


WMB-tavlan är den enda som finns kvar i lager. Cali ska komma i september, Commando vet jag inte när men de svarar snabbt på frågor på chatten.
Tack! Aldrig fastnat för Cali dials så kanske finns det något intressant. :)
 
Det enda somriga var Näcken idag, allt annat var kolsvart och grått. Måste nog beställa färglada band😊
PXL_20210518_150647187.jpg
Ännu en klocka som tokhyllats av TGV! Men har han den kvar? Oklart. Han är lite inkonsekvent när det gäller keepers.

Snygg klocka i vilket fall! Tycker den verkar anspela på historiska armbandsur, som att man ger en nickning bakåt i tiden.
 
Ännu en klocka som tokhyllats av TGV! Men har han den kvar? Oklart. Han är lite inkonsekvent när det gäller keepers.

Snygg klocka i vilket fall! Tycker den verkar anspela på historiska armbandsur, som att man ger en nickning bakåt i tiden.
TGV har ju ändå bra smak då😁 Ja passade namn på den här typen av klocka. Inspirerad av gamla Tudors men inte en kopia. Roligt att den heter näcken med.
 
Trevlig kväll och god natt!
20210518_234950.jpg


PS. Dags för auktion igen:
 
Har du en sidohobby som smugit upp all intresse?
Nog flera saker, men en bidragande orsak var att jag bytte jag jobb där det inte finns en enda person som är intresserad av klockor. Pendlar dessutom långt varje dag så mycket tid försvinner ut i ingenstans.

Jag är ju egentligen en tvättäkta Rolex fanboy, och när jag började hänga här kostade en vintage Datejust 15 tkr men nu kostar samma klockor 40 tkr och då är det inte kul längre. Det handlar bara pengar – inte om passion...
 
Dagen började med en Ginault men slutade med en paketöppning. En klocka som både är mikro och affordable enligt min mening.
20210518_204752.jpg
20210518_204827.jpg
20210518_204843.jpg
20210518_205012.jpg

Serica 4512 med WMB-tavlan.
En mycket trevlig handjagad pjäs!

Men vänta nu? Ingen Bonklip™? Dessvärre väntar de på nästa leverans men jag ville helst inte vänta i ett par veckor till (även om jag var väldigt nyfiken på att testa just den sortens länk), så jag bad om att få klockan levererad redan nu.

Tog det som fanns tillgängligt och var enklast att få på - Sailcloth.
Mycket bekvämt!
20210518_205432.jpg


Avslutningsvis en obligatorisk wristshot.
20210518_211122.jpg
Det där måste vara bland den mest lyckade B-uhr typ B konfigurationen jag sett. Coola visare, prickarna kl12 och borstad lite större bezel. Riktigt bra. Inget för mig men ändå. Undrar varför de inte har swiss made på tavlan?
 
Det där måste vara bland den mest lyckade B-uhr typ B konfigurationen jag sett. Coola visare, prickarna kl12 och borstad lite större bezel. Riktigt bra. Inget för mig men ändå. Undrar varför de inte har swiss made på tavlan?
Bra fråga. De valde att skriva Serica till vänster om kl 6 och Swiss till höger.
 
Nog flera saker, men en bidragande orsak var att jag bytte jag jobb där det inte finns en enda person som är intresserad av klockor. Pendlar dessutom långt varje dag så mycket tid försvinner ut i ingenstans.

Jag är ju egentligen en tvättäkta Rolex fanboy, och när jag började hänga här kostade en vintage Datejust 15 tkr men nu kostar samma klockor 40 tkr och då är det inte kul längre. Det handlar bara pengar – inte om passion...
Hela investeringsbiten är väl tråkig? Själv måste jag hitta den bästa billigaste kvartsaren härnäst har jag bestämt. Minst 100 m WR, under 40 mm. Sånt roar jag mig med? Alldeles för mycket jobba hemma just nu...
 
  • Like
Reactions: Jox
Det är inte bara Panerai som är "miljökämpar", vilket @FreakyLeo påpekade i ett inlägg annorstädes för ett tag sedan
Även Triwa drar ett litet strå till stacken:

Den såg dessutom rätt småtrevlig ut
Var väldigt sugen på att köpa en tills jag såg det där lilla töntiga datumet, kommer att störa ihjäl mig på det. Synd för det är en jäkligt kul klocka annars!
Triwa-Time-for-SUB-Oceans-3.jpg
 
Var väldigt sugen på att köpa en tills jag såg det där lilla töntiga datumet, kommer att störa ihjäl mig på det. Synd för det är en jäkligt kul klocka annars!
Triwa-Time-for-SUB-Oceans-3.jpg
Den gröna har inget datum! :)

Såg att det var en äldre modell :(
 
  • Sad
Reactions: Jox
Fick hem en SARB033 i förrgår, jäkligt fin klocka. Men jag har otroligt svårt att få till länken, antingen sitter klockan för hårt eller för löst. Fann ett bekvämt läge men då hängde spännet ner och såg ut som en hängröv. Väldigt tråkigt då jag vill ha den på länk.
Kolla länk-utbudet på strapcode. Dom har ju trevliga länkar till i stort sett dom flesta Seikomodeller.
 
Fick hem en SARB033 i förrgår, jäkligt fin klocka. Men jag har otroligt svårt att få till länken, antingen sitter klockan för hårt eller för löst. Fann ett bekvämt läge men då hängde spännet ner och såg ut som en hängröv. Väldigt tråkigt då jag vill ha den på länk.
Jag rekommenderar likt @Birchgrove Miltat-länkarna från StrapCode. Jag har precis så att originallänken funkar med tre borttagna länkbitar. På mina SARB033/035 har jag ofta köpt till jubilee-länken från Miltat, men gillar man originalets utseende finns det ju en Oyster också.

Jag vill dock höja ett varningens finger för låset till Miltat/StrapCode. De är ganska stora. Länkarna är maffiga i sig och de nyare låsen med många finjusteringshål är väldigt stora. För mig har det ändå känts ok, men vet att många tycker de är för stora för klockan. Det finns ett mindre lås med tre justeringshål som borde räcka gott, om du hittar en länk med den. Det är oftast det större låset på länkarna. Låsen finns att köpa löst, men .... dyrt.
 
Så trist att jag blev hackad på mitt klockkonto på instagram. Förlorat massa bilder och alla följare. Så skulle man skicka in nåt grejsimojs för att få tillbaka kontot. Nu över en månad senare gav jag upp och startade nytt istället. Tvåstegsverifiering denna gång. Dumt av mig att inte ha det men instagrams "kontakt" är ju sämst. Tidigare hackades mitt paypal (annan mailadress) och det märkte jag när någon hade köpt en... klocka.

Mer on topic. Min gamla F-91W i väntan på den nya som bör komma idag:
15205182274861957994611.jpg
 
Tillbaka
Topp