Som klockdesigner och även tidigare ägare av några Rolex kan jag uttala mig kring just finishing på dessa samt verken som sitter i.
När det kommer till Ginault har jag aldrig varit nära en så kan inte uttala mig om finishing eller verk-kvalité på dessa.
Glas till klockor är inte någon speciellt dyr historia, speciellt inte i prisklassen där Ginault rör sig (10k+ per klocka). Glaset är med all sannorlikhet valt ut ren formgivningssynpukt, han som gjort klockan gillade helt enkelt looken på det. Ska man ha lite mer speciella safirglas (typ double dome osv) kostar de lite mer, men fortfarande inget man snålar på för en klocka med retail på 10k+. Mig veterligen så gör Ginault inga andra modeller i nuläget utan man gör Sub-homager. Glas kan vara lite mekk att byta mellan modeller då boettens utformning, visarnas höjd, urtavlans höjd osv. spelar in, och då det är relativt billigt att göra nya så är det nog inget man tar från ngn annan modell (såvida det inte är en annan modell med samma case osv.).
Rolex gör mycket bra klockor, framförallt deras verk är mycket bra. Dom håller länge och deras gångavvikelser är små, även efter en nedmontering vid service. Klockorna är grymt bra byggda och jag anser att framförallt deras äldre modeller förtjänar mycket respekt. Sen finns det klart klockor som har bättre finish och även bättre verk, allt beror på vad man värdesätter. Rolex är ju tool-watches i grund och botten, sen att de idag hypats till sjuka nivåer är en annan femma. Vad man sen tycker om Rolex som märke är givetvis upp till var och en!
#gillaolika
Med allt detta sagt så är säkert Ginault kanonklockor, hur dom förhåller sig till Rolex vet jag dock inte, men där finns mer än bara yttre finish att väga in i begreppet ”rolexkvalitét”. Där finns också en ganska lång grävande artikel om Ginault och dess grundare, kan vara värt att känna till beroende på vad man värdesätter (återigen, vi har alla olika “triggers” för var gränser bör dras osv, se bara till den rel. upphettade diskussion kring AM-tavlor som hölls nyss).
Hoppas jag inte klev på några tår eller hela fötter med detta inlägg!
Jag tycker att diskussioner och funderingar som din är en av hörnstenarna i ett klockforum!
Som avslutning vill jag önska alla glada en go lördag! Har byggt pergola hela dagen med min trusty old SKX på armen!