• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ah, fattar utifrån den bilden, men klickar man på länken och ser klockan i profil känns det inte lika tydlig imo
De har ingen precision om man jämför bilderna. Vet inte om de har fler modeller som de sålt innan men det jag såg hade en del variation. Problemet med outsourcing och att sälja något innan det är producerat. Imponerad att så många köper en klocka innan man vet hur den ser ut.

@Daddyeo do it! Är det nya eller gamla Neptune du vill köpa?

Här är min :)
IMG_9295.jpg
Den är fin den där. Jag tänkte på gilt varianten som finns på deras hemsida. Antar att det är nya versionen.

Jäklar vad fin den är och vilken kvalitetskänsla dessutom! Jag har alltid haft svårt för gröna klockor och Makon var inget undantag. Jag var dock väldigt sugen på att testa en och älskade detaljer som texturen i tavlan, den smidiga mikrojusteringen/förlängningen, kronan med lyspasta osv. men var helt inställd på en blå. Sen såg jag lite bilder på den kommande gröna sumon i yonssons tråd (visserligen ingen SLA019 men betydligt billigare) och började mjukna lite inför den gröna färgen och när den här dök upp på k&s var jag bara tvungen att nappa. :)

20190404_175034.jpg

Helnöjd än så länge. Det enda jag har att anmärka på är att kanterna på spännet är ganska skarpa och därmed vassa så det lär väl hända att man skrapar i en och annan gång men bortsett från det är det en fullpoängare. Jag har aldrig haft en klocka med lumad bezel (eller lyspastaförsedd vridring som @yonsson hade uttryckt det ;)) men det skapar verkligen ett helt annat djup och är en häftig detalj, liksom de blå minutmarkeringarna och de yttre timmarkeringarna precis innanför bezeln.

20190404_174709.png

Tack för all bra info! 18 är nog spontant min favorit också :)
Hur funkade det med leveransen? Fanns det några leveransalternativ att välja på? Är man tvungen att vara hemma själv och signera mottagandet av uret?

Tänkte beställa en Neptune så fort de finns i lager igen men insåg att det kan vara bra med lite förhandsinfo om hur det funkar med leveranserna :).

Min skickades från USA med FedEx men slutlevererades hem till mig med Postnord. Skickades en måndag och på fredagen hade jag klockan. Hade jobbat natt så sömnen blev smått lidande när jag visste att klockan ”kanske” dök upp någon gång mellan xx och xx. På måndagen efter anlände moms och tull, hamnade runt 1100:- har jag för mig.

Jäklar vad fin den är och vilken kvalitetskänsla dessutom! Jag har alltid haft svårt för gröna klockor och Makon var inget undantag. Jag var dock väldigt sugen på att testa en och älskade detaljer som texturen i tavlan, den smidiga mikrojusteringen/förlängningen, kronan med lyspasta osv. men var helt inställd på en blå. Sen såg jag lite bilder på den kommande gröna sumon i yonssons tråd (visserligen ingen SLA019 men betydligt billigare) och började mjukna lite inför den gröna färgen och när den här dök upp på k&s var jag bara tvungen att nappa. :)

20190404_175034.jpg

Helnöjd än så länge. Det enda jag har att anmärka på är att kanterna på spännet är ganska skarpa och därmed vassa så det lär väl hända att man skrapar i en och annan gång men bortsett från det är det en fullpoängare. Jag har aldrig haft en klocka med lumad bezel (eller lyspastaförsedd vridring som @yonsson hade uttryckt det ;)) men det skapar verkligen ett helt annat djup och är en häftig detalj, liksom de blå minutmarkeringarna och de yttre timmarkeringarna precis innanför bezeln.

20190404_174709.png
Elshan visade i går upp det nya spännet som kommer till nästa omgång Zelosdykare. Ser väldigt bra ut!
upload_2019-4-5_7-38-59.png

Inte omöjligt att det släpps nya länkar till befintliga modeller i samma veva.

Elshan visade i går upp det nya spännet som kommer till nästa omgång Zelosdykare. Ser väldigt bra ut!
upload_2019-4-5_7-38-59.png

Inte omöjligt att det släpps nya länkar till befintliga modeller i samma veva.
Ja, det verkar vara en klar förbättring för det befintliga spännet känns näst intill livsfarlig. Jag förstår inte hur man tänkte för det måste väl ändå ha tagits upp som ett problem någonstans under vägens gång och ändå har samtliga omgångar av Makon samma länk som jag förstått det.

Synd bara att den nya länken i sig ser så ful och fyrkantig ut, tanken är säkert att den ska se mer toolig ut men i min bok är den bara ful. Dessutom saknar den den smidiga mikrojusteringen.

Hur är det med great white, har den samma utformning bara i ett större format? Jag vet att nästan alla tycker att runt 40mm är den perfekta storleken men jag sticker ut hakan och hävdar att 40mm egentligen är alldeles för litet för en dykare så jag velar lite mellan om man ska behålla denna eller kanske avyttra den och skaffa en GW istället men som tyvärr inte finns i grönt (på stål).

Det fanns ett suddigt klipp på Seriouswatches där det tyvärr ser ut att vara samma typ av spänne. Visst skulle man kunna skaffa någon trevlig am-länk men det är synd på en så annars fin och smidig länk.

Har för mig att detta varit upp tidigare men då jag precis såg bilder tänkte jag att det kan vara värt att ta upp igen. För dom med Halios, ska tydligen gå att passa hyfsat bra med Ginault länk. Har sett cheapo länkar som passar bättre men då med hollow endlinks. Dock så hade nog inte jag lagt extra $230 plus moms på en länk som inte sitter exakt
FB_IMG_1554456165645.jpg
53894754_130837284645673_2359405004731436037_n.jpg
0ef5530f1fcd44a531460494bdf804537f9b4f72.jpg
3bb36ef940172e905cf3887d4ba24c77429f3f8a.jpg

Senast ändrad:
Har funderat lite på service av klockor från mindre tillverkare som kanske inte har några fysiska återförsäljare. Hur går det till? Visst serva ett typ ETA kan väl många urmakare, men om t ex kronan behöver bytas. Hur gör man då? Någon med erfarenhet?

Har funderat lite på service av klockor från mindre tillverkare som kanske inte har några fysiska återförsäljare. Hur går det till? Visst serva ett typ ETA kan väl många urmakare, men om t ex kronan behöver bytas. Hur gör man då? Någon med erfarenhet?

När jag ville serva min Marcello C-klocka så mailade jag helt enkelt lite fram och åter med tillverkaren och den skickade jag dit den för komplett service som inkluderade byte av delar (och håll för ögonen nu - polering). Det gick ungefär lika snabbt som service hos min lokala uris och var billigare också. :)

Men det varierar säkert från märke till märke.

Tillbaka
Topp