Idag var det dels en fantastiskt trevlig klockdag och dels en sjukt störig klockdag
Först trillade det ner lite gummiband och barton-canvas till mitt senaste nytillskott, en Certina Multi-8. Sjukt trevlig klocka, gillade den bra mycket bättre än vad jag trodde. Den är dock riktigt stor och rejäl... men inte i jämförelse med klockan som damp ner idag
Jag kollade upp på sidan där jag köpte klockan och där stod det att lugbredden var 22mm, men nu när jag försökte montera mina nya fina 22mm band så visade det sig att klockjäveln har 24mm mellan luggarna och så var den dagen förstörd
Men sen kom nästa klocka som jag fick köpa av en mikrobroder, en Crepas Megamatic. Tyvärr kom den en dag försent så jag hann inte ha med den på plagiat-tisdag, men jag är glad ändå. Den bygger på Omegas kvarts Ploprof som aldrig kom i produktion då Omega inte hade ett kvartsverk som kunde hålla tiden tillräckligt bra när tempraturen ändrades när det begav sig och klockan skrotades. Det är en hyfsat rejäl pjäs, 55mm i diameter, 14mm tjock, 22mm mellan bandhornen, 44mm över bezel men endast 46mm lug2lug vilken gör att nästan vem som helst kan bära denna mastodontklocka. Den sitter verkligen sjukt bra på min 19cm handled
Övriga specs värda att kika närmare på är en halvokej WR på 1200m, störda mängder C3 Superluminova, keramiskt inlägg i vridringen som är 120klick, 4mm tjockt safirglas med ordentligt med AR (borde vara mineralglas visserligen för att klassas som en riktig dykare... men men), ett tråkigt men tillförlitligt ETA2824, lagom greppvänlig krona på 10,5mm i diameter, Viton och Tefzel packningar överallt och en automatisk heliumventil kl3. Klockan är limiterad till 500ex och de som backade från början den fick en hel hög med extra lull-lull. Klockan kommer i en klockrulle, extra par med något mindre visare i Omega-stuk, en extra svart tavla ifall man tröttnar på den blåa, en väldigt bra länk som luktar STAIB med tillhörande skruvmejsel, ett Bonetto med Crepas-clasp som luktar vanlij, MN-band och ett rejält sharkmesh.
Allt som allt är jag ganska nöjd, och den lär stanna kvar hos mig ett tag
Innan jag fick den så tänkte jag att om jag inte får sålt min Seiko Ninja Sumo så kan jag ju alltid sälja Megamaticen för att få in cash... men näh, det blir Seikon som drar det korta strået trots att jag gillar den också... bara inte lika mycket som jag gillar Megamaticen
Skall ta ut den på en fotorunda, men nu orkade jag bara dra fram min antika Ricoh GXR då jag inte hade tid idag att pula med de gigantiska RAW-filerna som jag får från Sigman, så jag ber om ursäkt för de bitvis urusla bilderna.
Spanjoren passar ganska bra ihop med sina två Italienska kusiner också... mycket nöjd med den trippeln