• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag har testat lite olika påsar osv men länkarna krullar alltid ihop sig och far omkring med risk för repor som följd 😢
Nu har jag de liggandes i det fria så att säga men det är ju inte heller riktigt optimalt 😕

Jag har mina i såna stabila ziplock-påsar man fick från watchgecko förr... innan de bytte till papper...
Där håller sej länkarna hyfsat på plats.

@SeikoZ Kolla om t ex en Spinnaker Hull kan ge dig känslan/uppfattningen kring storleken. Denna är på 42 mm :)
1625902677722.jpeg

Jag har haft exakt en sån där... fick allergisk reaktion på armen av boetten. Aldrig mer spinnaker.
Ska tilläggas att jag inte har någon (känd) allergi och aldrig reagerat på nån annan klocka...

Mitt emellan kvart i bajsblöja och ”PAPPA!! MER VATTENMELON!!” fick snickarklockan ny skrud. Trial and error men fick ihop det till slut!
B6488213-C88C-49B3-B234-4E20D4BDE3F0.jpeg
4B8F8185-4E3B-4EBD-93BC-614B43492F68.jpeg
0FB56B9A-AE25-45A1-81E9-ABC5BE742B9C.jpeg
1D228352-71B5-4425-A17D-7F7E3032760B.jpeg
Nämen vad säger du pöjk, har du byggt själv alltså och inte sagt nåt? :woot: Blev hur bra som helst, tydlig idé...stilpoäng på sekundvisaren!

(Pssst, ser att lumepluppen kl9 lossnat, har några likadana tavlor liggandes om det stör för mycket)

Nämen vad säger du pöjk, har du byggt själv alltså och inte sagt nåt? :woot: Blev hur bra som helst, tydlig idé...stilpoäng på sekundvisaren!

(Pssst, ser att lumepluppen kl9 lossnat, har några likadana tavlor liggandes om det stör för mycket)
Haha tack. Ja den flög av i hetsen. Borde göra sånt här när småskitarna sover. Men beställde ju visarna i april så var rätt ivrig nu.
Ja tack, får köpa bättre visaravdragare innan jag vågar dra loss visarna för att byta tavla. I princip hela paketet med verktyg jag köpte billigt på tratten är skräp. Boettöppnaren och kniven funkar. 🤣
Som man bäddar får man ligga!

Haha tack. Ja den flög av i hetsen. Borde göra sånt här när småskitarna sover. Men beställde ju visarna i april så var rätt ivrig nu.
Ja tack, får köpa bättre visaravdragare innan jag vågar dra loss visarna för att byta tavla. I princip hela paketet med verktyg jag köpte billigt på tratten är skräp. Boettöppnaren och kniven funkar. 🤣
Som man bäddar får man ligga!
Ja, lugn & ro är A O och förmodligen den svåraste biten av allt 🙄
Du ska känna dig stolt, det är trots allt många moment som ska klaffa. Mina första moddar såg ut som världskriget kan jag meddela.
Okej verktyg är bra att ha men den egna tekniken är ändå viktigast. Angående just visaravdragare har jag fortfarande inte hittat någon bra efter typ tjugo år, let me know om du finner 🤓
Galet bra jobbat kompis! Nu är det @Jox som behöver genomföra mandomsprovet också...tror inte han törs faktiskt 😏

Du ska känna dig stolt, det är trots allt många moment som ska klaffa. Mina första moddar såg ut som världskriget kan jag meddela.
Okej verktyg är bra att ha men den egna tekniken är ändå viktigast. Angående just visaravdragare har jag fortfarande inte hittat någon bra efter typ tjugo år, let me know om du finner 🤓
Galet bra jobbat kompis! Nu är det @Jox som behöver genomföra mandomsprovet också...tror inte han törs faktiskt 😏
Jodå, det kommer. Har en tanke i huvudet som ska mejslar till innan jag ger mig på själva arbetet

Tack! 😘 Aha så det är knappt lönt att punga ut för bergeons avdragande? Äh visarna kom av oskadade så det funkar väl med den jag har nu. Det var bara att det kändes som ett plumpt och trubbigt verktyg. Mer kraft och många försök än precision.

tack för knuffen förresten!
Snyggt jobbat 👍🏻😊 Har även jag en sådan tavla liggandes så du vet 😅 Coola visare 😍
Tack! Tror nästan den för vara lite härjad som ett minne! 😂

Senast ändrad:
Tack! 😘 Aha så det är knappt lönt att punga ut för bergeons avdragande? Äh visarna kom av oskadade så det funkar väl med den jag har nu. Det var bara att det kändes som ett plumpt och trubbigt verktyg. Mer kraft och många försök än precision.

Tack! Tror nästan den för vara lite härjad som ett minne! 😂

Jag har en kinaavdtagare som jag använt i alla år. Det värsta med dom är att det är så ojämn kvalitet på dom tycker jag. Vissa är bra andra inte. Bergeons har såklart bättre finish och tajtare toleranser men är den 5-10 gånger bättre? Vet inte, kinesen funkade länge för mig.
Mejslar är definitivt värt med Bergeon tycker jag och korntänger bör man definitivt undvika det allra billigaste.

🙂

Nej verkligen inte, bergeon är det mest överskattade märket jag vet även om det finns en del fiffiga prylar.
Pro tip, ta en liten förvaringspåse typ och lägg över visarna för att minimera skador på både tavla och visare 👍🏼
(jag är ju dum i huvudet men brukar häva upp visarna med två mejslar för bästa "känslan", en i taget)

Tillbaka
Topp