• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Det är du som klumpar ihop, antingen tar man diskussionen eller så gör man det inte.

Det är även du som använder ordet kopior, och i mina ögon är det ett plagiat av allt inkl varumärket på tavlan.
Är inte direkt konflikträdd av mig, vad ville du diskutera? Att ett flera år gammalt Bolm som är dött och begravet är the shit och eget?

Plagiat/kopior/homage/härmapor/kinakrafs kalla det vad du vill, jag håller ju med men dömer inte ut en medmännsika som är trygg nog i sig själva att bära sådant. Det får väl vara upp till var och en vad som är ok för densamma, eller hur?

Någon som har en San Martin Two Tone här, eller åtminstone en v.3 och kan komma med lite input? 😊
Beställde en för några dagar sedan. Får hem den på tisdag enligt DHL.
Har hört mycket bra om märket, och att det verkar vara en väldigt bra brukare.
Can't wait 🤗
H7986ea824d3345069bc1d78449ea9fa_1200x1200 (1).jpg
Bra tajming kompis :meh:

Kan dessa spontana inhopp möjligen bero på att många inkl mig själv har svårt för en ripoff på någons design. Ett diskussionsforum på internt är ju just till för att diskutera.

Givetvis kan det bero men då tycker du alltså att det är fritt att in här och sparka bara för det? Förvånansvärt dåligt av en som ska föregå med gott exempel som chef isåfall 🤔
Skit i det istället du och alla andra och ägna er åt det som är bra istället för det andra tänker jag.

Är inte direkt konflikträdd av mig, vad ville du diskutera? Att ett flera år gammalt Bolm som är dött och begravet är the shit och eget?

Plagiat/kopior/homage/härmapor/kinakrafs kalla det vad du vill, jag håller ju med men dömer inte ut en medmännsika som är trygg nog i sig själva att bära sådant. Det får väl vara upp till var och en vad som är ok för densamma, eller hur?

Vi kan börja med Bolm så får vi se vart det leder.

Även om det utgår från Seiko i grunden är det ju något helt eget i design av vridring och layout på tavla. Lägg sen till välarbetad förpackning, band så tycker iaf jag att man gjort något som är värt att uppmärksamma även om det gått något år?

• Like
Reactions: v0n
Nu var ju den här tråden med på Olästa trådar hela dagen idag och igår så blev väldigt aktuellt. Sen ska jag inte dölja att jag personligen tycker det är tråkigt att mycket av mikrovärlden blivit lat mot hur det såg ut för ett antal år sedan.

Eller mer vissa märken ska jag säga som nästan bara fokuserar på en sak. Kollade t.ex igenom San Martins hemsida igår och till och med de själva är ju helt öppna med att de tagit design från andra, då deras egna designer är tydligt markerade med "self-design" eller "original design".

Har själv varit insnöad på kinesiska klockor men har även där tröttnat något då många slutat vara innovativa och istället bara "kopierar". Sea-gull är ju ett paradexempel, där de tom kopierade en mikro (Aevig) för nåt år sedan. Vilket verkade uppröra väldigt många som gillar mikros.
Vem bryr sig, är du förmer än andras åsikter eller hur tänker du?
Hållit på med klockor i snart 35 år, finner ingen anledning att vräka ut mig för det. Alla har en en egen story om du inte redan visste?

Givetvis kan det bero men då tycker du alltså att det är fritt att in här och sparka bara för det? Förvånansvärt dåligt av en som ska föregå med gott exempel som chef isåfall 🤔
Skit i det istället du och alla andra och ägna er åt det som är bra istället för det andra tänker jag.

Fast vänta nu, det är ju bevisligen en öm tå för dig. Vad menar du med sparka? Vill du att tråden bara ska bestå av likasinnade som gillar typ samma saker och att det blir jobbigt när någon kommer in och skriver saker i tråden som kanske inte intresserar eller känns provokativt? Det är en öppentråd som folk postat i sen länge, finns en ignore funktion om det blir för jobbigt att hantera oliktänkande.

Vi kan börja med Bolm så får vi se vart det leder.

Även om det utgår från Seiko i grunden är det ju något helt eget i design av vridring och layout på tavla. Lägg sen till välarbetad förpackning, band så tycker iaf jag att man gjort något som är värt att uppmärksamma även om det gått något år?
Håller med, tycker Bolm är schyssta. Ser dock mer klockor här varje dag som är minst lika schyssta/egna...och bättre, kan du tro. Utvecklingen går framåt hela tiden, så även i denna förkastliga lilla nisch.

Håller med, tycker Bolm är schyssta. Ser dock mer klockor här varje dag som är minst lika schyssta/egna...och bättre, kan du tro. Utvecklingen går framåt hela tiden, så även i denna förkastliga lilla nisch.

Ja så är det säkert, och så fort man glider in på subjektiva åsikter blir det ju svårt att argumentera åt något håll.

• Like
Reactions: v0n
Fast vänta nu, det är ju bevisligen en öm tå för dig. Vad menar du med sparka? Vill du att tråden bara ska bestå av likasinnade som gillar typ samma saker och att det blir jobbigt när någon kommer in och skriver saker i tråden som kanske inte intresserar eller känns provokativt? Det är en öppentråd som folk postat i sen länge, finns en ignore funktion om det blir för jobbigt att hantera oliktänkande.
Vill bara flika in att ignorefunktionen var mycket bättre innan uppdateringen när man bara såg typ ”visa ignorerat innehåll” längst ner till höger i slutet på sidan.

Sålänge alla var smarta nog att citera varandra kunde man enkelt missa en hel diskussion om man hade tur 😃

Nu poppar inlägget upp rakt i fejjan och man hinner bli förbannad innan tummen hunnit scrolla vidare 🤣

slut på gnäll, tack på förhand 😊

Vem bryr sig, är du förmer än andras åsikter eller hur tänker du?
Hållit på med klockor i snart 35 år, finner ingen anledning att vräka ut mig för det. Alla har en en egen story om du inte redan visste?
Med tanke på "välkomnandet" innan kunde man ju tänka sig att en liten bakgrund för hur jag kommit fram till mina åsikter kunde vara intressant. När har jag för övrigt skrivit att de skulle vara bättre än andras? Läser du in det så ligger det på dig.

Jag vill se en frodande mikromarknad, därför måste man också kunna kritisera den. Och då tillverkarna, inte köparna. En stor skillnad.

Men visst, bara ryggdunkningar framöver! Ska komma ihåg det.

Nu är det ju så som jag skrev tidigare om du nu läste, att tråden består inte av likasinnade och alla gillar inte allt. Saker hissas och dissa utan bekymmer. Problemen uppstår när personer som aldrig har bidragit eller visat sig intresserade tidigare (ofta samma) hoppar in och klämmer ur sig något nedlåtande och halvaggresivt och sen återgår till sitt och får lite ryggdunk.
Är det ok bara för att det är ett diskussionsforum eller? Sunt förnuft, hyfs och folkvett kallas det som saknas i dom fallen.
Förbjud det ni inte står ut med eller om det är olagligt givetvis eller lär vissa medlemmar ovanstående (sunt förnuft, hyfs och vanligt folkvett). För övrigt så är här grym stämning, här i forumets största diskussionstråd och det verkar reta en hel del känns det som, tyvärr.

Med tanke på "välkomnandet" innan kunde man ju tänka sig att en liten bakgrund för hur jag kommit fram till mina åsikter kunde vara intressant. När har jag för övrigt skrivit att de skulle vara bättre än andras? Läser du in det så ligger det på dig.

Jag vill se en frodande mikromarknad, därför måste man också kunna kritisera den. Och då tillverkarna, inte köparna. En stor skillnad.

Men visst, bara ryggdunkningar framöver! Ska komma ihåg det.
Kanske inte världens bästa dag att göra comeback på bara. Ursäkta, skaka tass och börja om? (inte ironi)

Nu är det ju så som jag skrev tidigare om du nu läste, att tråden består inte av likasinnade och alla gillar inte allt. Saker hissas och dissa utan bekymmer. Problemen uppstår när personer som aldrig har bidragit eller visat sig intresserade tidigare (ofta samma) hoppar in och klämmer ur sig något nedlåtande och halvaggresivt och sen återgår till sitt och får lite ryggdunk.
Är det ok bara för att det är ett diskussionsforum eller? Sunt förnuft, hyfs och folkvett kallas det som saknas i dom fallen.
Förbjud det ni inte står ut med eller om det är olagligt givetvis eller lär vissa medlemmar ovanstående (sunt förnuft, hyfs och vanligt folkvett). För övrigt så är här grym stämning, här i forumets största diskussionstråd och det verkar reta en hel del känns det som, tyvärr.

Finns en bra anmälningsfunktion om det är något som upplevs felaktigt.

Som jag skrev tidigare så är det nog inte så konstigt att t.ex San Martin väcker en del avsky från någon som är PRO-ROLEX.

Kanske inte världens bästa dag att göra comeback på bara. Ursäkta, skaka tass och börja om? (inte ironi)
Har varit borta från i princip hela KS en tid och nyligen på väg tillbaka. Tycker inte heller att just mitt första inlägg i diskussionen var särskilt konfrontativt, det korrigerade bara vad jag tyckte var en feltolkning av HSKs inlägg.

Men absolut. Tass skakad och reset till noll

Märkligt bara att dom som aldrig syns poppar upp när det är tjat....
Det kanske är roligare att delta i en diskussion än att hoppa in och antingen visa en pizza eller kommentera att en pizza ser god ut. Man behöver inte ha dold agenda bara för att man diskuterar, detta är ju ett diskussionsforum.

Finns en bra anmälningsfunktion om det är något som upplevs felaktigt.

Som jag skrev tidigare så är det nog inte så konstigt att t.ex San Martin väcker en del avsky från någon som är PRO-ROLEX.
Håller med dig där men som sagt så förbjud dom istället då. Är det kvar så är det ju ok med dessa från ledningens sida och då får alla rätta sig efter det. Måste man hacka på det man inte gillar?

Håller med dig där men som sagt så förbjud dom istället då. Är det kvar så är det ju ok med dessa från ledningens sida och då får alla rätta sig efter det. Måste man hacka på det man inte gillar?

Att förbjuda är nog inte vägen framåt, låt oss hantera det när det händer. För att sätta upp ytterligare regler som måste efterlevas tror jag inte behövs om vi agerar när det händer.

Tillbaka
Topp