• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Städar dotterns pysselbord idag. Tog fram den lite höstigare klockan
4DAF6D81-9959-44D5-8ABE-9CC6E3F50311.jpeg

Fast i det här fallet är det ju inte OK och det är det som hela diskussionen handlar om. Bara för att någon fabrik i Kina tillverkar klockorna och säljer dem helt öppet innebär det inte att det är lagligt även om jag kan förstå att många uppfattar det på det sättet och det är möjligt att de till och med själva inte är medvetna om det (känns dock lite osannolikt med tanke på deras historik).

Samma tillverkare tvingades nyligen att upphöra med försäljningen av Paneraihomager med deras karaktäristiska (och mönsterskyddade) kronskydd efter att en representant från Richemont klämde åt dem så de är inte direkt främmande för att sälja kopior som inkräktar på andras immaterialrätt och det skulle förvåna mig om de inte känner till att Marinemaster är ett skyddat varumärke men det säljer väl fler klockor antar jag eftersom det hamnar ännu närmare originalet. 🤷‍♂️

Det handlar inte om personliga preferenser och vilka märken jag gillar eller inte gillar utan att det finns ett fåtal modeller som inte får eller bör postas eftersom det är illegala kopior. Jag har själv inget intresse i Pagani och dylika märken och scrollar helt enkelt förbi inlägg med den typen av klockor men det gör mig inget att det postas så länge de inte bryter mot lagen och det finns säkert folk som stör sig på min "fejkdoxa" 😁 men de får väl också bara scrolla förbi om det inte är intressant.

Vi gillar alla olika men vi kanske kan enas om att inte posta kopior (i dess juridiska bemärkelse)? 😊
Ska inte lägga mej i denna diskussion men tror att bolaget/organisationen SEIKO HOLDINGS KABUSHIKI KAISHA har "trademarked"

SEIKO MARINEMASTER​

(dvs hela uttrycket möjligen också med font och i versaler) men inte marinemaster i sej (vilket i min begränsade erfarenhet brukar vara svårt att få på ett ord som finns och betyder nåt i sej). Inlämnad till registreringsmyndigheten i usa 2 september 2014. Kan inte hitta att det finns ett skydd för marinemaster i sej inom segmentet klockor och tillbehör (finns inom båtar och tillbehör tror jag men då som bild/logga) men ni som verkar vara insatta i juridiken runt detta vet kanske bättre...

:) Drar mej som sagt ur diskussionen igen. 😁

Senast ändrad:
Ledsen att behöva vara en party pooper men Seiko Marinemaster är ett skyddat varumärke och San Martin kan inte kringgå det genom att "bara" använda sig av Marinemaster när de verkar inom samma bransch och syftet dessutom uppenbarligen är att efterlikna originalet så nära som möjligt då immaterialrätten till stor del kretsar kring risken för förväxling och det handlar snarare om att Seiko antingen inte känner till att de existerar alt. inte har dragit igång maskineriet än.

Ska inte lägga mej i denna diskussion men tror att bolaget/organisationen SEIKO HOLDINGS KABUSHIKI KAISHA har "trademarked"

SEIKO MARINEMASTER​

(dvs hela uttrycket möjligen också med font och i versaler) men inte marinmaster i sej (vilket i min begränsade erfarenhet brukar vara svårt att få på ett ord som finns och betyder nåt i sej). Inlämnad till registreringsmyndigheten i usa 2 september 2014. Kan inte hitta att det finns ett skydd för marinemaster i sej inom segmentet klockor och tillbehör (finns inom båtar och tillbehör tror jag men då som bild/logga) men ni som verkar vara insatta i juridiken runt detta vet kanske bättre...

Nu var det ju också exakt det som HSK skrev, dvs att Seiko Marinemaster var skyddat, med efterföljande motivering varför nog också SMs version inte var ok.

Nu var det ju också exakt det som HSK skrev, dvs att Seiko Marinemaster var skyddat, med efterföljande motivering varför nog också SMs version inte var ok.
Hej och välkommen, kul med nya ansikten! Fetmarkerade ett litet men ack så viktigt ord som många verkar snubbla på, antaganden eller t.o.m rena gissningar?
Igen, det är väl upp till Seiko att stångas med SM om det nu ens skulle vara aktuellt? Varför det redan inte skett är för mig en gåta men aja, inte mitt företag 🤷🏻‍♂️

SEIKO MARINEMASTER​

(dvs hela uttrycket möjligen också med font och i versaler) men inte marinmaster i sej (vilket i min begränsade erfarenhet brukar vara svårt att få på ett ord som finns och betyder nåt i sej). Inlämnad till registreringsmyndigheten i usa 2 september 2014. Kan inte hitta att det finns ett skydd för marinemaster i sej inom segmentet klockor och tillbehör (finns inom båtar och tillbehör tror jag men då som bild/logga) men ni som verkar vara insatta i juridiken runt detta vet kanske bättre...

När man ansöker om skydd för ett ordmärke så görs det utan hänsyn till utformning, teckensnitt osv. och vill man ha en specifik utformning ansöker man istället om ett s.k. figurmärke vilket detta inte är.

Du har rätt i att man inte kan ansöka om skydd för generiska termer (se 5§) men Marinemaster är inte en generisk term som beskriver ett objekt, ett antal, en färg eller liknande och inte heller något som används i vardagligt tal utan är en väldigt specifik term. Under 10§ finner du tillämpligt stycke kring ensamrätten till hela eller delar av ett varumärke och lagstiftningen lägger som sagt stor vikt vid risken för förväxling då syftet är att man inte ska kunna tillverka en produkt som är så pass snarlik att den kan misstas för originalet vilket omfattar hela eller delar av ett ordmärke och det läggs extra stor tyngd på ensamrätten när det gäller företag som verkar inom samma område då risken är förhöjd.

I länken jag postade tidigare framgår det att skyddet gäller inom klass 14 som förenklat beskrivs som "watches and parts thereof" även om den faktiska definitionen är bredare och även inkluderar smycken m.m. Ett varumärke kan dessutom registreras av flera olika företag om de verkar inom olika branscher och det görs då en bedömning om det finns risk för förväxling p.g.a. varans eller tjänstens art.

Igen, det är väl upp till Seiko att stångas med SM om det nu ens skulle vara aktuellt? Varför det redan inte skett är för mig en gåta men aja, inte mitt företag 🤷🏻‍♂️
Helt rätt, det ligger så klart i deras intresse även om det egentligen inte påverkar deras ensamrätt bara för att det inte finns något prejudikat från tidigare rättsfall. Trist diskussion hur som helst så jag smyger istället in ett litet plagiat som går +/-0 efter två dygn. COSC-prestanda till en bråkdel av priset! 😂

20210815_171918.jpg

Nu vet jag inte hur den ser ut invändigt men hur mår den? Även om man gillar patina så tänker jag att det förmodligen påverkar gången, hur pass känslig den är för stötar osv. Jag skulle nog vara alldeles för rädd för att använda den och skulle hela tiden behöva kolla ner för att se så att alla index sitter där de ska och att visarna tickar. 😅

Helt rätt, det ligger så klart i deras intresse även om det egentligen inte påverkar deras ensamrätt bara för att det inte finns något prejudikat från tidigare rättsfall. Trist diskussion hur som helst så jag smyger istället in ett litet plagiat som går +/-0 efter två dygn. COSC-prestanda till en bråkdel av priset! 😂

20210815_171918.jpg
OT måhända med din klocka ser ut som Pippi Långstrump 🥳 (menat som en komplimang såklart).

Kul att helt nya ansikten börjar bidra lite i mikrotråden och inte bara lurkar omkring i tystnad. Stort välkommen till forumets största och mest välbesökta diskussionstråd, den mysiga "Gillestugan" 👍

Nu vet jag inte hur den ser ut invändigt men hur mår den? Även om man gillar patina så tänker jag att det förmodligen påverkar gången, hur pass känslig den är för stötar osv. Jag skulle nog vara alldeles för rädd för att använda den och skulle hela tiden behöva kolla ner för att se så att alla index sitter där de ska och att visarna tickar. 😅
Servad för runt 3 år sedan. Fick då även nytt glas, packningar mm. Så inga konstigheter överhuvudtaget att bära den.

Edit: 2 år sedan. Servades strax innan jag köpte den.

Ingen risk att index ramlar av iallafall då de är pressade i tavlan. Likadant på alla Seikodykare med index som ser applicerade ut allt sedan 62mas. 👌

Vilket jäkla liv här i helgen! Kul med aktivitet och flera nya ansikten :) Välkomna ni som tidigare bara lurkat.

Affordable på armen här. Två klockor lagda på lådan idag för ny ägare att njuta av, kommer verkligen sakna båda, vilket inte är vanligt för mig när jag bestämt mig för att något ska lämna.

Nu ska jag dricka en flaska rödtjut och njuta av lite kallskuret samt att jag är ledig imorgon. Puss 😘
PSX_20210815_174909.jpg

Tillbaka
Topp