• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Påminner om nån Seiko jag sett någon gång fast ändå inte 🤔

Denna kanske?

PSX_20180720_102455.jpg

Vilket jäkla liv här i helgen! Kul med aktivitet och flera nya ansikten :) Välkomna ni som tidigare bara lurkat.

Affordable på armen här. Två klockor lagda på lådan idag för ny ägare att njuta av, kommer verkligen sakna båda, vilket inte är vanligt för mig när jag bestämt mig för att något ska lämna.

Nu ska jag dricka en flaska rödtjut och njuta av lite kallskuret samt att jag är ledig imorgon. Puss 😘
PSX_20210815_174909.jpg
Det måste nästan vara en av de mest prisvärda klockorna som finns. Synd på storleken bara, den finns ju även i 38 och 41mm men då med helt annan design. Man kanske skulle ta och lyfta lite skrot så man kan bära upp en 43a? 😁
Moget inlägg av en ägare. Känns som du försöker dra igång något igen med din kommentar 🤔?
Ball klocka oavsett och extra kul att de dessutom finns representerade här på KS. 😊 Den här varianten verkar dessutom vara lite mer ovanlig, jag har i alla fall bara sett den i PVD tidigare.

När man ansöker om skydd för ett ordmärke så görs det utan hänsyn till utformning, teckensnitt osv. och vill man ha en specifik utformning ansöker man istället om ett s.k. figurmärke vilket detta inte är.

Du har rätt i att man inte kan ansöka om skydd för generiska termer (se 5§) men Marinemaster är inte en generisk term som beskriver ett objekt, ett antal, en färg eller liknande och inte heller något som används i vardagligt tal utan är en väldigt specifik term. Under 10§ finner du tillämpligt stycke kring ensamrätten till hela eller delar av ett varumärke och lagstiftningen lägger som sagt stor vikt vid risken för förväxling då syftet är att man inte ska kunna tillverka en produkt som är så pass snarlik att den kan misstas för originalet vilket omfattar hela eller delar av ett ordmärke och det läggs extra stor tyngd på ensamrätten när det gäller företag som verkar inom samma område då risken är förhöjd.

I länken jag postade tidigare framgår det att skyddet gäller inom klass 14 som förenklat beskrivs som "watches and parts thereof" även om den faktiska definitionen är bredare och även inkluderar smycken m.m. Ett varumärke kan dessutom registreras av flera olika företag om de verkar inom olika branscher och det görs då en bedömning om det finns risk för förväxling p.g.a. varans eller tjänstens art.
Du behöver inte försöka skriva lagen i ansiktet på mej, jag är någorlunda väl insatt. Men om ingen skyddat marinemaster så har ju lagen ingen inverkan på användandet av det. Och jag hittar inget skydd av marinemaster. Bara "SEIKO MARINEMASTER". Och det är väl inte vad som står på SM klockan eller? Men du kan säkert visa fram något sådant skydd av marinemaster?

Ja bilden hör hemma här eftersom den är en mikro, däremot texten är inget annat än ett statement från din sida. Även om vi gillar mikros här inne så är vi ju inte helt bakom kanske 🤔.

Och jag får inte göra ett statement att jag uppskattar det här mer än regelrätta ripoff på andras designer?

Och jag får inte göra ett statement att jag uppskattar det här mer än regelrätta ripoff på andras designer?

Givetvis får du det, helt ok 👍.
Synd bara att lagom till att det lagt sig sedan sist och blivit någorlunda normalt i tråden så försöker du att slänga på tändvätska igen, känns medvetet även om du ej håller med.
Som vanligt så är det ju helt ok att hoppa in här och kriga lite och sen försvinna i en poff.
Trist, ingen här inne jagar bråk i andra trådar men hit in är det fritt att ösa av sig. Märkligt 🤔

Vad är bakgrunden till att ni ger unik beskrivning och profilbild till vissa användare?

Sånt ni ger till folk som är jobbiga och inte följer ledningens ström likt döda fiskar.

Typ som @FreakyLeo gick igår
Skulle gissa i förnedrande syfte som posten Kroken precis la upp? Bolm är väl ok men beskrivningen är bara ett förlöjligande av sina undersåtar.i fattigmanstråden.
Somliga personer går igång på att förnedra andra människor, denna gången för att ägodelarna inte är fina nog.

Schysst att du bemöter mina kommentarer förresten @hook uppskattas 👍🏼 (obs! ironi)

Givetvis får du det, helt ok 👍.
Synd bara att lagom till att det lagt sig sedan sist och blivit någorlunda normalt i tråden så försöker du att slänga på tändvätska igen, känns medvetet även om du ej håller med.
Som vanligt så är det ju helt ok att hoppa in här och kriga lite och sen försvinna i en poff.
Trist, ingen här inne jagar bråk i andra trådar men hit in är det fritt att ösa av sig. Märkligt 🤔

Skönt att du tycker det är ok, betyder mycket för mig ❤️

Hej och välkommen, kul med nya ansikten! Fetmarkerade ett litet men ack så viktigt ord som många verkar snubbla på, antaganden eller t.o.m rena gissningar?
Igen, det är väl upp till Seiko att stångas med SM om det nu ens skulle vara aktuellt? Varför det redan inte skett är för mig en gåta men aja, inte mitt företag 🤷🏻‍♂️

Kul att helt nya ansikten börjar bidra lite i mikrotråden och inte bara lurkar omkring i tystnad. Stort välkommen till forumets största och mest välbesökta diskussionstråd, den mysiga "Gillestugan" 👍
Om ni söker i tråden så ser ni att jag skrivit en del här innan. Brukar kolla in rätt ofta för att se vad som händer i microvärlden. Händer mycket kul där från många märken som försöker göra unika och roliga saker. Sen finns där tyvärr också en hel del annat som iaf inte jag uppskattar.

Om ni söker i tråden så ser ni att jag skrivit en del här innan. Brukar kolla in rätt ofta för att se vad som händer i microvärlden. Händer mycket kul där från många märken som försöker göra unika och roliga saker. Sen finns där tyvärr också en hel del annat som iaf inte jag uppskattar.
Märkligt bara att dom som aldrig syns poppar upp när det är tjat....

Skulle gissa i förnedrande syfte som posten Kroken precis la upp? Bolm är väl ok men beskrivningen är bara ett förlöjligande av sina undersåtar.i fattigmanstråden.
Somliga personer går igång på att förnedra andra människor, denna gången för att ägodelarna inte är fina nog.

Schysst att du bemöter mina kommentarer förresten @hook uppskattas 👍🏼 (obs! ironi)

Det där med ironi är svårt online.

Dock intressant att ni upplever det som att kasta tändvätska när man påtalar att man inte tycker det är ok att bara göra en ripoff på någon annans design och sen sätta sitt namn på tavlan?

Rätt säker på att det varit uppe för diskussion
i någon av de snart 5k sidorna den här tråden har. Så det kan ju inte vara svårare att bemöta det eller ignorerar det om det är för jobbigt att diskutera?

Dock intressant att ni upplever det som att kasta tändvätska när man påtalar att man inte tycker det är ok att bara göra en ripoff på någon annans design och sen sätta sitt namn på tavlan?

i någon av de snart 5k sidorna den här tråden har. Så det kan ju inte vara svårare att bemöta det eller ignorerar det om det är för jobbigt att diskutera?
Sluta generalisera, jag avskyr allt som har med kopior att göra och flera med mig. Klumpar ihop oss alla som en äcklig sörja, det är inte så det är och det borde du veta som den "ledare" du är. That's all.

Jag var ironisk. Kul för dig att det finns saker du inte uppskattar, intressant verkligen (ironi igen).

Bra jobbat @Aurum

Skönt med något som inte försöker vara något annat.

CB5CB98F-CBC0-4FF8-903A-A58D3927611A.jpeg

"Skönt med något som inte försöker vara något annat."

Snyggt att slå in öppna dörrar så där, vem argumenterar du mot?
Vet faktiskt ingen här inne som inte tycker så.
Sen finns den några som tycker annat också är trevligt.
Går att gilla både Catherham 7 och Catherham 21 om du fattar?

Läs mitt svar till von.

Så här funkar det. Diskussioner här inne mellan brukare av tråden blir aldrig hätska. Man kan dissa något rejält utan problem.
Däremot när användare som aldrig visar facet här annars bara kommer när dom kan säga något dåligt eller försöka vara nedlåtande ja då blir det tjafs. Finns gott om sådana exempel bakåt i tråden och det vet du nog också om.
Kan du som ägare få bort sådana så kallade idiotinhopp så skulle alla vara mycket gladare.
Här visas inget olagligt och visar det sig att det är det så förbjud dessa i stadgarna istället, case closed. Själv skiter jag i trådar som jag inte gillar och därför är jag inte där och oroar heller.
Känns ganska självklart enligt mig men inte för alla tydligen.
Slut på meddelandet 👍

Edit: vad tycker du?

Märkligt bara att dom som aldrig syns poppar upp när det är tjat....
Nu var ju den här tråden med på Olästa trådar hela dagen idag och igår så blev väldigt aktuellt. Sen ska jag inte dölja att jag personligen tycker det är tråkigt att mycket av mikrovärlden blivit lat mot hur det såg ut för ett antal år sedan.

Eller mer vissa märken ska jag säga som nästan bara fokuserar på en sak. Kollade t.ex igenom San Martins hemsida igår och till och med de själva är ju helt öppna med att de tagit design från andra, då deras egna designer är tydligt markerade med "self-design" eller "original design".

Har själv varit insnöad på kinesiska klockor men har även där tröttnat något då många slutat vara innovativa och istället bara "kopierar". Sea-gull är ju ett paradexempel, där de tom kopierade en mikro (Aevig) för nåt år sedan. Vilket verkade uppröra väldigt många som gillar mikros.

Sluta generalisera, jag avskyr allt som har med kopior att göra och flera med mig. Klumpar ihop oss alla som en äcklig sörja, det är inte så det är och det borde du veta som den "ledare" du är. That's all.

Det är du som klumpar ihop, antingen tar man diskussionen eller så gör man det inte.

Det är även du som använder ordet kopior, och i mina ögon är det ett plagiat av allt inkl varumärket på tavlan.

Så här funkar det. Diskussioner här inne mellan brukare av tråden blir aldrig hätska. Man kan dissa något rejält utan problem.
Däremot när användare som aldrig visar facet här annars bara kommer när dom kan säga något dåligt eller försöka vara nedlåtande ja då blir det tjafs. Finns gott om sådana exempel bakåt i tråden och det vet du nog också om.
Kan du som ägare få bort sådana så kallade idiotinhopp så skulle alla vara mycket gladare.
Här visas inget olagligt och visar det sig att det är det så förbjud dessa i stadgarna istället, case closed. Själv skiter jag i trådar som jag inte gillar och därför är jag inte där och oroar heller.
Känns ganska självklart enligt mig men inte för alla tydligen.
Slut på meddelandet 👍

Edit: vad tycker du?

Kan dessa spontana inhopp möjligen bero på att många inkl mig själv har svårt för en ripoff på någons design. Ett diskussionsforum på internt är ju just till för att diskutera.

Tillbaka
Topp