• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Precisdrive är HAQ.
Ursäkta, jag var lite otydlig. Jag menade att Precidrive ≠ HAQ även om det kanske uppfyller kraven för HAQ. Lite märkligt ändå att det inte finns någon officiell standard i en bransch som är så jävla kåt på certifiering av tidshållning och att ett enskilt varumärke har en hel produktlinje som överträffar de generella kraven för HAQ (som är ganska slappa om ni frågar mig om det bara innebär COSC-prestanda).

Jag fick höra att senaste versionen till och med ligger på +/-5spy men vet inte hur sanningshalten ser ut.

Bra jobbat @Aurum

Skönt med något som inte försöker vara något annat.

CB5CB98F-CBC0-4FF8-903A-A58D3927611A.jpeg
Kool homage!

Uppriktig fråga till de mer microkunniga.

Hur ser det ut med vad jag skulle kalla vardagsklockor? Inga dykare eller sportklockor. Inte kronografer eller tool watches. Inte nödvändigtvis dressur, utan bara enkla klassiska trehandare utan vridring.

Melbourne watch Co gjorde ju några, Aevig gjorde Thor. Halios har ju några Seaforth utan vridning, men de är lite för sportiga.

Görs det några sådana?

Hur ser det ut med vad jag skulle kalla vardagsklockor? Inga dykare eller sportklockor. Inte kronografer eller tool watches. Inte nödvändigtvis dressur, utan bara enkla klassiska trehandare utan vridring.

Melbourne watch Co gjorde ju några, Aevig gjorde Thor. Halios har ju några Seaforth utan vridning, men de är lite för sportiga.

Görs det några sådana?
Zelos Nova?

1629056257247.jpeg

Ursäkta, jag var lite otydlig. Jag menade att Precidrive ≠ HAQ även om det kanske uppfyller kraven för HAQ. Lite märkligt ändå att det inte finns någon officiell standard i en bransch som är så jävla kåt på certifiering av tidshållning och att ett enskilt varumärke har en hel produktlinje som överträffar de generella kraven för HAQ (som är ganska slappa om ni frågar mig om det bara innebär COSC-prestanda).

Jag fick höra att senaste versionen till och med ligger på +/-5spy men vet inte hur sanningshalten ser ut.
Man skulle kunna säga att de är HAQ men inte HEQ, ändock imponerande.

Görs det några sådana?
Lorier Falcon
lorier_falcon_2_white_1.jpg

Jag punktar här och håller för nu.
Nu har det ventilerats så mycket det går för tillfället gällande detta känns det som 👍.

När du nu ändå är på tråden så kan jag ju pusha lite igen för att det kanske skulle vara bra med en egen avdelning för mikro/affordable-segmentet.
Hade förenklat i detta megaområde med lite olika undertrådar.
Två nya moderatorer till detta hade nog gått att hitta och det hade blivit lättare att hoppa över vissa trådar då kanske för dom som inte gillar allt. Kanske helt otänkbart men varför inte 😊.

@hook

Skulle det inte på riktigt vara rätt bra med en egen mikroavdelning?
Då skulle man ju kunna dela upp den här tråden..

Jag tillhör dem som inte skriver så mycket men som läser här typ dagligen. Finns mycket expertis härinne och det är alltid någon som lyckats nosa upp roliga nysläpp från okända (eller kända också för den delen) mikrotillverkare.

När det gäller homager/kopior/rip-offs/plagiat/designkopior eller vad man nu väljer att kalla det så är jag inte så intresserad men jag väljer helt enkelt att scrolla förbi de inläggen.
Jag tänker att om mikro hade en egen avdelning så skulle "designkopiorna" kunna få en egen tråd där de som inte vill inte behöver gå in och läsa.

Sen skulle man kunna ha en tråd för kommande nysläpp och andra intressanta områden..

Görs det några sådana?
Det beror på hur man definierar vardagsklocka och hur ens vardagar ser ut men Weiss har en rätt trevlig modell.
Weiss38mmAutomaticIssueFieldWatchWhiteDial_1024x1024_crop_center.jpg

Oak & Oscar:

2019_The-Olmsted_Navy-Bracelet-Front_8fcba57e-9c55-4936-9d82-aeae8a3e5aac_1024x1024.jpg

Monta: (lite för sportig kanske)

product-feat-monta-triumph-silver_530x.png

Farer:

Roche-AGARVE_922x922.jpg

Nomos har också en hel del trevligt men lite tveksamt om de kan kategoriseras som mikro även om de känns prisvärda:

0708_0709_club_36_campus-2d-front-masked.jpg

Det beror på hur man definierar vardagsklocka och hur ens vardagar ser ut men Weiss har en rätt trevlig modell.
Weiss38mmAutomaticIssueFieldWatchWhiteDial_1024x1024_crop_center.jpg

Oak & Oscar:

2019_The-Olmsted_Navy-Bracelet-Front_8fcba57e-9c55-4936-9d82-aeae8a3e5aac_1024x1024.jpg

Monta: (lite för sportig kanske)

product-feat-monta-triumph-silver_530x.png

Farer:

Roche-AGARVE_922x922.jpg

Nomos har också en hel del trevligt men lite tveksamt om de kan kategoriseras som mikro även om de känns prisvärda:

0708_0709_club_36_campus-2d-front-masked.jpg
Det är en svår kategori jag vet. I know it when I see it, liksom. Oak and Oscar platsar tycker jag. Weiss är lite för fieldig. Nomos definitivt men som sagt kanske ingen micro

Görs det några sådana?
Traska Commuter och Charlie Paris Concordia slänger jag ut mig fullt medveten om viss likhet med ex OP samt BB

Görs det några sådana?
Christopher Ward?
1629056845639.png

Görs det några sådana?
Halios Universa
01CA60D8-5BEC-4B0B-AE5A-70BFCC20FF08.jpeg

@FOQ @HSK
Jason släpper intresseanmälan via hemsidan nu i höst för Seaforth serie IV. Det kommer vara stål eller titan. Bara no date. Bara safirbezel på vrid samt fast bezel. Pastel blue och Bahama Yellow är bekräftat. 2 ytterligare varianter troligt.

Seaforth serie V får stålbezel med 12h och dykartimer.

HAQ planeras men okänt när den släpps samt i vilken modell. Han nämner dock att det troligen blir en modell där man väljer HAQ (ETA955.652) eller mer normal quartz.

Kolla gärna i det forum som han startat på halioswatches.com där man kan fråga sånt här och få svar.

Helt säker på att det var nåt australiensiskt märken som skulle köra nån linen dial HAQ med ett ETA-verk. Men kan inte minnas vad det hette? Kan ha varit på Youtube. Typ Just Ove more watch? Eller Timeteller? Nåt sånt , någon som känner igen?

Halios Universa

@FOQ @HSK
Jason släpper intresseanmälan via hemsidan nu i höst för Seaforth serie IV. Det kommer vara stål eller titan. Bara no date. Bara safirbezel på vrid samt fast bezel. Pastel blue och Bahama Yellow är bekräftat. 2 ytterligare varianter troligt.

HAQ planeras men okänt när den släpps samt i vilken modell. Han nämner dock att det troligen blir en modell där man väljer HAQ (ETA955.652) eller mer normal quartz.

Kolla gärna i det forum som han startat på halioswatches.com där man kan fråga sånt här och få svar.

Snyggt. Tack!

Görs det några sådana?

Utöver redan nämnda gör Tribus en del
(Märke som drivs av sönerna till Christopher Ward som var en av grunderna till ..... CW
En del dyrare dock, upp mot 20k
Fast cronometercert för 11,5 k på rea är väl inte så illa?

1629057318282.png
t

1629057199594.png

Stort tack för förslagen. Verkar ju finnas en del iaf även om mycket är lite tooligare än tänkt.

@meijlinder

En annan klar favorit är Venturos första Field Watch. Enligt mig en riktigt lyckad tolkning av klocktypen som nog prickar alla rätt (för mig då). Det enda som eventuellt kan avskräcka den trendkänslige är boettens 42 mm.

1629056703477.jpeg
Bra field men tooligt.
Traska Commuter och Charlie Paris Concordia slänger jag ut mig fullt medveten om viss likhet med ex OP samt BB
Traskan på läder kanske passat in.

Halios Universa

@FOQ @HSK

Tillbaka
Topp