• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nu när SM är på tapeten.
Är nedan klocka en designkopia av något?
Eller bara ett ihopplock av olika lånade designer.
san-martin-sn020-explorer-man-watch_4_720x.jpg
Tudor BB36 med andra visare.
Tudor-BB-36-Image-1-1024x768.jpg

Hoppas att jag inte trampar nån på tårna, men fattar inte hur folk kan bära klockor rakt på själva handleden, där kronan tydligt gräver in sig i handryggen. Inte ovanligt att man ser folk här på KS med ärrvävnad där kronan skaver. Sjukt obekvämt! Ovanpå handledsknölen är lite bekvämare, men där hamnar klockan liksom för högt upp, och ser oftast ut att sväva med utstickande bandhorn, vilket inte är särskilt snyggt. Bär man klockan ovanför handledsknölen så ser det både bättre ut, och är dessutom bra mycket bekvämare och klockan kommer inte i vägen när man böjer på handen. Jag kan böja bak handen så långt jag kan, i 90 graders vinkel mot armen, utan att klockan kommer i kläm.
Alla borde testa att bära klockan ovanför handledsknölen!
speakers-corner-photos-interview-833-body-image-1432048569.jpeg
Ärr är koolt.
20210817_140116.jpg

Hoppas att jag inte trampar nån på tårna, men fattar inte hur folk kan bära klockor rakt på själva handleden, där kronan tydligt gräver in sig i handryggen. Inte ovanligt att man ser folk här på KS med ärrvävnad där kronan skaver. Sjukt obekvämt! Ovanpå handledsknölen är lite bekvämare, men där hamnar klockan liksom för högt upp, och ser oftast ut att sväva med utstickande bandhorn, vilket inte är särskilt snyggt. Bär man klockan ovanför handledsknölen så ser det både bättre ut, och är dessutom bra mycket bekvämare och klockan kommer inte i vägen när man böjer på handen. Jag kan böja bak handen så långt jag kan, i 90 graders vinkel mot armen, utan att klockan kommer i kläm.
Alla borde testa att bära klockan ovanför handledsknölen!
speakers-corner-photos-interview-833-body-image-1432048569.jpeg

Håller med, men andra tycker precis tvärtom... spelar inte mej nån roll.

Vet några som har väldigt grova underarmar som måste ha klockan där det är som smalast, närmast handen då oftast... t.ex. @Jox

Har precis lagt en order på en nethuns scuba 500 ss511 hos @Zackrissonsur.se och vill gärna ha en stållänk till den @Weberg visst hade du köpt till en länk till din när du hade en? Vad kan folket rekommendera för länk som sitter bra mot boetten?
Stort tack för rabattkoden all25 😊

Eftersom jag inte fått min lax än från Monchard, host @JohnMonchard host ;) så blev det ett billigt spontanköp av ett intressant litet ur tillsvidare. Seiko SUS Nano Universe SCXP157.

Klockan är en reproduktion av en sedan länge upphörd linje från Seiko för Japanska Nano Universe. Trogen originalet ( ja, jag vet att den hade ett automatiskt urverk men en variant var kvarts ) är den pytteliten med sina 35mm. Trots det tycker jag den bärs helt ok på min 17cm handled.

Som grädde på moset är SCXP157 den enda i kollektionen med en tavla belagt med lumibrite. Glöder som en liten ficklampa efter bara några sekunder i ljusa förhållanden. Klart ballt :)

Allt som allt en kul liten klocka jag kan ge till sonen vid det tillfälle intresse för klockor visar sig. Har ju två chanser att så sker i framtiden. Tills dess är det pappas leksak.

9AF29045-274A-452C-B79E-0C985F98EADC.jpeg
F0B2B08E-1B8A-453E-9A9D-AD5737A3F679.jpeg
DE8F4A5C-BF81-40B9-8F5D-3B5A878E432F.jpeg
Vilken charmig liten sak! Vore inte alls dum som beater. Tålig, liten, tunn, smidig och relativt affordable för jobbet. JDM-modell dock va? Varifrån beställde du och hur blev det med tull/moms och såna dryga saker?

På begäran kommer lite bilder på Seiko SPB243, nya (och överlägset bästa samtida) Alpinisten.
E23DBAD3-34AF-44EA-97BD-1B1F348BC0EB.jpeg

F5DEC7F0-A802-40BA-BBC7-84AF206CA25B.jpeg

2B9FAB72-CCBD-412A-B112-6D3A2D3EB9B9.jpeg

C73C3501-B7BA-4166-93A2-F6271245B0FA.jpeg

F3D56123-9154-4DC8-AA13-5D3210A81B62.jpeg

6DEB6599-F8BF-4D22-BB3F-A3F234FCB29B.jpeg

0D61C664-F7AA-449E-B7EB-CEC725268A1B.jpeg

F007E192-678A-4A93-AF93-D0F6AF7DB98D.jpeg

68ABF221-D678-4E30-8149-682B0D8C5B35.jpeg

Macro på visarna. Halvborstade/halvpolerade och knasläckra:
137DEA83-75C8-4D1C-A9CE-A12BF469E370.jpeg

Profilbilden, macro i rätt vinkel och ljus där AR-beläggningen gav en häftig effekt. Ingen dubbelexponering eller nåt här.
95F523E5-C478-4691-B4E5-FE4757ADD519.jpeg
Men du nåde vilken skönhet! 😍 Inte insett hur fin den var på produktbilderna på nätet, men dina bilder gav sug! 😃

Ping @FreakyLeo
Titta vad jag hittade hos watchgecko i 23mm:

Det mörkbruna skulle väl va perfekt på Certina Multi?
Det var som attans, vettiga band i 23mm alltså? :) Taskig tajming dock nu när den ligger ute på annons dock men kanske värt att nämna till den nya ägaren om den hittar någon. Skickar ju visserligen med SpaceAce eminenta band och det är ju ganska svårslaget. Stort tack för tipset dock ;)

Vilken charmig liten sak! Vore inte alls dum som beater. Tålig, liten, tunn, smidig och relativt affordable för jobbet. JDM-modell dock va? Varifrån beställde du och hur blev det med tull/moms och såna dryga saker?

Ja, tyvärr får japanerna allt roligt som vanligt. Min kommer från tradera så jag behövde inte importera den själv. Dock är det inte en av de limiterade varianterna så den finns fortfarande tillgänglig via t ex Chrono24.

Verkar ligga runt 2000kr med frakt samt moms / tull som man nog inte kommer undan med vilket gör den ännu dyrare. Således inte direkt prisvärd för oss i västvärlden trist nog.

Hade jag inte hittat den begagnad så hade jag nog aldrig köpt en.

Det var som attans, vettiga band i 23mm alltså? :) Taskig tajming dock nu när den ligger ute på annons dock men kanske värt att nämna till den nya ägaren om den hittar någon. Skickar ju visserligen med SpaceAce eminenta band och det är ju ganska svårslaget. Stort tack för tipset dock ;)
Jag tycker att du ska behålla både band och klocka. 🤗

Nog ett meningslöst inlägg från mig här i klocksnacks gödselkällare...

Danska, finska och svenska klockan.

20210817_182446.jpg
20210817_182411.jpg
20210817_182403.jpg

Borde självklart gjort norska klockan också men har tyvärr inget av tillräcklig hög kvalitet.

Blev Danmark idag

20210817_182514.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker att du ska behålla både band och klocka. 🤗
Tack :) Blir säkert så också i slutändan… men om det inte blir så så har jag ju iallafall min Crepas med 22mm kvar ;) …. Och min Tidena med 20mm ;)

Så in i bomben trött på att bli slentriancensurerad och tittad ner på av ”finingarna” att klockorna mer är stress än njutning för tillfället :(

EDIT: Hade inte Certinabandet varit 23mm hade jag behållt det alla dagar i veckan, bästa bandet jag haft :)

Tack :) Blir säkert så också i slutändan… men om det inte blir så så har jag ju iallafall min Crepas med 22mm kvar ;) …. Och min Tidena med 20mm ;)

Så in i bomben trött på att bli slentriancensurerad och tittad ner på av ”finingarna” att klockorna mer är stress än njutning för tillfället :(

EDIT: Hade inte Certinabandet varit 23mm hade jag behållt det alla dagar i veckan, bästa bandet jag haft :)
Nej men dude, inte säljer du klockorna pga något dumt snobberi av andra medlemmar? Ha den/dom klockor du vill, resten är ju sekundärt vad någon annan tycker & tänker.

Nu är jag trött på ditt missnöje med KS.
Under din 2-veckors paus här ifrån skulle jag ordinera följande:

• promenad i skogen dagligen
• 3 fysiska aktiviter i veckan
• läsa en bok per vecka

Tillbaka
Topp