• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Smiths Everest i NTH Näckenboett. 😬 Jag vet inte om den passar men det hade varit roligare att se näckendelarna i Smithsboetten.

Edit: Jag vill poängtera att bilden är ärligt stulen från en mikrogrupp på Facebook innan någon får för sig att skjutsa upp mig till psykakuten. 😂

FB_IMG_1630170068240.jpg
Då går jag och parkerar bilen igen 😬

Har vi pratat om Farers nya kronograf?
Monopusher och sjukt mycket slimmare än alla 7750 varianter där ute.
Känner plötsligt ett behov av telemeterskala :)
Inte så affordable pris tyvärr.
Mycket fina grejer överlag från Farer som inte fått så mycket uppmärksamhet

1630184374886.png

Har vi pratat om Farers nya kronograf?
Monopusher och sjukt mycket slimmare än alla 7750 varianter där ute.
Känner plötsligt ett behov av telemeterskala :)
Inte så affordable pris tyvärr.
Mycket fina grejer överlag från Farer som inte fått så mycket uppmärksamhet

1630184374886.png
Tycker den var riktigt lyckad. Har gillat Farer länge men det har alltid varit någon detalj som gjort att köpsuget inte helt infunnit sig. Denna är nästan en fullpott. En lite mer nedtonad variant.

Jag gillar Maen Greenwich 38 GMT - Orange. Synd att den inte kommer på länk.
GMT_ORANGE_2048x.jpg
GMT_Orange_SIDE_2048x.jpg

Ja den borde sitta på länk!
Kanske blir hängd nu men en av de fulaste sakerna jag vet i klockvärlden är gummi som ansluter till boetten. Gummi kan vara snyggt men då ska det sluta rakt vid bandstiftet.

Gällande klockan så är den snygg men jag tror att jag tycker att index är liiiiiite för stora/breda..

Det här med Red Star/Sea-Gull/21 Zuan...är det någon som orkar dra det lite snabbt? 🙈

Det ska väl finnas någon typ av original som är betydligt dyrare och att alla dessa billiga varianter är någon slags designkopia/homage på denna, eller är det samma klocka bara att de dyra exemplaren är vintage? Var köper man dem enklast/billigast utan att bli pålurad någon kopia? Det känns sådär att beställa från Aliexpress som dök upp som första sökresultat men det kanske inte är några konstigheter?

Ja, ni ser ju vilken jävla dålig koll jag har så hjälp skulle uppskattas. 😅 Är lite sugen på den här blåa varianten med 45h PR vid "fullt snöre", 30m livs-vattentäthet och artificiell bordsspegel (?!).

FB_IMG_1630172598514.jpg
FB_IMG_1630172625383.jpg

Well, det är en röra minst sagt. Orginalet är givetvis vintage och du får betala en bra summa om du ens hittar en.

Sea-gull gav sedan ut en nyproducerad limiterad utgåva och tyckte, -”såja, det var det” och fortsatte att producera andra klockor. Då de säljer urverket, st19 separat, så var det bara en tidsfråga innan det fanns en hög coppager på marknaden. Kina är ju Kina som sagt. Vad som inte är klart är om alla dessa ”kopior” egentligen är tillverkade under licens eller inte då Sea-gull, vad jag vet, aldrig agerat mot de andra tillverkarna.

För tillfället tillverkas Sea-gull 1963 fortfarande av fabriker som inte är Sea-gull själva och det verkar som det kommer fortgå. Sea-gull producerar även dom en 1963 vilket medför ett premium då det är ”orginalfabriken” men jag vette tusan om det är värt dom extra slantarna.

Så för att summera. Köper du en 1963 från t ex red star eller liknande är det en ”kopia” men möjligtvis inte ( licenstillverkning etc ). Köper du från Sea-gull får du betala extra.

Vill du ha en 1963 som ”ser ut som en 1963 bör se ut ” ( eller typ liknande iaf ) så ska den vara 38mm, gul / guldig tavla, plexiglas och solid baksida. 21 juan betyder 21 juveler och texten under betyder made in china.

Har säkert glömt att nämna en hel del då informationen i sig är lite snårig ( som t ex att det fanns 3-4 olika taveltyper etc ) men köper du första bästa från AliExpress för 1700-1800kr är du inte helt fel ute.

Känner tvärtom, mkt roligare på gummi än länk. Lite mer edge på det 🙈😎
Jag tycker också den ser grym ut på gummit. Gillar dock inte spännet. Ser inte ut att finnas mikrojustering?:bag: Hade liknande på min SjööS och det var svårt med passformen. Hade önskat att den kom på länk med möjligheten att köpa till gummit. Har maen någon närvaro på forumet?

Sjukt vad man är ombytlig. För ett par dagar sedan tänkte jag sälja min Timex, eftersom jag aldrig använder den. Men istället började jag bära den, och nu sitter den hur säkert om helst. Nu istället har jag börjat fundera över min Loriers vara eller icke vara... Suck .
20210829_082128.jpg

Sjukt vad man är ombytlig. För ett par dagar sedan tänkte jag sälja min Timex, eftersom jag aldrig använder den. Men istället började jag bära den, och nu sitter den hur säkert om helst. Nu istället har jag börjat fundera över min Loriers vara eller icke vara... Suck .
20210829_082128.jpg
Låter som att båda kanske borde stanna ett tag så du hinner fundera ordentligt? :)

20210829_082128.jpg
Väldigt vackert ur😀 vad är det för band? Jäkligt snyggt👌

Länge sen denna satt på armen.
Mycket trevlig till söndagsmorgonkaffe i trädgården.
Supersnygg tavla med blå visare som grädde på moset.
Sitter bra på handleden gör den också.

(Nu måste väl alla fatta vart jag är på väg 😁)

Nästa söndag kan den sitta på din arm, för en mycket överkomlig summa :cool:

20210829_100128.jpg

Tillbaka
Topp