• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Idag avgörs världsmästerskapet i LoL. Vad passar då bättre än GG?
DSC_0102.jpg
DSC_0100.jpg
GG EZ N00B
 
Nytt från Geckota. Jag har inte ägt någon av deras modeller men har bara hört gott om dem och tycker att de har en del intressant design. £199 resp. £299.


G-01-39mm-Epsom-Leather-WBG-White_1080x.jpg
G-01-39mm-Blue-Epsom-Leather-WBG_1080x.jpg
Ensign-Chrono-White-WBG_1080x.jpg
Ensign-Chrono-Blue-WBG_1080x.jpg

Inte helt olika Fears Brunswick tycker jag.

 
Inte helt olika Fears Brunswick tycker jag.

Nja, jag vet inte om jag tyckte att det var så himla likt bortsett från boettformen men det är ju en ganska klassisk design som funnits väldigt länge och som både Geckota och andra tillverkare har använt till ett gäng olika vintageinspirerade modeller och mina tankar går snarare till Panerai som väl är mest förknippat med denna typ av boett även om det kanske var Fears som var först ut för 100 år sedan.

Lite mer lättillgängligt än Fears dock som tillverkar max fyra klockor per år (!). 😱
 
Nja, jag vet inte om jag tyckte att det var så himla likt bortsett från boettformen men det är ju en ganska klassisk design som funnits väldigt länge och som både Geckota och andra tillverkare har använt till ett gäng olika vintageinspirerade modeller och mina tankar går snarare till Panerai som väl är mest förknippat med denna typ av boett även om det kanske var Fears som var först ut för 100 år sedan.

Lite mer lättillgängligt än Fears dock som tillverkar max fyra klockor per år (!). 😱
Kan någon ge en adekvat förklaring till prissättningen på dessa tidmätare ?
 
Kan någon ge en adekvat förklaring till prissättningen på dessa tidmätare ?
Antagligen rätt hög nivå av finish eftersom de säger sig endast kunna producera max fyra klockor per år p.g.a. tidsåtgången, dyrt material i form av platina osv. Känns dock lite snålt med ETA-verk när man pröjsar 325k och nästan alla andra delar verkar vara in-house/handgjorda. 🤷‍♂️
 
Antagligen rätt hög nivå av finish eftersom de säger sig endast kunna producera max fyra klockor per år p.g.a. tidsåtgången, dyrt material i form av platina osv. Känns dock lite snålt med ETA-verk när man pröjsar 325k och nästan alla andra delar verkar vara in-house/handgjorda. 🤷‍♂️
Lite som att köpa en Koenigsegg och bygga om den för gengasdrift.
Tack för svaret !
 
Senast ändrad:
Nja, jag vet inte om jag tyckte att det var så himla likt bortsett från boettformen men det är ju en ganska klassisk design som funnits väldigt länge och som både Geckota och andra tillverkare har använt till ett gäng olika vintageinspirerade modeller och mina tankar går snarare till Panerai som väl är mest förknippat med denna typ av boett även om det kanske var Fears som var först ut för 100 år sedan.

Lite mer lättillgängligt än Fears dock som tillverkar max fyra klockor per år (!). 😱

Det var väl det där med brittisk design och boettformen som fick mig att tänka på det ja. För mig kändes det helt enkelt som att Geckotan är lite av en klon Fears på ungefär samma sätt som drösvis med andra ur har former som tilltalar de som tycker att visa Rolex-modeller är för dyra. Helt OK att inte hålla med mig eller tycka att detaljerna skiljer för mycket. :) Panerai känns - kuddformen till trots - som en helt annan design för mig. Där har vi ju andra vanliga ur här i tråden som använder den designen ganska rakt av. Lite VÄL rakt av ibland.

Just fyra per år är väl enbart den dyra platinamodellen som jag råkade länka till. Sorry för det, jag borde inte göra sånt här via en telefon. De jag tittat på tidigare är stålmodellerna som varken begränsas i antal per år eller har lika höga priser - 30-40 loppor i svenska pengar beroende på modell och momsstatus.

Edit: Senast jag tittade på Fears webbsida tror jag inte ens platinamodellen fanns. Då var det den vanliga stålmodellen och den guldfärgade som fanns där den senare var lite dyrare och i begränsat antal.
 
  • Like
Reactions: HSK
Ang Fears / Geckota:

1. Jag inser att de flesta som tittar på Geckota-klockan förmodligen aldrig ens hör talas om Fears. Helt OK, det finns otroligt många ur därute. Att säga att den är för de som suktar efter Fears är nog därför överdrivet. Helt OK att gilla en klocka i sin egen rätt.

2. Jag är också medveten om att mina associationer ibland är mer känslomässiga och mindre på exakta detaljer. Borde nog hålla inne med dem. Men då bleve det ju färre inlägg här. :D
 
Det var väl det där med brittisk design och boettformen som fick mig att tänka på det ja. För mig kändes det helt enkelt som att Geckotan är lite av en klon Fears på ungefär samma sätt som drösvis med andra ur har former som tilltalar de som tycker att visa Rolex-modeller är för dyra. Helt OK att inte hålla med mig eller tycka att detaljerna skiljer för mycket. :) Panerai känns - kuddformen till trots - som en helt annan design för mig. Där har vi ju andra vanliga ur här i tråden som använder den designen ganska rakt av. Lite VÄL rakt av ibland.

Just fyra per år är väl enbart den dyra platinamodellen som jag råkade länka till. Sorry för det, jag borde inte göra sånt här via en telefon. De jag tittat på tidigare är stålmodellerna som varken begränsas i antal per år eller har lika höga priser - 30-40 loppor i svenska pengar beroende på modell och momsstatus.
Jag förstår hur du menar men det känns inte som att Fears är särskilt relevanta idag och jag hade i alla fall aldrig hört talas om dem förrän nu men det var intressant läsning så tack för länken! 🙂 Med hundratals eller till och med tusentals modeller inspirerade av samma boettyp känns det lite långsökt att sammankoppla modellerna p.g.a. det även om det ju uppenbarligen är där det härstammar ifrån om man ska härleda det bakåt i historien till det första kända exemplaret.

Det ligger, enligt mig, ganska långt ifrån rena designkopior som ovan nämnda "Panerai" där man mer eller mindre bara bytt logga och jag skulle snarare säga att Geckotas modell är en homage i dess egentliga mening där man ser var inspirationen kommit ifrån men att de gjort en egen tolkning och/eller vidareutveckling av det.

Klassiskt försäljarknep att introducera det dyraste i utbudet för att få resten att framstå som billigt! 😎

85afd1ebc17194788d7581af4cf1a29f7dfc7b08b922f50dbc67bd64f08fa370.jpg
 
Jag förstår hur du menar men det känns inte som att Fears är särskilt relevanta idag och jag hade i alla fall aldrig hört talas om dem förrän nu men det var intressant läsning så tack för länken! 🙂 Med hundratals eller till och med tusentals modeller inspirerade av samma boettyp känns det lite långsökt att sammankoppla modellerna p.g.a. det även om det ju uppenbarligen är där det härstammar ifrån om man ska härleda det bakåt i historien till det första kända exemplaret.

Fears är ju ett riktigt litet märke, och dessutom ett återstartat märke där de inte gjort saker hela tiden. Dessutom i en prisklass klart över många andra så det är ju inte så lustigt inte så många hört talas om dem. Klart värda en titt tycker jag, men de är inte för alla. Nej, jag har inte köpt någon sådan... än.
 
Tillbaka
Topp