• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fast jag kanske inte behöver köpa fler klockor efter jag öppnat morgonens paket;
3-1 liksom 🤢
4849B90D-8DC7-492B-93E1-BE29BA3B1414.jpeg
 
Slänger ut dessa på byteslördag då de inte används. Mycket gott skick på båda, bara använda en handfull gånger. Länken till Pagani är helt oanvänd och inplastad som synes på bild. Byter gärna båda mot en annan klocka. PM för mer info i vanlig ordning.
DSC_0210.jpg
 
Ett klassiskt dilemma;
Titan eller Stål?

Allt sedan klockintresset väcktes upp för två år sedan har ett tyskt märke poppat upp då och då.
- Archimede.
Är ju ett stort fan av Sinn sedan jag köpte min första 2010, 756. Då var märket inte så känt och kändes mint sagt prisvärda.
Gillar Sinn fortfarande men de har verkligen gjort en klassresa uppåt.
Ickler koncernen har funnits i snart 100 år och i grunden är de ju en stor producent av boetter till andra klockmärken.
Deras modell OutDoor som precis dök upp här i tråden då @La Chaux-de-Fonds plockat hem en 39 och så såg jag att även @Jakob Häll hade slagit till på flygis.
Jämför jag Sinn 856 med deras outdoor 41 i härdat stål med härdad länk är specen mer eller mindre densamma men prisskillnaden desto större.
Från Tyskland på länk inklusive frakt
Outdoor 41 1220€
Sinn 856 2090€
Sinn tar 80€ i frakt, Archimede tar 20€!

Det jag funderar på är om det är en titan eller stål jag vill knappa hem.
Ungefär samma pris, skiljer 20€.
Titan är grade 5.
Vad tycker ni?

Eller deras kronograf med ETA7750 intryckt i sig, "endast" 13,8mm tjock.
Blev utsedd som tvåa av nyheterna 2021av läsarna nån tysk klocktidning.

Gillar 70-tals designen som finns båda.

1645255952008.png
1645256144065.png
Jag gillar titan, i teorin. I praktiken ger det ett ibland lite för mörkt, närapå "smutsigt" intryck. Högst personlig åsikt såklart.
Jag har för övrigt heller inget emot att känna en viss vikt på handleden.
Och apropå Archimede så är jag rätt sugen även på deras klassiska dressare 1950-3.
Kanske lite väl cleant för många, med endast minut- och timvisare?
 
Jag gillar titan, i teorin. I praktiken ger det ett ibland lite för mörkt, närapå "smutsigt" intryck. Högst personlig åsikt såklart.
Jag har för övrigt heller inget emot att känna en viss vikt på handleden.
Och apropå Archimede så är jag rätt sugen även på deras klassiska dressare 1950-3.
Kanske lite väl cleant för många, med endast minut- och timvisare?
1950-3 är riktigt fin!
 
Archimede är klart underskattat. Jag hade en outdoor 39 med repfri länk som jag köpte till. Sålde den tyvärr vid ett förvirrat ögonblick. Även deras flygare, klassik 200 samt 1950talsmodellen är mycket fina.

Bild för uppmärksamhet:
Screenshot_20220219-122005~2.png


OT jag har också ägt Sinn 556i och skulle välja Outdoor 10 ggr av 10 om jag skulle köpa någon av dem igen.
 
Archimede är klart underskattat. Jag hade en outdoor 39 med repfri länk som jag köpte till. Sålde den tyvärr vid ett förvirrat ögonblick. Även deras flygare, klassik 200 samt 1950talsmodellen är mycket fina.

Bild för uppmärksamhet:
Screenshot_20220219-122005~2.png


OT jag har också ägt Sinn 556i och skulle välja Outdoor 10 ggr av 10 om jag skulle köpa någon av dem igen.
Vad har du för handledsmått?
Tror 39 bärs större än man tror?
 
Också tittat på outdoor-modellerna, men det faller på de "gömda" bandhornen för mig. Gillar inte den designen riktigt. Fast nu när jag ser deras gröna variant börjar jag fundera ändå. Gillade den färgen väldigt mycket....kanske omvärderar lite 🤔

Jag kan inget om stål vs titan. Antagligen hade jag tagit stål pga tror jag hade ogillat den lätta känslan(?) av titan.
Designen känns ju igen på många andra som Sinn 144, Guinand 60, mfl.
Hade lite svårt för den men på något märkligt sätt har jag börjat gilla den.
 
Tillbaka
Topp