• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Tackf för återkoppling om min fundering (om köp). Jag är som de flesta (gissar jag) att helst vill jag äga orginalen av klockorna, men jag har inte råd och vill ändå känna hur den sitter på armen, hur det känns att kolla vad tiden är( titta på klockan flera gånger under dagen).
Captain Willard klockan har jag undersökt på nätet. Reviewer, uppackningar, jämförelser mm - det verkar indeed vara en prisvärd Homage-klocka.

Sedan förstår jag också att vissa personer inte gillar kopior eller Homage-klockor - men alla är vi olika. Så länge man är ärligt med att det är en kopia/homage är jag ok med det, men det är som sagt min personliga åsikt.
Bra att känna till är att det går en väldigt hård linje mellan kopior/fejk och hommager där den enda utger sig för att vara äkta vara och i värsta fall används för att blås folk på pengar och den andra plockar mer eller mindre av en befintlig klockas design men är tydlig med att det är något annat - tydligast genom att sätta sitt eget namn på den.

Ett råd är att hålla dig långt bort från kopiorna, av flera olika anledningar - hommagerna däremot är en ren smaksak.

Gaubin som har kanalen JOMW på youtube brukar vara bra på att rota fram prisvärda guldkorn (men även en del mindre lockande grejer), garanterat inte den bästa kanalen som går att hitta men jag gillar den och har upplevt den som ganska upplysande för en nôôb som mig.

🙂
 
Tackf för återkoppling om min fundering (om köp). Jag är som de flesta (gissar jag) att helst vill jag äga orginalen av klockorna, men jag har inte råd och vill ändå känna hur den sitter på armen, hur det känns att kolla vad tiden är( titta på klockan flera gånger under dagen).
Captain Willard klockan har jag undersökt på nätet. Reviewer, uppackningar, jämförelser mm - det verkar indeed vara en prisvärd Homage-klocka.

Sedan förstår jag också att vissa personer inte gillar kopior eller Homage-klockor - men alla är vi olika. Så länge man är ärligt med att det är en kopia/homage är jag ok med det, men det är som sagt min personliga åsikt.
Om du har tajt budget och inte har något emot beggat så kika här i tråden eller på köp&sälj. Andrahandsvärdet på hommager och micros är inte det bästa så du kommer garanterat hitta något som passar till superpris ;) Sedan har vi lite kompismärken här inne som kanske har något som passar, @JohnMonchard har ju redan sagt hej, kolla in dem ;)

Edit: vill du ha något som uppskattas nästan överallt och som inte kostar njure, kolla in Casio, Orient och till viss del Seiko noga, de har alla tre alla möjliga typer av klockor.
 
11D381A9-D59E-4695-8F8A-2D10FDCCCC62.jpeg
 
Nya men trasiga klockor, hur vanligt är det?
Fick en Archimede Outdoor levererad direkt från tillverkaren häromveckan.
Avgav ett konstigt skrapande ljud vid uppdragning, kändes inte ”rätt”.
Gick sen i ca fyra timmar, sen tvärdog den.
”Fel på urverket, sånt händer, om än sällan” sa tyskarna.
De har nu bytt verket och klockan är nu åter på väg till mig.
Händer sånt här ibland, eller har jag haft sällsynt otur?
B92397CD-2FD0-4316-BDF3-4F25F4D6FD3D.jpeg
 
Nya men trasiga klockor, hur vanligt är det?
Fick en Archimede Outdoor levererad direkt från tillverkaren häromveckan.
Avgav ett konstigt skrapande ljud vid uppdragning, kändes inte ”rätt”.
Gick sen i ca fyra timmar, sen tvärdog den.
”Fel på urverket, sånt händer, om än sällan” sa tyskarna.
De har nu bytt verket och klockan är nu åter på väg till mig.
Händer sånt här ibland, eller har jag haft sällsynt otur?
B92397CD-2FD0-4316-BDF3-4F25F4D6FD3D.jpeg

Det händer, men låter som om dom var bra att ha att göra med tyskarna?
 
Nya men trasiga klockor, hur vanligt är det?
Fick en Archimede Outdoor levererad direkt från tillverkaren häromveckan.
Avgav ett konstigt skrapande ljud vid uppdragning, kändes inte ”rätt”.
Gick sen i ca fyra timmar, sen tvärdog den.
”Fel på urverket, sånt händer, om än sällan” sa tyskarna.
De har nu bytt verket och klockan är nu åter på väg till mig.
Händer sånt här ibland, eller har jag haft sällsynt otur?
B92397CD-2FD0-4316-BDF3-4F25F4D6FD3D.jpeg
Är väl fortfarande ett familjeföretag som snart är 100 år så är säkert rädda om sitt rykte. Bra att de löste det så fort.
Tittat en del på Outdoor.
Vilken modell köpte du?
 
Är väl fortfarande ett familjeföretag som snart är 100 år så är säkert rädda om sitt rykte. Bra att de löste det så fort.
Tittat en del på Outdoor.
Vilken modell köpte du?
 
Har visst släppts en baby dreadnought på 38mm, helt klart trevlig!
4E2B9303-7DA2-4B88-9E36-F151A9CC7A25.jpeg

Men TF har ju typ aldrig öppet längre, iof förståeligt med antal orders/personal men ändå...
Någon som haft/har denna? Svårt sugen...

 
Japanskt relativt nytt microbrand.
Tror jag sett nån skymta förbi tidigare här på KS.
Dessa utövar en mystisk dragningskraft på
mig. Nån med pos/neg erfarenhet?
 
Tillbaka
Topp