• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Suttit å kollat lite klipp på Helm Vanuatu, ser mycket trevlig ut och man blev minst sagt sugen på en! Såg att de var på version 4 nu av klockan och att de fixat till lite "barnsjukdomar", verkar vara jäkligt mycket klocka för pengen! Är det några här som kör med en senare variant av denna modell och kan berätta lite om hur ni upplever den kvalitets mässigt och hur den bärs?

Skall försöka sammanfatta. Jag har 7.7mm runt handleden. Klockan väger 200gram. Armbandet tar säkert hälften.

14mm tjock vilket är bland de tunnare i samlingen.43mm bred vilket jag tycker är lagom. Bär 2-3 mm tunnare än mina valjoux 7750 kronografer. 30 gram lättare.

Jag köpte den mycket för metall armbandet. Känns som att ha ett verktyg på armen, utan att vara blaffig, känslan på den borstade metallen överallt är perfekt.

Ägt Citizen ecozilla titan förut men den var bara i vägen, vägde luft och krockade med alla dörrposter och allt man mötte. Slutade bära den ovanför vattenytan.....
Helm Vanuatu har jag inte problem med gällande storlek.

Bezel
Extremt tight, måste ta i för att rubba den, känslan är inte trög bara väldigt tilltaget.
Inga vassa kanter, men tydliga. 60min skala av metall är välgjord.

Krona
Den påminner väldigt mycket om longines hydroconquest. Tydliga bra gängor, bra grepp. Känns som ett verktyg. Dock är den svår att skruva igen precis som longines, hård fjäder. Allt bådar för lång livslängd.

Lite surrig när man vrider upp urverket med ett perfekt motstånd som inte är för löst och sladdrigt.
Kronskydden skyddar väl men förstör inte formspråket.

Boetten
Uppskattar utformningen med bandhorn som sluter tätt kring handleden med snygg borstad metall och borrade hål för armbandet. Baksidan är djupt stämplad på 0.4 mm.

Armbandet
Som sagt, halva klockan är det 5mm tjocka metallarmbandet och det välgjorda spännet. Ingen flytande justering, dock 6st hål som ger tillräckligt med bra inställning.
Dock saknas dyk förlängning. Vet inte varför?
Men klockan kom på en nato.

IMG_20180308_175208321-2.jpg

IMG_20180309_082553403_BURST001.jpg

Har haft en Borealis Sea Dragon tidigare och nu vette sjutton om det inte blir andra gången med micromärke för mig.

Har i alla fall signat upp på deras nyhetsbrev och funderar skarpt på en 38mm, utan datum och solitt baklock så att den pallar 20atm. Gillar också att man får med både länk och nato på en gång. De har bilder på hemsidan både där timvisaren är röd och där den är vit, och får man välja går jag definitivt på röd tillsammans med röd sekund.

IMG_20160526_094346.jpg
Skärmavbild 2018-03-12 kl. 21.23.01.png
Skärmavbild 2018-03-12 kl. 21.23.10.png

Kommer köra som du - 38mm och utan datum men eventuellt vitt minutvisare. Tycker det räcker med sekund och den centrala på bezeln. Såg att skaparna bakom MAEN bor i Stockholm men är från Holland eller Belgien - så man kan väl nog räkna med hyfsat snabb leverans om klockorna utgår härifrån?

Gällande Manhattan 39mm Clark Kent så läste jag att dom ursprungligen skulle släppa 39mm dressarn i automat innan dykaren men dom verkar ha ändrat sig. Så en automatare på dressvarianterna är påväg enligt watchuseek. Dom har en presentationstråd där.

Skall försöka sammanfatta. Jag har 7.7mm runt handleden. Klockan väger 200gram. Armbandet tar säkert hälften.

14mm tjock vilket är bland de tunnare i samlingen.43mm bred vilket jag tycker är lagom. Bär 2-3 mm tunnare än mina valjoux 7750 kronografer. 30 gram lättare.

Jag köpte den mycket för metall armbandet. Känns som att ha ett verktyg på armen, utan att vara blaffig, känslan på den borstade metallen överallt är perfekt.

Ägt Citizen ecozilla titan förut men den var bara i vägen, vägde luft och krockade med alla dörrposter och allt man mötte. Slutade bära den ovanför vattenytan.....

Bezel
Extremt tight, måste ta i för att rubba den, känslan är inte trög bara väldigt tilltaget.

Krona
Den påminner väldigt mycket om longines hydroconquest. Tydliga bra gängor, bra grepp. Känns som ett verktyg. Dock är den svår att skruva igen precis som longines, hård fjäder. Allt bådar för lång livslängd.

Lite surrig när man vrider upp urverket med ett perfekt motstånd som inte är för löst och sladdrigt.

Boetten
Uppskattar utformningen med bandhorn som sluter tätt kring handleden med snygg borstad metall och borrade hål för armbandet. Baksidan är djupt stämplad på 0.4 mm.

Armbandet
Som sagt, halva klockan är det 5mm tjocka metallarmbandet och det välgjorda spännet. Ingen flytande justering, dock 6st hål som ger tillräckligt med bra inställning.

Tack för en utförlig beskrivning av klockan! Verkar helt klart vettig för pengen å kul att man ändå får med både nato och länk till den, brukar ju kosta lite extra med länk annars.

Någon som testat Nodus Trieste?

Ser fin ut på pappret, men det som oroar mig är l2l på 50mm (diameter 41mm). Har tidigare mest burit runt 47-48mm. Kommer denna bära stort?

Någon som sitter på lite smaskiga wristshots?

Någon som vet om det finns en länk som passar på Halios Seaforth? Har sett flera bilder där folk haft länk på men man vill ju gärna att ändlänken ser bra ut.

Jag provar med en fråga i den här tråden... Någon här som har en Magrette Waterman (i stål) och som vill sälja? :)

Någon som vet om det finns en länk som passar på Halios Seaforth? Har sett flera bilder där folk haft länk på men man vill ju gärna att ändlänken ser bra ut.
http://forums.watchuseek.com/f74/halios-seaforth-3475145.html
Finns några som har provat i denna thread, men det ganska mycket att läsa och inte lika användervanligt som KS.
Kort svar är inte på riktig. Finns några som är hyfsat nära men även de behövs jobba med for att får den att funkar. Har sett en bild där rubber B sätt bra, så det kanske gå att sätt nån Submariner band på ;)

http://forums.watchuseek.com/f74/halios-seaforth-3475145.html
Finns några som har provat i denna thread, men det ganska mycket att läsa och inte lika användervanligt som KS.
Kort svar är inte på riktig. Finns några som är hyfsat nära men även de behövs jobba med for att får den att funkar. Har sett en bild där rubber B sätt bra, så det kanske gå att sätt nån Submariner band på ;)
Tack! Ska gå in och kika.
Vore riktigt fint med länk på! Hittade en bild där det ser nice ut men ändlänkarna måste sitta bra annars kan det kvitta.
3FF38572-003A-44EB-9345-502397B8523C.jpeg

Lånat bild från internet.

Vore riktigt fint med länk på! Hittade en bild där det ser nice ut men ändlänkarna måste sitta bra annars kan det kvitta.

Den är verkligen synd att det inte finns en länk som följa med. De flesta lösningar som jag har sett involvera att köpa nån annat klocka och sen jobba lite

Synns bra i denna bild hur kronen kan digga in ibland. Den är verkligen grippy med så det kan lätt hände att man får en lite otakt sår där. En av får negativa på klockan

Bezel

Krona

Boetten

Armbandet

Jag gillade canvasbandet också, passade bra både på Vanuatu och Khuraburi. Men en smaksak. Grym klocka oavsett

Idag drömmer jag om denna fagra (vulgära) skapelse, dessvärre för dyr ny för en kort sommarromans! Men vulgoskön är den :cigar:
0870A2D9-D559-4698-ADC8-FBDDB6F10819.jpeg

@levman @Anatta @Clark Kent
Nu har jag sett en sak till som skiljer på de olika bilderna som finns: -färgen på chapter ringen..
Den första bilen som @levman lade upp var med vit chapterring och det var en av de saker som jag verkligen gillade med klockan. Nu har jag dock sett lite bilder där den har svart chapterring och då tycker jag nästan att det är snyggare. Vilken tycker ni?
maen-hudson-38-52mondayz-7440.jpg
42mm_580x@2x.jpg

Nu har jag sett en sak till som skiljer på de olika bilderna som finns: -färgen på chapter ringen..
Den första bilen som @levman lade upp var med vit chapterring och det var en av de saker som jag verkligen gillade med klockan. Nu har jag dock sett lite bilder där den har svart chapterring och då tycker jag nästan att det är snyggare. Vilken tycker ni?
42mm_580x@2x.jpg

Definitivt svart med de röda siffrorna. Det gröna i den vita chapterrringen är egentligen rätt så off så det går bort bara därför. Vitt med röda siffror kanske hade kunnat matcha, men nu vinner svart.

EDIT: Hoppas också att de till slut väljer en annan nyans av röd. Den går för mycket mot rosa nu.

EDIT 2: Fick förresten mail igår med frågor vilken storlek man föredrog av 38mm och 42mm, och om det var så att man skulle köpa klockan även om den bara kom i 38mm.

Definitivt svart med de röda siffrorna. Det gröna i den vita chapterrringen är egentligen rätt så off så det går bort bara därför. Vitt med röda siffror kanske hade kunnat matcha, men nu vinner svart.

EDIT: Hoppas också att de till slut väljer en annan nyans av röd. Den går för mycket mot rosa nu.

EDIT 2: Fick förresten mail igår med frågor vilken storlek man föredrog av 38mm och 42mm, och om det var så att man skulle köpa klockan även om den bara kom i 38mm.
Ja ser man på, det är gröna siffror i den vita. Det hade jag missat. Det var verkligen inte så snyggt, då är den svarta mycket bättre! Håller dessutom med om den röda färgen, den ser lite för blek ut.

Fick också svara på de där frågorna om storleken igår..

42mm_580x@2x.jpg

Svart chapter ring tycker jag gjorde den lite renare. Sedan är jag velande mellan vit eller eller röd timvisare...
Verkar som om det kommer komma i flera utföranden. Solid boettlock är ett måste för mig :) det ger den 20 atm. och det är godkänt tycker jag.
Sedan håller jag med @Clark Kent om den ”röda” färgen o_O tippar nästan över till rosa.
Skulle vilja ha den djupröd.
Spännande!
Jag klickade i 38mm och ”sannolikt” att jag köper. Men det är några detaljer kvar för att det ska kännas tipptopp.
Kanske vi kan skriva till dem och ge våra tankar?

Svart chapter ring tycker jag gjorde den lite renare. Sedan är jag velande mellan vit eller eller röd timvisare...
Verkar som om det kommer komma i flera utföranden. Solid boettlock är ett måste för mig :) det ger den 20 atm. och det är godkänt tycker jag.
Sedan håller jag med @Clark Kent om den ”röda” färgen o_O tippar nästan över till rosa.
Skulle vilja ha den djupröd.
Spännande!
Jag klickade i 38mm och ”sannolikt” att jag köper. Men det är några detaljer kvar för att det ska kännas tipptopp.
Kanske vi kan skriva till dem och ge våra tankar?

Jag blev nästan mer förtjust i den blå Lorier-dykaren som dök upp i tråden nu :)

Tillbaka
Topp