Suttit å kollat lite klipp på Helm Vanuatu, ser mycket trevlig ut och man blev minst sagt sugen på en! Såg att de var på version 4 nu av klockan och att de fixat till lite "barnsjukdomar", verkar vara jäkligt mycket klocka för pengen! Är det några här som kör med en senare variant av denna modell och kan berätta lite om hur ni upplever den kvalitets mässigt och hur den bärs?
Skall försöka sammanfatta. Jag har 7.7mm runt handleden. Klockan väger 200gram. Armbandet tar säkert hälften.
14mm tjock vilket är bland de tunnare i samlingen.43mm bred vilket jag tycker är lagom. Bär 2-3 mm tunnare än mina valjoux 7750 kronografer. 30 gram lättare.
Jag köpte den mycket för metall armbandet. Känns som att ha ett verktyg på armen, utan att vara blaffig, känslan på den borstade metallen överallt är perfekt.
Ägt Citizen ecozilla titan förut men den var bara i vägen, vägde luft och krockade med alla dörrposter och allt man mötte. Slutade bära den ovanför vattenytan.....
Helm Vanuatu har jag inte problem med gällande storlek.
Bezel
Extremt tight, måste ta i för att rubba den, känslan är inte trög bara väldigt tilltaget.
Inga vassa kanter, men tydliga. 60min skala av metall är välgjord.
Krona
Den påminner väldigt mycket om longines hydroconquest. Tydliga bra gängor, bra grepp. Känns som ett verktyg. Dock är den svår att skruva igen precis som longines, hård fjäder. Allt bådar för lång livslängd.
Lite surrig när man vrider upp urverket med ett perfekt motstånd som inte är för löst och sladdrigt.
Kronskydden skyddar väl men förstör inte formspråket.
Boetten
Uppskattar utformningen med bandhorn som sluter tätt kring handleden med snygg borstad metall och borrade hål för armbandet. Baksidan är djupt stämplad på 0.4 mm.
Armbandet
Som sagt, halva klockan är det 5mm tjocka metallarmbandet och det välgjorda spännet. Ingen flytande justering, dock 6st hål som ger tillräckligt med bra inställning.
Dock saknas dyk förlängning. Vet inte varför?
Men klockan kom på en nato.