• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag fortsätter på inslaget spår.
Lfdq6Wx.jpeg

Jag undrar varför klockornas utseende är det enda som kommenteras. Boett, urtavla och visare är tydligen det viktigaste när en klocka ska förevisas. Inte ett ord om urverket och hur rätt klockan går i förhållande till ett atomur Om klockan går 40 sekunder för sakta på ett dygn spelar ingen roll.

Tror nog bra funktion är en självklarhet för flertalet i denna tråden. Då i form av stryktålighet, läsbarhet, vattentät mm.
Urverken som används i micro och affordables är väl ett tiotal olika. ett par kineser, ett par ryska, 3-4 japanska och 3-4 "Swiss made". Begränsat att diskutera med andra ord.
Det som skiljer mest är utseendet.
Är såklart roligt med COSC certifierade verk men inget som jag personligen har nytta av. Är i praktiken ointressant om klockan går exakt eller +/- 1 minut när man byter klocka minst en gång per dag

Tror nog bra funktion är en självklarhet för flertalet i denna tråden. Då i form av stryktålighet, läsbarhet, vattentät mm.
Urverken som används i micro och affordables är väl ett tiotal olika. ett par kineser, ett par ryska, 3-4 japanska och 3-4 "Swiss made". Begränsat att diskutera med andra ord.
Det som skiljer mest är utseendet.
Är såklart roligt med COSC certifierade verk men inget som jag personligen har nytta av. Är i praktiken ointressant om klockan går exakt eller +/- 1 minut när man byter klocka minst en gång per dag

Byter man klocka minst en gång per dag, så har jag full förståelse för att tidvisningen är av ringa intresse. Då blir klockan uteslutande en dekoration på armen, det kan också vara trevligt. Själv har jag en Longines spirit kronometer inköpt från AD i Örebro. I den sitter ett ETA 2892 modifierat av ETA med bl: silikonbalans och spiral. Denna kaliber och klocka gör själ för namnet kronometer. Avviker minus en till fyra sekunder per dygn. OBS sitter på armen dygnet runt. Har även en Oris BC3 av äldre modell inköpt 2003 av AD. I den sitter ett ETA 2836-2 som inte är ett underverk bara ett urverk, dvs: den duger att ha på armen. På tal om underverk vill jag rekommendera å det bestämdaste en Omega constelation kronometer kvarts cal: 1333. Den avviker ca: tre sekunder per månad. Den kalibern tillverkades under åren 1980-84 i ca: 85000 exemplar. Men det är en batteriklocka, och sådana får men säkert inte skriva om här.

Byter man klocka minst en gång per dag, så har jag full förståelse för att tidvisningen är av ringa intresse. Då blir klockan uteslutande en dekoration på armen, det kan också vara trevligt. Själv har jag en Longines spirit kronometer inköpt från AD i Örebro. I den sitter ett ETA 2892 modifierat av ETA med bl: silikonbalans och spiral. Denna kaliber och klocka gör själ för namnet kronometer. Avviker minus en till fyra sekunder per dygn. OBS sitter på armen dygnet runt. Har även en Oris BC3 av äldre modell inköpt 2003 av AD. I den sitter ett ETA 2836-2 som inte är ett underverk bara ett urverk, dvs: den duger att ha på armen. På tal om underverk vill jag rekommendera å det bestämdaste en Omega constelation kronometer kvarts cal: 1333. Den avviker ca: tre sekunder per månad. Den kalibern tillverkades under åren 1980-84 i ca: 85000 exemplar. Men det är en batteriklocka, och sådana får men säkert inte skriva om här.
Självklart får man skriva om quartz här :)

Byter man klocka minst en gång per dag, så har jag full förståelse för att tidvisningen är av ringa intresse. Då blir klockan uteslutande en dekoration på armen, det kan också vara trevligt....

Ett uttömmande svar...

Oj...
Att man byter klocka varje dag gör inte klockan till en dekoration eller att tidvisningen "är av ringe intresse".

Har klockan på mig för att visa tiden, men om det är +/- 2 eller 30 sek per dygn har ingen praktisk betydelse.
Det viktigaste är att den visar tiden och pallar vara i vatten, rulla runt på gräsmattan med hunden och alla andra roliga aktiviteter.

(Har själv kronometercertifierade klockor men brukar bli bannad om jag postar dom här 😁)

Senast ändrad:
Jag kan på intet sätt kalla min förväntan för aggressiv. Jag övertygad om att svenska är ett komplicerat språk. Men jag lägger inte till några löjliga figurer i form av tummen upp eller ett rött hjärta. De ingår inte i Svenska språket.
Nu avsåg jag inte bara den utan din generella attityd som lätt uppfattas som aggressiv och dryg. Såg även att du försökt starta samma diskussion för ganska precis ett år sedan, så jag gissar att vi hörs igen om ett år 👍❤️

Jag kan på intet sätt kalla min förväntan för aggressiv. Jag övertygad om att svenska är ett komplicerat språk. Men jag lägger inte till några löjliga figurer i form av tummen upp eller ett rött hjärta. De ingår inte i Svenska språket.
Oh, madonn’ 🤌🤌

Microbrands och affordables är klockor tillverkade av små företag eller klockor som är humant prissatta. Kanske är fel tråd att förvänta sig lovord om urverkens fantastiska tidshållning men va fan vet jag 😂

Tack för svar. I min enfald var jag av den övertygelsen att alla var skrivkunniga. Och i text kunde beskriva sin åsikt och värdering.
Tror de flesta som skriver här är mer eller mindre skrivkunniga. Bara för att jag är skrivkunnig behöver det inte betyda att jag skriver om det du är intresserad av. Har tanken slagit dig att ditt sätt att få igång ett samtal mest gör att folk tycker att du verkar vara lite socialt inkompetent? Har du provat med att bidra med det du är intresserad av, ställa lite specifika frågor om det som postas osv? Eller du kanske bara trollar? Har lite svårt att ta detta på allvar, så du får ursäkta att jag formulerar mig som till ett barn.

"modifierat av ETA med bl: silikonbalans och spiral. Denna kaliber och klocka gör själ för namnet kronometer"

Skäl stavas skäl, inte själ.

Jag förväntar mej att du skriver korrekt svenska hädanefter.

Tror de flesta som skriver här är mer eller mindre skrivkunniga. Bara för att jag är skrivkunnig behöver det inte betyda att jag skriver om det du är intresserad av. Har tanken slagit dig att ditt sätt att få igång ett samtal mest gör att folk tycker att du verkar vara lite socialt inkompetent? Har du provat med att bidra med det du är intresserad av, ställa lite specifika frågor om det som postas osv? Eller du kanske bara trollar? Har lite svårt att ta detta på allvar, så du får ursäkta att jag formulerar mig som till ett barn.
Jag startade tråden med en fråga. Har inte fått många svar, bara kommentarer om mitt sätt att skriva och uttrycka mig. Socialt inkompetent, Jo jag tackar

Här får man skriva om vad som helst så länge man är trevlig :) Kvarts är en smaksak och jag föredrar kvarts. Jag har bara en automat i samlingen.

Ang. Cal1333 så skiljer det en hel del ofta från verk till verk och kvartskristaller åldras och tidhållningen ändras över tid. Gamla kvartsverk och nyare lite mer Highendverk går dock att justera för att kompensera för åldrandet. 3s/mån är inte jättefantastiskt för en kvartsklocka. Kronometercertifiering finns ju, som du säkert redan vet, även för kvartsklockor. För kvartsklockor så skall de hålla sig inom 25,5s/år. Redan på 80-talet var de nere på 5s/år och det är väl där de bästa ligger än idag. Idag finns dock ännu bättre i form av Citizens värsta verk som skall hålla sig inom 1s/år.

Klocka för topic, föga förvånande är dagens Burberry Endurance :) ... Naturligtvis en kvartsklocka
IMG_20220612_153403_226.jpg

Edit: Ber om ursäkt för min knackiga svenska. Jag sitter och skriver med en hand på min pyttetelefon och är dessutom 2a generationens invandrare.

Senast ändrad:
På intet sätt brukas versal begynnelsebokstav i språkbeteckning, språk eller dialekt i det svenska språket. Ehuru du redan besitter kunskapen eller ej kan endast du själv besvara. Ditt forcerade, inkorrekta och ålderstigna språkbruk tyder dock på det senare.

Vänligen notera min glada figur: 🎺🦆

Tillbaka
Topp