• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

LennyK

Panerai
Jag har typ 40-50 naton, men är egentligen inget fan av dom. Har jag helt enkelt provat fel klocka? Den enda jag egentligen bara gillat på Nato är en Steinhart OVM.
Så, vilken är den bästa klockan för ett Nato?
Ang den tidigare diskussionen om Nato så har jag också lite svårt för just det. Ibland hittar jag ett snyggt som jag tror kommer passa någon klocka i samlingen, men slutar likförbannat med att jag byter mot nåt annat.
Men om jag får välja ut en klocka jag faktiskt tycker det funkar på, blir det denna slitna krigare. (På bilderna både gummi och vanligt Nato)
39913555-76CF-4380-9C6A-A961FE584322.jpeg
23D65066-9DBC-4142-B27E-1271810D8307.jpeg
38F653A1-7CB3-4D8F-A38F-A66582178B76.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ja, de är lite åt det dyrare hållet, men tycker ändå det känns ’prisvärt’. Köper man vintage är de rena fynden förutom yachtinggraph.
Ingen annan klocka jag ägt har renderat så många spontana ’wow, vilken snygg klocka’, som denna, oavsett nivå på klockintresse
Tycker de har en välbalanserad design

PS. GMT lät sjukt intressant! DS
Har också bara hört gott om dem men har aldrig haft någon själv.

Har postat GMT:n förut i tråden. Verkar som att den kommer släppas för pre-order i oktober när Superman Bronze släpps.

CC2C509F-CD87-4303-9E20-396324DFE5BB.jpeg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ang den tidigare diskussionen om Nato så har jag också lite svårt för just det. Ibland hittar jag ett snyggt som jag tror kommer passa någon klocka i samlingen, men slutar likförbannat med att jag byter mot nåt annat.
Men om jag får välja ut en klocka jag faktiskt tycker det funkar på, blir det denna slitna krigare. (På bilderna både gummi och vanligt Nato)
39913555-76CF-4380-9C6A-A961FE584322.jpeg
23D65066-9DBC-4142-B27E-1271810D8307.jpeg
38F653A1-7CB3-4D8F-A38F-A66582178B76.jpeg

Lite samma dilemma, tycker dock det funkar bra på aquan vilket sitter på idag...
9BEA3179-4CC4-4D22-B998-C9BD77B3F73B.jpeg

Dock känns originalgummit om något lite bättre, blir en så klassisk look!
 

Three5One

Omega
2-Faktor
MIRUS kan kanske vara ngt? Tycker de påminner väldigt mycket om Monta.
https://miruswatches.com/
57648947_279692309644607_5574927170538242755_n.jpg


Specifications
Movement: Swiss Automatic (ETA 2824-2 or Sellita SW-200)



Material: High-Grade 316L Stainless Steel



Case Size: 40mm Diameter, 47mm Lug-to-Lug Width



Water Resistance: 100m, Screwed-Down Crown



Crystal: Highly Scratch-Resistant Sapphire with Anti-Reflective Coating



Strap: Leather and Silicone included with Tool-less Spring Bar System



Bracelet: High-Grade 316L Stainless Steel with Screwed Links
Det tipset tackar jag ödmjukast för. Kul att se annat än dykare.
 

KMS

Rolex
Har för mig att de var på kickstarter för något år sen?
Läste att vissa varit besvikna över att färgerna i verkligheten var långt ifrån produktbilderna och att de ändrade material osv efter avslutad kampanj.
Jag vågar dock inte uttala mig om själva produkten, eller om klagomålen var befogade, men det är vad jag läst åtminstone
Känns som coola klockor, men det klart är färgerna betydligt sämre i verkligheten tappar dom självklart intresset, jag får försöka googla upp lite riktiga bilder helt enkelt!
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Använt min mkt sen jag fick den, det enda negativa är väll länkbiten efter ändlänken som kunde gjorts bättre/mer flytande men kommer inte på något annat. Inte för 1.5k iaf :)
46F94DF3-2E3C-455F-A187-BCA20287691E.jpeg
Så är det nog men det problemet har jag stött på flera ggr tidigare och på betydligt dyrare grejer.
Annars är länken helskön med sina 20mm vid ändlänken och 16mm mot låset. Skruvade länkbitar. Spännet med sitt dolda glidelock är riktigt trevligt och bygger inte så mycket på höjden som så många andra. Allt som allt en äkta affordable-deluxe. Har för mig att jag hört att vissa detaljer kan vara eventuellt lånade av annan modell men jag kan inte riktigt sätta fingret på vilken :D.
I vilket fall så bra jobbat Tisell, sett till vad man får för pengen.
PSX_20190515_181538.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Så är det nog men det problemet har jag stött på flera ggr tidigare och på betydligt dyrare grejer.
Annars är länken helskön med sina 20mm vid ändlänken och 16mm mot låset. Skruvade länkbitar. Spännet med sitt dolda glidelock är riktigt trevligt och bygger inte så mycket på höjden som så många andra. Allt som allt en äkta affordable-deluxe. Har för mig att jag hört att vissa detaljer kan vara eventuellt lånade av annan modell men jag kan inte riktigt sätta fingret på vilken :D.
I vilket fall så bra jobbat Tisell, sett till vad man får för pengen.
PSX_20190515_181538.jpg

Precis, ingen fara i havet. Skulle dock vilja ha ett format gummi till den alternativt testar jag mn strap/nato nu i sommar. Länken är nog dock vinnaren i längden, väldigt bra gjord!
 

Waldorf

Audemars
Och igen wotd. Nu med kostym på. Passar väl bra men pjamasen var bättre. :) Inget fel på bandet dock, både fint och skönt.

Gillar mycket med denna, kan nog bli en riktig favorit. Välgjort och genomtänkt med den borstade boetten med polerade fasningar och mellan bandhornen, påminner lite om c65's fasningar. Gillar de små olika röda färgklickarna och tavlan är ju kanoon, Bristen på kronskydd och den smala inserten gör den lite mindre dykare. Lagom storlek för mej, sitter riktigt skönt. Brister: synd att inte kronan och hela vridringen är luminerad, dock värre så lider den av dykarsjukan med 60 klicks vridring, vilket ju är den värsta varianten. När man nu gör en bi-direktionell ring, kunde man inte klämt dit en 48 eller möjligen 96 klicks. Dock: kan jag lätt leva med och ringen är mycket fin inte minst i profil (som hela klockan) och den är bra, exakt och skön att vrida på (om än inte 100 %) liksom hanteringen av kronan som känns lagom stor.

Så mycket mest bra :cool:
IMG_20190515_094100_8_cut.jpg
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Och igen wotd. Nu med kostym på. Passar väl bra men pjamasen var bättre. :) Inget fel på bandet dock, både fint och skönt.

Gillar mycket med denna, kan nog bli en riktig favorit. Välgjort och genomtänkt med den borstade boetten med polerade fasningar och mellan bandhornen, påminner lite om c65's fasningar. Gillar de små olika röda färgklickarna och tavlan är ju kanoon, Bristen på kronskydd och den smala inserten gör den lite mindre dykare. Lagom storlek för mej, sitter riktigt skönt. Brister: synd att inte kronan och hela vridringen är luminerad, dock värre så lider den av dykarsjukan med 60 klicks vridring, vilket ju är den värsta varianten. När man nu gör en bi-direktionell ring, kunde man inte klämt dit en 48 eller möjligen 96 klicks. Dock: kan jag lätt leva med och ringen är mycket fin inte minst i profil (som hela klockan) och den är bra, exakt och skön att vrida på (om än inte 100 %) liksom hanteringen av kronan som känns lagom stor.

Så mycket mest bra :cool:
IMG_20190515_094100_8_cut.jpg
Den är helt fantastisk! Hur var det nu igen med länk? Skulle släppas i efterhand?
Vilken samling du börjar få nu, många klockor som jag är riktigt avundsjuk på :)
 

Waldorf

Audemars
Den är helt fantastisk! Hur var det nu igen med länk? Skulle släppas i efterhand?
Vilken samling du börjar få nu, många klockor som jag är riktigt avundsjuk på :)
Ja, släpps om några månader, antar efter sommaren. Skulle få ett meddelande sa Elshan när jag frågande om jag fick beställa rakt av.
Tack, börjar bli rätt nöjd, inget jag vill sälja just nu. (Tyvärr, det kanske är lite för många... och nöjdheten går nog över snart :oops:).
Men snacka om samling, jag får samma färg som den där azzurron varje gång den dyker upp....:artist:
 

Waldorf

Audemars
Nu dök denna zelos upp i brons, hade jag kanske kunnat tänka mej om jag inte haft denna och en kanoon Obris...

EDIT: Står att det skall komma en länk även till denna! Länk i brons?!? Inte kan man väl sätta en ss länk på en bronsklocka? Eller är jag bara gammalmodig?:confused:
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nu dök denna zelos upp i brons, hade jag kanske kunnat tänka mej om jag inte haft denna och en kanoon Obris...

EDIT: Står att det skall komma en länk även till denna! Länk i brons?!? Inte kan man väl sätta en ss länk på en bronsklocka? Eller är jag bara gammalmodig?:confused:

Kanske bronsfinish på bara? Brons som länk är väll ingen bra idé, då blir man hulken snabbt :D
 

M26

Rolex
2-Faktor
Kanske bronsfinish på bara? Brons som länk är väll ingen bra idé, då blir man hulken snabbt :D
Håller med, verkar dumt. Har nån sett en brons (eller bronsbelagd) länk?
Finns olika typer av brons, denna från Oris t.ex. skall inte färga av sig. Inte heller Viscontis dykare. Jag har heller aldrig haft några som helst problem med aluminiumbrons, däremot så brukar CuSn8 brons färga av sig och är tyvärr den vanligaste legeringen i klockvärlden.

Oris-Divers-Sixty-Five-Bi-Colour-Bico-Steel-and-Bronze-Bracelet-6.jpg
650bb_Visconti_W108-01-131-.jpg
 
Senast ändrad:

M26

Rolex
2-Faktor
Gillar verkligen Steinhart 39mm vintageinspirerade modellerna de gjort för Gnomon. Dessvärre inget de vill sälja lokalt, dvs de har i nuläget inga planer på liknande modeller som kan köpas direkt utav dem. Synd.. Hade gärna set Ocean Vintage One i 39mm.
Misstänker att marknaden inte är lika stor i västvärlden för 39mm som i Asien, jag är med i en Steinhart grupp för endast limiterade modeller och 42mm modellerna överträffar 39mm med råge vad gäller popularitet. Denna med plexi var limiterad till endast 300st totalt, det finns en liknande variant med safirglas som har en limiterad produktion dvs. det tillverkas typ 50-100ex endast för Gnomon med jämna mellanrum men inte lika frekvent som Steinharts ordinarie utbud.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Gillar verkligen Steinhart 39mm vintageinspirerade modellerna de gjort för Gnomon. Dessvärre inget de vill sälja lokalt, dvs de har i nuläget inga planer på liknande modeller som kan köpas direkt utav dem. Synd.. Hade gärna set Ocean Vintage One i 39mm.

Misstänker att marknaden inte är lika stor i västvärlden för 39mm som i Asien, jag är med i en Steinhart grupp för endast limiterade modeller och 42mm modellerna överträffar 39mm med råge vad gäller popularitet. Denna med plexi var limiterad till endast 300st totalt, det finns en liknande variant med safirglas som har en limiterad produktion dvs. det tillverkas typ 50-100ex endast för Gnomon med jämna mellanrum men inte lika frekvent som Steinharts ordinarie utbud.
Är inte Asien dessutom den största marknaden för homager? Tycker mig ha läst det någonstans i en diskussion om Squale och det skulle i så fall förklara varför de skulle ta fram en speciell modell bara för Gnomon.
 
Topp