• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Vem är förresten den lyckliga (blivande) ägaren till Squale Tropicen som låg ute på K&S? :cool:
https://klocksnack.se/threads/squale-tropic-gmt-superskick.112651/

Jag var riktigt sugen själv då jag länge varit inne och kikat på den hos Gnomon men kände att det var lite onödigt när jag precis fått hem en nyinköpt GMT.

Oj fy fan. Någon som klippte den väldigt snabbt i alla fall verkade det som. Jag hann inte ens se annonsen

Ja, vem tog den? Jag ska erkänna att jag var så sugen men kom till slut på bättre tankar :)
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hur kan du ha missat det så många gånger som jag postat den? :D Inte fått den än, skall dyka upp 1Juni. Yema Navygraf. 39mm diameter, 19mm vintage länk, 12mm tjock, 30atm WR, safir med ar, safir bezel, MBP1000 31j 28800bph inhouse, Made in France.
556A36D4-3D00-49D2-B34A-653CB5C1DDAB.jpeg

Grattis! De har verkligen höjt tempot på nya modeller. Köpte den första, svarttavlade, Superman i höstas. Då hade de bara tagit fram Flygraph, Rallygraph och Yachtinggraph i Heritage serien. Den här har jag inte sett innan, men den var riktigt snygg. Kul med inhouse med, min har ett ETA
Grymt nöjd med min, känns enormt välgjord med fina detaljer och tror att detta blir en favorit som stannar länge i din samling. Jag är sugen på fler Heritage Yema iaf
2930BB27-C127-424A-9265-B9C503274387.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Tack för alla sjukt bra tips. Forumet och framförallt denna tråden visar sig som vanligt från sin bästa sida. Ska spana in alla förslag :)
Efter mycket letande börjar jag mer och mer snegla på Tisell Vintage Sub. Frågan är om man kan modda den genom att slipa ner kronskydden och montera en större krona (samt byta bezelinsert alt. måla triangeln). Måtten i övrigt var spot on, nästan som en 5-siffrig sub.
193-5_tisell-automatic-vintage-submersible-diver-watch-black-without-date-40-mm.jpg
 

Hjelm

Rolex
Om någon är pepp på en bronsare inför sommarens salta bad ska jag sälja en av mina Zelos Mako. Full set (så när som på läder bandet som blivit sunkigt, ersätts av annat läder) uttagen Feb 19. Mörkblå tavla med vridring i brons.

Pma om intresse finns!
MC_2347827746318614319.jpg
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Grattis! De har verkligen höjt tempot på nya modeller. Köpte den första, svarttavlade, Superman i höstas. Då hade de bara tagit fram Flygraph, Rallygraph och Yachtinggraph i Heritage serien. Den här har jag inte sett innan, men den var riktigt snygg. Kul med inhouse med, min har ett ETA
Grymt nöjd med min, känns enormt välgjord med fina detaljer och tror att detta blir en favorit som stannar länge i din samling. Jag är sugen på fler Heritage Yema iaf
2930BB27-C127-424A-9265-B9C503274387.jpeg
Va skoj att höra att kvaliteten är okej på dem :) Känns lite lugnande. Dem Yema jag spanar lite efter är en vintage ana-Digi flygraf och en ljustavlad Spacegraf. Gillar Heritageserien men oftast är den lite för för dyr för mig, tror att Navygrafen är den billigaste med sina 699€/749€. Lite samma problem som med Monta när Yema börjar spotta ut klockor som kostar upp till 2800€, fast Yema känns lite mer inkörda och stabila. Tror att Ambre har ägt dem ett tag nu och satsar på dem långsiktigt.

Nästa nysläpp jag håller ögonen på är Superman GMT som verkar bli en höjdare.
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Efter mycket letande börjar jag mer och mer snegla på Tisell Vintage Sub. Frågan är om man kan modda den genom att slipa ner kronskydden och montera en större krona (samt byta bezelinsert alt. måla triangeln). Måtten i övrigt var spot on, nästan som en 5-siffrig sub.
193-5_tisell-automatic-vintage-submersible-diver-watch-black-without-date-40-mm.jpg
Säkert görbart men nog svårt att få det snyggt om du skall börja fila på boetten. Hittade du verkligen ingen annan vintage modell utan kronskydd? Jag tycker att det har dykt upp massor av vintageinspirerade subhommager utan kronskydd den senaste tiden. Det låter nästan som att du letar efter en NTH Amphion när du beskriver vad du vill göra med Tisellen.

90FB2616-D51A-4DF2-A074-CD08813F40B5.jpeg
 

GeneHackencrack

Breitling
Halli hallå där.. vet att jag frågat om mikrosportklockor tidigare som inte är subs, men då drog svaret åt Genta-hållet. Nyligen fick jag syn på Monta Triumph och tja, vad ska man säga? Den är ju otroligt snygg. Men.. lite dyr för att vara mikro eller? Vilka är alternativen där ute?

Referens:
Monta-Triumph-13.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Halli hallå där.. vet att jag frågat om mikrosportklockor tidigare som inte är subs, men då drog svaret åt Genta-hållet. Nyligen fick jag syn på Monta Triumph och tja, vad ska man säga? Den är ju otroligt snygg. Men.. lite dyr för att vara mikro eller? Vilka är alternativen där ute?

Referens:
Monta-Triumph-13.jpg
Var ju ganska nyligen vi diskuterade EC Andersson Calypso här, den gillar jag starkt. Slutsåld men går att få tag på om man letar lite.
3A5F3C4F-76C9-4490-B079-62E01B7F5043.jpeg
 

Hjelm

Rolex
Halli hallå där.. vet att jag frågat om mikrosportklockor tidigare som inte är subs, men då drog svaret åt Genta-hållet. Nyligen fick jag syn på Monta Triumph och tja, vad ska man säga? Den är ju otroligt snygg. Men.. lite dyr för att vara mikro eller? Vilka är alternativen där ute?

Referens:
Monta-Triumph-13.jpg
Christopher Ward vintage
IMG_20190429_210356_793.jpg


Halios universea
MC_3452775457086011305.jpg


Halios Seaforth
MC_3017653033631083317.jpg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Säkert görbart men nog svårt att få det snyggt om du skall börja fila på boetten. Hittade du verkligen ingen annan vintage modell utan kronskydd? Jag tycker att det har dykt upp massor av vintageinspirerade subhommager utan kronskydd den senaste tiden. Det låter nästan som att du letar efter en NTH Amphion när du beskriver vad du vill göra med Tisellen.

90FB2616-D51A-4DF2-A074-CD08813F40B5.jpeg
Den som närmast ser ut som det jag söker är eg. NTH Barracuda (som finns ute nu). Problemet är att den har snowflake visare. Har sett även Amphion samt Oberon men dessa tillverkas dessvärre inte längre så verkar inte superlätt att hitta. Finns på WUS samt bukten men till samma pris som nya och då åker man säkert på moms och tull.
Drömmen är annars MKII Kingston, Nassau eller NTH CArolina (BTSH) men där är priserna bonkers för de få som kommer ut.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Den som närmast ser ut som det jag söker är eg. NTH Barracuda (som finns ute nu). Problemet är att den har snowflake visare. Har sett även Amphion samt Oberon men dessa tillverkas dessvärre inte längre så verkar inte superlätt att hitta. Finns på WUS samt bukten men till samma pris som nya och då åker man säkert på moms och tull.
Drömmen är annars MKII Kingston, Nassau eller NTH CArolina (BTSH) men där är priserna bonkers för de få som kommer ut.
Moms och tull åker du säkert på oavsett, förutom om du hittar beggat inom EU, men jag håller med, priserna på dem är helt uppåt väggarna :D
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Nån som hört talas om Awake?
36mm
100m WR
Solar+ Ingen sekundvisare

D7C3F5A9-99DB-49C0-ACD6-C68678A180F1.jpeg

https://www.awakeconcept.com/collections/origins-collection
Har för mig att de var på kickstarter för något år sen?
Läste att vissa varit besvikna över att färgerna i verkligheten var långt ifrån produktbilderna och att de ändrade material osv efter avslutad kampanj.
Jag vågar dock inte uttala mig om själva produkten, eller om klagomålen var befogade, men det är vad jag läst åtminstone
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Va skoj att höra att kvaliteten är okej på dem :) Känns lite lugnande. Dem Yema jag spanar lite efter är en vintage ana-Digi flygraf och en ljustavlad Spacegraf. Gillar Heritageserien men oftast är den lite för för dyr för mig, tror att Navygrafen är den billigaste med sina 699€/749€. Lite samma problem som med Monta när Yema börjar spotta ut klockor som kostar upp till 2800€, fast Yema känns lite mer inkörda och stabila. Tror att Ambre har ägt dem ett tag nu och satsar på dem långsiktigt.

Nästa nysläpp jag håller ögonen på är Superman GMT som verkar bli en höjdare.

Ja, de är lite åt det dyrare hållet, men tycker ändå det känns ’prisvärt’. Köper man vintage är de rena fynden förutom yachtinggraph.
Ingen annan klocka jag ägt har renderat så många spontana ’wow, vilken snygg klocka’, som denna, oavsett nivå på klockintresse
Tycker de har en välbalanserad design

PS. GMT lät sjukt intressant! DS
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Halli hallå där.. vet att jag frågat om mikrosportklockor tidigare som inte är subs, men då drog svaret åt Genta-hållet. Nyligen fick jag syn på Monta Triumph och tja, vad ska man säga? Den är ju otroligt snygg. Men.. lite dyr för att vara mikro eller? Vilka är alternativen där ute?

Referens:
Monta-Triumph-13.jpg
MIRUS kan kanske vara ngt? Tycker de påminner väldigt mycket om Monta.
https://miruswatches.com/
57648947_279692309644607_5574927170538242755_n.jpg


Specifications
Movement: Swiss Automatic (ETA 2824-2 or Sellita SW-200)



Material: High-Grade 316L Stainless Steel



Case Size: 40mm Diameter, 47mm Lug-to-Lug Width



Water Resistance: 100m, Screwed-Down Crown



Crystal: Highly Scratch-Resistant Sapphire with Anti-Reflective Coating



Strap: Leather and Silicone included with Tool-less Spring Bar System



Bracelet: High-Grade 316L Stainless Steel with Screwed Links
 
Topp