Laddar...
Erikson Urhandel

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Diskussion i 'Diskussion' startad av Birchgrove, 8 september 2016.

1. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Hur kan du ha missat det så många gånger som jag postat den? :D Inte fått den än, skall dyka upp 1Juni. Yema Navygraf. 39mm diameter, 19mm vintage länk, 12mm tjock, 30atm WR, safir med ar, safir bezel, MBP1000 31j 28800bph inhouse, Made in France.
    556A36D4-3D00-49D2-B34A-653CB5C1DDAB.

Senast ändrad: 14 maj 2019
    Eternalis, umeåac, Nikk och 10 andra gillar detta.
  2. HSK

HSK Tantal

Haha, tänkte faktiskt fråga om det var en Yema men trodde inte att de hade in-houseverk.

3. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Är väl kanske något man skall ta med en nypa salt :D Frågade om det faktiskt och supportnissen sa att det var en omarbetad version av en av deras Felsaverk sen innan. Han sa också att det hade många likheter med ETA och delade en del delar med dem. Verket skall dock vara byggt och monterat av dem själva i Frankrike.

I Navygrafen skall den dessutom vara justerad till respektabla +/-6s/d
    Saxat från deras hemsida:

”After an investment of more than € 3 million and 4 years of Research & Development in 2011, Yema releases its in-house self-winding mechanical movement, the MBP1000, which is entirely designed, developed and assembled at our Morteau workshops in France.

Equipped with a bidirectional oscillating mass mounted on a ball bearing rotating in both directions, it guarantees a quick spring winding and a 45-hour power reserve. To this efficiency gain is added precision, provided by a regulator whose balance beats at a frequency of 28,800 vibrations per hour.

The stones total 31 rubies of which 2 located at the ends of the axis of the barrel: A technical choice to effectively reduce the friction generally observed at this mechanical movement's element.

Our in-house caliber has easily passed the so-called "Guillotine" test, which exposes the movement's mechanism to a series of shocks and guarantees its solidity and well functioning under stressful conditions.”

MaBr, Lindellc, LennyK och 2 andra gillar detta.
  4. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Apropå Yema...

Kickstarter Launch: June 1st, 2019
    Shipping: October 2019
    Limited Edition: 1948 numbered time pieces
    Movement: Yema's in-house French caliber
    Retail Price: US$ 1,399
    Kickstarter Price - 1 watch: US$ 749* (46% off)
    Kickstarter Price - 2 watches: US$ 699* (50% off)
    * EU backers will pay additional 20% VAT. Non-EU backers might need to pay import duty in their country when clearing the watch through customs

Case material: Bronze (brushed)
    Diameter: 2 sizes - 39mm and 41mm
    Lug to lug: 48mm
    Lug width: 19mm
    Thickness: 14mm
    Crystal: Domed Sapphire
    Straps: Vintage Leather and 2 NATO straps (light cream and intense blue)
    Lume: Super Luminova C5
    Movement: Automatic In-house caliber MBP 1000

A6EE9197-1A1E-42C8-8320-671A068B301F.

bjarne.heden, StellanA, Forsberg och 7 andra gillar detta.
  5. hammermountain

hammermountain Tantal

Första veckan! Känns råbra:D DSC_0131.

Eternalis, Watchie, Nilas och 6 andra gillar detta.
  6. hammermountain

hammermountain Tantal

Precis min åsikt! Mobilen kan ju i teorin göra en hel...och så tar batteriet slut och man står där utan verktyget till hands. Medan klockan och bezel i det här fallet glatt fortsätter fungera. Självständigt från världen utanför (well, typ iaf). I vilket fall, diggart!

Haha oh ja den där är ju "ganska" fin ändå! Men känner spontant att jag inte skulle dra med den på löpturen;)

7. LennyK

LennyK Tantal

Oj fy fan. Någon som klippte den väldigt snabbt i alla fall verkade det som. Jag hann inte ens se annonsen

8. Birchgrove
    Trådstartare

Birchgrove Brons

Från:
    Norrköping
    Ja, vem tog den? Jag ska erkänna att jag var så sugen men kom till slut på bättre tankar :)

parasec och LennyK gillar detta.
  9. Belmondo

Belmondo Tantal

Grattis! De har verkligen höjt tempot på nya modeller. Köpte den första, svarttavlade, Superman i höstas. Då hade de bara tagit fram Flygraph, Rallygraph och Yachtinggraph i Heritage serien. Den här har jag inte sett innan, men den var riktigt snygg. Kul med inhouse med, min har ett ETA
    Grymt nöjd med min, känns enormt välgjord med fina detaljer och tror att detta blir en favorit som stannar länge i din samling. Jag är sugen på fler Heritage Yema iaf
    2930BB27-C127-424A-9265-B9C503274387.

umeåac, Forsberg, wotan och 8 andra gillar detta.
  10. thewordfox

thewordfox Silver

Du har inte provat fel klocka. Nato är sjukt överskattat och passar nästan aldrig :)

Nilas, FreakyLeo, Birchgrove och 1 annan gillar detta.
  11. rambo_amadeus

rambo_amadeus Titan

Efter mycket letande börjar jag mer och mer snegla på Tisell Vintage Sub. Frågan är om man kan modda den genom att slipa ner kronskydden och montera en större krona (samt byta bezelinsert alt. måla triangeln). Måtten i övrigt var spot on, nästan som en 5-siffrig sub.

umeåac, Watchie, Nilas och 2 andra gillar detta.
  12. cycleMagnus

cycleMagnus Tantal

Från:
    Stockholm
    Testa Nato i gummi, det passar bra på sommaren ;)

13. Birchgrove
    Trådstartare

Birchgrove Brons

Från:
    Norrköping
    Har aldrig testat gummi-nato. Men det känns rent spontat som det bygger en hel del på höjden.

14. thewordfox

thewordfox Silver

Men ett annat material löser inte problemet med natoband ;)

midikem gillar detta.
  15. Hjelm

Hjelm Brons

Från:
    Göteborg
    Om någon är pepp på en bronsare inför sommarens salta bad ska jag sälja en av mina Zelos Mako. Full set (så när som på läder bandet som blivit sunkigt, ersätts av annat läder) uttagen Feb 19. Mörkblå tavla med vridring i brons.

Pma om intresse finns! MC_2347827746318614319.

Senast ändrad: 15 maj 2019
    traceour, parasec, cycleMagnus och 13 andra gillar detta.
  16. ångan

ångan Plast

Ska bli intressant att se bilderna och höra ditt omdöme. Väntar själv på en, men har inte fått något besked än.

levman gillar detta.
  17. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Va skoj att höra att kvaliteten är okej på dem :) Känns lite lugnande. Dem Yema jag spanar lite efter är en vintage ana-Digi flygraf och en ljustavlad Spacegraf. Gillar Heritageserien men oftast är den lite för för dyr för mig, tror att Navygrafen är den billigaste med sina 699€/749€. Lite samma problem som med Monta när Yema börjar spotta ut klockor som kostar upp till 2800€, fast Yema känns lite mer inkörda och stabila. Tror att Ambre har ägt dem ett tag nu och satsar på dem långsiktigt.

Nästa nysläpp jag håller ögonen på är Superman GMT som verkar bli en höjdare.

Senast ändrad: 15 maj 2019
    Belmondo gillar detta.
  18. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Säkert görbart men nog svårt att få det snyggt om du skall börja fila på boetten. Hittade du verkligen ingen annan vintage modell utan kronskydd? Jag tycker att det har dykt upp massor av vintageinspirerade subhommager utan kronskydd den senaste tiden. Det låter nästan som att du letar efter en NTH Amphion när du beskriver vad du vill göra med Tisellen.

90FB2616-D51A-4DF2-A074-CD08813F40B5.

Watchie, elurven, BoZ80 och 2 andra gillar detta.
  19. GeneHackencrack

GeneHackencrack Plast

Halli hallå där.. vet att jag frågat om mikrosportklockor tidigare som inte är subs, men då drog svaret åt Genta-hållet. Nyligen fick jag syn på Monta Triumph och tja, vad ska man säga? Den är ju otroligt snygg. Men.. lite dyr för att vara mikro eller? Vilka är alternativen där ute?

Referens:

Watchie gillar detta.
  20. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Var ju ganska nyligen vi diskuterade EC Andersson Calypso här, den gillar jag starkt. Slutsåld men går att få tag på om man letar lite.
    3A5F3C4F-76C9-4490-B079-62E01B7F5043.

Eternalis, cycleMagnus, Watchie och 2 andra gillar detta.
  21. GeneHackencrack

GeneHackencrack Plast

Exakt, den kom upp när vi diskuterade sist :)

Btw.. letar var exakt? Jag är nybörjare i begagnatträsket.

22. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    @GeneHackencrack

Ligger en på bukten t.ex., var ju någon som klippte den på seriouswatches tyvärr :p Dock till nypris men fortfarande betydligt billigare än Montan.

GeneHackencrack gillar detta.
  23. Hjelm

Hjelm Brons

Från:
    Göteborg
    Christopher Ward vintage IMG_20190429_210356_793.

Halios universea
    MC_3452775457086011305.

Halios Seaforth
    MC_3017653033631083317.

Eternalis, Watchie, elurven och 8 andra gillar detta.
  24. rambo_amadeus

rambo_amadeus Titan

Den som närmast ser ut som det jag söker är eg. NTH Barracuda (som finns ute nu). Problemet är att den har snowflake visare. Har sett även Amphion samt Oberon men dessa tillverkas dessvärre inte längre så verkar inte superlätt att hitta. Finns på WUS samt bukten men till samma pris som nya och då åker man säkert på moms och tull.
    Drömmen är annars MKII Kingston, Nassau eller NTH CArolina (BTSH) men där är priserna bonkers för de få som kommer ut.

FreakyLeo gillar detta.
  25. FreakyLeo

FreakyLeo Silver Premium

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Moms och tull åker du säkert på oavsett, förutom om du hittar beggat inom EU, men jag håller med, priserna på dem är helt uppåt väggarna :D

26. Watchie

Watchie Silver

FB5C6AFF-78F2-4505-9017-DFBACD226910. He he kvällen räddad, dinka nr 1 av 3 ankommit från Gnomon, Singapore
    :)

parasec, Nilas, MaBr och 6 andra gillar detta.
  27. KMS

KMS Silver

Från:
    GBG
    Eternalis, FreakyLeo, Anatta och 4 andra gillar detta.
  28. Birchgrove
    Trådstartare

Birchgrove Brons

Från:
    Norrköping
    1 av 3?! Mycket intressant :D

Watchie gillar detta.
  29. Watchie

Watchie Silver

Yessir, tänkte, aldrig, aldrig Steinhart, men så såg jag den - vintage Explorer 39 Plexi, det är nummer 1, sedan blir det. 2 grymma Squale, Fumoson och sedan ”risk köpet” Blu Puro, men min greij är ju blåa dykare, så....

M26, Birchgrove, GeneHackencrack och 1 annan gillar detta.
  30. Lindellc

Lindellc Brons

Har för mig att de var på kickstarter för något år sen?
    Läste att vissa varit besvikna över att färgerna i verkligheten var långt ifrån produktbilderna och att de ändrade material osv efter avslutad kampanj.
    Jag vågar dock inte uttala mig om själva produkten, eller om klagomålen var befogade, men det är vad jag läst åtminstone

FreakyLeo och KMS gillar detta.
Mollstedt