• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Funderar på lägga upp denna på säljes,någon här sugen? @Nilas kanske :p
AF4A01FA-72F6-491E-A092-E59B063E1E7D.jpeg
Den som klipper den får en grym klocka iaf :)
 
Ser att det är ett par stycken här som är sugna på Monta men tycker att prisen är allt för hög för att man kan få märken som Longines och Oris som har mer heritage. Det är väl ungefär det enda du får som är bättre än Monta.
Den nya Hydroconquest med keramisk bezel kostar väl ca detsamma som Oceanking. Den är så långt efter i kvalitetskänsla att det är tragiskt att man är villig att betala så mycket för den. Oceanking är 5-6 hack högre i kvalitet än den. Samma sak med Oris, jämför du den med 65 så känns den mer än dubbelt så dyr.
Samtidigt kan jag förstå att man är skeptisk men du får verkligen en klocka som är värd det du betalar fin presentation också om man gillar det. Köper man dom begagnade så får du inget i samma prisklass. Här är ett par bilder på min Oceanking och Triumph.

08D5D735-6940-48E6-8FED-2BBD381D019C.jpeg
F9FC29C3-47F0-4A4B-904B-F331DDA4D09F.jpeg
C8CAEB72-702C-446B-AD80-DBC734C9D79E.jpeg
3812EE07-5A90-4A36-820D-8C31779E3A47.jpeg
EFBBCC34-C3ED-4FB2-8B45-1BBCFA782152.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ser att det är ett par stycken här som är sugna på Monta men tycker att prisen är allt för hög för att man kan få märken som Longines och Oris som har mer heritage. Det är väl ungefär det enda du får som är bättre än Monta.
Den nya Hydroconquest med keramisk bezel kostar väl ca detsamma som Oceanking. Den är så långt efter i kvalitetskänsla att det är tragiskt att man är villig att betala så mycket för den. Oceanking är 5-6 hack högre i kvalitet än den. Samma sak med Oris, jämför du den med 65 så känns den mer än dubbelt så dyr.
Samtidigt kan jag förstå att man är skeptisk men du får verkligen en klocka som är värd det du betalar fin presentation också om man gillar det. Köper man dom begagnade så får du inget i samma prisklass. Här är ett par bilder på min Oceanking och Triumph.

08D5D735-6940-48E6-8FED-2BBD381D019C.jpeg
F9FC29C3-47F0-4A4B-904B-F331DDA4D09F.jpeg
C8CAEB72-702C-446B-AD80-DBC734C9D79E.jpeg
3812EE07-5A90-4A36-820D-8C31779E3A47.jpeg
EFBBCC34-C3ED-4FB2-8B45-1BBCFA782152.jpeg
Well, det är lite det som är poängen. Märke utan historia = lägre pris men hög kvalité, eller det är så det ska vara iallafall.
Företag med historia och mer status kan ta ut ett högre pris och det är förståeligt det också. Men all ära till Monta som gör PRECIS det ett mikromärke ska göra :)
 
Well, det är lite det som är poängen. Märke utan historia = lägre pris men hög kvalité, eller det är så det ska vara iallafall.
Företag med historia och mer status kan ta ut ett högre pris och det är förståeligt det också. Men all ära till Monta som gör PRECIS det ett mikromärke ska göra :)


Jag håller med dig helt. Jag hade inte betalt fullpris för mina Monta för ska du sälja dom igen så förlorar du en god del:) Jag säger inte heller att Longines eller Oris är dåliga klockor. Har haft många av dessa två, men Monta är fler hack högre i kvalitet.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ser att det är ett par stycken här som är sugna på Monta men tycker att prisen är allt för hög för att man kan få märken som Longines och Oris som har mer heritage. Det är väl ungefär det enda du får som är bättre än Monta.
Jag tror nog att det mest handlar om att man vet vad man får och har större förtroende för ett etablerat varumärke som (med största sannolikhet) löser eventuella problem snabbt och smidigt direkt hos AD än att det skulle röra sig om något slags arv. Jag har full förståelse för att man inte vill lägga 20 papp (?) på en klocka från ett nystartat varumärke som man aldrig har hört talas om och som verkar kräva att man själv skickar klockan till USA vid eventuella problem.
 
Jag tror nog att det mest handlar om att man vet vad man får och har större förtroende för ett etablerat varumärke som (med största sannolikhet) löser eventuella problem snabbt och smidigt direkt hos AD än att det skulle röra sig om något slags arv. Jag har full förståelse för att man inte vill lägga 20 papp (?) på en klocka från ett nystartat varumärke som man aldrig har hört talas om och som kräver att man själv skickar klockan till USA vid eventuella problem.


Jag vet att den ena jag har har varit inne på garanti för det var något fel på datumet. Dom betalde frakt och tull till och från USA och bytade datumhjulet på garanti. Allt tog mindre än 2 veckor så kan inte klaga på det:) Båda två går går innom +-2 sekunder per dygn om man gillar sånt:)
 
Jag tror nog att det mest handlar om att man vet vad man får och har större förtroende för ett etablerat varumärke som (med största sannolikhet) löser eventuella problem snabbt och smidigt direkt hos AD än att det skulle röra sig om något slags arv. Jag har full förståelse för att man inte vill lägga 20 papp (?) på en klocka från ett nystartat varumärke som man aldrig har hört talas om och som verkar kräva att man själv skickar klockan till USA vid eventuella problem.

Dom skickar också gärna delar till dig gratis och skickar dig pengar för arbetet om man vill att en lokal urmakare ska fixa problemet. Dom flesta urmakare kan skruva på ett SW300
 

Hjelm

Rolex
Ser att det är ett par stycken här som är sugna på Monta men tycker att prisen är allt för hög för att man kan få märken som Longines och Oris som har mer heritage. Det är väl ungefär det enda du får som är bättre än Monta.
Den nya Hydroconquest med keramisk bezel kostar väl ca detsamma som Oceanking. Den är så långt efter i kvalitetskänsla att det är tragiskt att man är villig att betala så mycket för den. Oceanking är 5-6 hack högre i kvalitet än den. Samma sak med Oris, jämför du den med 65 så känns den mer än dubbelt så dyr.
Samtidigt kan jag förstå att man är skeptisk men du får verkligen en klocka som är värd det du betalar fin presentation också om man gillar det. Köper man dom begagnade så får du inget i samma prisklass. Här är ett par bilder på min Oceanking och Triumph.

08D5D735-6940-48E6-8FED-2BBD381D019C.jpeg
F9FC29C3-47F0-4A4B-904B-F331DDA4D09F.jpeg
C8CAEB72-702C-446B-AD80-DBC734C9D79E.jpeg
3812EE07-5A90-4A36-820D-8C31779E3A47.jpeg
EFBBCC34-C3ED-4FB2-8B45-1BBCFA782152.jpeg
Tack för bilderna. Dom är riktigt fina :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ser att det är ett par stycken här som är sugna på Monta men tycker att prisen är allt för hög för att man kan få märken som Longines och Oris som har mer heritage. Det är väl ungefär det enda du får som är bättre än Monta.
Den nya Hydroconquest med keramisk bezel kostar väl ca detsamma som Oceanking. Den är så långt efter i kvalitetskänsla att det är tragiskt att man är villig att betala så mycket för den. Oceanking är 5-6 hack högre i kvalitet än den. Samma sak med Oris, jämför du den med 65 så känns den mer än dubbelt så dyr.
Samtidigt kan jag förstå att man är skeptisk men du får verkligen en klocka som är värd det du betalar fin presentation också om man gillar det. Köper man dom begagnade så får du inget i samma prisklass. Här är ett par bilder på min Oceanking och Triumph.

08D5D735-6940-48E6-8FED-2BBD381D019C.jpeg
F9FC29C3-47F0-4A4B-904B-F331DDA4D09F.jpeg
C8CAEB72-702C-446B-AD80-DBC734C9D79E.jpeg
3812EE07-5A90-4A36-820D-8C31779E3A47.jpeg
EFBBCC34-C3ED-4FB2-8B45-1BBCFA782152.jpeg
Tack för fina bilder :)

Håller delvis med dig. Jag gillar Monta starkt men jag skulle nog inte heller våga köpa dem till listpris. Även om många större tillverkare också använder sig av Selitta och ETA känns det lite mycket för en stålklocka med standardverk av en relativt ny och okänd tillverkare utan återförsäljarnätverk.

Den stora anledningen till att jag personligen dras till mikroklockor är att man dels oftast får mer bang for the buck och dessutom en klocka som inte sitter på varannan handled, men när man kommer upp mot 20k är det i mitt tycke lite tveksamt om det fortfarande kan ses som prisvärt även om den slår större tillverkares klockor på fingrarna i samma prisklass. Själv höll jag nästan på att bajsa på mig när jag tryckte på köp och betalade 7k för en mikro för en månad sedan och där drar jag nog min yttersta gräns än så länge. För dem pengarna fick jag en limiterad 30atm dykare med inhouse verk och väga det mot 20k så känns det spontant lite väl saftigt för vad man får.

Men med det sagt kan en beggad Monta för halva list locka ganska mycket om det dyker upp någon så småningom :D
 
Tack för fina bilder :)

Håller delvis med dig. Jag gillar Monta starkt men jag skulle nog inte heller våga köpa dem till listpris. Även om många större tillverkare också använder sig av Selitta och ETA känns det lite mycket för en stålklocka med standardverk av en relativt ny och okänd tillverkare utan återförsäljarnätverk.

Den stora anledningen till att jag personligen dras till mikroklockor är att man dels oftast får mer bang for the buck och dessutom en klocka som inte sitter på varannan handled, men när man kommer upp mot 20k är det i mitt tycke lite tveksamt om det fortfarande kan ses som prisvärt även om den slår större tillverkares klockor på fingrarna i samma prisklass. Själv höll jag nästan på att bajsa på mig när jag tryckte på köp och betalade 7k för en mikro för en månad sedan och där drar jag nog min yttersta gräns än så länge. För dem pengarna fick jag en limiterad 30atm dykare med inhouse verk och väga det mot 20k så känns det spontant lite väl saftigt för vad man får.

Men med det sagt kan en beggad Monta för halva list locka ganska mycket om det dyker upp någon så småningom :D

Är enig med dig:) Han jag köpte den av hade betalat 23.000 ink MVA med gummi, jag betalade ca 11.000 NOK ett par månader senare, så hade jag köpt den ny hade jag gråtit:)Dom går ganska snabbt för 1400 Usd på watchuseek.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Är enig med dig:) Han jag köpte den av hade betalat 23.000 ink MVA med gummi, jag betalade ca 11.000 NOK ett par månader senare, så hade jag köpt den ny hade jag gråtit:)Dom går ganska snabbt för 1400 Usd på watchuseek.
Fortfarande vääääldigt dyrt, men betydligt mindre riskfyllt och för en så fin klocka helt klart försvarbart :) Plockade du båda beggade?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag vet att den ena jag har har varit inne på garanti för det var något fel på datumet. Dom betalde frakt och tull till och från USA och bytade datumhjulet på garanti. Allt tog mindre än 2 veckor så kan inte klaga på det:) Båda två går går innom +-2 sekunder per dygn om man gillar sånt:)

Dom skickar också gärna delar till dig gratis och skickar dig pengar för arbetet om man vill att en lokal urmakare ska fixa problemet. Dom flesta urmakare kan skruva på ett SW300
Kul att höra att de är så smidiga vid garantiärenden men det förändrar inte det faktum att man betalar 20' för en produkt från ett helt nystartat varumärke (som erbjuder en garanti längre än den tid de existerat som företag vilket kanske inte känns jättebetryggande) och som man egentligen inte vet något om, inte har möjlighet att testa irl samt att man får ligga ute med (och riskerar att permanent förlora) 6' i diverse avgifter om man vill använda sig av returrätten.

Jag har aldrig klämt och känt på någon Monta och kan inte kommentera kvaliteten men kan som sagt förstå varför folk väljer andra märken framför dem. Att företaget drivs av personen bakom Everest borgar för kvalitet men samtidigt skriver bl.a. Fratello att man måste se och känna på klockorna för att verkligen kunna uppskatta hantverket och då kommer vi tillbaka till huruvida man är villig att ta den risken. Bara en sån sak som att ha en europeisk återförsäljare skulle nog kunna öka intresset en hel del men det är förståeligt att de inte har det då varumärket verkar ha skapats/första klockan lanserades 2017 och inte har hunnit etablera sig än. Dags för en passaround kanske? ;)

Jag betvivlar inte att det är fantastiska klockor som håller en oerhört hög kvalitet (vilket alla verkar vara överens om) och det är inte meningen att låta negativ eller på något sätt klanka ner på varken dig eller Monta men det är inte jätteförvånande att folk väljer dessa varumärken framför Monta. Jag förstår inte heller riktigt vad du menar när du säger att du aldrig skulle betala fullpris för dessa klockor samtidigt som du säger att man verkligen får en klocka värd sitt pris. Är de i själva verket inte värda sitt pris menar du eller anser du bara att 20' är för mycket pengar oavsett klocka? Det är lite märkligt att säga att de är "5-6 hack högre i kvalitet" och att den känns som en klocka i 40k-klassen samtidigt som man inte är beredd att betala mer än de 8-9' de verkar gå för begagnade. Inget illa menat, bara en undran. :)
 
Kul att höra att de är så smidiga vid garantiärenden men det förändrar inte det faktum att man betalar 20' för en produkt från ett helt nystartat varumärke (som erbjuder en garanti längre än den tid de existerat som företag vilket kanske inte känns jättebetryggande) och som man egentligen inte vet något om, inte har möjlighet att testa irl samt att man får ligga ute med (och riskerar att permanent förlora) 6' i diverse avgifter om man vill använda sig av returrätten.

Jag har aldrig klämt och känt på någon Monta och kan inte kommentera kvaliteten men kan som sagt förstå varför folk väljer andra märken framför dem. Att företaget drivs av personen bakom Everest borgar för kvalitet men samtidigt skriver bl.a. Fratello att man måste se och känna på klockorna för att verkligen kunna uppskatta hantverket och då kommer vi tillbaka till huruvida man är villig att ta den risken. Bara en sån sak som att ha en europeisk återförsäljare skulle nog kunna öka intresset en hel del men det är förståeligt att de inte har det då varumärket verkar ha skapats/första klockan lanserades 2017 och inte har hunnit etablera sig än. Dags för en passaround kanske? ;)

Jag betvivlar inte att det är fantastiska klockor som håller en oerhört hög kvalitet (vilket alla verkar vara överens om) och det är inte meningen att låta negativ eller på något sätt klanka ner på varken dig eller Monta men det är inte jätteförvånande att folk väljer dessa varumärken framför Monta. Jag förstår inte heller riktigt vad du menar när du säger att du aldrig skulle betala fullpris för dessa klockor samtidigt som du säger att man verkligen får en klocka värd sitt pris. Är de i själva verket inte värda sitt pris menar du eller anser du bara att 20' är för mycket pengar oavsett klocka? Det är lite märkligt att säga att de är "5-6 hack högre i kvalitet" och att den känns som en klocka i 40k-klassen samtidigt som man inte är beredd att betala mer än de 8-9' de verkar gå för begagnade. Inget illa menat, bara en undran. :)

Kan förstå att det verkar lite konstigt att jag säger att jag inte vill betala mer än det jag har gjort. Det är för att jag köper och säljer hela tiden och jag vet att man förlorar 50% om man köper nytt. Det är sura pengar att förlora om man har den 2-3 månader, jag gillar att pröva nytt hela tiden:) Men samtidigt menar jag att den är värd det den kostar om man ska behålla klockan för alltid, är iof inte så många som gör det här:) Står fast vid att den är flera hack över Longines och Oris:)
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Själv höll jag nästan på att bajsa på mig när jag tryckte på köp och betalade 7k för en mikro för en månad sedan och där drar jag nog min yttersta gräns än så länge. För dem pengarna fick jag en limiterad 30atm dykare med inhouse verk och väga det mot 20k så känns det spontant lite väl saftigt för vad man får.
Spännande! Vad är det du har beställt?
Kan förstå att det verkar lite konstigt att jag säger att jag inte vill betala mer än det jag har gjort. Det är för att jag köper och säljer hela tiden och jag vet att man förlorar 50% om man köper nytt. Det är sura pengar att förlora om man har den 2-3 månader, jag gillar att pröva nytt hela tiden:) Men samtidigt menar jag att den är värd det den kostar om man ska behålla klockan för alltid, är iof inte så många som gör det här:) Står fast vid att den är flera hack över Longines och Oris:)
Snart ute på K&S då med andra ord? :D
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Spännande! Vad är det du har beställt?
Snart ute på K&S då med andra ord? :D
Hur kan du ha missat det så många gånger som jag postat den? :D Inte fått den än, skall dyka upp 1Juni. Yema Navygraf. 39mm diameter, 19mm vintage länk, 12mm tjock, 30atm WR, safir med ar, safir bezel, MBP1000 31j 28800bph inhouse, Made in France.
556A36D4-3D00-49D2-B34A-653CB5C1DDAB.jpeg
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Hur kan du ha missat det så många gånger som jag postat den? :D Inte fått den än, skall dyka upp 1Juni. Yema Navygraf. 39mm diameter, 19mm vintage länk, 12mm tjock, 30atm WR, safir med ar, MBP1000 31j 28800bph inhouse, Made in France.
556A36D4-3D00-49D2-B34A-653CB5C1DDAB.jpeg
Haha, tänkte faktiskt fråga om det var en Yema men trodde inte att de hade in-houseverk.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Haha, tänkte faktiskt fråga om det var en Yema men trodde inte att de hade in-houseverk.
Är väl kanske något man skall ta med en nypa salt :D Frågade om det faktiskt och supportnissen sa att det var en omarbetad version av en av deras Felsaverk sen innan. Han sa också att det hade många likheter med ETA och delade en del delar med dem. Verket skall dock vara byggt och monterat av dem själva i Frankrike.

I Navygrafen skall den dessutom vara justerad till respektabla +/-6s/d
Saxat från deras hemsida:

”After an investment of more than € 3 million and 4 years of Research & Development in 2011, Yema releases its in-house self-winding mechanical movement, the MBP1000, which is entirely designed, developed and assembled at our Morteau workshops in France.

Equipped with a bidirectional oscillating mass mounted on a ball bearing rotating in both directions, it guarantees a quick spring winding and a 45-hour power reserve. To this efficiency gain is added precision, provided by a regulator whose balance beats at a frequency of 28,800 vibrations per hour.

The stones total 31 rubies of which 2 located at the ends of the axis of the barrel: A technical choice to effectively reduce the friction generally observed at this mechanical movement's element.

Our in-house caliber has easily passed the so-called "Guillotine" test, which exposes the movement's mechanism to a series of shocks and guarantees its solidity and well functioning under stressful conditions.”
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Apropå Yema...

Kickstarter Launch: June 1st, 2019
Shipping: October 2019
Limited Edition: 1948 numbered time pieces
Movement: Yema's in-house French caliber
Retail Price: US$ 1,399
Kickstarter Price - 1 watch: US$ 749* (46% off)
Kickstarter Price - 2 watches: US$ 699* (50% off)
* EU backers will pay additional 20% VAT. Non-EU backers might need to pay import duty in their country when clearing the watch through customs

Case material: Bronze (brushed)
Diameter: 2 sizes - 39mm and 41mm
Lug to lug: 48mm
Lug width: 19mm
Thickness: 14mm
Crystal: Domed Sapphire
Straps: Vintage Leather and 2 NATO straps (light cream and intense blue)
Lume: Super Luminova C5
Movement: Automatic In-house caliber MBP 1000

A6EE9197-1A1E-42C8-8320-671A068B301F.jpeg
 
Verkligen! Det kanske är lite tråkigt med dykare men vridring är en deal-breaker för min del vad gäller en vardagsklocka. Visst har man oftast mobilen nära till hands men det är smidigt att bara vrida in tiden för att ta tid på pastan, som ett minnesmärke för en viss tidpunkt m.m.

Vill man ha en lite lyxigare variant finns alltid turn-o-graph ;)

serveimage(4).jpg

Precis min åsikt! Mobilen kan ju i teorin göra en hel...och så tar batteriet slut och man står där utan verktyget till hands. Medan klockan och bezel i det här fallet glatt fortsätter fungera. Självständigt från världen utanför (well, typ iaf). I vilket fall, diggart!

Haha oh ja den där är ju "ganska" fin ändå! Men känner spontant att jag inte skulle dra med den på löpturen;)
 

LennyK

Panerai
Topp