• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

M26

Rolex
2-Faktor
Din? Eller på g från Gruppo? :)
GG's Nexus som planeras i damaskus stål också. Ovan är Naokis prototyp :D

57548436_1041482999379357_8248418639665954816_o.jpg
57272128_1041483016046022_6437281499887697920_o.jpg
 
Senast ändrad:

M26

Rolex
2-Faktor
Såg det. Tillverkad i Schweiz och som du säger 450usd :)
Niranjan PA är väldigt driftig och man har kunnat skräddarsy riktigt häftiga grejer av honom, nu verkar han dock ha tagit steget fullt ut och startat ett eget mikromärke. Han har gott rykte om sig i mikrovärlden så jag misstänker att kvaliteten av Iridium Watch Co. kommer att spegla därefter.

Lite mer info för den som är intresserad:

• SS 316 L case : 42 mm * 51 mm.
• Thickness : 13.8 mm including the crystal.
• Crystal : 3.8 mm
• Lug width : 22 mm.
• 120 clicks unidirectional steel bezel filled with BGW9.
• (Top hat) Domed sapphire crystal with anti-reflection coating.
• Screwed case back with flat sapphire crystal (Exhibition Case Back)
• Screw crown with logo etched. Logo filled with white luminous ( BWG9 )
• 30 ATM WR
• Dial with Matt background (Colors : Summer Yellow, Glacier Blue, Thunder Gray, Deep Black and Lumed Dial) and Black applied indexes ( filled with white luminous BWG9 ).
• Black oxidised hour & minute hands filled with white luminous (BWG9 ). Second hand with orange paint and filled with white luminous ( BWG9 )
• SS316 L 3 links bracelet with diver buckle and extender. Solid end links on the fitted bracelet with screws in the links for easy sizing
• Miyota cal. 9015 with custom rotor
• Adjusted to 5 positions. Documented.
• Assembled in Switzerland.
• Ships from Switzerland.

Pls signup @ www.iridiumwatches.com

55875072_421181238693496_8755121890357411840_o.jpg
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Niranjan PA är väldigt driftig och man har kunnat skräddarsy riktigt häftiga grejer av honom, nu verkar han dock ha tagit steget fullt ut och startat ett eget mikromärke. Han har gott rykte om sig i mikrovärlden så jag misstänker att kvaliteten av Iridium Watch Co. kommer att spegla därefter.

Lite mer info för den som är intresserad:

• SS 316 L case : 42 mm * 51 mm.
• Thickness : 13.8 mm including the crystal.
• Crystal : 3.8 mm
• Lug width : 22 mm.
• 120 clicks unidirectional steel bezel filled with BGW9.
• (Top hat) Domed sapphire crystal with anti-reflection coating.
• Screwed case back with flat sapphire crystal (Exhibition Case Back)
• Screw crown with logo etched. Logo filled with white luminous ( BWG9 )
• 30 ATM WR
• Dial with Matt background (Colors : Summer Yellow, Glacier Blue, Thunder Gray, Deep Black and Lumed Dial) and Black applied indexes ( filled with white luminous BWG9 ).
• Black oxidised hour & minute hands filled with white luminous (BWG9 ). Second hand with orange paint and filled with white luminous ( BWG9 )
• SS316 L 3 links bracelet with diver buckle and extender. Solid end links on the fitted bracelet with screws in the links for easy sizing
• Miyota cal. 9015 with custom rotor
• Adjusted to 5 positions. Documented.
• Assembled in Switzerland.
• Ships from Switzerland.

Pls signup @ www.iridiumwatches.com

55875072_421181238693496_8755121890357411840_o.jpg
Grym info, tack!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ni som haft Helson SD i stål @Birchgrove @Nilas etc. Är detta så länkbitarna ser ut när de tas bort? Eller går det göra på annat sätt. Med denna länkbit på och i innerläget på mikro är den för stor (med marginal) och utan denna och längst ut i mikroläget alldeles för liten...
4DA3F614-37BC-47A4-BD2C-788AC33E0F14.jpeg

Är designen så idiotisk eller tänker jag fel? :confused:

Med vänlig hälsning,
Frustrerad helsonägare...
 
Senast ändrad:

Nilas

Patek
2-Faktor
Ni som haft Helson SD i stål @Birchgrove @Nilas etc. Är detta så länkbitarna ser ut när de tas bort? Eller går det göra på annat sätt. Med denna länkbit på och i innerläget på mikro är den för stor (med marginal) och utan denna och längst ut i mikroläget alldeles för liten...
4DA3F614-37BC-47A4-BD2C-788AC33E0F14.jpeg

Är designen så idiotisk eller tänker jag fel? :confused:

Med vänlig hälsning,
Frustrerad helsonägare...
Hade inte glidelock i låset på min gamla så jag vet inte om det är jämförbart i microinställningarna med det gamla låset. Länken däremot var likadan och kortades precis som du visar. Dåligt om det inte går att få till kan jag hålla med om.
Sista utvägen om klockan är dig kär är att antingen magra av eller äta upp dig en aning, men det är ju inte gjort på en förmiddag precis :D.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ni som haft Helson SD i stål @Birchgrove @Nilas etc. Är detta så länkbitarna ser ut när de tas bort? Eller går det göra på annat sätt. Med denna länkbit på och i innerläget på mikro är den för stor (med marginal) och utan denna och längst ut i mikroläget alldeles för liten...
4DA3F614-37BC-47A4-BD2C-788AC33E0F14.jpeg

Är designen så idiotisk eller tänker jag fel? :confused:

Med vänlig hälsning,
Frustrerad helsonägare...
Har du fler bilder på låset och sista länkbiten som justeringen sitter på. Är mikrojusteringen de hålen vi ser på sidan av spännet?
 

Petrik

Panerai
0EAD86A1-AFB5-44D5-AEB2-51C0FF9C7EE7.jpeg
Nu är den då äntligen här,den skickades 22 april,sista livstecknet var 25 april.
Lite undrande skrev jag till nodus den 11 april och undrade vart min klocka var,vilket de ej visste,men utan att tveka så lovade de mig att skicka en ny på måndagen den 13:e,men till min förvåning så får jag ett mail 2 Tim efter mitt mail från FedEx att de har hämtat ett paket för lev,tack
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hade inte glidelock i låset på min gamla så jag vet inte om det är jämförbart i microinställningarna med det gamla låset. Länken däremot var likadan och kortades precis som du visar. Dåligt om det inte går att få till kan jag hålla med om.
Sista utvägen om klockan är dig kär är att antingen magra av eller äta upp dig en aning, men det är ju inte gjort på en förmiddag precis :D.

Känns typ som jag gjort fel, aldrig varit med om med någorlunda mikrojustering dvs 4-5 hål. Men en länkbit är ca 1 1/2 vanlig så äter upp själva mikrolösningen om den sätts på och tar bort hela när den tas av...

Får annars prova igen med en bit på och se om jag missat något. Dock ett helvete få bort skruvarna, behövde ta hjälp av sambon trots verktyg från Helson :banghead:

Får väll bli band annars, trist isf då länken estetiskt gör mkt för klockan.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Känns typ som jag gjort fel, aldrig varit med om med någorlunda mikrojustering dvs 4-5 hål. Men en länkbit är ca 1 1/2 vanlig så äter upp själva mikrolösningen om den sätts på och tar bort hela när den tas av...
Ah, ser nu att du har gamla låset precis som jag hade. Lite snålt med microhål kan tyckas. Borde kunna ha ett par till kanske.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Får inte riktigt ihop det, tycker din länk ser udda ut. Detta är inte samma spänne?
7mW4v48.jpg

Verkar ju som samma spänne men kanske saknar dykförlängning eller annan lösning på den. Olika generationer möjligtvis känns som det troliga. Har ju ändrats lite då och då genom åren iaf i storlek.

I värsta fall får jag köra på band. Frågan är vad. Tänket canvas, mn strap eller liknande. Fördelen är väll att vikten minskar avsevärt.

Edit: såg en med samma spänne och där förlängningen täckte hålen nu som på min. Nog troligt olika generationer av klockan.

Och tack Aurum för du tar dig tid att svara, det uppskattas :)
 
  • Like
Reactions: M26

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Verkar ju som samma spänne men kanske saknar dykförlängning eller annan lösning på den. Olika generationer möjligtvis känns som det troliga. Har ju ändrats lite då och då genom åren iaf i storlek.

I värsta fall får jag köra på band. Frågan är vad. Tänket canvas, mn strap eller liknande. Fördelen är väll att vikten minskar avsevärt.

Edit: såg en med samma spänne nu som min. Nog troligt olika generationer av klockan.

Och tack Aurum för du tar dig tid att svara, det uppskattas :)
Jag hade frågat tillverkaren, känns galet om man missat denna detalj. På vissa klockor kan man ta av dykarförlängningen och sätta stiftet direkt i en länkbit, lite svårt att se om det går här dock.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet av NTH, närmare bestämt Näcken och/eller Barracuda? Åsikter? Det känns som att det borde finnas åtminstone ett par här i tråden. :)
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Ni som haft Helson SD i stål @Birchgrove @Nilas etc. Är detta så länkbitarna ser ut när de tas bort? Eller går det göra på annat sätt. Med denna länkbit på och i innerläget på mikro är den för stor (med marginal) och utan denna och längst ut i mikroläget alldeles för liten...
4DA3F614-37BC-47A4-BD2C-788AC33E0F14.jpeg

Är designen så idiotisk eller tänker jag fel? :confused:

Med vänlig hälsning,
Frustrerad helsonägare...
Som @Aurum skriver så är det nog bäst att fråga Helson själva. Jag är inte mycket till hjälp alls, jag minns inte alls hur min länk var. Jag har dock inga minnen av att satt dåligt, tvärtom så satt den nog rätt bra på mig.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Riktigt snygg! 319.00 USD var ju ett bra pris, tillkommer det 20% tull osv, eller hur är det från Kina? ("Import Duty Exclude" står det på sidan)
Ja, tull och moms får du räkna med att lägga till, men fortfarande bra pris tycker jag.
Jag är väldigt nära ett köp av just denna! Hur står sig Miyota 9105 mot övriga "standardverk" från Selitta, STP och ETA?
De klockor jag har/haft med 9015 har jag varit mycket nöjd med. Har gått lika bra som Schweizarna :)
 
Topp