• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Morgonkaffe med familjen.
5D63DA80-7DCF-497A-B2FA-5EB5DE05552F.jpeg

Dubbelpostar lite idag.

Bildsläpp på svenska Celegins Draken Kronograf. Ser väldigt lovande ut med SW510-verket. Förköp via Celegins hemsida. Jag har tingat en. Nån mer som hakar på?
Såg onekligen trevlig ut. 2k i pre-order incitament känns på tok för litet mtp att leverans är om ett år. Jag är intresserad men väntar nog till de är släppta innan man binder upp dem pengarna till ett frtf ungt märke. Eller är det ngt jag missat med denna pre-order?
En annan sak jag funderar på, man nämner flertalet gånger att man är en svensk tillverkare, vad är det som tillverkas i Sverige? Har du koll? 🤔

Vad man menar är väl att design och utveckling är svensk och att klockorna man släppt har och skall ha koppling till svensk militär- och industrihistoria. Till skillnad från många har man ju även modellnamn och texten på klockorna på svenska. Jag har inte sett några "made in sweden"-påståenden eller liknande.

Kan hålla med om att det ekonomiska incitamentet för förköp kanske inte var jättestort, men priset som helhet jämfört med andra koockor med samma verk och motsvarande specs känns minst sagt bra.

För mig kändes det lovvärt och kul att stötta när jag (för rätt länge sen) la en förköpsbeställning.

Jahopp, då var det dags att ta sig an nästa personliga nemesis, nämligen kronografer. Var ska det här sluta :nailbiting:
Tack igen @Kreacon för fröet du sådde 😊 ...alla borde utmana sina normala preferenser emellanåt, do it!
Philip Seahorse, 40mm ish troligtvis 90-tal nånting
Wf1l2Fd.jpg

Passar dig, menar då inte du är sleten och go men kanske du är också iof 🙈

Delar din åsikt kring kronos, inte min grej heller oftast men ibland är de goa typ den jag hade förra sommaren som användes mkt (tät med) 😎
564E5FC0-F59E-43E3-B92C-14A67B098473.jpeg

Passar dig, menar då inte du är sleten och go men kanske du är också iof 🙈

Delar din åsikt kring kronos, inte min grej heller oftast men ibland är de goa typ den jag hade förra sommaren som användes mkt (tät med) 😎
564E5FC0-F59E-43E3-B92C-14A67B098473.jpeg
Jodå, matchar mig ganska bra faktiskt haha!
Lustigt att du nämner Sector, har en Underlab med liknande boett (samma?) på väg från Sectorlandet #1 Italia 🤌🏼

Skulle tro den du hade har samma urverk som PhilipWatchen, kolla datumet kl4 som har samma horisontella datumskiva 🤓

Jahopp, då var det dags att ta sig an nästa personliga nemesis, nämligen kronografer. Var ska det här sluta :nailbiting:
Tack igen @Kreacon för fröet du sådde 😊 ...alla borde utmana sina normala preferenser emellanåt, do it!
Philip Seahorse, 40mm ish troligtvis 90-tal nånting
Wf1l2Fd.jpg
Gött! Den där var ju kool på riktigt. Jobbar för närvarande stenhårt på att utmana mig själv här!
85135AEC-4C05-4CD3-A0C6-757FDBE1EFE1.jpeg

Såg onekligen trevlig ut. 2k i pre-order incitament känns på tok för litet mtp att leverans är om ett år. Jag är intresserad men väntar nog till de är släppta innan man binder upp dem pengarna till ett frtf ungt märke. Eller är det ngt jag missat med denna pre-order?
En annan sak jag funderar på, man nämner flertalet gånger att man är en svensk tillverkare, vad är det som tillverkas i Sverige? Har du koll? 🤔
Du har absolut en poäng. Klockan borde ligga högre i listpris, kanske ska höja det till 17.5k (fortfarande långt under vad klockor med SW510 ligger på annars). Kan inte göra så mycket förköpspriset - det mosvarar inköps- och tillverkningskostnad plus moms ;)

Du har absolut en poäng. Klockan borde ligga högre i listpris, kanske ska höja det till 17.5k (fortfarande långt under vad klockor med SW510 ligger på annars). Kan inte göra så mycket förköpspriset - det mosvarar inköps- och tillverkningskostnad plus moms ;)
Du får höja till 25k om du så vill. Frågan är dock vad är kunderna villiga att betala? Priset sett till spec. är absolut inte dåligt, tvärtom. Samtidigt kan man få en bättre beg. SINN 103 för 17,5k så konkurrensen hade minst sagt varit hårdare..

Flera micro-märken har nu uppdelad betalning, ex. 50% som man erlägger nu och resten vid leverans. Är det ett alternativ eller måste man lägga hela summan nu?
Jag misstror inte dig, att ni inte kommer att leverera. Men företaget har varit registrerat hos bolagsverket sedan okt 21. Vad finns det för garantier?

Du får höja till 25k om du så vill. Frågan är dock vad är kunderna villiga att betala? Priset sett till spec. är absolut inte dåligt, tvärtom. Samtidigt kan man få en bättre beg. SINN 103 för 17,5k så konkurrensen hade minst sagt varit hårdare..

Flera micro-märken har nu uppdelad betalning, ex. 50% som man erlägger nu och resten vid leverans. Är det ett alternativ eller måste man lägga hela summan nu?
Jag misstror inte dig, att ni inte kommer att leverera. Men företaget har varit registrerat hos bolagsverket sedan okt 21. Vad finns det för garantier?
Du har helt rätt och jag kan villigt erkänna att prissättning i dagens marknad för ett nytt entusiastmärke inte är enkelt. Tackar för jämförelsen med SInn - är Sinn-entusiast och -samlare privat. Har aldrig varit särskilt förtjust i 103:ans boett (sett från sidan samt poleringen). Har en Sinn 155 Dark Star, men den kostade betydligt mer än 17.5k ;)

Uppdelad betalning är ett utmärkt förslag, kanske något vi borde prova. Leverans blir det så fort vi skickar klockan i produktion (försöker samtidigt förhandla ned MOQ'n men det är inte så lätt på detta verket..). Allt som kommer in av förköp lägger vi in på ett eget konto och används inte till något annat. Fram tills att produktionen startar erbjuder vi möjligheten att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Jodå, matchar mig ganska bra faktiskt haha!
Lustigt att du nämner Sector, har en Underlab med liknande boett (samma?) på väg från Sectorlandet #1 Italia 🤌🏼

Skulle tro den du hade har samma urverk som PhilipWatchen, kolla datumet kl4 som har samma horisontella datumskiva 🤓

Ja kan nog stämma, tyckte sectorn var väldigt trevlig och mkt kvalite för typ en femhundring 😎

• Love
Reactions: v0n
Ja kan nog stämma, tyckte sectorn var väldigt trevlig och mkt kvalite för typ en femhundring 😎
Ogillar ord som fynd, kap och liknande men Sector är ju ganska underskattat och går därmed oftast för löjligt små pengar. Finns guldkorn där helt klart 🤌🏼

Onödig fakta, legendariska Umberto Pellizzari var länge sponsrad av Sector innan han gick över till Oris...
Här med Jacques Mayol
pensiero-2.jpg

Umberto%2520Pelizzari%25202.jpg

umberto-pelizzari-2c536e7d-efcc-4f64-8ac3-2367276040c-resize-750.jpg

...några fräna modeller han var med och tog fram:
Sector-Apnea-300-Diving-Team-Umberto-Pelizzari-Nuovo.jpg
693609ac-a1ff-4142-9606-c0d5a7a34d21.jpg

IMG_20210504_145929.jpg

Tillbaka
Topp