• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

levman

Cartier
Känner att det beror på lite annat än bara diametern.. typ med eller utan kronskydd, lug till lug, hornbredd, tjocklek... Allt avgör hur den totala upplevelsen blir. :)

Håller med där. Lite svårt att avgöra men har haft 38mm CW förr så tror den blir bra. 43mm gick bort förr men var tvungen och fråga nu när dom introducera en 42mm med :)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Ok vad säger ni damer och herrar... är nära nu på att klicka hem en blå CW C60 blå, men är det 38mm eller 42mm som gäller? Jag lutar åt första!

Här kommer två bilder, en på min BB58 på 39mm.
0A9E371C-7B5A-4832-9BA3-243D0C113883.jpeg


Samt min Tropic GMT på 42mm
28A802C9-F521-4172-B70F-11B975C9F2C7.jpeg


Vad tror ni? :)
Du ser ut att kunna bära upp en 42'a med bravur.
I alla fall enligt bilderna. Jag hade kört på det men jag har också 18cm handled.
En dykare på 38mm med vridring kan ibland ge intrycket av att tavlan ser liten ut, i alla fall på mig.
Svårt det där med storlekar eftersom handleder är så olika byggda. Grym klocka i vilket fall :)
 
  • Like
Reactions: M26

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja det känns det som. Sen om den är affordable kan jag inte svara på, men det kvittar ju. Man kanske får ett par av deras salt och pepparkvarnar eller någon vas på köpet. Då hade jag slagit till direkt :D. Har köpstoppet hävts nu? :)
Delvis, dottern ska få tandställning till hösten och det måste man som vårdnadshavare tyvärr bekosta själv på Island :meh:
Men ja, jag har börjat fundera lite i klockbanor igen det har jag...
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag har varit alldeles för inaktiv under några veckor. En flytt från lägenhet till hus har tagit upp nästan all tid men nu är det äntligen gjort. Nu ska alla bara packas upp...

Kör stenhårt på min Zelos Mako i dag i alla fall!

343B9B61-7AE6-4B7B-8F38-E2C60573EEF6.jpeg
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
@kjesul
Skulle jag kunna få be dig om lite jämförelsebilder? Du har ju en helt grym samling klockor, och vi har en gemensam nämnare i Squale GMT´n. Jag har börjat tycka att 41-40 börjar va min sweetspot, från 42mm. Även om jag har 18cm handleder så upplever jag en del klockor för stora.
Det jag skulle vilja se är: Din Steinhart GMT 500 39, CW C65 GMT och Zelos GMT. Där har vi 39mm, 40mm och 41mm mot Squale GMT´ns 42mm.
Edit: Kanske även en på din CW C60 GMT.

Jag har ju som bekant köpstopp, men detta skulle då kanske sluta med en liten rockad :)
 

M26

Rolex
2-Faktor

midikem

Cartier
Tack, tycker själv det blev riktigt bra på mesh. Den känns betydligt dyrare än vad den är. Grymma dimensioner, handjagat urverk, kupat glas, see through caseback, sunburst tavla och helt ok kvalitet på banden gör den helt klart till ett av det bästa köpen jag gjort på länge :D

IMG_20190520_140335.jpg
Vart hittade du den? Den ger mig nästan lite panerei vibbar. Måste vara tavlans utseende som gör det.
 
  • Like
Reactions: M26

M26

Rolex
2-Faktor
Ett bra betyg måste ju vara om klockan i fråga kommer saknas efter ens tur i passarounden. Och det kommer den onekligen! Finns nog risk jag köper en :)
1157F6DB-196E-489B-9D6D-1F5A241C984A.jpeg

Alternativt seikon nedan. Något annat än dykare behövs...
23A11722-7EDC-45E9-B3C8-C23A90F0E0F4.jpeg
Min röst på Seikon, även om D1 Milano också är trevlig men har otroligt svårt för namnet :)
 

Waldorf

Audemars
@kjesul
Skulle jag kunna få be dig om lite jämförelsebilder? Du har ju en helt grym samling klockor, och vi har en gemensam nämnare i Squale GMT´n. Jag har börjat tycka att 41-40 börjar va min sweetspot, från 42mm. Även om jag har 18cm handleder så upplever jag en del klockor för stora.
Det jag skulle vilja se är: Din Steinhart GMT 500 39, CW C65 GMT och Zelos GMT. Där har vi 39mm, 40mm och 41mm mot Squale GMT´ns 42mm.
Edit: Kanske även en på din CW C60 GMT.

Jag har ju som bekant köpstopp, men detta skulle då kanske sluta med en liten rockad :)
Köpstopp, inte bytesstopp? :) Försöker förstå hur jag kan göra det på bästa sätt. Tar med en Airman 18 också, sitter mycket bra. L2L och vinkeln på bandhornen är nästan viktigare än diameter. Squale och Steinhart sitter nog "sämst" (men helt ok). Här är lite bilder, ursäkta kvalitet, usel fotograf och mobilkamera. Försökt ta på samma avstånd.
Lite data
Squale: 42 mm, l2l 49 mm
C60: 38 mm, l2l 45 mm
C65: 41 mm, l2l 47 mm
Steinhart: 39 mm, l2l 47 mm
Zelos: 40 mm, l2l 45 mm
Airman 18: 39 mm, 46,5 mm
Samling_1.jpg

Squale.jpg

C60.jpg

C65.jpg

Steinhart.jpg

Zelos.jpg

Airman18.jpg
 
Topp