• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dagens!:)
69605C20-FEC8-4FA7-AA4E-B5FD06A7664A.jpeg
EF270387-75B9-4CA4-B8BB-B05D26904BCB.jpeg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Wow! Viket jobb du la ner på det! Jag tackar ödmjukast.
Som jag misstänkte så är 38 och 39mm aningen för små för mig. Iaf som dykare.
Tror det är en vanesak, kunde inte ha något mindre än 44mm förut, sen blev det 42mm och därefter 40mm för att nu vara under 40mm, som referens har jag ca 18cm platta handleder

Steinhart 39mm
IMG_20180920_235027.jpg
IMG_20190226_083615.jpg

Gevril 37mm
IMG_20190202_103919.jpg

Seiko 39,9mm
IMG_20190428_132801.jpg

Vostok 39mm
IMG_20190520_140347.jpg
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Tror det är en vanesak, kunde inte ha något mindre än 44mm förut, sen blev det 42mm och därefter 40mm för att nu vara under 40mm, som referens har jag ca 18cm platta handleder

Steinhart 39mm
IMG_20180920_235027.jpg
IMG_20190226_083615.jpg

Gevril 37mm
IMG_20190202_103919.jpg

Seiko 39,9mm
IMG_20190428_132801.jpg

Vostok 39mm
IMG_20190520_140347.jpg
Yes, jag har samma. Ca 18cm och platta. Jag har dock provar en C60 38mm och upplevde den som pytteliten.
Jag gillar hur Black Bay 41mm sitter på handleden. Och använder den som referens, men jag har ju några 40mm som jag gillar. Dock inte dykare.

Klockorna ifråga är nya CW C60 40mm, CW C65 GMT och vanliga.
Sen kan jag inte heller släppa Steinhart Ocean One GMT 39mm. Men vet inte om jag vågar testa den då jag tyckte 38mm var alldeles för litet.
 
  • Like
Reactions: M26

Waldorf

Audemars
Yes, jag har samma. Ca 18cm och platta. Jag har dock provar en C60 38mm och upplevde den som pytteliten.
Jag gillar hur Black Bay 41mm sitter på handleden. Och använder den som referens, men jag har ju några 40mm som jag gillar. Dock inte dykare.

Klockorna ifråga är nya CW C60 40mm, CW C65 GMT och vanliga.
Sen kan jag inte heller släppa Steinhart Ocean One GMT 39mm. Men vet inte om jag vågar testa den då jag tyckte 38mm var alldeles för litet.
Kan få låna min om du vill... Du lär behöva nån länk-bit till eller två..:)
 

LennyK

Panerai
Lite sugen på att höra vad som blev av med Tusenö Blackwater, de borde väl vara ute på marknaden nu. Någon som har en och kan berätta lite om den?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har dom lika långt ner, gillar varken hur det ser ut när dom sitter ovanför knölen eller hur det känns. Det skulle dock aldrig falla mig in att påtala för någon annan hur denne bör bära sina klockor
Körde nästan alla långt nere förr, men nu är det ytterst sällan och tycker verkligen det är överlägset bekvämast och snyggast att bära dem ovanför knölen. Skulle heller aldrig berätta för någon hur de bör bära sina klockor.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Ingen fara. Jag misstänker att hur man bär sin klocka beror rätt mycket på storleken på klockorna. Jag började nog bära dem högre när jag köpte mindre ur, och sedan applicerades detta även på de större uren.
Tror en stor anledning till hur man bär klockan kan vara handledens form, ovanför knölen slipper man ju helt klart inskränkningen av handledens rörlighet men av någon anledningen så kan jag helt enkelt inte vänja mig vid att ha klockan där.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Tror en stor anledning till hur man bär klockan kan vara handledens form, ovanför knölen slipper man ju helt klart inskränkningen av handledens rörlighet men av någon anledningen så kan jag helt enkelt inte vänja mig vid att ha klockan där.
Handledens form spelar säkert stor roll här och givetvis vad man är van vid, både visuellt och fysiskt. Kan själv absolut inte ha den långt upp på armen då det känns helt fel för mig oavsett storlek på klocka. Försöker min ta sig över knutan och mot armbågen ja då får den en tillsägelse omedelbart och kanske en lätt åtstramning.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Min röst på Seikon, även om D1 Milano också är trevlig men har otroligt svårt för namnet :)

Mjo lite kanske, men tycker det finns mkt värre typ Dan Henry/geckota :rolleyes: Får se, fördel seikon är ju att den är mer kostym och tank. 1/3 billigare. Nackdel ren homage. Önskar det fanns ett blått tunt gummi till Milanon med, det skulle vara så grymt bra. Designmässigt genta/bvlgari i denna budget finns inte något större utbud utan att bli rena homager. Och för 2k ser den onekligen bra ut!

Blir väll säkert båda i sinom tid, slutar oftast så, de är ändå så pass olika. Bäst vore ju då att vinna passarounden :pompus:
 
  • Like
Reactions: M26

M26

Rolex
2-Faktor
Mjo lite kanske, men tycker det finns mkt värre typ Dan Henry/geckota :rolleyes: Får se, fördel seikon är ju att den är mer kostym och tank. 1/3 billigare. Nackdel ren homage. Önskar det fanns ett blått tunt gummi till Milanon med, det skulle vara så grymt bra. Designmässigt genta/bvlgari i denna budget finns inte något större utbud utan att bli rena homager. Och för 2k ser den onekligen bra ut!

Blir väll säkert båda i sinom tid, slutar oftast så, de är ändå så pass olika. Bäst vore ju då att vinna passarounden :pompus:
Det är faktiskt inte så att jag nödvändigtvis ogillar namnet utan mer att jag gärna vill placera den i samma fack som Armani, Hugo Boss, Diesel och dylikt dvs. rena modeklockor, designen gillar jag. Geckota är kanske mikrovärldens larvigaste namn men jag gillar deras klockor skarpt :D
 

Andy McB

Rolex
Köpstopp, inte bytesstopp? :) Försöker förstå hur jag kan göra det på bästa sätt. Tar med en Airman 18 också, sitter mycket bra. L2L och vinkeln på bandhornen är nästan viktigare än diameter. Squale och Steinhart sitter nog "sämst" (men helt ok). Här är lite bilder, ursäkta kvalitet, usel fotograf och mobilkamera. Försökt ta på samma avstånd.
Lite data
Squale: 42 mm, l2l 49 mm
C60: 38 mm, l2l 45 mm
C65: 41 mm, l2l 47 mm
Steinhart: 39 mm, l2l 47 mm
Zelos: 40 mm, l2l 45 mm
Airman 18: 39 mm, 46,5 mm
Samling_1.jpg

Squale.jpg

C60.jpg

C65.jpg

Steinhart.jpg

Zelos.jpg

Airman18.jpg
Damn! Grymt jobbat :) Nu va det ju ingen tävling, men tycker att Airman vann överlägset :) Sitter som en smäck!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mjo lite kanske, men tycker det finns mkt värre typ Dan Henry/geckota :rolleyes: Får se, fördel seikon är ju att den är mer kostym och tank. 1/3 billigare. Nackdel ren homage. Önskar det fanns ett blått tunt gummi till Milanon med, det skulle vara så grymt bra. Designmässigt genta/bvlgari i denna budget finns inte något större utbud utan att bli rena homager. Och för 2k ser den onekligen bra ut!

Blir väll säkert båda i sinom tid, slutar oftast så, de är ändå så pass olika. Bäst vore ju då att vinna passarounden :pompus:
Ser verkligen ut som fin finish på boetten, de plana ytorna ser plana ut. Att sedan tavlan med index ser lite enkel ut och att visarna känns helt fel i stil är en annan sak.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ser verkligen ut som fin finish på boetten, de plana ytorna ser plana ut. Att sedan tavlan med index ser lite enkel ut och att visarna känns helt fel i stil är en annan sak.

Finishen på boetten är väldigt fin, största dilemmat är väll hur länge den håller vilket passarounden borde visa. Om den är rejält borstad och håller är det

Tavlan och index ser enkla ut men har, likt boetten, en härlig lyster i sig som gör att de samtidigt ser väldigt bra ut vid minsta ljus. Störde mig först på enkelheten men var mer en vanesak. Visarna har du helt rätt i, eller jag tycker de ”duger ok”, men de nya tunnare som återfinns på några av de nya är bättre om än lite för lika varandra tim/minut:

https://d1milano.com/collections/man/products/ultra-thin-leather-38-mm-silver-black
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finishen på boetten är väldigt fin, största dilemmat är väll hur länge den håller vilket passarounden borde visa. Om den är rejält borstad och håller är det

Tavlan och index ser enkla ut men har, likt boetten, en härlig lyster i sig som gör att de samtidigt ser väldigt bra ut vid minsta ljus. Störde mig först på enkelheten men var mer en vanesak. Visarna har du helt rätt i, eller jag tycker de ”duger ok”, men de nya tunnare som återfinns på några av de nya är bättre om än lite för lika varandra tim/minut:

https://d1milano.com/collections/man/products/ultra-thin-leather-38-mm-silver-black
Den var helt klart bättre och kändes modernare. Tycker dock fortfarande att index och visare borde bli lite kraftigare, ser lite för eleganta ut nu.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Den var helt klart bättre och kändes modernare. Tycker dock fortfarande att index och visare borde bli lite kraftigare, ser lite för eleganta ut nu.

Håller med dig helt klart. Finns dock en bra grund gå vidare på. Osäker vem de riktar sig mot men med lite fler förbättringar designmässigt så kanske det öppnar vägen för fler. För de tvåtusen klockan kostade är jag ändå nöjd med vad den ger, både i finish och känsla. Estetiskt går det alltid hitta något som stör men utförandet känns bra för pengen. Önskar bara denna blå fanns i 38mm, det känns som den perfekta storleken.

En design som denna, med blå färgad lume och index samt i stål/pvd vore annars trevligt för egen del (kanske bara jag iof). Tycker visarna var bättre här.
https://d1milano.com/collections/man/products/polycarbon-40-5-mm-pcrj07
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ett bra betyg måste ju vara om klockan i fråga kommer saknas efter ens tur i passarounden. Och det kommer den onekligen! Finns nog risk jag köper en :)
1157F6DB-196E-489B-9D6D-1F5A241C984A.jpeg

Alternativt seikon nedan. Något annat än dykare behövs...
23A11722-7EDC-45E9-B3C8-C23A90F0E0F4.jpeg
Gillar D1 på något sätt, clean, men något jag stör mig på är ”ultrathin” på tavlan. Visst är dem tunna med sina 6-9mm, men ”ultra” är väl lite att ta i :D
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja det känns det som. Sen om den är affordable kan jag inte svara på, men det kvittar ju. Man kanske får ett par av deras salt och pepparkvarnar eller någon vas på köpet. Då hade jag slagit till direkt :D. Har köpstoppet hävts nu? :)
Nej glappet mellan vad som kan betecknas vara prisvärt och "faktiskt pris" blir större och större hela tiden :meh:
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Precis, ingen fara i havet. Skulle dock vilja ha ett format gummi till den alternativt testar jag mn strap/nato nu i sommar. Länken är nog dock vinnaren i längden, väldigt bra gjord!
Här har du ett gummi om du fortfarande letar till din Tisell? Gjort för att passa en viss sub, say no more..... :D
Nyss hemkommet och det åkte på direkt. Passar med perfekt precision :).
PSX_20190520_210905.jpg
 
Topp