• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

bag

Panerai
Testar ett nato för att göra en gammal parfymklocka lite somrig(hoppas man inte blir bannad från KS om man postar synder från förr)
20220803_152459.jpg

Länken är nog trevligare ändå.
20220726_114719.jpg
 
Senast ändrad:

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Jag utfärdade köpstopp fr.o.m. 1 juli, men det gick väl sådär då resultatet blev tre köp under månaden. Jag har viss "sjukdomsinsikt", men det känns ändå lite som då räven vaktar hönsgården. Nu är jag lite småsugen på något fyrkantigt. Är denna för lik B & R? Ser ju lite småkul ut.
 

bag

Panerai
Äh, inget fel på s.k parfymklockor, vet inte vem som kommit på att dessa är sämre än något annat 🤷
Snyggare än mycket annat tycker jag.
Den är väl helt okej men har ett gäng svagare punkter också. Länken är en höjdpunkt(inte spännet). Designen är hyfsad även om urtavlan är lite "tråkig". Mest stör jag mig på storleken går mer och mer åt mindre klockor.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag utfärdade köpstopp fr.o.m. 1 juli, men det gick väl sådär då resultatet blev tre köp under månaden. Jag har viss "sjukdomsinsikt", men det känns ändå lite som då räven vaktar hönsgården. Nu är jag lite småsugen på något fyrkantigt. Är denna för lik B & R? Ser ju lite småkul ut.

Nja tycker den är rätt egen, helt annan boett och tavla. Kul klocka 😎

Edit: Steinhart aviation och Lum Tec AG är två andra bra alternativ med tycker jag!
B95FEDB9-4BFA-4488-AEEF-9036FA2D2DB2.jpeg
7AE2EE2F-7FF0-4783-BB93-63CF76774232.jpeg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Jag utfärdade köpstopp fr.o.m. 1 juli, men det gick väl sådär då resultatet blev tre köp under månaden. Jag har viss "sjukdomsinsikt", men det känns ändå lite som då räven vaktar hönsgården. Nu är jag lite småsugen på något fyrkantigt. Är denna för lik B & R? Ser ju lite småkul ut.
Jag tycker den är skit snygg 👌🏻 Aquatico är bra grejer med 👍🏻
 

HSK

Patek
2-Faktor
😔 Rolex färgskala rakt av ju, och exakt 36 mm... Faktiskt riktigt trist att se. Har annars haft respekt för CW just för att de skapat en egen stil. Skölj två gånger och kasta bort, tack!
Det kan så klart vara ett sammanträffande baserat på generella trender och liknande men jag minns att dessa noveltyfärger diskuterades i Sinntråden nyligen och det påstods att Sinn skulle ha varit före Rolex med att lansera dem.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det kan så klart vara ett sammanträffande baserat på generella trender och liknande men jag minns att dessa noveltyfärger diskuterades i Sinntråden nyligen och det påstods att Sinn skulle ha varit före Rolex med att lansera dem.
Fast nu är det är det ju inte bara färgerna, håller med @Weberg om att det var ett märkligt drag för att vara CW 🤔
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
😔 Rolex färgskala rakt av ju, och exakt 36 mm... Faktiskt riktigt trist att se. Har annars haft respekt för CW just för att de skapat en egen stil. Skölj två gånger och kasta bort, tack!
Trodde Sinn skulle vara det sista märket att hoppa på pastelltrenden. Men det är fler märken som överraskat med konstiga släpp. Förmodligen jag som är den avvikande :). F.ö var nog Sinn sist in men vad vet jag.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kan jag faktiskt hålla med om. Och jag säger inget om själva modellen, bara att jag trodde mer om CW när det gällde den inhemska formgivningen. Å andra sidan är de ju inte ensamma...

AT-vs-OP-2-e1646711026741.png
Det är vi kunder som skapar en efterfrågan och både direkt och indirekt påverkar vilka modeller som tas fram. Det är väl ingen hemlighet att Rolexinspirerade modeller säljer väldigt bra och man kan inte direkt klandra dem även om det känns väldigt oinspirerat och hämmar innovationen.

När de väl tar ut svängarna får de ofta kritik och deras mer udda modeller visar sig gång på gång vara rätt trögsålda (med vissa undantag så klart) så man har en viss förståelse för att de satsar på säkra kort.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Fast nu är det är det ju inte bara färgerna, håller med @Weberg om att det var ett märkligt drag för att vara CW 🤔
Tänker du på storleken? OP finns väl i både 28, 31, 34, 36 samt 41 där 36 så vitt jag vet är den vanligast förekommande (eller är det kanske t.o.m. 41mm utanför WIS-kretsar?). Det är en rätt trevlig storlek för en modell utan vridring och jag tycker att det är helt rätt val oaktat "designen" i övrigt. 🙂 Deras 39mm Sealander ser väldigt klumpig ut i jämförelse.
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Tänker du på storleken? OP finns väl i både 28, 31, 34, 36 samt 41 där 36 så vitt jag vet är den vanligast förekommande (eller är det kanske t.o.m. 41mm utanför WIS-kretsar?). Det är en rätt trevlig storlek för en modell utan vridring och jag tycker att det är helt rätt val oaktat "designen" i övrigt. 🙂 Deras 39mm Sealander ser väldigt klumpig ut i jämförelse.
Äh, allt är en rip off och det är så tydligt så t.o.m en döing kan se. Tycker bara det är märkligt drag av just CW 🤷
Förlorade även respekten för t.ex Traska när Commuter kom. Tror jag stannar där för husfridens skull... tjöööp menar jag!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Äh, allt är en rip off och det är så tydligt så t.o.m en döing kan se. Tycker bara det är märkligt drag av just CW 🤷
Förlorade även respekten för t.ex Traska när Commuter kom. Tror jag stannar där för husfridens skull... tjöööp menar jag!
Jag kan på sätt och vis förstå vad du menar och tycker själv att det är så trist så man somnar men tycker samtidigt att du är lite orättvis som dömer ut dem enbart p.g.a. storleken och ffa färgen.

Designen är identisk med deras 39mm Sealander bortsett från den röda accentfärgen och så vitt jag vet har ingen anklagat den för att vara en OP-kopia under det dryga året eller så som den har funnits i sortimentet utan det handlar väl mer om färgkombinationerna som de flesta av oss förknippar med just Rolex novelty. CW har en ganska egen design i form av deras tridentserie och numera t.ex. Sealandern nedan som delar samma drag och jag tror att de flesta av oss skulle kunna identifiera dem i ett blindtest där man tog bort logotyperna. 🙂

C63-39ADA3-S00K0-B0_Picture_1.jpg
C63-36ADA3-S00K0-B0_Picture_1.jpg

C60-42ADA3-S0KK0-B0_Picture_1.jpg
 
Topp