• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Lite coolt när man lägger ner klockan i lådan för kvällen, och den lyser tillbaka mot en.. ❤️
11B96C16-747F-434F-BC54-957B6930F7C3.jpeg
 
5C03783A-6AE6-40AC-A3C8-1A31057B3368.jpeg


Jag har antingen:
1. Insett att jag behöver fylla på klock-kontot om jag ska ha råd med doxan från föregående bild,
2. Insett att pepsi kanske inte är för mig, eller
3. Slagit i huvudet kraftigt under dagens trädgårdsarbete,
Men det blir nog en heads up på denna. Annons kommer, kanske. Möjligen. Eller också inte.
 
En liten mini-recension av en Forstner rivet länk.

Först några bilder;

forstner_rivet4.jpg


forstner_rivet5.jpg


forstner_rivet6.jpg


forstner_rivet7.jpg


Jag är är förtjust i vintage-estetiken och länktillverkaren Forstner har därför tilltalat mig - de har en mindre uppsjö av olika vintage inspirerade dsigner. Vissa av dem ÄR t.o.m. originaldesigner från tiden.

I mitt fall fastnade jag för deras rivet-länk. Den finns i två varianter - en med stretch-länkar där alla länkarna kan expandera och "dras isär" vid behov och en där det är fasta länkar och en stretchlänk vid spännet. Jag gick på den rena stretchlänken.

Man ska vara medveten om att bredden är konstant 18mm för alla länkar. Det har med själva konstruktionen att göra. Jag beställde en med 20 mm ändlänk. Ändlänken är rak och fast monterad. Det blir alltså en avsmalning direkt från ändlänk ned mot resten av länken. Det kan förmodligen se lite lustigt ut för 22mm varianten - eller vintage-coolt beoende på hur man betraktar det. :)

Den går på $125, så inte precis gratis, och sen tillkommer tull och 75kr till Postnord. Förpackningen var en ganska tjusig liten ask, tyvärr för hög att gå in genom brevlådan så det blev en trip till postombudet... Om jag ska gnälla så hade alltså en så liten förpackning som möjligt varit att föredra. De känner väl att det ska vara lite "premium feel" för att motivera priset kan jag tänka.

När jag plockade ur länken ur asken så blev jag chockad över hur lätt den var. Förvänta er alltså ingen modern, tung, kvalitetskänsla utan tänk hellre rasslig vintage (den ÄR inte rasslig, men hela känslan är nog något som en som hanterat vintage-länkar med icke solida ändlänkar kan känna sig bekant med). Som sagt, otroligt lätt!

Jag tippar att handleder med 15-18 cm omkrets kan funka. Forstner säger "Fits wrists ranging from approximately 6.25-8 inches (but snug fit over about 7.25 inches)." De skriver så här om stretch-versionen; "The stretch version works best for folks who prefer a snug fit, as the bracelet expands to fit wrists over about 7.25 inches in circumference.". Frågan är om inte den där gränsen skulle sätttas lägre. Tyvärr så tycker jag att kraften som krävs för att få länkarna att expandera är för stor - det blir snarare så att handleden trycks ihop en hel del innan länkarna börjar stretcha. Med min ca 16 cm handled så ligger jag på näst största justeringen vid spännet, hål 6 av 7. Nu är det iofs sommar, men i alla fall. I rent experimentsyfte så satte jag justeringen till minsta hålet.

forstner_rivet3.jpg
Här har länkarna nu "öppnat" sig, men samtidigt är handleden obekvämt hoptryckt. Det är också, av någon anledning, bara länkarna på ena sidan spännet som behagade expandera vid den här testen (det är inget fel på rörligheten på dem, men i praktiken öppnade de alltså inte).

Så är jag totalt missnöjd? Nej, jag tycker det är en cool länk och jag gillar utseendet. Jag kan också justera den så att det funkar för min handled. Men det känns som det är ett väldigt litet span när det gäller handledsdimensioner som kan använda länken om man inte gillar att ha länken väldigt tight! Förmodligen är fasta länk versionen bättre för alla de med handled över 16,5cm vill jag hävda. Jag känner mig inte heller bortskrämd från märket - de gör verkligen unika produkter och jag kommer säker någon gång framöver prova ladder- eller komfit-länkarna från dem.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp