• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nu har Gruppo Gamma blivit så stora att homagetillverkarna gör homager på dem 🙈

Men kanske inte fullt så smutsigt då GG, även fast jag tycker de är grymma, lånat en hel del formspråk och estetik från andra…
Men 40 mm? Det håller ju inte. Så märkligt att göra så alls.
 
Klart intressant hur vissa klockor tar sin plats i samlingen. Denna Bravur BW001 köptes begagnad av ren nyfikenhet då märket i sig har varit på min radar länge. Ville prova på hur den ”känns” innan jag eventuellt investerar ett större belopp på något av deras nuvarande utbud.

Lustigt nog är den nu en av mina favoriter som bärs dagligen. Enkel i och med att det är kvarts. Väldigt tydlig avläsning. Skön på handleden samt snygg och stilren design. Kort och gott har den gett mersmak :)

3F129289-46A4-4608-B446-F635653BF6BC.jpeg
8E250AF4-0FAD-465A-B3B2-76DBE8601C8D.jpeg
 
Ja, det är en fullträff! De har gjort många för stora klockor (för mig) men den här är helrätt. Tavlan går från djupt blå i sommarljus till stålgrå i höstmörker. Lumen är underbar. Bronset åldras vackert. Kanon, helt enkelt!

Kul story för mig också – jag köpte en begagnad och hade en hel sommar. Sålde den sedan i en rensning men ångrade mig efter ett och ett halvt år. Satt och tittade på sommarbilder och saknade den. Jag hade den till och med på min yngsta förlossning!

Så jakten på en Mako V2 togs upp igen. Min gamla hade fått köparens patina och var kanske inte så intressant längre. I övrigt var klockan ett par år då och de få gånger jag såg någon så hade de rejäl karaktär från tidigare ägares användning, vilket tar emot lite. Till slut vände jag mig till Zelos som sålde en sprillans ny med alla tillbehör, trots att de officiellt var utgångna. Till ett riktigt bra pris, ska tilläggas!

Från BB:
IMG_20190711_232845.jpg
 
Senast ändrad:

ojojoj vad bra den var. Har inte råd just nu men som tur är så är det en ordinarie produkt. Nu börjar jag spara!

serica-8315-GMT-Packshot-1500-OKJ.jpg
Snygg. Detta är riktigt tråkigt dock: ”Serica has elected to go with a GMT caliber that does not support independent jumping of the local hour hand”
 
Snygg. Detta är riktigt tråkigt dock: ”Serica has elected to go with a GMT caliber that does not support independent jumping of the local hour hand”
99% av potentiella kunder har ändå inte en resande livsstil där den extra minuten och besväret att ställa om en caller GMT jämfört med en flyer har den minsta betydelse. Så det enda det innebär i praktiken är att man valt att göra en klocka som är affordable och inte fet som en sugga över den lilla nackdelen med ett mindre avancerat verk.
 
99% av potentiella kunder har ändå inte en resande livsstil där den extra minuten och besväret att ställa om en caller GMT jämfört med en flyer har den minsta betydelse. Så det enda det innebär i praktiken är att man valt att göra en klocka som är affordable och inte fet som en sugga över den lilla nackdelen med ett mindre avancerat verk.
Håller med, men är de nya 9075 Miyota-verken så tjocka då? EDIT: kanske inte tjocka men GMT från Bulova, Zeppelin och LIP med 9075 är 41-43 mm breda.

Jag har haft Omega som haft oberoende timvisare och jag vet inte om det har varit så mycket bättre, givet prisskillanden. Det är ingen större nackdel att ställa om tiden med en "caller" när man byter tidszon. I praktiken handlar det ju bara om att man behöver flytta visaren ett antal varv istället för ett par klick, då kan man samtidigt passa på att ställa tiden rätt när man ändå är igång :)
 
Håller med, men är de nya 9075 Miyota-verken så tjocka då? EDIT: kanske inte tjocka men GMT från Bulova, Zeppelin och LIP med 9075 är 41-43 mm breda.

Jag har haft Omega som haft oberoende timvisare och jag vet inte om det har varit så mycket bättre, givet prisskillanden. Det är ingen större nackdel att ställa om tiden med en "caller" när man byter tidszon. I praktiken handlar det ju bara om att man behöver flytta visaren ett antal varv istället för ett par klick, då kan man samtidigt passa på att ställa tiden rätt när man ändå är igång :)
9075 verkar ju vara det mest lovande men det är ganska nytt och jag har inte lyckats hitta dimensionerna på det faktiska verket. Och som du säger, hittills har de hamnat i rätt stora klockor om det är någon indikation. Och det där sista är precis det jag menar med marknaden, visst finns det de som reser frekvent och för vilka det är en stor grej att bara kunna rulla timvisaren fram och tillbaka på ett tickande verk när de byter lokal tid. Men för de allra flesta är det ju nästan bara bättre att ta en minut eller två och ställa om och ställa klockan. Så snuskigt bråttom har ingen.
 
Jag är en sucker för den här typen av glas. Vad har vi för affordables med box-glas? Har ni några tips? Jag kan inte själv komma på några bra, förutom Halios.
IMG_4528.jpg

Edit: ser ni så jävla ljuvligt! Den som inte blir varm i själen av det här är inte riktigt klok inuti hjärnan.
 
Jag är en sucker för den här typen av glas. Vad har vi för affordables med box-glas? Har ni några tips? Jag kan inte själv komma på några bra, förutom Halios.
IMG_4528.jpg

Edit: ser ni så jävla ljuvligt! Den som inte blir varm i själen av det här är inte riktigt klok inuti hjärnan.
Halios Universa och Halios Fairwind är två tips 😁 men de är inte riktigt lika höga.
8BA24D1A-84FD-4454-A510-02A170CBDADA.jpeg


Mina Yema Superman är också rätt bra.
5315A0CF-D595-4796-AD5A-1F08E5B10878.jpeg
 
Tillbaka
Topp