• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jahopp, eftersom @kjesul var så vänlig att låna ut sin Steinhart Ocean 39 Premium 500 GMT (världens längsta klocknamn?) till mig så har jag nu provat den någon timma.
Jag ville låna den för att helt enkelt prova en mindre storlek än vad jag är van vid på mina dykare. Med 18 cm handled så tycker jag att jag klarar lite större klockor, lite exempel här.
Dan Henry 42mm
20180817_074236~2.jpg
Tudor BB 41mm
20180724_111006_001.jpg
Squale 1521 41mm
IMG_20180702_164758_326.jpg

Borealis Bullshark 42mm
20180624_093315~2.jpg
Oris Aquis 43,5mm
IMG_20180616_151800_184.jpg
Christopher Ward C60 43mm
20180613_202034~2.jpg
Padi Turtle 44mm
20180610_145202.jpg

Tag Heuer Aquaracer 43mm
20170712_144950.jpg

Jag tycker själv dessa sitter bra, om än så kan jag uppleva dom alla som lite klumpiga pga just storleken.
När jag nu fått på mig ovan nämnda Steinhart på 39mm så är jag kluven, jag tycker den känns jätteliten. Men samtidigt så tilltalar storleken mig, samt att själva klockan i sig är fantastisk. Mycket välbyggd liten pjäs måste jag säga.
Så hjälp mig nu att avgöra, är 39mm för litet för mig? Ska jag fortsätta på inslagen bana och behålla mina "större" klockor. Eller ska jag downsize:a?
41mm kommer nog få stanna för dom upplever jag redan nu som ganska små och lättburna.
Inte för små klockor är något negativt, även mitt inlägg kanske låter så.

Så här är 2st jämförelsebilder:
Squale 1545 42mm
20190523_155909.jpg

Vs Steinhart 39mm
20190523_155836.jpg

Bonusbild, pocket shot!
20190523_162154.jpg

Avslutningsvis, tack återigen @kjesul för denna möjlighet, det är sånt här som gör tråden så fantastisk!
Först och främst, grym samling och du bär upp samtliga klockor väldigt bra! Jag tycker Steinhart sitter riktigt bra på dig och storleken kommer du att vänja dig vid efter ett tag, jag själv tycker t.ex. inte om när en klocka tar över hela handleden även om jag kan bära upp så stort som 44mm :)

Verkar trilla in massor av städer nu ju, håller du koll? ;) Borde väl inte bryta mot GPDR med ett excelark med nicknames och städer :D
Haha, nej. Jag tappade kollen för länge sedan. Men visst vore det kul att lösa detta? Av svaren angående en GTG ala Microtråden misstänker jag att vi kommer bli 5-600 pers. Vi skulle behöva hyra något stort :)
Efter måånga år och måånga dinkor har jag ”kommit fram” till att det är fn omöjligt med rätt size, beroende på dinka, stämning, vad göra etc, etc. Jag har ingen jättehandled, men föredrar 42-44, fast 40 kanske är ”perfekt”, men det skiter jag i, för jag gillar stora klockor, och då bär jag dem. Har nu mellan 36-44, men de mindre bärs sällan för känns lite futtiga.
Ja, jag är benägen att hålla med. Tills nu, när jag fick denna nätta och ytterst wearable storleken på armen. Men det är klart, ombyte förnöjer :)
Först och främst, grym samling och du bär upp samtliga klockor väldigt bra! Jag tycker Steinhart sitter riktigt bra på dig och storleken kommer du att vänja dig vid efter ett tag, jag själv tycker t.ex. inte om när en klocka tar över hela handleden även om jag kan bära upp så stort som 44mm :)
Som du säger så är det nog bara en vanesak. Varför ska du sälja din Steinhart 39a?

Beställde hem en sånhär idag. Någon i gruppen som har en? Erfarenheter? Bra och dåligt? Det jag kunde läsa var:

+Tritium tubes
+ETA quartz
+Bra pris
+Bra, storlek 41mm
+ Kan ha 2 tidszoner samtidigt
+ Robust/stöttålig

- 60m vattentålig. Skulle varit minst 200m, men är ju en pilotklocka.
- Ingen skruvad krona

Men för ca 3300kr tog jag en chansning. :)
Gillar ju militärklockor.. :D
mara-ww194013bk-ngm.jpg
51+q+ZXnKmL.jpg
WW194013B_large.jpg
Ingen som har erfarenhet av dessa? Hur är kvalitén?

Inte just denna men hört mycket gott om Marathon GSAR. Marathon är ett respekterat märke med sin taktiska klockserie!
Ja dom vet jag är bra. Sj ägt en Tsar en gång. Tänkte mer på Navigator eftersom den kan upplevas lite plastig med plexiglas. Är dom robusta ele skräp? Tål dom stötar mm?

Ja dom vet jag är bra. Sj ägt en Tsar en gång. Tänkte mer på Navigator eftersom den kan upplevas lite plastig med plexiglas. Är dom robusta ele skräp? Tål dom stötar mm?
Hade en sån under en liten period.
Gillade den inte, dåligt drag i tritiumtuberna, klockan väger typ 25g så den får en väldigt billig känsla på armen.
Den känns inte direkt välbyggd, om den tål smällar vet jag ej. Hann göra mig av med den innan den fick prova på några riktiga utmaningar.
Köpte den då, ny för runt 1000kr. Det var den inte värd

Hade en sån under en liten period.
Gillade den inte, dåligt drag i tritiumtuberna, klockan väger typ 25g så den får en väldigt billig känsla på armen.
Den känns inte direkt välbyggd, om den tål smällar vet jag ej. Hann göra mig av med den innan den fick prova på några riktiga utmaningar.
Köpte den då, ny för runt 1000kr. Det var den inte värd
Okey hmm? Sj tycker jag tritium är charmigt och gillar "lätta" klockor tex titan klockor, G-shocks mm. Undrar bara om den är stryk tålig..??

Okey hmm? Sj tycker jag tritium är charmigt och gillar "lätta" klockor tex titan klockor, G-shocks mm. Undrar bara om den är stryk tålig..??
Den är väl någorlunda stryktålig men den är ju gjort för att vara en förbrukningsvara och inte något som ska servas och hålla för evigt.

Den är väl någorlunda stryktålig men den är ju gjort för att vara en förbrukningsvara och inte något som ska servas och hålla för evigt.
Ja, tänkte denna som ett alternativ till G-shock square. Typ samma vikt förutom att Marathon har lite mer charm med domed Acrylic glas och en grym historia. Ang hållbarheten, sett Navigators fr 90 talet så rätt länge bör de hålla. Kom på också att den väger ju bara 42gr, blir ju inte samma kraft om man skulle råka slå i den. Ässh får helt enkelt göra en egen bedömning när jag får min. :)

Ja, tänkte denna som ett alternativ till G-shock square. Typ samma vikt förutom att Marathon har lite mer charm med domed Acrylic glas och en grym historia. Ang hållbarheten, sett Navigators fr 90 talet så rätt länge bör de hålla. Kom på också att den väger ju bara 42gr, blir ju inte samma kraft om man skulle råka slå i den. Ässh får helt enkelt göra en egen bedömning när jag får min. :)
Ja, de håller säkerligen, annars hade de nog inte varit issued. Man kan dock inte förvänta sig samma som om den varit gjord av stål. Urverket är inte heller gjort för att servas (vad jag har sett i alla fall). Smaken är högst personlig när det gäller utseendet men jag tycker att den är cool med sitt asymmetriska case. :)

Ja, de håller säkerligen, annars hade de nog inte varit issued. Man kan dock inte förvänta sig samma som om den varit gjord av stål. Urverket är inte heller gjort för att servas (vad jag har sett i alla fall). Smaken är högst personlig när det gäller utseendet men jag tycker att den är cool med sitt asymmetriska case. :)
Vad är det man ska serva? Bara rengöra och byta batteriet så är det klart.. :)

Tillbaka
Topp