• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Godmorgon.
20230124_072306.jpg

Nya svarta Seaforth IV är het, gubbhet!

63ACAD20-57F9-4900-B9B6-44EB29F20E22.jpeg

A2B2D33D-0658-4BD1-A61E-22C773DD138D.jpeg

Får jag inte möjlighet att köpa en svart denna runda så def i serie V om X antal år.
Ok, jag ska erkänna att min affärshjärna är nivå fiskmås men.....
Vad är det som gör att dessa microbrands är så annorlunda än alla andra företag. Det finns ju en handfull med Halios i spetsen som har en vid det här laget väl fastställd stark affärsidé och produkt. Så varför gör de inte som alla andra växande affärsverksamheter och pallrar sig ner till banken med sina försäljnings- och resultatsiffror, får beviljat ett lån så att de kan skala upp bara ett litet snäpp så att de kan beställa och lagerhålla produkter i en mängd de vet vid det här laget att de kan sälja och därmed kan börja bete sig som om man hade vuxenbyxor på sig? Jag menar, de kan ju inte alla ha ambitionen att för evigt hålla på att administrera varenda försäljning med emaillistor och lotterier hemma ifrån mammas källare, eller? Man måste ju utgå ifrån att tillväxt är ambitionen för åtminstone några av dem?

Vad är det som gör att dessa microbrands är så annorlunda än alla andra företag. Det finns ju en handfull med Halios i spetsen som har en vid det här laget väl fastställd stark affärsidé och produkt. Så varför gör de inte som alla andra växande affärsverksamheter och pallrar sig ner till banken med sina försäljnings- och resultatsiffror, får beviljat ett lån så att de kan skala upp bara ett litet snäpp så att de kan beställa och lagerhålla produkter i en mängd de vet vid det här laget att de kan sälja och därmed kan börja bete sig som om man hade vuxenbyxor på sig? Jag menar, de kan ju inte alla ha ambitionen att för evigt hålla på att administrera varenda försäljning med emaillistor och lotterier hemma ifrån mammas källare, eller? Man måste ju utgå ifrån att tillväxt är ambitionen för åtminstone några av dem?
Gubbgissar på att det är en fin balansgång mellan att göra pengar, och att behålla den creddiga microkänslan. Skulle tro att de flesta gärna vill ha tillväxt, men samtidigt behålla den hemtrevliga imagen från mammas källare.

Måste man anta att man ska växa och bli stora? Går det runt och man får göra det man själv vill på sidan av sitt riktiga kneg så är det gott nog. Jag vet inte vad som är största problemet just nu, men det verkar som att leverantörer av t ex tavlor inte håller vad de lovar. Det tar längre tid och nu kom bara 2 av de tre resterande färgerna. Pastellblå tavlor är fortfarande under produktion/leverans.

Det verkar sjukt tråkigt att bygga 3000 klockor med olika konfigurationer själv. Men han verkar ok med det. Alla IV byggs av Jason i Vancouver.

Jason verkar övertydligt vara ointresserad av att utöka och växa. Han anger ofta på forumet att han ”bara vill göra en bra klocka”. Han vill inte heller göra preorders och sedan sitta med kundernas pengar i så osäkra tider.

Från ett köparperspektiv:
Jag och min plånbok gillar att det är relativt långt mellan släppen men att det samtidigt ges mycket möjlighet till nörderi däremellan.

Kan vara det som är en del av grejen för mig, jag är ju uppenbarligen en klocknörd 😂

Sen är produkten designmässigt bra också, som man ser när man jämför med Seiko, GS, Norqain m fl samt prisvärd. Vissa modeller är skittråkiga och andra är kul.

Edit: @essGunnar läste ditt inlägg igen. Förstod din fråga bättre då :)

Senast ändrad:
Va kul med flera Zelos på forumet,
Efter jag la upp bilden insåg jag att skyddsplasten va kvar :) så här kommer ny bild för alla intresserade :cool: n härligt wordfox och LoveL se era Zelos

Bilagor

• IMG_20230124_192719.jpg
    IMG_20230124_192719.jpg
    638.6 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp