• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Smyger in en liten heads up också, trådrabatt utlovas givetvis 🤘🏼
LmegqW4.jpg

yWdUQ50.jpg
 
En stadig bit på handleden, står 44cm i specen men känns mycket större🧐
IMG_5192.jpeg
Bilderna på din Terrascope gjorde så jag blev sugen på att damma av min 39a, visst är det märkligt med hur man uppfattar en storlek. Min 39a upplever jag mycket mindre än måtten antyder och mer som en traditionell 36a, mycket tack vare avsaknaden av bandhorn men till stor del även pga. tavelöppningen.

IMG_20230510_130919 (1).jpg
IMG_20230510_130938 (1).jpg
 
Bilderna på din Terrascope gjorde så jag blev sugen på att damma av min 39a, visst är det märkligt med hur man uppfattar en storlek. Min 39a upplever jag mycket mindre än måtten antyder och mer som en traditionell 36a, mycket tack vare avsaknaden av bandhorn men till stor del även pga. tavelöppningen.

IMG_20230510_130919 (1).jpg
IMG_20230510_130938 (1).jpg
Ser även betydligt mindre ut än 39 på bild, brukar ju vara tvärtom typ. Ser grymt najs ut!
Tror inte jag sett den modellen innan, vad är glasringen i för material om man får fråga, rose'?
 
  • Like
Reactions: M26
Ser även betydligt mindre ut än 39 på bild, brukar ju vara tvärtom typ. Ser grymt najs ut!
Tror inte jag sett den modellen innan, vad är glasringen i för material om man får fråga, rose'?
Tack! Det är en Terrascope, samma som @InWester fast i 39mm. Den blev aldrig lika populär som den större förlagan pga. marknadsföringen som i stort sett endast vände sig till det täcka könet, tur det för nu är dom extremt sällsynta 😁

Jag blev själv smått förskräckt när jag första gången höll den i handen då jag upplevde den på tok för liten men tur att jag bestämde mig för att bara lägga undan den ett tag istället för som så ofta bara flippa för nu hade jag nog ångrat mig rejält.
 
Bilderna på din Terrascope gjorde så jag blev sugen på att damma av min 39a, visst är det märkligt med hur man uppfattar en storlek. Min 39a upplever jag mycket mindre än måtten antyder och mer som en traditionell 36a, mycket tack vare avsaknaden av bandhorn men till stor del även pga. tavelöppningen.

IMG_20230510_130919 (1).jpg
IMG_20230510_130938 (1).jpg
Synd att du inte lagt ut den här så hade jag sluppit betala dyra pengar för min😅. Jag har haft span på modellen än längre tid men hade helst velat ha den med blå tavla. Fantastiskt fin blå färg på den. Har din 39a också ett ovanligt mått mellan luggarna? Fin är den😃
 
  • Like
Reactions: M26
Synd att du inte lagt ut den här så hade jag sluppit betala dyra pengar för min😅. Jag har haft span på modellen än längre tid men hade helst velat ha den med blå tavla. Fantastiskt fin blå färg på den. Har din 39a också ett ovanligt mått mellan luggarna? Fin är den😃

Självklart var det tvunget att vara udda mått mellan bandhornen, hela 21mm 🤦‍♂️ Något måste ju GP tjäna pengar på när dom inte ens kunde ge bort dessa gratis förut 🤣

Jodå visst har jag slängt upp några bilder här tidigare men det var ju ett tag sedan.


 
Självklart var det tvunget att vara udda mått mellan bandhornen, hela 21mm 🤦‍♂️ Något måste ju GP tjäna pengar på när dom inte ens kunde ge bort dessa gratis förut 🤣

Jodå visst har jag slängt upp några bilder här tidigare men det var ju ett tag sedan.


Haha.. 25mm 🙄 på min. På den tiden du postade bilder på din JR var jag frisk, det var inte förrän i slutet av 2020 jag frivilligt lät mig smittas av klocksjukan och nu är man djupt ner i missbruket 😅
 
Fick idag hem min andra Rolex Explorer homage.

Modellen heter Cronos L6016.

20230510_172456.jpg


20230510_172657.jpg


Tillsammans med den första som är en Steinhart Adventure classic.

20230510_175731.jpg


20230510_175952.jpg


20230510_175956.jpg


Steinhart har ett kraftigt kupat glas medan Cronos har ett platt. Vilket ju också syns på bilderna ovan.

20230510_180710.jpg


Steinhart har mörkgrå matt urtavla medan Cronos har djupsvart blank urtavla.
Kombinationen av djupsvart urtavla och platt glas som gör reflektioner lätta att undvika gör att Cronos är snyggare än Steinhart.
Är Cronos L6016 den bästa Explorer homagen? Jag tror det. Den är helt enkelt "stunning" på engelska. Vet inte vilket ord som passar bäst på svenska.
Givetvis är Steinhart Adventurer Classic en bättre klocka när det gäller kvalitet allt inräknat. Men när det gäller designen vinner Cronos.
Laddade nyss hem Watch accuracy meter-appen på mobilen. Steinhart visar +3s/dygn. Cronos visar +24s/dygn. Man kan inte få allt till lägre pris...
 
Senast ändrad:
Snart dags för semester och då är tanken att denna ska med för att få lite patina av saltvattnet. Någon som har tips på elastiskt nato eller MN strap med ”brons” hårdvara. Hade för mig att CNS hade förut men nu är det inte mycket till utbud kvar.
Ett annat alternativ är att köra på ett canvas grovt från Watchwear eller liknande. Alla tips mottages gärna :) bandbredd 22mm
IMG_2676.jpeg
 
Jäklar vilken tid det tagit. Jag såg fram emot den initialt, men det är något som inte riktigt lirar hos mig. Vet inte om det är boettformen eller de klena visarna kanske. Oavsett tycker jag det är kul att de går sin egna väg och är nyskapande 👌🏻
Jag kan till visa del hålla med dig. Vissa element jag inte gillade initialt. Tex greppen på vridringen och minutvisaren kunde varit större och tydligare.
Designen på minutvisaren och timvisaren är dock baserat på visarna på tryckkammaren ”Gullan” som använts i väldigt många år inom röjdyk.
Boeten och armbandet är mycket snyggare på riktigt än på bild. Armbandet är högpolerat på vissa delar och ”lever” nästan när den speglas i ljuset.
 
Tillbaka
Topp