• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag diskuterade namn på klockor på WUS med NTH's ägare Chris Vail och andra.

Det pratades om namnet Näcken, och hur det kom till. Tydligen så är alla hans klockor i sub-serien namngivna efter ubåtar från världens alla hörn. Mycket kul tycker jag. Vad som var ännu roligare var när jag förklarade i tråden att Näcken även är en gammal folksaga om ett vatten-väsen.
Då skrev Chris detta.


"True story - it was a Scandinavian friend who suggested the name. I'm fairly certain he knew of the mythological naked murderer ghost fiddler.

He didn't mention it.

He just said it was a submarine.

A lot of my friends are a-holes."


:D:D
 
Det där kan mycket väl vara trådens bästa klocka. Tur för dig att den inte blev såld. ;)
Uppskattar det men vet inte det. Jag blir ärligt talat psykiskt störd (läs inspirerad) av att vara med i denna tråden. Jag vill ha fan allt som alla lägger upp. Man tror man har ett sikte inställt på en klocka, sen dyker det upp en CW eller en Squale GMT eller Onda, eller en Tisell, eller en NTH eller en Traska eller.... äh jag orkar inte...
 
Uppskattar det men vet inte det. Jag blir ärligt talat psykiskt störd (läs inspirerad) av att vara med i denna tråden. Jag vill ha fan allt som alla lägger upp. Man tror man har ett sikte inställt på en klocka, sen dyker det upp en CW eller en Squale GMT eller Onda, eller en Tisell, eller en NTH eller en Traska eller.... äh jag orkar inte...
Haha, ja. Jag känner igen det där.
Och intresset för tråden och klockorna i den verkar ju helt klart vara intressant för många med tanke på hur många visningar den har.
Så du är nog inte ensam iaf :)
 
Jag diskuterade namn på klockor på WUS med NTH's ägare Chris Vail och andra.

Det pratades om namnet Näcken, och hur det kom till. Tydligen så är alla hans klockor i sub-serien namngivna efter ubåtar från världens alla hörn. Mycket kul tycker jag. Vad som var ännu roligare var när jag förklarade i tråden att Näcken även är en gammal folksaga om ett vatten-väsen.
Då skrev Chris detta.


"True story - it was a Scandinavian friend who suggested the name. I'm fairly certain he knew of the mythological naked murderer ghost fiddler.

He didn't mention it.

He just said it was a submarine.

A lot of my friends are a-holes."


:D:D
Haha, otroligt bra :D
 
Uppskattar det men vet inte det. Jag blir ärligt talat psykiskt störd (läs inspirerad) av att vara med i denna tråden. Jag vill ha fan allt som alla lägger upp. Man tror man har ett sikte inställt på en klocka, sen dyker det upp en CW eller en Squale GMT eller Onda, eller en Tisell, eller en NTH eller en Traska eller.... äh jag orkar inte...
Håller med till fullo. Så mycket bra grejer, det gör att det man har nästan blir ointressant och det ganska fort dessutom, hur bra det än är.
Kul men även jobbigt, lite som skönt-ont :confused: :).
 
Håller med till fullo. Så mycket bra grejer, det gör att det man har nästan blir ointressant och det ganska fort dessutom, hur bra det än är.
Kul men även jobbigt, lite som skönt-ont :confused: :).
Som ett litet plåster på såren kan vi iallafall konstatera att de flesta av klockorna i denna tråd (till skillnad från andra på forumet) oftast inte kostar huggorm.
 
Har medelst självsuggestering snöat in på Georg Jensen 3575714 måste få tag på en !
image.jpeg

Varför ? Ingen aning.
 
Senast ändrad:
Har medelst självsuggestering snöat in på Georg Jensen 3575714 måste få tag på en !
image.jpeg

Varför ? Ingen aning.
Jag tycker också att den är snygg! Stilren och modern! :) Vad sitter det för urverk i den? Det ser ut som att verket är väldigt litet med tanke på att alla komplikationer sitter så centrerade på tavlan.
 
Nä, men den är väl inte så svår att byta ut till en som har datumet i den orienteringen och klockan sex så det kan de säkert ha gjort. Eller hur menar du?
Jag tycker datumvisningen sitter närmare den undre av 'kronograf' visarna på själva klockan, än hur det ser ut när man ser det nakna verket.
Edit: Kan ju iof vara en ren synvilla.
 
Jag har sålt min Squale Alpine Green GMT, vilket innebär att det finns plats för en ny eller kanske två, angenämt bekymmer va? :)
Budget 7-10k

Jag ser två vägar att gå, köpa en klocka för maxbudget. Eller två som ryms inom budget.

Alternativ 1: Christopher Ward C60 40mm
c60-40ada3-s0kk0-b0_angle.jpg

Fantastisk klocka, och jag har ju tidigare ägt flera från CW så jag vet ju vad jag får. Enda negativa jag kan komma på är att jag hellre skulle vilja ha GMT versionen fast i 40mm. Och det finns ju inte, än.

Alternativ 2: Två klockor. I form av dessa.

Först, en Tisell för ca 3k
v9ZCvS4.jpg


Sen något av följande:
NTH Näcken Renegade. Jag är så impad av min Barracuda att jag mycket väl kan tänka mig en till. (Det lilla missödet till trots)
59635870_102769854258392_7049384952026002759_n.jpg


Nodus Contrail SS
58377865_1144724029047771_3755093063693762560_o.jpg


Traska Freediver, grey dial. Dessa är ju helt slutsålda, så får jaga begagnad.
traska_freediver_automatic_diver_le_steel_grey_40mm_1555835334_6c8b49f00


Steinhart Ocean One 500 GMT, har ju provat denna och den är fantastisk.
bm5.1551102270.jpg


Steinhart Ocean One GMT pepsi.
o1gmt_br_1kx1k_05_2.1502443352_1024x1024.jpg



Gemensamt för dessa är ju deras storlek på 40mm, utom Steinhartsen som landar på 39.

Jag tror jag lutar åt Tisell+NTH, med CW C60 som god 2a. Men å andra sidan kanske jag ska vänta tills CW´n kommer som GMT i 40mm vilket är det jag helst vill ha.
Åsikter tack :)
Snygga klockor allihop!
Någon som eventuellt jämfört STEINHART Ocean 39 GMT Premium 500
https://www.steinhartwatches.de/en/ocean-39-gmt-premium-500.html
med STEINHART Ocean Titanium 500 GMT Premium
https://www.steinhartwatches.de/en/ocean-titanium-500-gmt-premium.html
39 mm och stål vs 42 mm och titan?
 
Mat Watches har helt klart många coola modeller, en Naval Aviator UTC och en Escadron och deras California-modeller som nog är det snyggaste jag sett sedan Aquadiven några inlägg längre upp.
5DDDBE41-ED71-4EF9-824B-1432E4D8FC30.jpeg 20C2F119-EED4-41DD-8C66-B3AD05278E0D.png

De har Bruce Dickinson som ambassadör dessutom:
BC743615-C32A-4D5F-BCA3-195B36CC5499.png
Oh ja california dial modellerna är riktigt skarpa! Hade inte sett UTCn innan heller men diggart! Sedan skin man ju inte ignorera att det är lite järnhårt att ha Bruce som ambassadör också:p
 
Uppskattar det men vet inte det. Jag blir ärligt talat psykiskt störd (läs inspirerad) av att vara med i denna tråden. Jag vill ha fan allt som alla lägger upp. Man tror man har ett sikte inställt på en klocka, sen dyker det upp en CW eller en Squale GMT eller Onda, eller en Tisell, eller en NTH eller en Traska eller.... äh jag orkar inte...
Håller med Nikk, den är verkligen grym den klockan, en av de bästa i tråden :)
 
Tillbaka
Topp