• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Do it! Vilken tavla gillar du mest? Jag lutar åt Cali eller Denali (gillar prickarna).
Gillar att Serica skippar all sorts FOMO-marketing. Ingen LE ingen numrering av de första.

Har redan 4512 Commando.
Lite fomo tycker jag allt de sysslar med med sina långa ledtider från beställning till leverans och långa mellanperioder då referenserna inte går att få tag i. Ok det kan ju bara vara ett microbrand som inte har de finansiella musklerna att göra några chansningar men jag tycker att de varit med såpass nu och borde ha såpass koll på sin försäljning att de kunde ta lite mer höjd i sin lagerhållning. Känns som de vill ha hängslen och livrem i varje batch de tillverkar och vill veta försäljningsvolymerna innan de lägger order, vilket leder till månadslång väntan på leverans varje gång de släpper.

Med det sagt så är det otroligt hur mycket fanboy jag är för detta märket, det är nästan pinsamt. Det är i princip deras GMT som jag var ganska kall inför annars är jag helsåld. Denna uppdateringen är helt otroligt bra. Själv älskar jag den gamla "Cyma" boetten mer men rent kommersiellt blir ju detta en slamdunk med slimmare bandhorn, tunnare profil, automat och kronometer. Jag har sagt att med automat vore 4512 den ultimata GADA klockan och det gäller i än högre grad med de övriga förändringarna. Kommer inte köpa nu men det skulle förvåna mig storligen om jag inte gör det nån gång inom de närmsta åren.

Lite fomo tycker jag allt de sysslar med med sina långa ledtider från beställning till leverans och långa mellanperioder då referenserna inte går att få tag i. Ok det kan ju bara vara ett microbrand som inte har de finansiella musklerna att göra några chansningar men jag tycker att de varit med såpass nu och borde ha såpass koll på sin försäljning att de kunde ta lite mer höjd i sin lagerhållning. Känns som de vill ha hängslen och livrem i varje batch de tillverkar och vill veta försäljningsvolymerna innan de lägger order, vilket leder till månadslång väntan på leverans varje gång de släpper.

Med det sagt så är det otroligt hur mycket fanboy jag är för detta märket, det är nästan pinsamt. Det är i princip deras GMT som jag var ganska kall inför annars är jag helsåld. Denna uppdateringen är helt otroligt bra. Själv älskar jag den gamla "Cyma" boetten mer men rent kommersiellt blir ju detta en slamdunk med slimmare bandhorn, tunnare profil, automat och kronometer. Jag har sagt att med automat vore 4512 den ultimata GADA klockan och det gäller i än högre grad med de övriga förändringarna. Kommer inte köpa nu men det skulle förvåna mig storligen om jag inte gör det nån gång inom de närmsta åren.
Det där med leverans kan man ju vända till något positivt, dvs de är i alla fall öppna med att den inte finns nu. Sådant är t ex Omega m fl riktigt dåliga på. Men jag gillar inte heller att den inte finns i lager, men tur för annars hade jag nog spontanköpt en Cali.

Gillar inte heller C3, men det kanske funkar på vita visare.
Här finns lite mer bilder och en video på franska, som sig bör.

Det där med leverans kan man ju vända till något positivt, dvs de är i alla fall öppna med att den inte finns nu. Sådant är t ex Omega m fl riktigt dåliga på. Men jag gillar inte heller att den inte finns i lager, men tur för annars hade jag nog spontanköpt en Cali.

Jag förstår att det delvis är JAG som är problemet, men jag vill inte ligga ute med 12 papp i fyra månader. Hinner ju testa minst 7 klockor under den perioden om jag köper och säljer för dom pengarna. Tror inte att det är fördelaktigt ur ett "hype"-perspektiv heller. I januari kommer folk säga "släpptes inte dom där i oktober typ?"

Fattar 100% det företagsekonomiska i det, men som konsument hatar jag det verkligen.

Här finns lite mer bilder och en video på franska, som sig bör.

Jo ok, långa leveranstider från release är ju inte främmande för de stora märkena heller, det får man ju erkänna. Men det där att man måste betala för en klocka som kommer om 3-4 månader (& när de säger slutet januari så betyder det ganska säkert slutet februari/ början mars) känns så mycket som en kickstarter stadium grej. Någonstans måste man växa i vuxenbyxorna som företag kan jag tycka.

B476F21F-3239-4EF1-9799-646F12B90D66.jpeg
Den där är riktigt fin, en sån skulle man ju kunna tänka sig 😁

Igår mottag jag min första Islander, dessutom min först linnetavla, första jubileearmband och första armband som anpassas med skruv. 38mm är nog den ultimata storleken för min handled och med 11mm tjocklek sitter den riktigt fint. Mycket nöjd med urtavlan och hur den skiftar utseende beroende på ljus och rörelse. Armbandet artikulerar oerhört väl och hittills har inte alltför många hårstrån struckit med. Fantastisk lysmassa och 100m WR. Köpte till en flutad bezel om jag känner för lite att växla upp blingfaktorn.

Mer info här: https://longislandwatch.com/islander-hi-beat-automatic-dress-watch-with-linen-dial-isl-131/
IMG-20231010-WA0015.jpeg
IMG-20231010-WA0017.jpeg

Misstänkte det. Har säkert frågat innan 😅
Har du jämfört med 43,5? Jag har bara klämt på 39 som kändes pytteliten och 43,5 som ändå kändes bra trots att den är stor på pappret.

Oris är ju bra på att göra större klockor på pappret mindre irl. Sen skiljer det ju också från generation av modellerna. Äldre aquis har ju en lite mer kantig design medan nyare är rundare, det i kombination med mindre diameter går ju sitt.

Endast haft min aquis i två dagar men tycker mest det är vikten som är påtaglig till en början, den gör sig bra i 43.5mm tycker jag 🙂
BF3C9906-6F00-4BE7-85B2-6501038883E9.jpeg

Tillbaka
Topp